O nejdelší české řece slovem i obrazem ve speciálním cyklu (2005). Připravili K. Čáslavský a P. Vantuch

Za Mánesovým mostem, u kterého končil minulý pořad, byly na levém břehu dvě plovárny - vojenská z roku 1809 a občanská z roku 1840. V letech 1905-1908 byl v sousedství občanské plovárny postaven secesní most mezi nábřežím pod Letnou a Pařížskou, tehdy Mikulášskou třídou. Délkou necelých 170 metrů je to nejkratší pražský most. Zato vyniká pozoruhodnou výzdobou - na vysokých sloupech jsou čtyři okřídlené sochy Viktorií, na pilířích jsou postavy světlonošek s pochodněmi. Pozoruhodný most navrhl architekt Jan Koula.

Míjíme nábřeží Na Františku, jehož proměny stály by za samostatný pořad (kdyby byly filmy) a před námi je další most, otevřený v roce 1951. Strohý železobetonový most, na který navazuje letenský tunel, se až do nedávna jmenoval Švermův, dnes je Štefánikův. Ovšem původní Štefánikův most byl zcela jiný - na pilířích byly litinové brány v novogotickém stylu, na kterých byly upevněny šikmé řetězy a na nich zavěšen nosník, který tvořil mostovku i zábradlí. Most, otevřený v roce 1868 se až do roku 1918 jmenoval po císaři Františku Josefovi I., ale lidé mu říkali "Eliščin", protože ústil do Eliščiny (dnes Revoluční) ulice. Most byl nádherný, jenže byl stavěn pro chodce a koňské povozy a vzrůstajícímu dopravnímu ruchu přestal už na začátku 20. století vyhovovat. V roce 1940 byl uzavřen, v jeho sousedství byl postaven provizorní dřevěný most a na místě starého mostu byl za téměř deset let postaven dobře známý most Švermův.

V závěru pořadu uvidíte ještě Helmovský jez, Hlávkův most a plavební komory na Štvanici.
Stopáž19 minut
Rok výroby 2005
 ST 4:3
ŽánrDokument