Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Auta současnosti a budoucnosti“.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

šéfredaktor Auto Eco

Jan Říha

360 novinek a skoro 230 světových premiér – to je letošní frankfurtský autosalon. A trendy? Digitalizace, mobilita ve městech a elektrický pohon. Kroky českých automobilových fanoušků určitě zamíří ke stánku Škody. Některé tradiční značky ale na salonu neuvidíte. Fiat, Mitsubishi, Nissan, Peugeot nebo Volvo dávají přednost on-line prezentacím. Osud tradičních autosalonů odráží situaci v průmyslu, který se musí vyrovnat s řadou nových faktorů od emisních regulací po sdílenou ekonomiku. Technologické změny – internet věcí či autonomní řízení – posunují auta mezi spotřební elektroniku, tedy na akce jako je CES v Las Vegas nebo Mobile World Congress v Barceloně. Jaké vozy, s jakým pohonem a s jakou výbavou budeme řídit v blízké i daleké budoucnosti?

Záznam chatu ze středy 13. září

Stanislav: „Jak to vidíte s cenami elektromobilů,které jsou dnes násobně vyšší přesto,že elektromobil je podstatně jednodušší výrobek?Je to snad kvůli ceně baterií?Jakou má vlastně životnost?Neprodraží pak její výměna provoz automobilu?“

Jan Říha: „Baterie má dnes běžně životnost 5 a více let. Jejich ceny půjdou prudce dolů, podobně jako u mobilů s početnějším zastoupením elektromobilů na trhu. Autobaterie musí do budoucna mít životnost stejnou jako auto.“

Ondřej: „Kdy uvede Škoda na trh svůj první elektromobil? V jakých relacích by se mohla pohybovat cena? A s jakou výdrží baterií? Proč vlastně Škoda už neuvedla na trh svůj elektromobil? Je to snad proto, že byla "utlumena" ve prospěch mateřské značky koncernu?“

Jan Říha: „První elektromobil bude uveden v roce 2020, bude vycházet ze studie Škoda Vision E představené na frankfurtském autosalonu. Auto má podle výrobce dojezd až 500 km. Škoda chce auto uvést ve chvíli, kdy jeho cena bude akceptovatelná zákazníky. Mluví se o 10 % nad cenou naftové Škody Superb.“

Stanislav: „Domníváte se,že elektromobily ovládnou v budoucnu silnice,nebo jsou ve vývoji ještě i jiná řešení ekologických pohonů motorových vozidel?Jaká?Kdy se dá očekávat konec benzinových a naftových spalovacích motorů?A co zkapalněný zemní plyn?“

Jan Říha: „Na otázku zazněla odpověď v 16. minutě vysílání.“

Jarek: „Loni na autosalonu v Paříži chyběly značky jako Ford, Mazda či Volvo, letos ve Frankfurtu zase Fiat, Peugeot, Mitsubishi či Nissan. Neklesá tím prestiž přehlídek? Proč tak významné automobilky chybí? Jak prezentují nové modely?“

Jan Říha: „Otázka byla zodpovězena v 19. minutě vysílání.“

Honza, Plzeň: „Vidíte automobily s autonomním řízením spíše jako klad nebo naopak jako hrozbu? Jako další krok k ještě větší závislosti člověka na technice? A nebude možné převzít řízení takového automobilu na dálku, např. nějakým šikovným hackerem?“

Jan Říha: „Na otázku zazněla odpověď v 33. minutě vysílání.“

Stanislav: „Jaká je budoucnost vozidel s "hybridním" pohonem ?“

Jan Říha: „Hybridní vozidla zažívají velký nárůst prodejů v českém i evropském měřítku, protože jsou, hlavně díky cenové politice automobilky Toyota, cenově srovnatelná s auty s běžnými spalovacími motory. Hybridní auta budou jakýmsi mostem při přechodu od konvenčních vozů k elektromobilitě.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2017
 P ST HD