Finále Plzeň: Zlatého ledňáčka má Jako nikdy

Plzeň – Hlavní cenu Zlatého ledňáčka v kategorii celovečerních hraných nebo animovaných filmů si ze 27. ročníku filmového festivalu Finále Plzeň odnesl film Jako nikdy režiséra Zdeňka Tyce. Nejlepším dokumentem je obrazová esej Velká noc. Většina oceněných snímků vznikla s přispěním České televize.

Filmový festival Finále Plzeň je každoroční soutěžní a bilanční přehlídkou českých celovečerních hraných filmů a soutěžní přehlídkou dokumentů. Letošní ročník festivalu, který se konal od 27. dubna, navštívilo téměř 11 tisíc diváků a nabídl 167 projekcí a doprovodných akcí.

Letos poprvé soutěžily kromě českých také slovenské snímky. O cenách rozhodovaly tři mezinárodní poroty. Další novinkou byly dvě nové soutěžní kategorie pro televizní snímky, a to v oblasti komediální a dramatické tvorby, které se opět mohli účastnit i slovenští producenti a tvůrci. Na festival se tak po mnoha letech vrátila slovenská filmová tvorba, která zde byla naposledy k vidění na prvním a na dlouhá léta posledním ročníku v roce 1968.

Video ČT bodovala na plzeňském Finále
video

ČT bodovala na plzeňském Finále

Zlatého ledňáčka pro celovečerní hraný film si vysloužilo drama o umírání, v němž exceluje Jiří Schmitzer v roli smrtelně nemocného malíře. Nejlepším dokumentem byla vyhlášena esej o pražském nočním životě Velká noc režiséra Petra Hátleho. Z televizních projektů v kategorii komedie ocenila porota Zlatým ledňáčkem černohumorný seriál Čtvrtá hvězda režisérů Jana Prušinovského a Miroslava Krobota, v kategorii drama zvítězil seriál Cirkus Bukowsky režiséra Jana Pachla. Zvláštní uznání poroty získala režisérská prvotina Jiřího Mádla Pojedeme k moři.

Cenu Dagmar Táborské za nejoriginálnější dokument autorky do 35 let obdržel snímek Počátky režisérky Lindy Kallistové-Jablonské o životních šancích mladých lidí, kteří opouštějí výchovné ústavy. Cena Václava Táborského za nejlepší dokument autora nebo autorky patří Partě Analog režiséra Martina Duška. Sledoval přípravu televizního projektu, u něhož se po letech sešli matadoři televizního vysílání.

Ceny udělovaly také studentské poroty složené ze studentů Západočeské univerzity v Plzni. V kategorii nejlepších celovečerních hraných nebo animovaných filmů zvítězil i u studentů snímek Jako nikdy režiséra Zdeňka Tyce, v kategorii dokumentárních filmů pak osobní dokument o romské menšině Gadžo režiséra Tomáš Kratochvíla z cyklu Český žurnál. Zvláštní uznání studentské poroty soutěže dokumentárních filmů získal snímek Nový život režiséra Adama Oľhy.

Jako nikdy / Petra Špalková, Jiří Schmitzer, Taťjana Medvecká
Zdroj: Falcon

V diváckém hlasování bodovala nejvíce romance Křídla Vánoc jako nejlepší hraný nebo animovaný film a také představitel hlavní role Richard Krajčo s cenou za nejlepší herecký výkon. Výroční cena Asociace českých filmových klubů za nejlepší celovečerní český film putuje za snímkem Hořící keř režisérky Agnieszky Hollandové, který už má na kontě jak Českého lva, tak Cenu kritiky. Cena za nejlepší dokumentární český film pak za snímkem režiséra Bohdana Bláhovce Show!, rozkrývajícím šoubyznysové principy na příkladu dívčí kapely 5Angels.