Kde jsem:

Poznejte nás

Poznejte nás

Archiv tiskových zpráv — Pro média — Vše o ČT — Česká televize

Tiskový servis pro novináře

Archiv tiskových zpráv

26. 3. 2020

Anketa o nejlepšího učitele vrcholí. Kdo získá tituly Zlatý Ámos a Ámos sympaťák?

Již zítra se rozhodne, kdo se ve 27. ročníku ankety Zlatý Ámos stane nejoblíbenějším učitelem České republiky. Vybírají ho žáci a studenti po celé republice. Stejně jako v předchozích letech rozhodují o jedné z cen i fanoušci na webu ČT :D, kteří ze šesti finalistů volí Ámose sympaťáka. Dnes mají poslední šanci hlasovat. Poprvé se objeví nová kategorie Rodinný Ámos.

Ze semifinálového kola vzešlo šest učitelů, kteří letos zastupují kraje Jihočeský, Středočeský, Moravskoslezský a Zlínský. Dva pedagogové působí v Praze. „Déčko je hrdým partnerem ankety Zlatý Ámos, a jelikož má za úkol nejen vzdělávat, ale i bavit, rozhodli jsme se již před čtyřmi lety vyhlašovat v divácky atraktivních Zprávičkách titul Ámose sympaťáka a představit dětem nejsympatičtějšího učitele roku,“ říká výkonný ředitel ČT :D Petr Koliha.

V pátek 27. března Zprávičky uvedou aktualitu s výsledkem hlasování na webu Déčka o Ámosu sympaťákovi. Pořad se bude věnovat také dětským názorům na učitele a telemostem se spojí s ředitelem školy, ve které nový držitel titulu Zlatý Ámos působí. V sobotu Zprávičky přinesou ilustrovanou reportáž k narozeninám Jana Amose Komenského a natočené reakce vítězů jednotlivých kategorií včetně Ámose sympaťáka.

Volba Ámose sympaťáka je úkolem pro děti, které tak mohou dokázat přízeň svému učiteli. Pro toho svého (tu svou) hlasují nejen žáci třídy, školy, ale mnohdy rodiče žáků, bývalí žáci i celé obce. „Oproti tomu Zlatého Ámose volí semifinalisté, jednu z cen, učitele matematiky, volí i MŠMT. Dětský Ámos letos udělen nebude – finále již nemohlo proběhnout, a proto dětská porota nehlasovala,“ uvádí zakladatel ankety a školský ombudsman Ladislav Hrzal a dodává: „V pátek také vyhlásíme mimořádnou kategorii Rodinný Ámos a doporučíme dětem, které rodiče doma učí, aby jim za to poděkovaly vlastnoručně vyrobenou korunou a diplomem Rodinný Ámos.“

Novému stylu výuky se přizpůsobila i dosavadní držitelka titulu Zlatý Ámos ze Základní školy ve Vacově na Prachaticku: „To co teď všichni prožíváme je pro nás nové a není to jednoduché. Já jsem ale v životě velký optimista, tak vím, že i tohle zvládneme a naopak by to mohla být jedinečná šance jak školství modernizovat. Jako pozitivum pro sebe vidím, že se i my učitelé zdokonalíme v moderních technologiích. Já mám ve třídě dvacet osm žáků, pracujeme přes WhatsApp, vyzkoušela jsem si výuku přes videohovor. Samozřejmě k tomu, aby domácí výuka byla efektivní, potřebujeme pomoc rodičů. Na prvním stupni je ta pomoc hodně důležitá a já jim za spolupráci děkuji. A i když mají někdy pocit, že to s množstvím přeháníme, tak ať mi věří, že i pro nás je to všechno nové a musíme se učit. Byla bych ráda, aby tato nová zkušenost děti, rodiče a učitele spojila, protože bez vzájemného respektu a spolupráce to nikdy nebude ku prospěchu našich dětí. A ty jsou přece pro nás všechny v životě nejdůležitější,“ říká Pavla Kopáčiková a finalistům radí: „Myslím si, že musíte zůstat sám sebou, na nic si nehrát. To jaký máte s dětmi, které vás do ankety přihlásily, vztah se při všech těch kolech a pak v samotném finále pozná a nedá se nacvičit. Já a moji čtvrťáci (dnes již páťáci) jsme si to od začátku užívali, ještě více nás to spojilo. Výhra pro nás pak byla sladkou třešničkou na dortu.“

Hlasování na webu ČT :D: https://decko.ceskatelevize.cz/zlaty-amos-2020

Facebook ankety Zlatý Ámos: https://www.facebook.com/zlatyamos/

Školský ombudsman Ladislav Hrzal: Děti chtějí pedagoga, který smysl pro humor, je spravedlivý, má respekt, umí naučit a pomoci v nouzi

Jste zakladatelem ankety Zlatý Ámos. Jak Vás ta myšlenka tehdy před sedmadvaceti lety napadla?

Byla vlastně náhoda, připravoval jsem doprovodný program k výstavě hraček a jedním z úkolů pro děti bylo zvolit oblíbenou paní učitelku. Ale ozvaly se i děti, které vůbec na výstavu hraček nejely a tak jsme s kolegy rozhodli, že anketu uděláme pro celou ČR.

Lze říct, že vítězové ankety mají něco společného?

Určitě. Mají společné vlastnosti, které žáci oceňují. Letos se opět potvrdilo, že žáci chtějí učitele, učitelku, který má smysl pro humor, je spravedlivý, má respekt, umí naučit a pomoci v nouzi.

Jak vnímáte kategorii Ámos sympaťák, která bývá vyhlašována ve Zprávičkách na Déčku.

Ta kategorie existuje už řadu let, dříve ji organizoval časopis Týdeník školství. Vnímám ji tak, že je to další úkol pro děti, které tak mohou dokázat přízeň svému učiteli. Víme, že pro toho svého (tu svou) hlasují nejen žáci třídy, školy, ale mnohdy rodiče žáků, bývalí žáci i celé obce.

Stále ještě můžeme říct, že učitelství na základní škole se věnují spíše ženy, přesto mezi šesti nominovanými je pět mužů. Jak si to vysvětlujete?

Nevím. O finalistech rozhodovali při semifinále všichni semifinalisté. Bylo jich patnáct, z toho devět žen. Asi se jim kolegové líbili více než kolegyně...

Déčko je bezpečný prostor pro děti a letos se navíc věnuje osvětové kampani, která je učí bezpečnosti ve veřejném prostoru. Je podle Vás dobře, když se média věnují takovým aktivitám?

Určitě je to dobře. Já jsem začínal svou profesní kariéru jako redaktor vysílání pro školy v Československém rozhlase. Byly to nejposlouchanější pořady s velkou zpětnou vazbou. Dneska mají děti mnohem více zdrojů, kde takové informace získat, ale podle mého názoru Déčko nemůže tuto oblast vynechat. Je důležitá, je žádaná a navíc Déčko to umí udělat.

Jak vnímáte aktivity veřejnoprávních médií, které se snaží dělat v současné krizové situaci, když se pro studenty uzavřely školy.

Vzhledem k tomu, kde jsem začínal, jsem rád, že se tyto aktivity objevily. Jako současný školský ombudsman jsem dostal řadu návrhů od rodičů, aby rozhlas nebo televize začaly vysílat pro děti, které se musí učit doma. Je to pro děti i rodiče snadno dohledatelné, je to odborně připravené a rychlé. Já bych dokonce doporučoval, aby takové pořady ve veřejnoprávních médiích vydržely i dál, až bude po současné krizové situaci. Myslím, že by našly uplatnění jak ve školách, tak v rodinách.

Karolína Blinková, tisková mluvčí České televize

Přílohy

Zprávičky (674 kB)