Expanze

Expanze (1975)

(1973 - 1976, 1978 - 1979) Praha

Někdy kolem roku 1975 se na mlýně Čendy Zlámala kdesi u Příbrami začala scházet podivná a veselá společnost vlasatých lidiček, z nichž mnozí byli hudebníci z různých skupin. Na onom mlýně se pořádaly mejdany a muzikantské jam sessiony, přičemž tím hlavním jádrem byli členové kapel Etc… (Mišík, Hrubý, Padrůněk a spol.) a Expanze (Jelínek, Plech, Trnavský, Pavlíček). Jamovat tam jezdili ještě třeba Slávek Janda (tehdy Abraam) nebo Milan Broum (tehdy Perpetuum Mobile) a někteří další.

"Mládež delších vlasů a svobodných názorů" tu pařila a hrála bez jakýchkoli problémů - mlýn se totiž nacházel uprostřed polí, daleko od "civilizovaných" oblastí normalizovaného Československa. Máničky se tu společně veselily a občas připomínaly jakousi hippie komunu. A zde také během nekonečných zkoušek vyrostla nová generace muzikantů, která měla ovlivňovat tvář našeho rocku jak ve druhé polovině 70. let, tak i v letech osmdesátých. Zaměřmě se nyní na mladíky z Expanze.

Skupinu založili na podzim roku 1973 bubeník Pavel Trnavský, baskytarista Jiří „Plech“ Novotný, kytarista Jiří "Jelen" Jeínek (ex-Feeling Free, ex-Kurt Miller Band) a zpěvák Slobodan „Lola“ Popovič (ex-Kurt Miller Band). Soubor však potřeboval ještě druhého kytaristu a ti se v té době hledali hlavně po hospodách. Michala Pavlíčka, hráče hard rockového Penguinu objevil Lola v hospodě u Glaubiců. Později se ke kapele připojila ještě perkusionistka Naďa Vávrová.

Skupina se orientovala na interpretaci převzatého repertoáru např. Wishbone Ash, Cpt. Beyond, F. Zappy a vyznačovala se na české amatérské poměry velmi vysokou instrumentální kvalitou. Postupně se kapela dopracovávala k jazz rockovým skladbám J. McLaughlina a Weather Report. Ty přinášel hlavně Jiří Jelínek, jenž zpočátku Pavlíčka učil co a jak má hrát. Je velká škoda, že se nepodařilo žádnou nahrávku Expanze z tohoto jejího prvního období objevit, abychom mohli srovnat její verze převzatých věcí s originálem. Podle mnoha pamětníků však byly dokonalým nářezem. V roce 1974 na soutěžním festivalu v Nymburku skupina ještě skončila až za vítězným recesistickým spolkem Combo FH, v listopadu 1975 však už podobný festival amatérských kapel v Příbrami vyhrála (před Elektrobusem).

Bohužel se po pár vydařených koncertech objevil problém. Lola Popovič emigroval a tak nastala potřeba přijmout nového člena. Na začátku roku 1976 se krátce v Expanzi objevil saxofonista Ferdinand Dremla. Pavel Trnavský však jednoho dne přivedl do kapely novou zpěvačku Janu Kratochvílovou (s kterou tehdy chodil), což však vyvolalo rozkol. Soubor se v březnu 1976 rozešel (stačil ještě vyhrát soutěžní přehlídku amatérských kapel Na rokosce v rámci lV. PJD), neboť kvalitních hráčů si navíc všimli lanaři od profi souborů a Expanzi si rozebrali. Trnavský s Kratochvílovou se stali členy Jazz Q, po Pavlíčkovi omylem sáhla Bohemia (původně chtěla Jelínka) a Jelínek se objevil v jazz rockovém Mahagonu a později v Mišíkových Etc… . Jediná Naďa Vávrová odešla do méně známé amatérské skupiny a tou byl Elektrobus.

Po odchodu z Bohemie se v roce 1978 Michal Pavlíček setkal s bubeníkem Jiřím Hrubešem a padli si do noty jak muzikantsky, tak lidsky („Byli jsme jako Čuk a Gek,“ říká s oblibou Pavlíček). Domluvili se s bývalým spoluhráčem Plechem Novotným na znovuobnovení Expanze. Bohužel Jiří Jelínek byl již rok po smrti (jeho manio-depresivní psychóza ho dovedla až k sebevraždě), takže z bývalé Expanze přišla pouze perkusionistka Naďa Vávrová, přičemž na saxofon byl ještě přibrán jazzman Štěpán Markovič (zároveň ESP). Zkoušelo se na Zvoničce v domečku Plechových prarodičů, ale zároveň tu probíhaly skvělé mejdany a večírky.

Důležitý posun byl v tom, že se konečně začaly dělat vlastní věci - skupina sice stále koketovala s jazz rockem, ale do jejích skladeb začaly přicházet vlivy jak latisnké tak africké hudby. „Tam někde se začal rýsovat můj skladatelský rukopis,“ tvrdí M. Pavlíček. Instrumentální kompozice z té doby jako "Libra třešní" nebo "Bílý šum" jsou skutečnou jízdou a neztratily by se ani dnes, v době nejrúznějších fúzí jazzu a world music.

Skupina zazářila na 8. PJD v roce 1979 (to už nahradil Markoviče, který se chtěl více věnovat svému ajzzrocku ESP, spoluhráč Pavlíčka z Bohemie klávesista Jan Hála), nicméně za čas se opět objevil „zlý duch“ kapely Jana Kratochvílová, která po krátkém období u Jazz Q zpívala s Kroky Franty Janečka. Tomu ale dala právě vale, takže hledala doprovodné hudebníky do své nové skupiny. Expanze byla rozložena snad během čtrnácti dnů. Pavlíček s Hrubešem odešli do nově se formujícího Pražského výběru (Hrubeš hrál navíc v Hejmově jižanském souboru Žlutý pes), Hála zas za Kratochvílovou do oné nově se formující kapely, jež se nakonec nazvala Motor. Plech Novotný se v ní pak po různých peripetiích také octl, ale až později, když se jmenovala Heval. V ní se setkal s bývalým „expanzákem“ bubeníkem Pavlem Trnavským.

Pavlíček a Hrubeš se pak stali už v rámci Pražského výběru velmi vyhledávaným duem, které se účastnilo studiové práce na mnoha deskách jiných umělců (Mahagon, J. Spálený, J. Stivín, J. Koubková, J. Kratochvílová atd.). Plech Novotný pak postupně hrával ve skupinách Heval, Žlutý pes a Tango.

Přínos Expanze leží hlavně v oblasti instrumentální interpretace, u amatérského souboru nebývale kvalitní, a to jak u převzatých tak i vlastních skladeb. Hudebníci, kteří touto kapelou prošli se později stali špičkovými hráči v mnoha dalších českých skupinách a seskupeních.

Co se zachovalo z prvního období Expanze:

- Fotografie a pár cívek němého 8mm filmu z mejdanů a sessionů na mlýně, přičemž jedna z cívek přibližuje Expanzi na koncertě v Radvanicích.

- Audio:
zatím nejsou žádné zprávy o nahrávkách skupiny z tohoto jejího prvního období.

Co se zachovalo z druhého období Expanze:

- Fotografie + němý 8mm záznam z vystoupení na 8. PJD v Lucerně (1979),
němé 8mm šoty ze zkušebny

- Audio:
Expanze: „Live na 8.PJD“ (1979)
Expanze: „Studio a live“ (1979) (mj. vlastní M. Pavlíček)

- V seriálu BIGBÍT písně:
„Bílý šum“ (1979)
„Libra třešní“ (1979)