Tango

Tango (pol. 80. let)

(1983 - 1988) Praha

Když zpěvák Miroslav Imrich ve druhé polovině roku 1983 opustil svoji domovskou skupinu Abraxas, jeho zdůvodnění tohoto kroku bylo jednoznačné: nedostatek uplatnění svých vlastních skladeb a nápadů a z toho plynoucí snaha o založení souboru, kde by tyto svoje snahy mohl prosadit. Shodou okolností ve stejné době emigrovala zpěvačka Jana Kratochvílová s bubeníkem Pavlem Trnavským do Velké Británie, takže torzo její doprovodné kapely Heval ("Plech" Novotný, Kotva, Juračka) zůstalo opuštěno, a jen se čekalo, kdo tuto instrumentálně velice schopnou trojku uchvátí. Dva prvně jmenovaní sice působili ještě v "jižanském" souboru Žlutý pes, ale ten poté, co byl zmíněn v paliském článku "Nová vlna se starým obsahem", začínal mít problémy se sháněním kšeftů.

Nakonec se oním šťastlivcem, který tuto trojku získal, stal právě bývalý frontman Abraxasu. Ale vlastně to možná nebylo náhodou - údajně existuje příhoda, že ve stejný den Imrich volá Kotvovi a v tom samém okamžiku Kotva telefonuje Imrichovi. Jádro veselé partičky bylo na světě, zbývalo jen sehnat bubeníka a eventuelně někoho dalšího, hrajícího na nestrunný nástroj. V listopadu 1983 těleso, nazvané Tango, začalo zkoušet a od března 1984 koncertovat a to v sestavě: Miroslav Imrich (voc, g), Franta Kotva (g), Jiří "Plech" Novotný (bg), Zdeněk Juračka (lg, vln), Jaroslav Vondrák (ds, ex-Gen) a Ota Baláž (ks, sax, ex-Zikkurat).

V Encyklopedii jazzu a mod. populární hudby popisuje hudbu Tanga hodně stroze publicista Aleš Opekar. Vidí ji jako "svižnou a chytlavou moderní pop. hudbu, vycházející z nové vlny. Imrichovy skladby jsou většinou poskládány z různorodých motivků, zpěv je založen na rytmické ´zvolávkové´recitaci…" Pum!
Imrich možná skutečně vycházel z nové vlny, ale nacpal do svých písniček takové množství zdánlivě nesourodých prvků, že hudba Tanga od začátku připomínala komedii, což zde není řečeno pejorativně, ale jako holý fakt. Poslouchali jste rychlý šlapající bigbít a najednou se z čista jasna objeví kratičký motiv ze "Sedmi statečných", tu vyprskne pár rytmů bulharského folklóru, tu zas polka a tam zas country. Chcete úsek z klasické opery? Máte ho mít. Těmto hudebním fórkům také odpovídala vystoupení Tanga, ve kterých se používalo příslušných rekvizit (kovbojský klobouk a pistole, mafiánský ohoz s kufříkem plným plamenů, králičí uši a tím i povinné chroupání zelné hlávky), a jež byla nabita vcelku strhující atmosférou, kterou vytvářel hlavně pohybově nadaný showman Imrich. Skupina za ním dusala jako psí spřežení, rovně s jasně vytčeným cílem. Tím nebylo předstírání nějakého velkého umění, či patosu; Tangu šlo hlavně o zábavu a jeho hlavní protagonista býval velešťastný, když návštěvníci koncertu začali na hudbu kapely zcela uvolněně trsat.

Textová rovina, o kterou pečoval zejména ex-textař Abraxasu Pavel Zeman, se nacházela trochu jinde - dosti témat bylo závažných a smutných a zdánlivě jakoby se nehodících do onoho divokého show, plného chytlavých a veselých skladeb. Nicméně jak napsal hudební publicista Jaroslav Riedel v knize Excentrici v přízemí: "Návštěvníkovi koncertů Tanga je ovšem na první pohled zřejmé, že typické teenagerské publikum se nad tvorbou své skupiny většinou nijak hluboce nezamýšlí. Chce se bavit a kapela mu zábavu nabízí plnými hrstmi. Dává jim ji přirozenou a nepodbízivou, mluvící současným jazykem. Proto také patří mezi naše nejpopulárnější rockové skupiny, vysoko se umisťuje v posluchačských anketách…"

Tango bylo v polovině 80. let opravdu velmi populární, ale pravověrným rockerům či novovlňákům nikdy nešlo moc pod kůži a představovalo pro ně jen další kapelu "TKM-ácké" televizní kultury (nezapomínejme, že pro rock to byly tehdy temné roky a skupina se přesto až příliš často objevovala v Televizním klubu mladých). Tango si z toho ale nedělalo vrásky, v březnu 1985 kupříkladu dokázalo vyprodat pražskou Lucernu (to zopakovalo i na podzim) a o pár měsíců později, když už na svém kontě mělo pár supraphonských singlů, dokonce začalo natáčet svoje první LP, které dostalo název "Elektrický bál". O koncertní choreografii tohoto programu se postaral dokonce zkušený mim Boris Hybner a o dva roky později po desce "Tango ´87" zajišťovali pohybovou spolupráci pro změnu bratři Cabanové. V roce 1986 si skupina díky České umělecké agentuře zahrála společně s Olympikem na festivalu v Ženevě a vyjezdila společné turné s polskou kapelou Klincz a východoněmeckými Stern Meisen. V tom samém roce se neúspěšně zúčastnila i Bratislavské lyry, o rok později si zahrála ve filmu "Kam pánové, kam jdete?" svojí hitovku "Co s tím sklem".

Když v roce 1987 vyšlo již zmiňované LP "Tango ´87" část fanoušků kapely pocítila jisté zklamání. V ohlasu na desku dokonce jeden z čtenářů hodnotil druhé album Tanga jako "jakési post-punkové blábolení společenství, kterému dávno utekl hudební vývoj" (citace z článku Ivana Kytky v Melodii 1988). Deska invencí příliš nekypěla a to přesto, že se na ní Tango pokusilo o jakoby náročnější hudbu. V listopadu 1987 stihla skupina natočit ještě svoje třetí LP "Můra, hop", jenže to už byla jen labutí píseň souboru.
V březnu 1988 Tango ohlásilo pauzu, ale bylo jasné, že je v podstatě konec. Imrich po pár měsících nicnedělání založil "jako-metalový" Alarm, Baláž se po letech znovu spojil s Vilémem Čokem v kapele Nová růže, Juračka a Kotva dostali lano od Hejmy hájit jižanské barvy v jeho bandu Žlutý pes a tak se čtyřletá éra veselých showmanů z Tanga definitivně uzavřela…

Co se zachovalo do roku 1989 (včetně):

- Fotografie + live ve studiu "Nafoukaná" a "Na šikmé ploše" (1984), TV-klipy "Elektrický bál" (1984), "Když máš den" (1985), "Na šikmé ploše" (1985), "Pojď se mnou, strach nemusíš mít…" (1985), "Chtělas to vidět" (1986), "Manko" (1986), "Krásně nahranej" (1987), "Tak dost!" (1987), "Jižní pól" (1987), "Cukr a bič" (1987), "Pomalá" (1987)

- Audio:
Tango: SP (Supraphon) - "Na šikmé ploše"/"Elektrický bál" (1984), "Co s tím sklem"/"Z bláta do louže" (1985), "Když máš den"/"Šepoty noci"(1985)
Tango: "Elektrický bál" (1985, LP, Supraphon, vyšlo v r. 1986, reedice v 2CD "Komplet", Sony Music Bonton, 1999))
Tango: "Electric Ball" (1985, LP, Artia, anglická verze "Elektrického bálu", vyšla v 1986)
Tango: SP (Supraphon) - "Nafoukaná"/"Zkus být svá" (1986), "Pomalá"/"Narozeniny" (1986), "Mariana"/"Takhle málo já tě znám" (1987),
Tango: "Tango 87" (1986, LP, Supraphon, vyšlo v r. 1987, reedice v 2CD "Komplet", Sony Music Bonton, 1999)
Tango: "Můra, hop" (1987, LP, Supraphon, vyšlo v r. 1988, reedice v 2CD "Komplet", Sony Music Bonton 1999)
Tango: "Tango 83-85" (1988, retro EP)
Tango: "Komplet" (2CD - obsahuje první tři alba, Sony Music Bonton, 1999)

- V seriálu BIGBÍT písně:
"Máš svůj den" (1985)
"Jižní pól" (1987)