Gun Dreams

Gun Dreams (1989-90)

(1988 - s přestávkami dodnes) Pardubice

Elektronické duo Gun Dreams, evokující agresivní syntezátorový rock ležící někde mezi německou elektro-scénou, gotickým post-punkem a americkými progresivisty typu Suicide založili v roce 1988 Miroslav „Pope“ Papež (ks, voc) a Lubor "Lax" Benda (g). Oba dva načichlí západní elektroscénou (Kraftwerk, D.A.F., Cabaret Voltaire) pokusili se ji infikovat do i když rozmanité, přesto celkem tradiční české rockové kultury.

A proč zrovna název "gun dreams"? Na to oba odpovídají v magazínu Rock Revue (1990): "Zjistili jsme, že oba máme tu schopnost zapamatovat si tu hudbu, která zní v našich snech. Díky tomu je využívání elektroniky podstatně jednodušší… Naše sny jsou plastické, barevné a obsahově bohaté. Vedle sexu představují jeden z nejvýznamnějších prožitků, kterými se opájíme. Nejsou v nich žádné problémy, jsou dynamické, inspirativní a časově neomezené. Pomocí nich se nám podařilo získat nadpřirozené schopnosti."

Hned první demo "Remember Dreams" je jakousi divokou industriální koláží a celkem zřetelně odráží vliv pardubické Synthesie (vyráběla se zde mj. i výbušnina Semtex), chemického komplexu, kde Pope a Lax tehdy pracovali. Undergroundový publicista Homeless & Hungry o nahrávce napsal ve Vokně (1994): "Jednotlivé skladby Remember Dreams se jmenovaly podle továrních baráků (B1, B85, B99 atd.), jejichž explozivní atmosféru do sebe oba ´hudební průmyslníci´ několik let ´samplovali´. Autentické vybrace fabriky se jim podařilo zachytit na přednatočených páscích, jejichž aplikace v Remember Dreams dobře posloužila jako hutný industriální podklad, na kterém bylo možné dále pracovat."

Premiérové vystoupení si odbyli Gun Dreams v sousední Chrudimi na podzim 1989 a celkem překvapivě postoupili do krajského kola Rockfestu. Jenomže to už se překulil listopad a všichni měli úplně jiné starosti než pořádat nějaká krajská kola čehokoliv. Kapela se beztak soustředila spíše na studiové nahrávky než na koncerty. Ty trpěly značnou nevyvážeností, zčásti zapříčiněné špatným nazvučením a zčásti i samotnými hráči, kteří ne vždy dokázali skloubit svoje hráčské schopnosti s neomylným rytmem automatických bicích a naprogramované basové linky.

Zato jejich studiové věci dopadaly daleko lépe. Většinou se jednalo o „dialogy překrabičkované kytary se syntezátorem na základě triviálních syntetických zvuků rytmiky“, jak napsal ve své kritice jejich prvního dema Josef „Zub“ Vlček v Rock & Popu (1990). A pokračoval: „V podvědomí muzikantů je uloženo neustálé vědomí přítomnosti rock´n ´rollu, čemuž Lou Reed říkal ´Rock´n ´roll Animal´, tj. směsice drzosti, výbušnosti a programového diletantismu.“

Další zajímavostí bylo to, že skupina zpívala v angličtině (s občasnými úryvky němčiny nebo francouzštiny). Její použití chápal Vlček „spíše jako prostředek abstrakce než jako sebevyjádření v cizím jazyce.“ Gun Dreams se prezentovali autorskou hudbou, jedinou coververzi, kterou hráli, byla písnička "The Robots" od Kraftwerk.

Skupina se ale nechávala inspirovat i tanečními rytmy, zejména EBM - tehdy novinkou - a i když občas zabředla do přílišné posedlosti zvukovými efekty, můžeme ji považovat za jednoho z průkopníků skloubení elektroniky a tanečního rytmu u nás.

Co se zachovalo do r. 1989:

- Audio:
Gun Dreams: "Remember Dreams" (1988)
Gun Dreams: „Sing Pity“ (1989)