Články

Jethro Tull, zleva John Evan, Jeffrey Hammond-Hammond, Ian Anderson, Barriemore Barlow a Martin Barre, cca  1. pol. 70. let

Art a progressive rock a jeho hudební vlastnosti

Od svého vzniku v padesátých letech se stal rock jakýmsi synonymem pro rebelii v populární hudbě. Byl útočný, nepoddajný, provokující a asi nejvíce z celé pop kultury přitahoval průsery; to…

Yes, zleva Steve Howe, Tony Kaye, Chris Squire, Jon Anderson a Bill Bruford, 1971

Art rock, progressive rock - hlavní představitelé

Ve druhé polovině šedesátých let se z britského a amerického undergroundu vynořili na svět první pionýři žánru, který se později bude nazývat art (progressive, classical) rock. V rámci Velké…

Tim Rice & Andrew Lloyd Webber, cca 1972-73

Rock Opera

Už na konci 60.let se u některých rockových skupin objevily pokusy o delší komponované celky, které provázel nějaký epický příběh, děj. U těchto pokusů bylo cítit ovlivnění muzikálem nebo…

Miles Davis, přelom 60. - 70. let

Vysvětlení pojmu „jazz rock“ aneb čubčí lektvar Milese Davise

V 60. letech se jazz tak vzdálil širokému publiku, že to začalo ohrožovat jeho prodeje. Postupem doby totiž nabyl ještě ulítlejších a bláznivějších forem. Saxofonista Ornette Coleman do něj…

The Mahavishnu Orchestra, zleva Jerry Goodman, Jan Hammer Jr., John McLaughlin, Billy Cobham, Rick Laird, 1972-3

Představitelé jazz rocku a fusion music

Zlaté období jazzrocku nastalo v první polovině 70. let, která všeobecně přála muzice s kvalitní instrumentací – vzpomeňme na hardrockové skupiny Led Zeppelin nebo Deep Purple, art-rockové…

Herbie Hancock, cca 1977

Proč zrovna jazz rock

Tím hlavním důvodem vzniku jazzrocku, bráno ze strany samotného jazzu a jeho tvůrců a muzikantů, byly ekonomické příčiny. Jak už jsme uvedli, jazz se postupně svým ponorem do stále…

Iggy Pop, 1977

Inspirace pro vznik new wave

Odvrhávaje komplikovaný a instrumentálně ekvilibristický styl kapel art a hard rocku, hledala nová mladá generace hudebníků svoje inspirace jinde. Nejvýznamnější předchůdci skupin new wave se…

Vlasta Marek a páskové magnetofony, cca 2. pol. 70. let

Nahrávka jako základní médium, koncert jako událost

Základním „médiem“ pro alternativní umělce byla buď živá nahrávka kapely z koncertu anebo „studiová“, kdy se na jeden nebo dva vzájemně propojené páskové magnetofony pořídil záznam hraní ve…

Mikoláš Chadima, 1977

Vztahy alternativní scény k jiným rockovým směrům

Vztahy hudebníků alternativy vůči ostatním rockovým směrům byly víceméně individuální. Ostatně tehdy zatím ještě neexistovaly žádné rockové subkultury mládeže, které by byly vyhraněné…

Karel Srp a Joska Skalník, 1. pol. 80. let

Jazzová sekce

Užší jádro jazzových fanoušků se o vytvoření jakési samostatné zájmové organizace pod názvem Česká jazzová unie snažilo už v roce 1969, ale doba se postupně dostávala do klepet normalizace,…

první | předchozí | 1 2 | další | poslední (2)