Dokument o sběrateli automobilů Emilu Příhodovi (1985). Připravili: M. Švihálek, T. Krejčík, J. Nekuda a J. Večeřa

Automobilka Praga

Klikněte pro větší obrázek Pražská továrna na automobily vznikla v březnu 1908 společenskou smlouvou mezi První českomoravskou továrnou na stroje v Praze a firmou F. Ringhoffer na Smíchově. Brzy byla pro nedostatek zkušeností, odborných sila finanční ztráty zrušena a roku 1909 majetek automobilky odkoupila 1. českomoravská.

Nově zřízený automobilní odbor uváděl výrobky od roku 1909 pod značkou Praga. První 3 roky však byly obdobím konstrukčního tápání a napodobování proslulejších světových značek. Dokumentace bylo vždycky dost. Při různých příležitostech se ty materiály shromažďovaly u toho, kdo měl zájem o svůj vlastní vůz. Když měl zájem dost hluboký, dokumentaci si pořídil. Šla pak z ruky do ruky, majitelé si ji mezi sebou předávali, a tím se zachovala. Továrna navíc dávala na požádání kdykoliv k dispozici výkresy detailů, aby si každý majitel mohl případně pomoci sám.

Název Praga byl inspirován slavismem, který byl začátkem století velmi populární. Jako mladoboleslavská firma Laurin a Clement, i pražská Pragovka vsadila na počešťováníjmen svých výrobků. Pod novým názvem se obchod pohnul.

Sbírka Emila Příhody

Sbírka Emila Příhody obsahuje prakticky všechny typy vozů, jaké kdy automobilka Praga vyráběla. Čítá 60 automobilů osobních, nákladních, speciálních, motocyklů, motorových pluhů, jeřábů, autobusů a traktorů. Pětačtyřicet z nich je pohyblivých.

Stopáž14 minut
Rok výroby 1986
 ST 4:3
ŽánrDokument