Dokument z cyklu výprav za starou technikou a řemesly, tentokrát o jednostopých vozidlech (1985). Připravili: M. Švihálek, T. Krejčík, J. Nekuda a J. Večeřa

Za svědky minulosti: Jednou stopou Motor, sedlo, řídítka a mohutný výfuk. Takto vyzbrojeni vjeli mladí mužové do dvacátého století. Po dvou kolech. Pánové Laurin a Klement se už před 85 lety se zapsali do dějin motorizmu. Nikdo z těchto mužů už sice nežije, jejich stroje však zůstaly. Kolébkou prvního českého motocyklu se stal nevelký dům na Podolci v Mladé Boleslavi. Duchovním otcem byl kovář Václav Klement, který se spojil s turnovským knihkupcem Václavem Laurinem. Oba se rychle dohodli, že začnou vyrábět bicykly a motorová kola vlastními silami, aby zbavili české cyklisty závislosti na cizině.

S lehkostí a elegancí vjely motocykly do 20. století. V českém Pacově byl roku 1904 uspořádán slavný závod, při jehož příležitosti byla založena Mezinárodní motocyklová federace existující dodnes. Dnes je v Československu řada klubů sdružujících sběratele starých strojů. V Českém Dubu, v jedné ze svazarmovských dílen, se téměř každý den scházejí fanoušci, kterým učarovala vůně benzínu. Pořád je co dělat. S udivující trpělivostí a péčí jsou proměňovány staré zrezivělé křápy, objevené kdesi na půdách, v nablýskané krasavce, připravené sklízet obdiv široké veřejnosti. Českodubský klub vlastní na 40 motocyklů českých i zahraničních značek. Od roku 1966 byly renovacím starých strojů věnovány tisíce hodin. Nikdo z fanoušků je však nikdy nepočítal. Jak dobrodružné je vydávat se po stopách někdejších konstruktérů! Jaká romantika, hledat na křižovatkách cest staré techniky ten správný směr. Jaká radost z podání ruky, kterou nám nabízí předešlé generace.

Za svědky minulosti: Jednou stopou Světová technická kuriozita – motocykl ČECHIE 600 z roku 1927 – je nejdelším motocyklem světa. Do délky osobního auta mu scházejí pouze decimetry, neboť měří 3,5 metru. Stroj je mimořádně pohodlný, což potvrdí každý, kdo se na něm svezl. Na jeho sedlo by se klidně vešlo celé basketbalové mužstvo o pěti hráčích. ČECHIE 600 vznikla na objednávku někdejšího Ministerstva obrany v jedné šluknovské továrně. Měla prý sloužit vojenským hlídkám k rychlým přesunům. Má dvě rychlostní skříně a devět řadících stupňů. Údajně byly vyrobeny pouze tři kusy, protože vojenská technika se vydala jiným směrem. V každém případě nám ČECHIE 600 zůstala jako pozoruhodný doklad o vývoji motoristické techniky. Nejdelší motocykl světa patří Vladimíru Klímovi z Českého Dubu. Každá jeho vyjížďka do okolí je učiněnou atrakcí.

Na hradě Kámen nedaleko Pelhřimova, v jeho mohutných středověkých zdech sní stařičké stroje svůj věčný sen o rychlosti. První český motocykl vyrobili Klement s Laurinem v roce 1898. Stroj měl řemenový pohon, odpařovací karburátor a jezdec jej musel roztlačovat. Stařičké firmy už dávno zanikly. Zmizely v nelítostném konkurenčním boji. Jejich výrobky však dodnes překvapují bystrými nápady a zajímavými myšlenkami. Dávno odešla doba, kdy se tyto stroje proháněly po zaprášených silnicích a rozháněly husy z vesnických návsí. Právě ony donesly pach benzinu i do těch nejzapadlejších koutů a pomohly zdemokratizovat dopravu. Byly totiž pohyblivější a obratnější než čtyřkolové automobily. Na hradě Kámen je uloženo několik desítek motocyklů a nepřeberné množství součástek, dokumentujících vývoj jednostopých vozidel. Je tu o ně dobře postaráno. Vždyť si to po dlouhé životní pouti zaslouží.

Za svědky minulosti: Jednou stopou Triumph, Ariel, Čechie. Slavné firmy se kdysi nelítostně křížkovaly. Dnes už se na start Veterán rallye postaví bez někdejší nevraživosti. Vše je připraveno, aby silné stroje o mnoha koňských silách znovu vyrazily na trať. Mohutní ořové čekají na své jezdce. Veterán rallye jsou pro sběratele významnou příležitostí pochlubit se svými miláčky v plném lesku. Připravují se na ně dlouhé měsíce. V depu je možno prohlédnout si dědečky zblízka a nenápadně pohladit jejich lesklé součástky. Proč nás tak přitahují věci, kterých se dotýkali naši předkové? Se začátkem závodu stroj za strojem vyráží do zatáček jako za mladých časů. Bouřlivá krev. Nedá se zastavit ani lety, ani rezivěním. Do tváří opět fouká prudký vítr, i když rychlost už není jako za starých časů.

(1986)

Stopáž15 minut
Rok výroby 1986
 ST 4:3
ŽánrDokument