Pohled odborníků na českou účast a aktuální dění na Rally Dakar 2021
00:00:28 Krásný dobrý den přeji
00:00:30 při sledování dalších
00:00:31 dakarských ozvěn.
00:00:32 Tento pořad je tradičně
00:00:34 na programu ČT.
00:00:37 Budeme hovořit o kategorii klasik.
00:00:41 Vítám Jiřího Kotka,
00:00:43 který se podílel na automobilů
00:00:46 pro Ondřej Klymčiw a.
00:00:49 Krásný den.
00:00:50 Děkuji za pozvání.
00:00:51 Dobrý den.
00:00:52 Jak jste se dali s Ondřejem
00:00:54 Klymčiw dohromady?
00:00:58 Teď jede v autě.
00:01:01 Vnímal jsem, že měl dobré výsledky,
00:01:03 od Jana Veselého,
00:01:04 se kterým spolupracuji.
00:01:06 Dohromady nás dal Jiří Moskal.
00:01:08 Přišel s tím,
00:01:09 jestli by Škoda mohla jet Dakar.
00:01:15 Bylo to ve vhodnou dobu,
00:01:16 kdy jsem jedno auto dodělal a druhé
00:01:18 jsem měl rozpracované.
00:01:19 Chystal jsem ho do Keni
00:01:21 na safari klasik.
00:01:22 Ale to ztroskotalo.
00:01:23 Celkem se hodilo, že byla příprava,
00:01:25 tedy motor, převodovka.
00:01:31 Když jsme začínali v červenci,
00:01:33 slíbili jsme,
00:01:35 že budeme do září hotovi.
00:01:36 Potom se to trochu protáhlo,
00:01:38 ale snad jsme to zvládli.
00:01:39 Nepovažovali jste ten nápad trochu
00:01:42 za bláhový?
00:01:44 Nelze srovnávat safari a Dakar.
00:01:51 Tady vidíte auto,
00:01:52 které je pro pískování.
00:01:56 Musel se vyměnit celý předek.
00:01:58 Původní karoserie pochází z Anglie.
00:02:03 Původní majitel auto dovezl
00:02:06 v roce 2017 a začali jsme
00:02:09 na tom pracovat.
00:02:22 Loni v létě byla karoserie.
00:02:25 Sám jste bývalý závodník,
00:02:26 nejen konstruktér aut.
00:02:28 Nelákalo vás jet se podívat
00:02:29 do Saúdské Arábie,
00:02:31 jak auto funguje anebo pomoci?
00:02:35 První myšlenky byly na to,
00:02:36 že bych tam jel jako divák.
00:02:42 Obdivuji kluky, že pracují do rána.
00:02:46 Je to skutečně náročné dát přes
00:02:47 noc auto dohromady.
00:02:53 Myslel jsem si, že tam budu,
00:02:55 ale přišla doba, koronavirus.
00:02:56 Rozhodl jsem se řešit to na dálku.
00:03:04 Kategorie Klasik je relativně nová
00:03:07 kategorie na Dakarské Rallye.
00:03:09 Vypadá to,
00:03:10 že posádka Ondřej Klymčiw a Petr
00:03:12 Vlček si závodění užívají.
00:03:27 Škoda 130 LR neměla tolik slávu
00:03:30 jako RS,
00:03:30 ale pod kapotou je čtyřválec
00:03:32 o 1290 kubících.
00:03:34 Donedávna bylo ještě nemyslitelné,
00:03:36 aby někdo s takovým vozem
00:03:38 vystartoval na Rallye Dakar.
00:03:39 Ondřej Klymčiw s Vlčkem
00:03:41 jsou pionýři.
00:03:45 Navzdory všem očekáváním
00:03:47 si ale počínají velmi dobře.
00:03:49 Můžeme se na něj podívat.
00:03:52 Je to opravdu 130.
00:03:55 Nevymýšlíme si.
00:03:57 Takže 130 s karburátorem.
00:04:01 Mohu vám to ukázat.
00:04:05 Nevymýšlím si.
00:04:07 Je to opravdu škodovka.
00:04:11 Na začátku projektu jsem chtěl
00:04:12 české auto.
00:04:15 Chtěl jsem škodovku
00:04:16 s českou posádkou.
00:04:18 Úkol na startu byl splněn
00:04:20 a teď už zbývá dojet.
00:04:22 Toto auto je opravdu originál.
00:04:24 Uvnitř motorů jsou samozřejmě
00:04:27 nové technologie.
00:04:29 Ale je tam klasický motor
00:04:31 a je úžasné,
00:04:33 že originálním a 40 koní.
00:04:35 Všichni kroutí hlavou nad tím,
00:04:36 jak funguje.
00:04:40 Nastavení máme tak,
00:04:41 že máme dva přídavné olejové
00:04:44 chladiče, přídavné větráky,
00:04:47 chlazeni na převodovku.
00:04:50 I v nejteplejších pasážích,
00:04:51 kdy auto jelo nadoraz
00:04:53 třeba 20 minut,
00:04:54 chladící kapalina vystoupila
00:04:56 maximálně na 100 stupňů.
00:05:05 Super.
00:05:06 Je to jediný kus na světě postavený
00:05:09 na Dakar.
00:05:11 Je tam strašně věcí zmíněných.
00:05:15 Jsou to malé detaily.
00:05:16 Možná by někdo řekl,
00:05:18 že to je drobnost.
00:05:19 Ale když se tyto drobnosti sečtou,
00:05:21 je jich hodně.
00:05:24 Já bych vyzdvihl třeba sání,
00:05:26 které vymysleli Jiří Kotek.
00:05:28 Saje to na zadním okně,
00:05:30 kde se vůbec nepráší.
00:05:34 L l filtr jsme nemuseli měnit.
00:05:39 Sání je alfa a omega.
00:05:49 Je tam spousta věcí,
00:05:51 komfortní podvozek.
00:05:53 Včera fotka skoku.
00:05:55 Ani jsme nevěděli, že to skočíme.
00:06:12 Jirka Kotek s Janem ostrým
00:06:13 postavili zkrátka dobré auto
00:06:15 a já se snažím ho nerozbít.
00:06:20 Dělám maximum.
00:06:22 Ondřej Klymčiw sršel humorem.
00:06:25 Ale bohužel dnes máme čerstvé
00:06:28 nepříliš povzbudivé zprávy.
00:06:30 Co se stalo.
00:06:32 Já to sleduji přes jejich telefon.
00:06:33 Jsem nervózní.
00:06:38 Vidím, jestli jedou nebo nejedou.
00:06:40 Viděl jsem,
00:06:41 že jsou půl hodiny na jednom místě,
00:06:43 takže jsem tušil, že se něco děje.
00:06:45 Nejprve prorazili gumu.
00:06:47 Potom se vraceli zpět,
00:06:50 což jsem poznal pouze ze záznamu.
00:06:53 Honza říkal,
00:06:54 že měli problémy s převodovkou,
00:06:55 ale později jsme zjistili,
00:06:57 že to je kloub na poloose.
00:07:01 Je to škoda,
00:07:02 protože si to mohli vyměnit,
00:07:05 už by se dalo pokračovat.
00:07:10 Vrací se ale zpět do bivaku,
00:07:12 kde také vyměnit převodovku
00:07:13 a poloosy.
00:07:16 Když se bavíme o tomto
00:07:17 automobilu 130 LR,
00:07:18 tak stavba je kolektivním dílem,
00:07:20 ačkoliv je citováno vaše jméno.
00:07:25 To jsem rád, že to říkáte.
00:07:27 Všude se píše,
00:07:28 že Kotek něco nastavil.
00:07:40 Hlavu udělal kamarád,
00:07:41 motor dělal Jarda Vančík.
00:07:45 Potom na tom pracovalo
00:07:47 Honza Vostrý.
00:07:50 Já jsem dělal podvozek.
00:07:54 20 let spolupracuje
00:07:55 s firmou Proflex.
00:08:02 Měl jsem zkušenosti z embéčkem
00:08:04 a závody, takže ví,
00:08:06 jak nastavit tlumiče
00:08:07 a jak připravit podvozek.
00:08:08 Hlavní je připravit se na podmínky
00:08:11 v teple a prachu.
00:08:12 Legendou Škodová českého
00:08:14 motorsportu je Škoda 130 RS.
00:08:18 Nebyla by vhodnější?
00:08:20 Určitě by byla hezčí.
00:08:23 Pro soutěže tohoto typu musím říci,
00:08:26 že 130 RS se hodila spíš
00:08:28 na asfaltové soutěže.
00:08:30 Byla mistrem Evropy,
00:08:33 ale na soutěžích typu Akropolis
00:08:37 byly problémy.
00:08:49 Naopak Škoda 130 LR byla dělaná
00:08:51 na náročnější podmínky,
00:08:53 jako je Akropolis.
00:09:04 V píscích,
00:09:05 ve kterých jezdí automobil Ondřej
00:09:07 Klymčiw a,
00:09:08 dochází k určitému handicapu,
00:09:10 co se týče pohonu dvou kol.
00:09:11 Nebyla by lepší Škoda Felicie?
00:09:17 Určitě je tam přebytek výkonu,
00:09:20 turbo, 4x4.
00:09:28 Auta typu WRC tam jezdili,
00:09:30 ať už to byl Peugeot apod.
00:09:35 Tyto speciály v Dakaru jezdili.
00:09:37 Octavia by asi byla schopná.
00:09:40 Nevím, jak by to vyšlo finančně.
00:09:41 Toto je určitě méně
00:09:43 finančně náročné.
00:09:45 Handicap je hlavně v kolech
00:09:46 a pneumatikách.
00:09:53 Na tak malá kola se nedělají
00:09:54 offroadové pneumatiky,
00:09:56 tudíž se auto v hlubokém písku
00:09:59 snadno zahrada.
00:10:05 A co výška.
00:10:06 Dalo by se zvednout?
00:10:07 Jsou tam limity?
00:10:12 Zapomněl jsem ještě zmínit Miloše
00:10:13 Dvořáka, který mi pomohl.
00:10:18 Dělal podvozky na embéčka.
00:10:19 Dodnes s ním spolupracuje.
00:10:27 Světlá výška je 125 cm.
00:10:34 Je stejná jako na WRC na oktávy.
00:10:39 Ale máme ještě vymyšlenou
00:10:40 přední nápravu.
00:10:41 Máme v plánu to ještě o dva nebo
00:10:44 tři cm zvednout.
00:10:48 Někteří piloti stejně jako Ondřej
00:10:49 Klymčiw bojují s nástrahami trati.
00:10:57 Stejně tak Tomáš Ouředníček se řídí
00:10:58 heslem nikdy to nevzdávej.
00:11:00 Já jsem přesvědčoval Davida,
00:11:02 abychom se otočili a odjeli domů.
00:11:07 A David říkal, že to zkusíme.
00:11:11 Ptal jsem se, kam v poušti,
00:11:12 protože jsme tam stáli s autem
00:11:14 bez řízení a nebylo vidět kolem.
00:11:18 Země je strašně rozlehlá a působí
00:11:21 dojmem, že se nikde nedá před.
00:11:26 Měli jsme namále.
00:11:29 Jeli jsme v noci v dunách
00:11:31 a zapadli jsme.
00:11:32 Nemohli jsme si pomoci,
00:11:34 protože nefungovala hydraulika.
00:11:41 To byly momenty,
00:11:42 kdy jsem nenáviděl celý svět.
00:11:46 Potom se člověk musí sebrat
00:11:49 a uvědomit si to.
00:11:50 Najednou v tom musí vidět krásu.
00:11:55 Tady je neskutečně tmavá noc.
00:11:58 Na nebi jsem poprvé viděl mnoho
00:12:01 hvězd, které zářily.
00:12:06 A potom jsem si říkal,
00:12:07 že tady asi máme být zapadlý.
00:12:12 Začali jsme to brát trochu
00:12:13 pozitivně a nakonec jsme dojeli
00:12:15 do cíle.
00:12:18 Slyšeli jsme Tomáše Ouředníčka,
00:12:19 který jede v kategorii klasických
00:12:22 osobních aut.
00:12:23 Jak sledujete tuto skupinu?
00:12:28 V kamionech je Karel Loprais,
00:12:30 který je můj vrstevník.
00:12:33 Při prvním maratonu v Londýně
00:12:35 se uvažovalo, že bychom byli spolu.
00:12:46 Sleduji Martina Prokopa.
00:12:49 To,
00:12:50 jak má připravené auto
00:12:51 a jak funguje jejich tým,
00:12:53 je úžasné.
00:12:56 Obdivuji motorkáře.
00:12:57 Neumím si představit vydržet
00:12:59 na motorce v tempu 150 km/h
00:13:03 a neudělat chybu.
00:13:06 Dá se nalézt paralela mezi Martinem
00:13:08 Prokopem,
00:13:09 který je zatím průběžně šestý
00:13:11 a bojuje proti silnějším týmům,
00:13:16 když vy jste závodili se škodovkami
00:13:18 o objemu 1300 kubíků proti
00:13:21 silnějším vozům?
00:13:22 Je to hodně podobné
00:13:23 a je to velká výzva.
00:13:24 Vždy to člověka potěší,
00:13:26 když se může ukázat mezi nejlepšími
00:13:30 a má na to.
00:13:35 Říkali jsme,
00:13:36 že když bylo špatné počasí a něco
00:13:39 mimořádného,
00:13:40 měli bychom se prosadit.
00:13:42 A Martin přesně tak působí.
00:13:45 Dokáže se přizpůsobit.
00:13:47 Odvádí fantastickou práci.
00:13:49 Nejen on, ale celý tým.
00:13:53 Naťukli jsme rally safari historik.
00:13:56 Má nějakou podobu z Rallye Dakar
00:13:59 a kategorii historik?
00:14:02 Je to podobné.
00:14:04 Na safari startují auta
00:14:08 do roku 1987.
00:14:14 Hranice se posouvá.
00:14:18 Něco podobného je v tomto případě.
00:14:23 V kategorii klasik měli startovat
00:14:25 auta,
00:14:26 která buď absolvovala Rallye Dakar
00:14:29 anebo měli závodní historii.
00:14:33 Naše embéčko mělo historii závodů.
00:14:55 Podíváme se na téma teplot
00:14:57 na Dakarské Rallye,
00:14:59 teploty jsou někdy vysoké
00:15:00 Někdy nízké,
00:15:02 V poslední době mají závodnici
00:15:04 problém s pocitem chladu.
00:15:06 Pojďme si říci,
00:15:07 jak to působí na motorkáře.
00:15:10 Jsou zde chladné noci.
00:15:12 To je pravda.
00:15:16 Včera se jela maratonská etapa
00:15:19 a já jsem si připadal
00:15:21 jak v pětihvězdičkovém hotelu.
00:15:22 Vždy to byl pro mě strašák,
00:15:24 když jsem měl jet maratonskou etapu
00:15:26 bez mechaniků.
00:15:28 Člověk na to nebyl zvyklý.
00:15:33 Teď ale po týdnu na učení.
00:15:34 Naopak jsme přijeli a nemuseli jsme
00:15:37 nic extra montovat.
00:15:40 Mohli jsme do sprch.
00:15:42 Dostali jsme matrace a všichni jsme
00:15:44 spali v tělocvičně, kde bylo teplo.
00:15:49 Akorát tam byl smrad,
00:15:51 protože všichni za sebe
00:15:52 shodili oblečení.
00:15:59 Bohužel jsem toho moc nenaspal,
00:16:01 ale byl to pro mě luxus.
00:16:04 Škoda,
00:16:05 že maratonských etap není více.
00:16:06 Protože člověk by se více vyspal.
00:16:08 Teď jsme přijeli k moři,
00:16:10 takže tady bude teplo a budeme
00:16:12 si vychutnávat sluníčko.
00:16:15 Jak se vnímáte na vliv teplot
00:16:18 na závodníky?
00:16:22 Když přijde nerozehřátý závodník
00:16:24 z chladu do auta,
00:16:26 mohl by mít problém.
00:16:28 V autě si pustí topení.
00:16:32 Problém je spíš vyvětrat,
00:16:34 aby tam nebylo moc velké teplo.
00:16:50 Špičkové závodní motory se také
00:16:53 ladí podle nadmořských výšek
00:16:55 a teplot.
00:16:56 Má to vliv také na Ondrovo auto?
00:17:01 V případě Dakaru se nejede
00:17:03 tak vysoko,
00:17:04 ale kdyby to bylo v Jižní Americe,
00:17:06 muselo by se to vzít v potaz.
00:17:08 Pokud má motor karburátory
00:17:10 a je starý,
00:17:11 je závislý na atmosférickém tlaku.
00:17:23 Když jsme jeli v Londýně, v Mexiku,
00:17:25 bylo to ve výškách
00:17:26 kolem 4000 m a muselo
00:17:28 se hodně upravovat.
00:17:29 Ale moderní motory už dnes mají
00:17:31 elektroniku a senzor,
00:17:33 který hlídá atmosférický tlak,
00:17:35 takže se to dokáže nastavit samo.
00:17:38 Na Dakarské Rallye je všude písek.
00:17:40 Musel být auto speciálně utěsněno?
00:17:51 Muselo se to nastavit tak,
00:17:52 aby si auto nenasával
00:17:54 vlastní prach.
00:18:00 Ondra zmiňoval filtrování vzduchu.
00:18:06 Máme zkušenosti s tím,
00:18:07 jak auto utěsnit.
00:18:08 Hlavně jde o vodu,
00:18:10 protože si jezdí také přes
00:18:11 řeky, brody.
00:18:16 Samozřejmě to není jako u Mercedesů
00:18:18 stoprocentně těsné.
00:18:20 Ale závodníci
00:18:21 si na to lehce zvyknou.
00:18:25 Prach trápí také posádky kamionů.
00:18:30 Mezi špičkou se pohybuje Martin
00:18:31 Macík a Aleš Loprais.
00:18:33 Je to takový vzájemný český souboj.
00:18:36 Oba jsou za stupni vítězů.
00:18:40 Mohli by na ně zaútočit Pojďme
00:18:43 za nimi.
00:18:44 Loprais s Macíkem se během závodní
00:18:46 pauzy rozhodně neflákali.
00:18:48 Jejich závodní speciály prošli
00:18:50 dalším vývojem a na výsledcích
00:18:51 to je znát.
00:18:52 Dvě české posádky drží krok
00:18:54 s nejrychlejší trojkou.
00:18:56 Pokud dobře zvládnou závěr závodu,
00:18:58 mohou přerušit dvanáctileté čekání
00:19:00 Čechů na pódiový výsledek.
00:19:03 Je to varianta,
00:19:04 ale je tady také MAZ.
00:19:14 Tina Tatrách také nejedou špatně.
00:19:17 Může se stát cokoliv.
00:19:20 Nic není předem jasné.
00:19:23 Je tedy jedna nejsilnější továrna,
00:19:24 která má čtyři koně v dostihu.
00:19:29 Čtyři etapy před koncem Rallye
00:19:31 Dakar by bylo teoreticky možné
00:19:32 zvýšit tempo a přejít
00:19:34 do závěrečného spurtu.
00:19:36 Čeští piloti přesto věří,
00:19:37 že závod se bude lámat později.
00:19:41 Ano, je čas.
00:19:46 My jsme slyšeli dva piloty,
00:19:49 kteří bojují o medailové pozice.
00:19:51 Můžeme říci,
00:19:52 že krátce před koncem etapy
00:19:54 je Martin Macík na prvním místě.
00:19:57 To by mohl být velký úspěch nejen
00:19:59 z hlediska etapového,
00:20:01 ale také z hlediska útoku
00:20:02 na první místo.
00:20:07 Ještě jsou dnešní a další
00:20:09 tři etapy,
00:20:10 kde se může všechno změnit.
00:20:15 Technika je samozřejmě také unavená
00:20:18 jezdci také.
00:20:23 Možností je mnoho.
00:20:25 Zmínili jsme Aleše Lopraise.
00:20:26 Vy jste vrstevník jeho strýce
00:20:28 Karla Lopraise.
00:20:29 Aleš Loprais je v dnešní etapě
00:20:31 kolem čtvrtého místa.
00:20:34 Je podobný svému strýci svým stylem
00:20:37 a nasazením?
00:20:39 To se těžko porovnává.
00:20:40 Dříve byly soutěže
00:20:41 opravdu vytrvalostní.
00:20:44 Auta byla jiná.
00:20:48 Dnes to jsou speciály.
00:20:49 Podle toho se auta chovají.
00:20:55 Jezdil jsem s Karlem v jeho Tatře
00:20:58 a myslel jsem si,
00:20:59 že snad nic těžšího už nebude.
00:21:05 Byl jsem zvyklý
00:21:06 z automobilu 130 RS a najednou jsem
00:21:07 byl v Tatře a říkal jsem si,
00:21:09 že je zázrak, že se to nepřeklopí.
00:21:18 Když to dnes vezmu,
00:21:20 je to nesrovnatelné.
00:21:21 Je pro naše závodníky zvýšenou
00:21:24 motivací,
00:21:25 že by mohli zaútočit na modrou
00:21:28 armádu ruských vozů?
00:21:30 Opanovali 1. 3 příčky.
00:21:32 Určitě.
00:21:34 Ať už je to hokej nebo cokoliv,
00:21:35 tak když můžeme porazit Rudou
00:21:38 armádu, půjdeme do toho.
00:21:41 Kluci to určitě řeší tak všichni.
00:21:45 Pojďme se na závěr pořadu podívat
00:21:46 na to,
00:21:47 co čeká v servisní zóně Ondřej
00:21:50 Klymčiw a.
00:21:51 Pokud mám zprávy,
00:21:53 tak už tam asi je.
00:21:54 Vyměnit převodovku a ještě
00:21:56 má problémy s přední části.
00:22:05 Také si stěžuje, že ho bolí šlachy,
00:22:07 jak hodně maká celou noc.
00:22:11 Je to na něho velký nápor.
00:22:15 Věřím tomu,
00:22:16 že to upraví do takového stavu,
00:22:17 aby zbývající tři etapy projel
00:22:20 bez problémů.
00:22:23 Těšíte se na Dakar 2022,
00:22:25 že budete opět v týmu se škodovkou?
00:22:30 Když to sleduji a vnímám odezvy,
00:22:33 tak na začátku se všichni divili,
00:22:35 co tam chceme dělat.
00:22:40 Honza ukázal,
00:22:41 že Škoda není tak špatné auto.
00:22:46 Už víme co udělat,
00:22:48 aby to bylo podstatně lepší.
00:22:51 Letos jsme tam jeli
00:22:53 bez velkých příprav.
00:23:02 Doufejme,
00:23:03 že Ondřej Klymčiw
00:23:04 budeme pokračovat.
00:23:05 Děkuji za návštěvu Jiřímu Kotkovi,
00:23:07 který je v týmu Škodovkou na Dakar.
00:23:09 Děkuji.
00:23:10 Na shledanou.
00:23:13 Pro tuto chvíli se budou loučit
00:23:15 také s vámi, milí diváci.
00:23:16 Ještě zbývá informace,
00:23:18 kdo bude hostem zítřejších
00:23:19 Dakarských ozvěn.
00:23:21 Olga.
00:23:31 Pro tuto chvíli je to osud
00:23:33 do studia vše.
00:23:35 Brzy na shledanou.
00:23:36 Živé titulky ve spolupráci se ZČU Inovace podpořená TA ČR Mluvčí: Naděžda Zajíčková
Pohled odborníků na českou účast a aktuální dění na Rally Dakar 2021
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 2