Jsou to monumentální stavby a zároveň nepostradatelné prvky infrastruktury. Každý den umožňují vyspělé technologie lidem i vozům přepravu z jednoho místa na druhé. Na druhé straně vyžadují intenzivní údržbu, protože jsou to stovky tun konstrukcí, které se musí neustále pohybovat. Německý dokumentární cyklus

Pořad bylo možné přehrát do 28. 1. 2020
Video není k dispozici

Mechanismy, které těmito mosty pohybují, jsou z technologického hlediska nesmírně složité. Pohyblivé mosty se musí průběžně udržovat a my máme jedinečnou možnost podívat se na to, jak péče probíhá. První pohyblivé mosty se objevily už během středověku. Padací mosty a městské brány chránily před útoky nepřátel, první skutečně pohyblivé mosty se ale používaly jako uzávěra u protínajících se plavebních tras a v přístavech. Bylo to jedinečné řešení. Mohly se pohybovat celé nebo jen některé jejich části. Pohyblivých mostů je řada druhů, jedním z nejobvyklejších typů je zvedací vahadlový most, který je funkční, ale mechanicky náročný. Koncem dvacátého století se začaly stavět mnohem rafinovanější a propracovanější mosty. Například naklápěcí most Milénia v anglickém Gatesheadu nebo zdvižný most v Bordeaux ve Francii. Nejstarším a největším otočným mostem v Evropě je pak více než století fungující most Císaře Viléma ve Wilhelmshavenu. Přežil dvě světové války navzdory tomu, že byl jedinou spojnicí s největším německým námořním přístavem, což je samo o sobě pozoruhodné. Od roku 1907 využívá k pohonu stále stejný mechanismus, který bez ohledu na počasí pohybuje skoro čtyřmi sty čtyřiceti tunami oceli, a uvolňuje tak cestu lodím, aby mohly proplout. Michigan Avenue Bridge je pak ztělesněním metropole Chicago. Ve dvacátých letech minulého století vdechl městu život a udělal z něj takové město, jaké známe dnes a jaké milujeme.

Originální názevGiant Constructions: The World’s Most Spectacular Bridges
Stopáž50 minut
Rok výroby 2016
 P )D( ST HD
ŽánrDokument