Vůdce slíbil Němcům masovou výrobu milionů levných lidových aut, ale z automobilek se před válkou staly zbrojovky. Německý dokumentární cyklus
00:00:02 V roce 1934 se v Berlíně konala jedna z nejoblíbenějších
00:00:06 Hitlerových událostí Mezinárodní motoristická show,
00:00:10 na níž osobně propagoval jeden z nejsmělejších
00:00:13 nacistických projektů: výstavbu dálnic.
00:00:16 -Hitler byl velký fanoušek motorismu a blázen do aut.
00:00:21 A nijak se tím netajil.
00:00:24 -Jen několik týdnů po svém jmenování říšským kancléřem
00:00:28 odtajnil své plány na budování dálnic a výrobu aut,
00:00:31 s jejichž pomocí chtěl vrátit Německu bývalý lesk
00:00:34 a ukončit léta strádání a vysoké nezaměstnanosti.
00:00:39 -Nejvhodnější příležitostí, jak přivést německé dělníky
00:00:42 zpět do továren, je podle mého názoru
00:00:44 oživení německého hospodářství pomocí velkých,
00:00:47 monumentálních staveb.
00:00:50 -Pro říšské dálnice se vžilo označení "Vůdcovy dálnice"
00:00:53 a pod tímto názvem byly i propagovány.
00:00:57 -Podle Hitlera měly být dálnice po potupné porážce
00:01:00 v 1. světové válce symbolem rostoucí moci Německa.
00:01:04 Na jejich budování se měla významně podílet německá mládež.
00:01:09 -Hlavním účelem bylo zapojit do práce co nejvíce lidí.
00:01:13 Mechanizace se používala jen omezeně a vidět byly
00:01:16 především zástupy mužů s lopatami.
00:01:20 -Hitler zároveň slíbil masovou výrobu milionů
00:01:23 levných "lidových vozů".
00:01:25 Jenže ani jeden ze svých slibů nedodržel.
00:01:29 -Žádný z předplatitelů vytouženého automobilu
00:01:31 se ho nikdy nedočkal, protože za války se z automobilek
00:01:34 staly zbrojovky.
00:01:36 -Mládež nahradily na stavbě německých dálnic
00:01:39 miliony nuceně nasazených dělníků a vězňů,
00:01:42 kteří se dřeli a umírali úplně zbytečně.
00:01:46 Hitlera totiž zajímala jen válka a jeho tolik proklamované dálnice
00:01:50 musely ustoupit do pozadí.
00:02:03 Česká televize uvádí německý dokumentární cyklus
00:02:08 Projekt nacismu 2. část
00:02:14 Hitlerovy dálnice
00:02:17 -Hrad v jihoněmeckém Landsbergu.
00:02:20 Právě tady si Hitler v roce 1924 odpykával svůj trest
00:02:24 za nezdařený pokus o státní převrat.
00:02:27 Jenže německé úřady k němu byly až překvapivě shovívavé.
00:02:31 Hitler tu rozhodně nestrádal.
00:02:34 Chodila za ním spousta návštěv a měl povoleno množství knih.
00:02:37 A právě tady si během svého nedobrovolného pobytu
00:02:40 znovu přečetl jednu ze svých nejoblíbenějších publikací,
00:02:43 životopis Henryho Forda.
00:02:47 -Chtěl jsem vyrobit co nejvíc aut, abych srazil jejich cenu.
00:02:50 Levnější automobily by si pak logicky mohli pořídit i lidé,
00:02:54 kteří si je ještě nedávno nemohli dovolit.
00:02:57 Přál jsem si, aby americké rodiny mohly vyjíždět na společné výlety
00:03:00 do přírody.
00:03:02 -Hitlera nadchla Fordova myšlenka masové motorizace.
00:03:06 Mimoto se identifikoval i s osobou samotného krále automobilismu,
00:03:09 který se z nuzných poměrů vypracoval na jednoho
00:03:12 z nejvlivnějších průmyslníků v dějinách, na krále automobilismu
00:03:15 a tvůrce legendárního Fordu T.
00:03:18 Krátce po svém propuštění na svobodu se Hitler zapojil
00:03:21 do práce pro nacistickou stranu a v rámci kampaně
00:03:24 cestoval po celé zemi.
00:03:26 Odmítl však jezdit "nudným" vlakem a za hlavní cestovní prostředek
00:03:30 si zvolil automobil.
00:03:32 Chtěl totiž osobně demonstrovat nacistickou myšlenku
00:03:34 národní rekonstrukce prostřednictvím motorizace.
00:03:38 -Hitler v té době brázdil silnice v silném Mercedesu.
00:03:42 Měl sice řidiče, ale sám byl vášnivým automobilistou.
00:03:48 -Hitlerova kolona byla tehdy něčím nevídaným.
00:03:51 Automobil představoval luxus a mohlo si ho dovolit
00:03:54 jen málo lidí.
00:03:56 -V Německu bylo ve 20. a počátkem 30. let v přepočtu na hlavu
00:04:01 mnohem méně automobilů, než například v Británii
00:04:04 či Francii, o Spojených státech nemluvě.
00:04:09 -Hitler se chtěl stát německým Henry Fordem.
00:04:12 Proto prosadil do volebního programu nacistické strany 3 věci:
00:04:16 automobily, silnice a práci. Každému Němci!
00:04:22 -Tvrdil, že cesta k obnovení ekonomického růstu
00:04:25 a ozdravení německého hospodářství vede především přes rozvoj
00:04:29 automobilového průmyslu a výstavbu dálniční sítě.
00:04:38 -Hitler probral své plány i se zapáleným nacistou
00:04:41 a odborníkem na stavbu silnic, Fritzem Todtem.
00:04:49 -Vystudovaný inženýr Todt zastával vysoký post ve vedení
00:04:54 velmi uznávané stavební firmy.
00:04:59 Do nacistické strany vstoupil zřejmě velmi brzy.
00:05:03 Už někdy v roce 1922 či 1923.
00:05:08 A na rozdíl od mnoha dalších nacistů byl špičkou ve svém oboru
00:05:11 a podle většiny lidí disponoval skvělým úsudkem.
00:05:15 Podle toho, co o něm víme, se dá říct, že mozkem
00:05:19 a motorem výstavby německých dálnic byl právě on.
00:05:24 -Todt seznámil Hitlera se svým plánem na národní dálniční síť.
00:05:29 Ten si od toho sliboval především velký počet pracovních míst,
00:05:32 posílení turismu a v neposlední řadě vojenské využití.
00:05:36 Jenže tyto záměry nebyly ničím novým.
00:05:39 Todt totiž pouze oprášil plány vytvořené už v předchozím
00:05:42 desetiletí motorovou lobby "Ha-Fra-Ba".
00:05:45 -Myšlenka na výstavbu dálniční sítě spatřila světlo světa
00:05:49 už za Výmarské republiky.
00:05:51 Její vláda totiž plánovala mezistátní dálnici
00:05:54 spojující Hamburk s Frankfurtem nad Mohanem a švýcarskou Basilejí,
00:05:58 odtud název "Ha-Fra-Ba".
00:06:01 Nápad na budování dálnic tak nebyl ničím novým.
00:06:05 -A nejednalo se jen nápad.
00:06:08 Existovala totiž i kompletní stavební dokumentace.
00:06:12 -Plány na výstavbu dálnice pokročily koncem 20. let
00:06:16 do konečné fáze.
00:06:19 Celá stavba byla rozvržena do 20-kilometrových úseků,
00:06:24 jejichž podrobné výkresy nacisté převzali
00:06:26 a pouze s mírnými změnami použili.
00:06:31 -Todt, který byl po převzetí moci nacisty jmenován
00:06:34 generálním inspektorem výstavby silnic, se hned pustil do práce.
00:06:40 -Nacistická propaganda začala okamžitě vytrubovat do světa sliby
00:06:45 na dokončení dálniční sítě.
00:06:47 Podle nich mělo být do přelomu let 1937 a 1938
00:06:51 dokončeno prvních 10.000 kilometrů z celkových 22.000 kilometrů.
00:07:22 -Německo se v době nástupu nacistů k moci potýkalo
00:07:25 s téměř třetinovou nezaměstnaností a v porovnání s jinými evropskými
00:07:30 státy se zmítalo v mnohem hlubší hospodářské depresi.
00:07:34 A právě ta byla jedním z důvodů vzestupu obliby nacistické strany,
00:07:38 která lidem slibovala světlé zítřky.
00:07:41 -Nacistická propaganda tvrdila, že mohutné stavební programy
00:07:45 vyvedou stát z hospodářské mizérie.
00:07:48 Přesvědčovala lidi, že žijí v převratné době.
00:07:51 Vyzývala všechny, aby se zapojili do výstavby dálnic,
00:07:54 a slibovala jim blahobyt.
00:07:56 Po dálnicích se prý zboží dostane k lidem mnohem rychleji a levněji
00:08:01 a budou si moci jenom užívat.
00:08:06 -Mnozí nezaměstnaní přivítali možnost práce na výstavbě dálnice
00:08:09 s nadšením.
00:08:12 Ve spolkovém archívu se dokonce dochovaly oslavné ódy,
00:08:15 jimiž nezaměstnaní děkovali nacistickému státu
00:08:18 za vytouženou práci.
00:08:22 -Ve frontě na podporu trávil jsem hodiny,
00:08:25 teď mohu lopatou zabezpečit své rodiny.
00:08:28 Těžká práce na čerstvém vzduchu mě z depresí vyléčila.
00:08:33 Proto s nadšením pracuji pro největšího stavitele
00:08:37 všech dob, abych přispěl k dokončení klenotu
00:08:40 jeho monumentálního plánu říšských dálnic!
00:08:45 -Výstavba dálnic byla záměrně plánována tak, aby dala práci
00:08:49 co největšímu počtu lidí.
00:08:51 Na stavbě tak nebyly téměř žádné stroje,
00:08:54 zato byly vidět spousty mužů s krumpáči a lopatami.
00:08:58 -Dělníci obvykle nafasovali pracovní oděvy, rýče a lopaty
00:09:02 a úřady je pak oficiálně vyřadily ze seznamu nezaměstnaných.
00:09:07 Muži se v jakémsi typu triumfálního pochodu odebrali
00:09:09 na určený úsek stavby, případně se svezli na korbách
00:09:13 nákladních automobilů řízených příslušníky SA.
00:09:17 Veřejnost měla o stavbu obrovský zájem
00:09:20 a staveniště byla občas obklopena tisíci zvědavců.
00:09:25 -Obřad pod heslem "zpátky do práce"
00:09:27 byl k vidění po celé zemi.
00:09:30 Todt pečlivě naplánoval stavební práce tak,
00:09:32 aby se nacistické poselství šířilo do všech koutů země.
00:09:36 Vnucoval tak Němcům pocit, že se na stavbě dálnice
00:09:38 přímo podílejí.
00:09:41 -Zahájení prací na novém úseku probíhalo vždy podle více méně
00:09:45 stejného scénáře, aby je bylo možné
00:09:47 co nejlépe propagandisticky využít.
00:09:51 Na místě tak obvykle nechyběly rozhlasové a filmové štáby.
00:09:59 -Před kamerami si občas zašpinil ruce i samotný Vůdce.
00:10:06 Hitler dělníkům s oblibou opakoval, že se dokáže vcítit
00:10:10 do jejich situace, protože také býval chudý
00:10:13 a za svůj společenský vzestup vděčí jen nezměrné píli
00:10:16 a houževnatosti.
00:10:19 -Často jsem slýchával:
00:10:21 "Co od nás ten bývalý zedník nebo malíř chce?"
00:10:24 A dnes jsem hrdý a šťastný, že jsem se dokázal
00:10:27 nepříznivému osudu vzepřít a najít si svou vlastní cestu!
00:10:32 I proto tak dobře rozumím tužbám a životním potřebám
00:10:35 německých dělníků.
00:10:39 -Výstavba dnešních dálnic probíhá téměř bez povšimnutí.
00:10:45 Tehdy byla ovšem jiná doba.
00:10:50 -Fric Todt si vzal propagaci dálnic osobně na starost
00:10:53 a kromě vydávání týdeníku "Silnice" objednával výrobu filmů,
00:10:57 vydávajících Vůdcův projekt za zázračný způsob obnovy
00:11:01 německého hospodářství.
00:11:03 Zároveň však nezanedbával své pracovní povinnosti.
00:11:09 -Dálnice musela vyhovovat následujícím měřítkům:
00:11:14 vozovka musela mít v každém směru 2 jízdní pruhy
00:11:19 a protisměrné vozovky odděloval středový pás.
00:11:23 Nesměly se na nich vyskytovat žádné křižovatky
00:11:27 a jezdit po nich směla jen motorová vozidla.
00:11:30 Na počáteční fázi prací se podílelo i několik
00:11:33 železničních inženýrů, kteří projektovali
00:11:36 železniční nadjezdy pro dálkové tratě.
00:11:41 -Todt však odmítal rovné linie jako podle pravítka
00:11:44 a sám dával přednost mírným zatáčkám.
00:11:50 -V jeho koncepci se sešly 2 prvky.
00:11:54 Tím prvním bylo zasazení dálnice do krajiny.
00:11:58 Osádkám vozů se měly nabízet krásné panoramatické výhledy,
00:12:01 zejména s ohledem na turistiku.
00:12:05 Todt hledal inspiraci u amerických Parkways Roberta Mosese.
00:12:10 Oblíbil si hlavně Blue Ridge Highway,
00:12:14 která nebyla jednotvárná a nabízela nebývalé výhledy.
00:12:22 -Todt sice okopíroval silnice a směrové oblouky od Američanů,
00:12:26 ale tvrdil, že ty německé odpovídají nacistické ideologii
00:12:30 a jsou tedy poněkud jiné.
00:12:33 -Každý národ může mít koneckonců své dálnice.
00:12:36 Ale my jsme jako první proťali naši vlast pásy světla,
00:12:40 na něž by měl každý příslušník našeho národa nahlížet
00:12:43 jako na svébytné dílo národního socialismu.
00:12:48 Nikoli náhodou jsou tyto dopravní tepny
00:12:50 svědectvím jednoty naší Říše.
00:12:55 -"Vůdcovy dálnice" byly nejenom pohodlné, ale zároveň vysílaly
00:12:59 do světa politické poselství.
00:13:01 Moderní dopravní tepny se totiž měly stát
00:13:03 věčnými památníky německé moci.
00:13:08 První úsek dálnice spojil v květnu 1935
00:13:12 Frankfurt s Darmstadtem.
00:13:14 Slavnostního otevření se zúčastnily tisíce diváků.
00:13:17 Provoz byl ale velice řídký, protože automobil si mohla dovolit
00:13:21 jen hrstka lidí.
00:13:25 -Německo bylo silně podmotorizovanou zemí.
00:13:28 Dobové filmové týdeníky přinášely pohled na zcela prázdné dálnice,
00:13:32 po kterých projelo auto jen občas.
00:13:36 -Většina Němců si však mohla nechat o autě jenom zdát.
00:13:40 A to Hitlerovi vadilo.
00:13:43 -Nemohu přenést přes srdce, že pro miliony pracovitých
00:13:46 spoluobčanů zůstává automobil i navzdory jejich poctivé
00:13:49 a tvrdé práci jen vzdáleným snem.
00:13:52 Každý dělník by měl mít právo užívat si výhod motorismu.
00:13:55 Automobil by měl být pro naše pracující zejména o nedělích
00:13:59 a o dovolených zdrojem potěšení.
00:14:04 -Hitler ale našel východisko i z této situace.
00:14:10 -Po Fordově vzoru požadoval co nejrychlejší výrobu
00:14:13 "lidového automobilu", který měl být cenově dostupný
00:14:16 všem Němcům.
00:14:19 -Nový Volkswagen neboli lidový vůz měl být tak levný,
00:14:23 aby si ho mohli dovolit i obyčejní dělníci.
00:14:26 Jeho cena neměla překročit 2 průměrné měsíční platy.
00:14:31 -Nový automobil musí být cenově srovnatelný
00:14:33 s běžným motocyklem střední třídy.
00:14:40 -Cena nového vozu byla pevně stanovena na 990 říšských marek.
00:14:45 Ani o fenik víc.
00:14:47 Jenže tento požadavek byl z hlediska výrobců
00:14:49 naprosto neuskutečnitelný.
00:14:54 -Automobilky měly velký problém, protože při takovéto ceně
00:14:58 by se jejich zisk rovnal nule.
00:15:03 -Automobilový průmysl však přišel i navzdory veškerým výhradám
00:15:07 s prototypem Ferdinanda Porscheho.
00:15:10 -Jeho vůz však byl nevzhledný, neměl nadstandardní výbavu,
00:15:14 a navíc byl nepohodlný.
00:15:17 I jeho cena však při započtení veškerých nákladů
00:15:20 vysoce přesahovala Hitlerem určenou částku.
00:15:23 A to německého Vůdce přivádělo k nepříčetnosti.
00:15:29 -Na zmínku, že to je nemožné, jsem odpověděl,
00:15:31 že pokud to je možné jinde, musí to být možné i v Německu!
00:15:35 Osobně výraz "nemožné" nesnáším!
00:15:38 Používají ho hlavně lidé, kteří nemají dost odvahy
00:15:41 k přijímání důležitých rozhodnutí. Automobily musí být dostupné všem!
00:15:49 -A Vůdce obvykle vždy dostal to, co chtěl.
00:15:53 -Nacistická vláda zasahovala stále víc a stále častěji
00:15:56 do řízení německého hospodářství, protože Hitler musel
00:16:00 z politických důvodů svůj požadavek prosadit.
00:16:06 -Automobilky si zase nemohly dovolit výrobu ztrátového
00:16:09 automobilu a ve snaze o vybřednutí z bezvýchodné situace hledaly
00:16:12 jiný způsob financování "lidového vozu".
00:16:16 Všichni dělníci museli být členy nacistické organizace
00:16:19 "Německá pracovní fronta", která nahradila dřívější
00:16:22 nezávislé odborové svazy a zároveň si přivlastnila
00:16:25 jejich majetek v hodnotě asi 500 milionů říšských marek,
00:16:29 přibližně dnešních 8,5 miliardy amerických dolarů.
00:16:33 Za peníze ukradené odborovým organizacím
00:16:36 nechal Hitler po Fordově vzoru postavit pro svůj "lidový vůz"
00:16:39 úplně novou továrnu.
00:16:41 Odpovědnost za výrobu ztrátového vozu přejmenovaného nyní
00:16:43 na "Kraft durch Freude" neboli KdF
00:16:46 tak nakonec padla na bedra německých pracujících.
00:16:50 -Výroba "lidového vozu" byla od samotného počátku
00:16:53 zjevně dotovaná.
00:16:55 Nová továrna "Kraft durch Freude" se později přeměnila
00:16:58 na wolfsburský závod Volkswagenu.
00:17:03 -Mělo se jednat o největší závod svého druhu na světě.
00:17:07 Jeho výrobní kapacita měla předčít i Fordovu automobilku.
00:17:11 -Podle propagandy mělo z jejích výrobních linek sjíždět
00:17:14 od roku 1939 1,5 milionu "lidových vozů" ročně.
00:17:21 -Nacisté zároveň vymysleli, jak z dělníků vytáhnout
00:17:24 ještě víc peněz.
00:17:27 -Přišli se zvláštním splátkovým systémem,
00:17:31 podle něhož měl být nový vůz zaplacen předem.
00:17:36 -Prodej vozů byl omezen jen na členy Německé pracovní fronty,
00:17:39 kteří dostávali každý měsíc razítko, potvrzující spoření
00:17:42 požadované částky.
00:17:44 V případě vynechání jediné splátky však dotyčný přišel
00:17:47 o celou naspořenou částku.
00:17:49 Dělníci si tak šetřili na auto už v okamžiku, kdy automobilka
00:17:52 ještě nestála!
00:17:54 -Myšlenka, že svá auta mohou mít i obyvatelé
00:17:58 těch nejzapadlejších vesnic, byla na tu dobu revoluční.
00:18:01 Podle nacistické strany měli být lidé jen trpěliví,
00:18:04 je to prý pouze otázka času.
00:18:06 Nacisté počítali i s nedočkavostí lidí,
00:18:09 kterou v nich neúnavně přiživovali.
00:18:11 -Hitler si přál, aby automobil vlastnilo co nejvíc lidí.
00:18:15 Na německých silnicích se však nesměla za žádnou cenu
00:18:17 objevit jedna skupina obyvatel: Židé!
00:18:20 -Z té doby se dochoval deník židovského profesora
00:18:23 Viktora Klemperera, který byl pyšným majitelem automobilu.
00:18:28 Jenže nacisté mu ho podobně jako jiným Židům zakázali řídit.
00:18:35 -Přítomnost židovských řidičů na německých silnicích
00:18:38 Němce urážela.
00:18:39 Navíc nemohli připustit, aby se drze proháněli
00:18:42 po říšských dálnicích, vzešlých z práce německých dělníků.
00:18:45 Osobně jsem se s tímto zákazem vyrovnával zvlášť těžce.
00:18:50 -Židé nesměli řídit ani vlastnit auta.
00:18:52 Viktor Klemperer sepsal seznam drobných každodenních potěšení,
00:18:56 která byla příslušníkům jeho národa odpírána.
00:19:01 -Ztěžovali nám život stále novými zákazy.
00:19:04 Kupříkladu jsme nesměli kupovat květiny.
00:19:06 Nesměli jsme chodit k holiči a další zákaz se týkal
00:19:09 jízdních kol.
00:19:11 Směli jsme na nich sice jezdit do práce, ale na nedělní vyjížďky
00:19:14 do přírody či ke známým jsme museli zapomenout.
00:19:17 -Postupně jim brali všechno, co měli rádi,
00:19:21 a jejich život byl kvůli nejrůznějším zákazům
00:19:23 a omezením stále jednotvárnější, protože toho směli stále méně.
00:19:30 -Nacisté Židy pronásledovali, protože je považovali
00:19:32 za méněcennou rasou.
00:19:35 Němci byli naopak nadřazenou rasou zčásti i kvůli koncepci
00:19:37 "německé práce".
00:19:41 -Německá práce byla podle nacistů založena na upřímném charakteru,
00:19:45 který byl vlastní jen germánskému národu.
00:19:48 Tato myšlenka byla součástí nacistické ideologie
00:19:52 a Hitler ji ve svých veřejných projevech neustále zdůrazňoval.
00:19:58 -Nezapomínejme, že budujeme stát, který si váží dobrovolné práce
00:20:03 a dělníků.
00:20:06 Práce je tak z tohoto hlediska nezbytností a zároveň povinností
00:20:09 vůči našemu národu.
00:20:14 -Nacistické ideály ztělesňovala nová odborová organizace
00:20:17 "Říšská pracovní služba".
00:20:19 Ta převzala zodpovědnost i za dosud existující
00:20:22 státní program nezaměstnanosti.
00:20:25 Absolventi škol, studenti a dlouhodobě nezaměstnaní muži
00:20:28 museli absolvovat nejméně šestiměsíční pracovní službu,
00:20:31 která byla zdrojem obrovského množství levných pracovních sil.
00:20:35 Nacisté tím vyslali německému obyvatelstvu jasný signál:
00:20:39 fyzická práce je zdravá a každý Němec by si ji měl vyzkoušet.
00:20:43 -Měli byste mít stále na paměti, že "Říšská pracovní služba"
00:20:47 má v námi budovaném státě sloužit k výchově všech občanů
00:20:51 a naučit úctě k fyzické práci i rozmazlené synky
00:20:55 urozených rodičů.
00:20:58 -Na výstavbě silniční sítě se tak museli podílet všichni.
00:21:02 Žebráci i knížata.
00:21:05 -Propaganda o Říšské pracovní službě tvrdila, že sjednocuje zemi
00:21:09 a smazává společenské rozdíly.
00:21:14 -Říšská pracovní služba patřila vzhledem ke své propagandistické
00:21:18 hodnotě k nejdůležitějším nacistickým organizacím.
00:21:22 Z propagandistického hlediska patřily k nejdůležitějším
00:21:25 událostem i stranické sjezdy v Norimberku, které bývaly
00:21:29 propagací Říšské pracovní služby již od jejího založení.
00:21:34 Před Hitlerovýma očima tu pochodovaly statisíce
00:21:37 mladých mužů, kteří tím dokazovali vliv a důležitost této organizace
00:21:40 pro celý národ.
00:21:45 -Odkud pocházíš, kamaráde!
-Z Fríska.
00:21:51 -A ty, kamaráde?
-Ze Slezska.
00:21:54 -Z pobřeží.
-Ze Schwarzwaldu.
00:21:58 -Z Drážďan.
-Od Dunaje.
00:22:01 -Od Rýna.
-Od Sáry.
00:22:05 -Jeden národ, jeden Vůdce!
00:22:08 -Neustálé zdůrazňování důležitosti práce mělo obrovský
00:22:11 propagandistický dopad i zčásti kvůli tomu,
00:22:14 že se z každého německého občana stal na určitou dobu dělník.
00:22:18 Ministerstvo propagandy současně zadávalo výrobu
00:22:20 stále nových letáků i filmů oslavujících práci
00:22:23 jako hlavní oporu a základ německé kultury.
00:22:28 -Jednalo se o symbol režimu, snažícího se překonat důsledky
00:22:31 velké hospodářské krize povoláváním mladých lidí,
00:22:35 především mužů do práce, aby vlastníma rukama
00:22:38 pozvedli národ na bývalou úroveň.
00:22:41 Tento aktivní pokus o překonání krize byl v té době
00:22:44 nejdůležitějším propagandistickým prvkem, jaký měl nacistický režim
00:22:48 k dispozici.
00:22:50 Zpívající muži pochodující vesnicemi dávali najevo radost,
00:22:53 že mohou opět pracovat.
00:23:01 -Za jejich šťastnými úsměvy se však skrývala moc
00:23:03 nacistického státu.
00:23:08 -Pracovní služba byla i jistým donucovacím prostředkem
00:23:12 a oslava práce byla bez ohledu na svou dobrovolnost
00:23:15 spojena i s určitými oběťmi.
00:23:20 -Říšská pracovní služba probíhala v jakémsi polovojenském režimu.
00:23:26 -Její příslušníci byli rozpoznatelní
00:23:29 podle nepříliš vzhledných hnědých stejnokrojů,
00:23:32 na jejichž podobu si někteří obyvatelé dokonce stěžovali,
00:23:35 protože různými odznaky a prýmky připomínaly vojenské uniformy.
00:23:44 -Každý z nás měl kromě lopaty i rýč,
00:23:47 s nímž jsme zacházeli jako se zbraní.
00:23:50 Neustále jsme ho leštili, aby se na slunci blýskal.
00:23:59 -To všechno bylo součástí velmi mocné propagandy,
00:24:02 která vypadala při pohledu zvenčí nesmírně přesvědčivě
00:24:05 a zaujala dokonce i britského velvyslance
00:24:07 sira Nevilla Hendersona.
00:24:10 Ten při pohledu na pracovní nasazení Němců prohlásil,
00:24:13 že ne všichni občané nacistického Německa jsou nevzdělaní tupci.
00:24:16 Za všemi těmito fantastickými znárodněnými institucemi,
00:24:20 které bourají společenské hráze a snaží se o občanskou
00:24:23 rovnoprávnost, musí přece stát vzdělaní lidé!
00:24:27 Celá tato úžasná organizace tak podle něj naznačuje
00:24:30 příchod nových a lepších zítřků.
00:24:33 -Neúnavná propaganda líčila mladé příslušníky
00:24:36 Říšské pracovní služby jako hrdiny, kteří slouží
00:24:39 svou prací na stavbě dálnic národnímu společenství.
00:24:42 Jenže ne všichni byli z této práce nadšeni.
00:24:46 -Většina zaměstnanců Říšské pracovní služby
00:24:49 postrádala potřebnou kvalifikaci.
00:24:51 Nesmíme zapomínat, že se jednalo o 17, 18 či 19-leté mladíky
00:24:55 ze všech společenských vrstev, kteří tu rozhodně nebyli
00:24:58 z vlastní vůle.
00:25:00 Z tohoto hlediska je proto nemůžeme považovat
00:25:03 za kvalifikovanou pracovní sílu.
00:25:05 Většinou se podíleli na budování základní infrastruktury,
00:25:08 tedy na úpravách a odvodňování terénu.
00:25:11 Někteří zase vypomáhali s výstavbou stezek či silnic.
00:25:14 To byl v prvních letech jejich hlavní úkol.
00:25:18 -Na složitější práce při budování dálnic si Fritz Todt najímal
00:25:22 kvalifikované dělníky a inženýry.
00:25:24 Bez nich by se stavba 20.000 kilometrů německých dálnic
00:25:27 neobešla. Práce postupovaly především v prvních letech
00:25:31 rychlým tempem.
00:25:32 Každý rok bylo předáno k užívání téměř 1.000 kilometrů silnic.
00:25:37 Dokončení každé oblastní části dálnice bylo považováno
00:25:40 za událost, u níž nemohly chybět rozhlasové a filmové štáby.
00:25:45 Hitlerova přítomnost tomu navíc dodávala potřebný lesk.
00:26:03 Všechny tyto "práce takzvaně pro práci"
00:26:06 byly podle Hitlerova tvrzení lékem na nezaměstnanost.
00:26:09 Jenže skutečnost byla trochu jiná.
00:26:12 Počty nezaměstnaných sice neustále klesaly -
00:26:14 -ale pracovní služba na tom neměla žádný významnější podíl.
00:26:17 Za oživením hospodářského růstu totiž stály jiné,
00:26:20 mnohem důležitější faktory.
00:26:23 Německá ekonomika se ve skutečnosti začala zvedat
00:26:26 už v roce 1932, tedy ještě před nástupem Hitlera k moci,
00:26:30 a svou důležitou úlohu sehrávaly i zbrojní programy.
00:26:33 V jistém smyslu se jednalo také o strojený a agresivní způsob
00:26:37 překonávání hospodářské krize.
00:26:40 -Nacisté utahovali smyčku kolem dělnické třídy
00:26:43 stále těsněji.
00:26:45 -Nacističtí vůdci sice dělníky ve svých projevech oslavovali
00:26:49 a slovně je podporovali, ale ve skutečnosti toho pro ně
00:26:52 dělali pramálo. Dělnické mzdy totiž zejména ve 2. polovině
00:26:57 30. let trvale klesaly.
00:27:03 -Dělnické zájmy ještě donedávna hájily odbory,
00:27:06 které však nahradila Německá pracovní fronta.
00:27:09 A ta je rozhodně neměla zastupovat, nýbrž kontrolovat.
00:27:13 O pracovní podmínky lidí, kteří se dřeli na stavbě dálnic,
00:27:16 se nezajímala.
00:27:18 -Stavební dělníci se museli kvůli postupu prací spokojit
00:27:22 jen s velmi skromným přechodným ubytováním.
00:27:25 K jídlu dostávali základní potraviny
00:27:28 a v případě jakýchkoli protestů je čekaly velké problémy.
00:27:35 -Jejich pracovní den začínal vztyčením vlajky
00:27:38 a poté už je čekala pouze jednotvárná práce
00:27:40 a fyzická dřina.
00:27:45 -8 a někdy až 10 hodin denně vykonávali těžkou fyzickou práci,
00:27:50 která nezřídka vedla k vážným zdravotním problémům.
00:27:53 Z té doby pochází také výraz, který si málem našel cestu
00:27:56 i do medicínských učebnic - "Schipperkrankheit"
00:28:01 neboli "choroba kopáčů".
00:28:04 Ta se projevovala poškozením vazů, namožením kloubů, bolestmi zad
00:28:10 a podobně. Jejich příčinou byla jednostranná zátěž
00:28:14 při práci s lopatou a krumpáčem. Nešlo tedy o nic záviděníhodného.
00:28:24 -Dělníci si nemohli jít po směně lehnout,
00:28:27 protože Německá pracovní služba se starala o řízené vyplnění
00:28:30 jejich volného času.
00:28:33 Nacistický režim totiž dohlížel i na volnočasové aktivity občanů.
00:28:40 -Nacisté zakázali stávky už v roce 1933.
00:28:44 Jenže pracovní podmínky na stavbě dálnic bývaly natolik špatné,
00:28:47 že dělníci občas odmítli pracovat.
00:28:52 -Z let 1934 a 1935 se dochovalo několik záznamů o stávkách.
00:28:58 Jejich rozsah je však obtížné posoudit, protože oficiálně
00:29:01 k ničemu nedošlo.
00:29:03 I navzdory tomu se dochovalo pár záznamů o menších vzpourách.
00:29:07 -Stávky ve 20. letech byly příčinou politických nepokojů
00:29:10 a nacisté rozhodně nemínili trpět jakékoli projevy nesouhlasu.
00:29:15 Dělníci, kteří kdysi nadšeně oslavovali novou práci,
00:29:18 nyní sepisovali trochu jiné verše.
00:29:22 -Dálnice jsou kruté, radši volit rudé!
00:29:26 -Úřady byly v takovýchto případech nemilosrdné.
00:29:30 Takoví lidé končili ve vězení, případně putovali
00:29:32 do převýchovných táborů.
00:29:37 -Na tomto místě kdysi stávaly baráky tábora pracovní služby.
00:29:41 Po jejich vyhoření zde nacisté zřídili kárný tábor pro dělníky.
00:29:50 Dnes je tu stálá expozice připomínající utrpení
00:29:53 tehdejších trestanců.
00:29:56 -Zvláštní tábor SS "Hinzert" sloužil k převýchově
00:30:00 německých dělníků obviněných z protispolečenského chování.
00:30:04 Do této kategorie patřily také pozdní příchody na pracoviště,
00:30:08 požívání alkoholických nápojů či stížnosti
00:30:10 na špatné pracovní podmínky.
00:30:13 V táboře panovaly doslova nelidské poměry.
00:30:16 Vězni neměli navzdory místnímu drsnému, vlhkému a studenému
00:30:19 prostředí nárok na stejnokroj či boty.
00:30:22 Nové vězně tu vítal křik, bití a štěkot psů.
00:30:26 V táboře je pak čekala každodenní jednotvárná 13-hodinová dřina.
00:30:33 První cesta nově příchozích vedla do místní holičské oficíny,
00:30:37 kde jim uprostřed temene vystříhali tzv. "hinzerterskou
00:30:41 dálnici", což byl pruh velmi krátkých vlasů,
00:30:44 podle něhož byli snadno rozpoznatelní.
00:30:49 Dělníci museli v rámci převýchovného procesu tvrdě dřít.
00:30:53 Po směně následovaly hodiny vojenského drilu
00:30:56 a večer jim vtloukali do hlav nacistickou ideologii.
00:31:01 -Potřeby národa podle nacistů převažovaly nad potřebami
00:31:04 jednotlivce.
00:31:09 -Přijatelní byli jen lidé s kladným vztahem ke společnosti.
00:31:15 Tyto osoby musely být duševně i tělesně zdravé
00:31:19 a pracovat ve prospěch národa bez ohledu na své pohlaví.
00:31:26 Každý hrál svou roli.
00:31:29 -Ideální nacistickou rodinu tvořil muž coby otec a živitel,
00:31:34 a žena, plnící úlohu manželky a matky.
00:31:38 Ta se starala o domácnost, vařila a pečovala o děti,
00:31:42 které měly být budoucností Německa.
00:31:45 -Hitler potřeboval k uskutečnění své vize o říši
00:31:48 nejenom dělníky a vojáky, ale také ženy,
00:31:51 které měly Říši rodit děti.
00:31:54 Jenže některé svou vlasteneckou povinnost neplnily.
00:31:59 -Celá Evropa se od konce 19. století potýkala
00:32:03 s poklesem porodnosti.
00:32:05 S tím se však Hitler vzhledem ke svým teritoriálním ambicím
00:32:08 odmítal smířit, a rozhodl se tento nepříznivý trend změnit.
00:32:14 Okamžitě po vítězných volbách proto uzavřel střediska kontroly
00:32:17 porodnosti, patřící ve své době k nejpokrokovějším v Evropě,
00:32:21 a zakázal potraty.
00:32:25 -Německé ženy, buďte věrné své úloze!
00:32:28 Německý národ nemá bez mladé krve žádnou budoucnost!
00:32:32 Svůj životní úkol splní jen ty z vás, které porodí
00:32:35 a vychovají co nejvíce zdravých dětí!
00:32:41 -Ženy byly na dobových propagandistických letácích
00:32:44 zobrazovány s miminkem v náručí, ve společnosti dalších dětí
00:32:47 a mužného otce.
00:32:49 Byly tak pravým opakem silně nalíčených a vnadných
00:32:52 filmových hrdinek.
00:32:54 Nacistická propaganda vyobrazovala obyčejné německé ženy
00:32:57 spíš jako zemědělské dělnice okopávající zeleninové záhony.
00:33:03 -Nacistický režim současně zavedl spoustu pobídek
00:33:06 k podpoře plodnosti.
00:33:09 -Nacistická vláda přišla už v červnu 1933 s novomanželskými
00:33:13 půjčkami, jejichž splátky se s každým narozeným dítětem
00:33:16 snižovaly o čtvrtinu.
00:33:19 Podmínkou pro získání takové půjčky byla bezúhonnost
00:33:22 a politická spolehlivost.
00:33:24 Takové sociální výhody nebyly určeny pro odpůrce režimu,
00:33:27 komunisty či sociální demokraty.
00:33:30 -Nacisté současně matky hodnotili podle počtu dětí.
00:33:35 K symbolickým oceněním tak patřily i bronzové, stříbrné
00:33:40 a zlaté "Čestné kříže německých matek" pro ženy se 4, 6 a 8 dětmi.
00:33:52 -Členové Hitlerovy mládeže byli dokonce povinni
00:33:55 vzdávat takovýmto ženám čest.
00:34:00 -Chlapci z Hitlerovy mládeže a členky Svazu německých dívek
00:34:04 přicházeli k domům čerstvých matek a zdobili je věnci.
00:34:07 Tohle muselo novopečeným maminkám imponovat.
00:34:10 Musely si v té chvíli připadat nesmírně důležitě.
00:34:14 -Nacistický režim všemožně podporoval porodnost a mateřství.
00:34:19 Rostoucí kontrola porodnosti však měla i své stinné stránky.
00:34:26 -Nacisté se z rasového hlediska snažili bránit nežádoucím porodům
00:34:30 rasově méněcenných žen, jako třeba Židovek a cikánek.
00:34:34 Kromě toho se pokoušeli předcházet narození dětí, u nichž hrozilo
00:34:38 postižení některou z dědičných chorob.
00:34:44 -Znečištění čisté árijské rasy se obávali zvlášť v případě Židů.
00:34:49 A to i navzdory skutečnosti, že Židé tvořili přibližně
00:34:53 jen 1 procento německé populace.
00:34:57 -Nacisté vtělili svou ideologii do zákonů,
00:35:00 jimiž postupně oklešťovali práva svých židovských spoluobčanů.
00:35:04 -Norimberské zákony, zavedené v roce 1935,
00:35:08 ve svém důsledku zbavovaly německé Židy německého občanství
00:35:11 a v podstatě z nich dělaly osoby druhé kategorie,
00:35:15 nebojím se říct až nevolníky.
00:35:18 -Rasová diskriminace se stala v té chvíli zákonnou normou
00:35:22 a nacistický stát začal zasahovat do nejdůvěrnějších oblastí
00:35:26 lidských životů.
00:35:28 -Němci a Židé se od té chvíle nesměli brát,
00:35:32 ani se pohlavně stýkat.
00:35:36 Německé ženy árijského původu dokonce nesměly sloužit
00:35:39 u židovských mužů, aby je tito údajní sexuální predátoři
00:35:43 nemohli zneuctít.
00:35:48 -Nacisté pronikali neslýchaným způsobem i do životů
00:35:51 německých rodin, čímž porušovali jejich základní svobody.
00:36:00 -Navzdory všem zákonům, oceněním, propagandě a dotacím
00:36:04 se jim však nepodařilo dosáhnout jejich hlavního cíle,
00:36:07 kterým bylo zvýšení počtu rasově čistých, árijských novorozeňat.
00:36:12 -V období nacistické vlády sice došlo k mírnému nárůstu
00:36:16 porodnosti, ale to zřejmě nijak nesouviselo s propagandou.
00:36:20 S největší pravděpodobností šlo o důsledek ekonomického zotavení
00:36:23 země z hospodářské krize.
00:36:26 Členové strany koneckonců nemohli dohlížet na počínání
00:36:29 svých spoluobčanů v ložnicích.
00:36:32 -O počtu dětí rozhodovala spíš ekonomická situace rodičů,
00:36:35 a nikoli nacistická propaganda a politika.
00:36:38 V 1. světové válce padly 2 miliony mužů a spousta žen bojovala
00:36:42 v poválečném období o holé přežití.
00:36:45 Na plození dětí neměly ani pomyšlení.
00:36:47 Musely hlavně uživit samy sebe.
00:36:50 -Dělnické ženy nepracovaly kvůli emancipaci,
00:36:54 ale protože jim nic jiného nezbývalo.
00:36:56 Rodina z mužova platu nedokázala vyžít,
00:36:59 a finanční nouze nutila ženy odejít do práce.
00:37:04 -Německých žen pracovalo ve srovnání s jejich britskými
00:37:07 či americkými protějšky mnohem víc.
00:37:10 Nacisté by je však raději viděli v přijatelnější úloze,
00:37:13 například v zemědělství.
00:37:16 -Nejvíc žen nacházelo pracovní uplatnění na statcích.
00:37:20 Nezanedbatelné množství jich ale pracovalo
00:37:22 i v továrních provozech a řada z nich se živila
00:37:25 jako sekretářky.
00:37:27 Nacisté by je však mnohem raději měli v oborech odpovídajících
00:37:31 jejich ženskému naturelu.
00:37:33 -Hitlerova vláda však musela po rozpoutání války
00:37:36 a orientaci průmyslu na zbrojní programy
00:37:38 snížit své nároky na pracovní zapojení žen do výroby,
00:37:41 protože po odchodu mužů do armády zela řada podniků prázdnotou.
00:37:47 -Od jara 1935 museli mladí muži rukovat do armády,
00:37:51 a průmysl tak přišel o několik milionů pracovních sil.
00:37:55 Němečtí mladíci se na pracovním trhu v podstatě ani neohřáli
00:37:58 a už putovali do armády.
00:38:00 Masivní zbrojení začalo v tichosti už v roce 1933,
00:38:04 ale o 3 roky později už zbrojní průmysl vysával
00:38:07 pracovní síly ze všech odvětví národního hospodářství.
00:38:10 -Nacisté hledali nový zdroj pracovních sil,
00:38:13 kterým by nahradili nedostatek mužů u strojů.
00:38:17 Postupně museli ustupovat od svých původních ideologických
00:38:21 principů, takže pohled na matku u stroje
00:38:24 už nebyl ničím výjimečným.
00:38:29 -Ženy navíc představovaly ve srovnání s muži
00:38:31 velmi levnou pracovní sílu, protože za stejnou práci
00:38:34 pobíraly mnohem nižší plat.
00:38:37 A to nacistický režim nemohl v době znovuvyzbrojování
00:38:40 wehrmachtu přehlédnout.
00:38:42 -Hitler chtěl ale před zahájením bojů na východě
00:38:45 opevnit svou západní hranici.
00:38:46 Proto pověřil Fritze Todta vybudováním ohromné defenzivní
00:38:49 stavby, která vešla do dějin jako Západní val.
00:38:53 Všechny dostupné pracovní síly však v té době budovaly dálnice
00:38:56 a Todt musel vzít zavděk nekvalifikovanými dělníky
00:38:59 z Říšské pracovní služby.
00:39:02 -Stavba Západního valu, tvořícího důležitou součást
00:39:05 ochrany západních hranic země, nabývala na naléhavosti
00:39:09 zejména v letech 1938-39, kdy absorbovala spoustu
00:39:13 pracovních sil.
00:39:15 Indoktrinace a vzdělávání musely ustoupit do pozadí
00:39:18 a na jejich úkor se začaly pracovní dny prodlužovat.
00:39:24 -Přes půl milionu mužů pracovalo 7 dní v týdnu na stavbě
00:39:27 Západního valu.
00:39:29 Todt byl pro nacistické válečné plány v podstatě nepostradatelný.
00:39:33 Proto ho Hitler dosadil nejenom do čela celonárodního
00:39:36 stavebního programu, ale navíc mu umožnil zřízení
00:39:39 takzvané Todtovy organizace, díky níž Todt dokázal dokončit
00:39:43 Západní val za jediný rok.
00:39:46 630-kilometrový Západní val tvořený bunkry a pevnůstkami
00:39:50 byl nejenom obrannou linií, ale také demonstrací síly.
00:39:54 Mimoto se nápadně podobal dalšímu Todtovu propagandistickému
00:39:57 projektu.
00:40:00 -Západní val připomínal při pohledu shora
00:40:04 jakéhosi vinoucího se pichlavého hada,
00:40:08 jehož zákruty nápadně připomínaly dálnici.
00:40:13 Obranná linie tvořená betonovými dračími zuby
00:40:16 však měla na rozdíl od dálnice zabránit průjezdu tanků
00:40:20 a další vojenské techniky.
00:40:26 Podle mě byl však důležitější její psychologický účinek.
00:40:35 -Stavební práce na Západním valu skončily v létě 1939.
00:40:40 Todt byl na vrcholu své kariéry.
00:40:43 Boje 2. světové války začaly v září 1939.
00:40:47 Hitlerovy jednotky zpočátku vítězily a Fritz Todt začal
00:40:50 díky posunu říšských hranic na západ a na východ spřádat plány
00:40:54 na rozšíření své dálniční sítě.
00:40:57 Nové silnice však už dávno nebyly určeny k příjemným víkendovým
00:41:00 vyjížďkám, ale jejich stavbu diktovala Hitlerova
00:41:03 agresivní politika.
00:41:05 Od nynějška měly sloužit výhradně k zásobování armády
00:41:08 a ke stěhování osadníků na dobytá území.
00:41:14 -Vznikaly plány na výstavbu velkých průběžných komunikací,
00:41:19 které měly propojit stávající oblasti Říše s okupovanými územími
00:41:25 na východě, jejichž obyvatelstvo mělo být po očekáváném vítězství
00:41:29 německých zbraní zotročeno.
00:41:33 Existující holandská, francouzská a italská dálniční síť
00:41:37 měla být propojena a protažena až k Moskvě.
00:41:42 -Nacisté však při uskutečňování svých smělých plánů naráželi
00:41:46 na trvalý nedostatek pracovních sil, s nímž se potýkali
00:41:49 také stavitelé domácí dálniční sítě.
00:41:53 Velké množství dělníků totiž odešlo za vidinou
00:41:55 lepšího výdělku na stavbu Západního valu
00:41:58 a Todt musel rychle hledat jiné řešení.
00:42:01 -Na stůl se tak dostala i dříve odmítaná mechanizace.
00:42:04 Připomínám, že stavba dálnic byla v dřívějších letech
00:42:07 téměř výlučně závislá na manuální práci.
00:42:11 Jenže od této chvíle měly být krumpáče a lopaty nahrazeny
00:42:14 stavebními stroji.
00:42:18 -Stavba dálnic mohla díky využití mechanizace pokračovat.
00:42:22 Jenže bez lidských rukou to stejně nešlo
00:42:24 a Todt byl nucen porušit další nacistický princip.
00:42:29 -Plány na využití Židů z koncentračních táborů
00:42:33 nebyly ničím novým. Jenže Todt je až dosud odmítal.
00:42:41 Nechtěl, aby "počestné" německé dálnice byly pošpiněny
00:42:46 nečistýma židovskýma rukama.
00:42:51 -Todt souhlasil s využitím židovských vězňů
00:42:53 z koncentračních táborů jen velmi neochotně,
00:42:56 ale jeho kariéře to však ani v nejmenším neublížilo.
00:42:59 Právě naopak.
00:43:01 Hitler ho totiž pověřil ještě důležitějším úkolem,
00:43:03 spojeným s mnohem větší mocí.
00:43:06 -Todt byl ve válečných letech jmenován ministrem
00:43:09 pro výzbroj a munici.
00:43:11 I zde prokázal své schopnosti a pro lidi ze svého okolí
00:43:14 byl skutečnou autoritou.
00:43:17 Todtova organizace pochopitelně působila i na Východě.
00:43:20 V Polsku, v Sovětském svazu a na Ukrajině budovala
00:43:23 kromě silnic a domů i vše, co souviselo s vojenským
00:43:26 inženýrstvím, tedy především mosty.
00:43:31 -Organizace Todt však byla za války pověřována
00:43:35 i jinými úkoly.
00:43:37 Mezi ty nejdůležitější patřilo pravděpodobně budování
00:43:39 tranzitních dálnic do okupované východní Evropy.
00:43:43 Na jejich výstavbě se podílelo velké množství nuceně nasazených
00:43:47 dělníků a židovských vězňů, kteří se tu často udřeli k smrti.
00:43:54 -Organizace Todt využívala od roku 1941 ke stavbě
00:43:58 těchto "Durchgangstrassen" či "průběžných komunikací"
00:44:01 kromě nuceně nasazených dělníků i válečné zajatce,
00:44:05 kteří tu často pracovali až do úplného vysílení.
00:44:11 -Dalo by se předpokládat, že s rostoucí vzdáleností od Říše
00:44:15 a tedy i od kontrolních úřadů bude ochota k využívání
00:44:20 nuceně nasazených osob i navzdory její problematičnosti stoupat.
00:44:27 Nezanedbatelnou úlohu hrála i skutečnost,
00:44:31 že daleko na Východě bylo mnohem snazší utajit počty
00:44:35 k smrti vyčerpaných osob.
00:44:41 -Nacisté zastávali názor, že lidé, kteří nepatřili
00:44:44 do národní pospolitosti neboli Volksgemeinschaftu,
00:44:47 mohli být po svém vyřazení ze společnosti vyhlazeni prací.
00:44:53 -K otevřenému "vyhlazování prací" docházelo zpočátku
00:44:56 jen v okrajových částech Říše.
00:44:59 Ale jak nacistický režim, tak soukromé společnosti
00:45:02 ze všech hospodářských odvětví se neštítily využít
00:45:05 nuceně nasazené osoby přímo v Říši.
00:45:08 Z okupovaných území tak do Německa přijížděly vlaky
00:45:11 s nuceně nasazenými osobami, a ani v těchto případech
00:45:13 nebyl brán zřetel na dřívější ideologický zákaz
00:45:17 využívání židovské práce.
00:45:20 -Nucené nasazení se po přelomu let 1939-40 nevyhýbalo ani Židům.
00:45:26 Tito lidé žili nezřídka v děsivých podmínkách
00:45:29 a zaměstnavatelé se k nim chovali podstatně hůř
00:45:31 než k říšským Němcům.
00:45:34 -Nucená práce nabývala na důležitosti
00:45:37 i vzhledem ke skutečnosti, že nacistický režim posílal
00:45:40 na východní frontu další miliony mužů.
00:45:43 -Nuceně nasazení pracovníci tvořili nejméně 2 třetiny
00:45:46 zaměstnanců také v továrně na výrobu volkswagenů.
00:45:50 Jenže "lidové vozy" se tam už dávno nevyráběly.
00:45:53 -Žádný předplatitel "lidového vozu"
00:45:56 se svého vysněného auta kvůli válce nikdy nedočkal,
00:45:58 protože nacisté přeměnili automobilku na zbrojovku.
00:46:02 -V závodě na "lidové vozy" bylo ve skutečnosti vyrobeno
00:46:05 přibližně 600 automobilů, určených většinou pro reklamní účely.
00:46:08 Kromě nich však ze zdejších výrobních linek sjelo 50.000
00:46:12 vojenských osobních aut, tzv. Kübelwagen a zhruba 15.000
00:46:16 obojživelných vozidel, všechny pro armádní účely.
00:46:20 Vyrobené Volkswageny byly využívány výhradně k propagaci.
00:46:26 -Na výrobu svého vysněného "lidového vozu"
00:46:29 přispívalo každý týden více než 300.000 německých dělníků.
00:46:33 Jenže doufali marně.
00:46:35 Hitlerovým výnosem z ledna 1940 byly totiž veškeré soukromé jízdy
00:46:40 zakázány.
00:46:42 Po Hitlerových dálnicích od nynějška nesměl jezdit
00:46:44 žádný soukromník, pokud jeho jízda přímo nesouvisela
00:46:47 s válečným úsilím.
00:46:49 Současně se zastavila výstavba všech říšských dálnic.
00:46:53 Fritz Todt se toho ale nedožil.
00:46:59 -Jeho letadlo se v únoru 1942 při cestě z Hitlerova
00:47:03 Vlčího doupěte do Berlína zřítilo a Todt nalezl v troskách smrt.
00:47:10 -Šokovaný Hitler mu nechal vystrojit velkolepý státní pohřeb
00:47:13 s vojenskými poctami.
00:47:15 Ty měly zdůraznit význam zesnulého pro nacistické stavební projekty.
00:47:20 -Todt krmil nacistické vedení svůdnými představami
00:47:24 o důležitosti dálnic pro armádu.
00:47:26 Prohlašoval, že nová silniční síť umožní přepravu 60.000 lidí
00:47:30 z centra Říše až k jejím východním hranicím během 2 dnů.
00:47:35 Jenže i tato svůdná představa zůstala jenom snem.
00:47:40 Kvůli nedostatku nákladních automobilů to bylo totiž nemožné
00:47:43 i v případě úplného dokončení dálniční sítě.
00:47:47 Železnice byla v tomto ohledu mnohem efektivnější.
00:47:51 Armádní velení se navíc obávalo, že dálnice poslouží
00:47:55 k snazší orientaci nepřátelských bombardovacích svazů.
00:48:01 -Velmi světlý povrch německých dálnic skutečně pomohl
00:48:04 spojeneckým letcům k lepší orientaci
00:48:06 a leteckou navigaci jim usnadňovalo i to,
00:48:09 že dálnice vedly od jednoho města k druhému.
00:48:11 Němci proto začali povrch dálnic natírat maskovacími barvami.
00:48:15 -Armádní obavy z Vůdcových dálnic se naplnily během spojeneckých
00:48:19 náletů v roce 1943.
00:48:21 Rozhodná porážka Paulusovy 6. armády u Stalingradu
00:48:24 předznamenala obrat v dosavadním průběhu války.
00:48:27 Hitler si to však odmítal přiznat a stále trval na pokračování
00:48:30 bojových akcí.
00:48:32 Jeho propagandistická mašinérie začala od nynějška razit
00:48:35 nové heslo: "Totální válka".
00:48:41 -Totální válka představovala mobilizaci veškerých sil
00:48:44 nejenom na domácí, ale také na válečné frontě,
00:48:47 a nacistická strana začala v roce 1943 povolávat
00:48:51 všechny práceschopné lidi.
00:48:53 -Hlavním účelem totální války byla plná militarizace
00:48:57 německého hospodářství.
00:49:02 -Nacisté nařídili prodloužení všeobecné pracovní doby
00:49:06 a Hitler se musel nakonec smířit i s nástupem žen do zbrojovek.
00:49:15 -Ženy byly nepostradatelné také při ošetřování
00:49:19 a odvozu raněných, v protileteckých hlídkách
00:49:22 i při distribuci potravin.
00:49:25 Jejich mobilizace, která byla v rozporu
00:49:27 s původní nacistickou propagandou i dřívějšími nacistickými motivy,
00:49:32 byla pragmatickou snahou o zapojení všech německých
00:49:35 obyvatel do válečného úsilí.
00:49:40 -V té době byla ohrožena samotná existence německého národa,
00:49:44 a nacisté se museli vzdát téměř všech svých principů.
00:49:48 Do vojenské služby byly povolávány dokonce i děti!
00:49:51 Hitlerův propagandistický hit - dálniční síť -
00:49:54 zůstávala nedokončená a její vozovka byla postupně
00:49:58 opatřována kamuflážním nátěrem.
00:50:01 Todtovým dělníkům se nakonec podařilo postavit
00:50:03 necelé 4.000 kilometrů, tedy méně než 20 procent
00:50:07 z původně plánovaných 20.000 kilometrů.
00:50:10 A Západní val dokázal i navzdory své mohutnosti
00:50:13 zpomalit spojenecký postup jen na chvíli.
00:50:15 Nacistické Německo šlo od té chvíle od porážky k porážce
00:50:19 a spojenecké armády postupovaly na všech frontách.
00:50:24 -Spojenci německé dálnice pochopitelně nijak nešetřili
00:50:29 a ničili jejich povrch tankovými pásy.
00:50:36 Silnice byly navíc doslova poseté zničenými a ohořelými vraky
00:50:41 automobilů, které tu za sebou zanechávali uprchlíci.
00:50:46 Dálnice sloužily i k přesunům německých válečných zajatců,
00:50:50 protože Spojenci neměli k jejich přepravě dostatek
00:50:53 nákladních automobilů ani vlaků, a pěší přesuny navíc zajatce
00:50:57 ponižovaly.
00:51:00 Dálnice se tak znovu, byť na krátkou chvíli,
00:51:02 změnily ve "Vůdcovy silnice".
00:51:06 -Hitler slíbil svému národu dálniční síť propojující
00:51:09 všechny kouty jeho evropské Říše. Svůj slib však nesplnil.
00:51:14 Omezená délka německých dálnic se tak stala jedním z hlavních
00:51:17 důkazů lživosti německé propagandy a v plné nahotě Němcům ukázala
00:51:21 rozdíl mezi snem a trpkou skutečností.
00:51:25 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2020
V roce 1934 se v Berlíně konala jedna z nejoblíbenějších Hitlerových událostí – Mezinárodní motoristická show, na níž osobně propagoval jeden z nejsmělejších nacistických projektů: výstavbu dálnic. Hitler byl velký fanoušek motorismu, blázen do aut, a nijak se tím netajil. Jen několik týdnů po svém jmenování říšským kancléřem odtajnil plány na budování dálnic a výrobu aut, s jejichž pomocí chtěl vrátit Německu bývalý lesk a ukončit léta strádání a vysoké nezaměstnanosti. Pro říšské dálnice se vžilo označení Vůdcovy dálnice a pod tímto názvem byly i propagovány. Podle Hitlera měly být dálnice po potupné porážce v první světové válce symbolem rostoucí moci Německa a na jejich budování se měla významně podílet německá mládež. Hlavním účelem bylo zapojit do práce co nejvíce lidí. Mechanizace se používala jen omezeně a vidět byly především zástupy mužů s lopatami.