00:01:19 -Ahoj, Ondrášku!
-Ahój!
00:01:22 -Přivez jsem ti krasavici, s kterou
jsem skoro 50 let brázdil Prahu!
00:01:27 Starej se vo ní dobře.
00:01:29 -Děkuju.
00:01:31 Vzhledem k tomu, že "Té-trojky" už
v Praze jezděj přes půl století,
00:01:36 tak "Té-trojka" už k muzeu
neodmyslitelně patří.
00:01:40 A máme tu i řadu
jejích předchůdkyň.
00:01:42 Tak se na ně pojďte podívat.
00:01:47 První tramvaje se v Praze
rozjely v roce 1875.
00:01:51 Tramvajové vozy
tehdy tahaly koně,
00:01:54 proto se tomuto novému
dopravnímu prostředku
00:01:57 říkalo "koňka".
00:02:00 I když už koňka více než 100 let
nejezdí,
00:02:03 u nás v muzeu
je jeden vůz koňky zachován.
00:02:12 Když v roce 1891 zahájila provoz
první tramvaj poháněná elektřinou,
00:02:17 nebyla označována za tramvaj,
ale za elektrickou dráhu,
00:02:21 lidově "elektriku".
00:02:24 Dnes už si na elektriku
málokdo vzpomene,
00:02:27 ale třeba na Slovensku se označení
"električka" pro tramvaj
00:02:30 používá dodnes.
00:02:33 Typické červenobílé lakování
vozů pražských tramvají
00:02:37 se také nepoužívalo
hned od začátku.
00:02:40 První vozy byly dodávány
se zeleným nátěrem,
00:02:43 takzvanou "vagónovou zelení".
00:02:46 Charakteristickou tváří
pražských tramvají
00:02:50 se v roce 1905 staly vozy
navržené architektem Janem Kotěrou.
00:02:57 Tyto dvounápravové tramvaje
s předsazeným čelním oknem
00:03:01 a jedním čelním reflektorem
00:03:04 pak v Praze pravidelně jezdily
do roku 1974,
00:03:08 tedy bezmála 70 let.
00:03:11 Po 2.světové válce se
v pražských ulicích začly objevovat
00:03:15 nové moderní trolejbusy
a autobusy,
00:03:19 a tramvaje jako hlavní nosní prvek
pražské městské hromadné dopravy
00:03:23 mohly zůstat stranou.
00:03:26 Tak byla v roce 1951
vyvinuta tramvaj typu T1.
00:03:35 "Té-jednička" byla v té době
něco zcela jiného,
00:03:39 než na co byli lidé zvyklí.
00:03:46 Tramvaj už se neovládala
typickou klikou, ale pedály.
00:03:51 Karosérie byla
podstatně prostornější,
00:03:55 přesto působila velmi elegantně.
00:04:06 Vůz byl rychlý a pohodlný
díky poloautomatickému řízení
00:04:11 a technicky zajímavému řešení
otočného podvozku.
00:04:23 Koncepce vozů byla převzatá
z Ameriky,
00:04:27 ale její přizpůsobení
našim podmínkám trvalo řadu let.
00:05:14 Během krátké doby po uvedení T1
vznikla tramvaj typu T2.
00:05:23 T2 se stala důležitým prvkem
identifikace tramvají typu T
00:05:27 pro všechna československá města.
00:05:30 V padesátých letech se pro T2
dimenzovaly veškeré nové stavby
00:05:34 a technická infrastruktura.
00:05:38 Na rozdíl od ostatních
československých měst
00:05:41 však Té-dvojky do pražského provozu
promluvily jen velmi málo.
00:06:18 V úzké spolupráci Tatry Smíchov
a dopravního podniku Praha
00:06:22 vznikla tramvaj typu T3.
00:06:27 Oproti svým předchůdkyním
byla lehčí, prostornější
00:06:31 a konstrukčně podstatně vyzrálejší.
00:06:38 V té době nikdo netušil,
že vznikla legenda,
00:06:42 která bude Pražany vozit
minimálně dalších 70 let.
00:06:48 T3 přivezla i jednu novinku,
a tou byl pantografový sběrač.
00:06:56 V té době bylo pro všechny
pražské tramvaje typické,
00:07:00 že měly sběrač tyčový,
také se mu říkalo "kladka".
00:07:05 Co se týče interiéru,
00:07:08 tak nejstarší série měly ještě
stanoviště průvodčího,
00:07:12 otevřenou kabinu řidiče
00:07:14 a koženkou čalouněná
sedadla cestujících.
00:07:30 T3 se v 60. letech začaly do Prahy
dodávat ve velkých sériích.
00:07:38 Vzhled vozu se ale průběžně měnil
podle toho,
00:07:42 jak byly vozy průběžně
zdokonalovány či upravovány.
00:07:52 Tento vůz odpovídá provoznímu
období z osmdesátých let.
00:07:56 V interiéru jsou
typické laminátové sedačky,
00:08:00 uzavřená kabina řidiče,
00:08:05 či mechanické znehodnocovače
jízdenek.
00:08:19 V této době byly vybrané vozy
v rámci dílenských úprav
00:08:25 vybavovány i úspornou tyristorovou
elektrickou výzbrojí.
00:08:56 Nástupce tramvají T3 se hledaly
již od šedesátých let.
00:09:01 Tím nástupcem se nakonec
měly stát tramvaje typu KT8D5.
00:09:08 Šlo o tříčlánkové
obousměrné tramvaje.
00:09:13 Jejich vývoj byl natolik zdlouhavý,
00:09:16 že dodávky tramvají typu T3
pokračovaly i v šedesátých,
00:09:20 sedmdesátých
a osmdesátých letech.
00:09:24 Nakonec bylo
do Dopravního podniku Praha
00:09:28 dodáno 48 nových tramvají
typu KT8D5.
00:09:39 Paradoxem je,
že staré T3,
00:09:43 i takřka o 30 let
modernější tramvaje typu KT8D5,
00:09:47 přestaly být
do pražského dopravního podniku
00:09:50 dodávány v ten samý rok,
v roce 1990.
00:10:17 Ani druhý pokus o náhradu T3
se nezdařil.
00:10:22 Už když T6 poprvé vyjely
na pražské koleje,
00:10:26 bylo zřejmé, že legendární T3
se jim nepodaří nahradit.
00:10:37 V dohledné době bude provoz
tramvají typu T6 ukončen.
00:10:41 Narozdíl od T3, jejichž vozy
budou v provozu ještě řadu let.
00:10:53 Je dobré podotknout,
00:10:55 že tramvaj typu T6
byla posledním typem tramvaje
00:11:00 od tradičního výrobce
pražských vozů,
00:11:03 ať to začínalo Ringhofferem,
pokračovalo ČKD Tatra Smíchov,
00:11:08 a na konci ČKD Dopravní systémy.
00:11:18 Tak tradiční český výrobce
pražských tramvají
00:11:22 se dostal do problémů,
a náhrada za T3 nebyla.
00:11:26 Proto dopravní podnik
rozhodl,
00:11:29 že provede modernizaci
stávajících vozů.
00:11:34 Od roku 2000 byla velká část
provozovaných vozů
00:11:37 modernizována na typ T3RP.
00:11:55 Menší díl modernizovaných vozů
byl uzpůsoben
00:12:00 současnému trendu
nízkopodlažnosti.
00:12:04 Obdržely novou karosérii
s nízkopodlažní středovou sekcí.
00:12:08 S těmito vozy se budete moci
setkávat v pražských ulicích
00:12:12 ještě řadu let.
00:12:39 U nás v muzeu nemáme
jen historické tramvaje,
00:12:43 ale i autobusy, trolejbusy
a dokonce i něco o metru.
00:12:47 Takže pokud se zajímáte
o městskou dopravu v Praze,
00:12:50 přijďte se podívat k nám do muzea,
do vozovny Střešovice.
00:15:21 Skryté titulky: Vladislav Unger
Česká televize, 2018