Rychlost, koně pod kapotou a bezpečnost v magazínu pro motoristy
00:00:18 i pravidelná porce motoristických informací,
00:00:20 které vám naservírujeme jedině v AMR.
00:00:24 Dneska se společně vydáme na chalupu do jižních Čech.
00:00:27 A čím pojedeme? To je překvapení. A než vám to prozradím,
00:00:30 podívejte se, co jsme na dnešek připravili kompletně.
00:00:35 Přineseme vám exklusivní reportáž ze závodu elektromobilů a cyklisty.
00:00:43 A zastavíme se za některými novinkami
00:00:45 na frankfurtském autosalonu.
00:00:54 Skoro ke každému víkendu u nás patří takové malé stěhování.
00:00:58 To znamená napěchovat tašky vším možným i nemožným,
00:01:01 zabalit spoustu jídla, vypravit děti, babičku, psa
00:01:04 a pak to všechno naládovat do jednoho auta
00:01:07 a vyrazit na chatu nebo na chalupu.
00:01:12 Dnešní test zaměříme ryze prakticky.
00:01:14 Seat Exeo ST je kombík střední třídy, jehož základem
00:01:17 je Audi A4 minulé generace, které se vyrábělo od roku 2000.
00:01:24 I to je možná důvod, proč má menší kufr,
00:01:28 než je v daném segmentu obvyklé.
00:01:31 Se svými 442 litry skutečně neohromí.
00:02:01 Máme všechno, co potřebujeme, je naloženo,
00:02:04 k tomu turbodiesel pod kapotou a automatickou převodovku -
00:02:07 vyrážíme směr jižní Čechy.
00:02:12 Na první pohled je z tohoto Seatu cítit robustnost
00:02:14 a důraz na kvalitní zpracování jednotlivých detailů.
00:02:18 Exeo je postavené pro pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti.
00:02:22 Do určité míry se stále jedná o novinku,
00:02:24 protože teprve od poloviny roku 2011 je možné
00:02:28 dvoulitrový turbodiesel s výkonem 143 koní
00:02:31 kombinovat s automaticky řadící převodovkou.
00:02:34 Seat použil bezestupňovou převodovku Multitronic,
00:02:37 která v této karoserii pracovala již v době,
00:02:40 kdy na sobě měla čtveřici propojených kruhů.
00:02:45 Po městě si převodovku užijete.
00:02:47 No vlastně ne, protože o ni vlastně ani nevíte.
00:02:51 Převodové poměry nastavuje přesně a její činnost je naladěná
00:02:54 pro pohodovou jízdu v ulicích měst.
00:03:03 Seatu se podařilo potlačit poněkud nepřirozený projev
00:03:06 bezestupňových převodovek, které při zrychlování
00:03:09 drží konstantní otáčky a rychlost jízdy
00:03:11 zvyšují jen změnou převodového poměru.
00:03:14 Seat při zrychlování nechává mírně gradovat také motor,
00:03:17 což je příjemnější.
00:03:19 Dvoulitrový turbodiesel je oblíbenou motorizací
00:03:21 konceprnu Volkswagen. A dobře se hodí i do Exea.
00:03:24 Jen si musíte zvyknout na jeho o trochu hlučnější projev.
00:03:48 Čimelice jsou naprosto vhodné místo na to, abych vám řekl,
00:03:52 jak se v Exeu sedí. Celkem pohodlně.
00:03:55 Jsem tady takový utopený, zapuštěný,
00:03:58 jediné, co bych mu snad vytkl je středový tunel,
00:04:00 který mě tlačí do kolena.
00:04:04 Jinak je přístrojová deska navržena střízlivě a funkčně.
00:04:07 Dneska už na ní sice vidíte, že vznikala v minulém tisíciletí,
00:04:10 ale protože byla určená pro model prémiové značky,
00:04:13 není odstup od moderního stylu tak dramatický, jak by se mohlo zdát.
00:04:17 Auto má nebo může mít všechny potřebné moderní prvky,
00:04:21 včetně navigačního systému, bluetooth hands-free
00:04:24 nebo multifunkčního volantu.
00:04:27 Tady na zámku v Čimelicích bývala kdysi filmová škola
00:04:29 a taky dívčí internát, ani jedno už tady dneska není,
00:04:32 takže tady nemáme co dělat a vyrážíme dál.
00:04:35 Čekají nás okresky se zatáčkami
00:04:36 a tím pádem i více potěšení z jízdy.
00:04:39 I když já vlastně nevím, co mi Exeo nabídne.
00:04:41 Takže se necháme překvapit.
00:04:44 Vlastně už ve městě a na dálnici bylo jasné,
00:04:46 že Exeo je postavené pro komfortní ježdění.
00:04:49 Účinně filtruje nerovnosti silnic a přitom působí
00:04:51 hodně bytelným dojmem.
00:04:53 Je to takový ten vjem, kdy máte pocit,
00:04:55 že nějaká díra v silnici nemůže podvozek tohoto auta rozházet.
00:05:01 Relativní robustnost se projevuje i v zatáčkách.
00:05:04 Ovládá se snadno a přesně, ale při změnách směru jízdy
00:05:07 ve vyšších rychlostech se mu do toho moc nechce.
00:05:21 Není to žádná tragédie, protože Exeo s automatem
00:05:23 a turbodieselem pod kapotou stejně není určené
00:05:26 na kdovíjaké sportování a nabízený komfort tento projev přebije.
00:05:30 Jedná se o důsledek relativně těžkého motoru,
00:05:33 který je podélně vyvěšen až před přední nápravou.
00:05:37 Je to stejný princip, jako když si při nakupování
00:05:39 v supermarketu dáte balení limonády až do přední části
00:05:43 nákupního košíku - také se vám s ním bude obtížněji zatáčet.
00:05:47 Ještě jednou to ale zdůrazním - Exeo není sportovní auto,
00:05:51 takže je možná dobře, že miluje jízdu rovně a komfort.
00:05:54 Spolu s automatickou převodovkou je to dobrá kombinace.
00:06:03 Tak jsme tady. Ujeli jsme nějakých 150 kilometrů
00:06:06 s průměrnou spotřebou 7,5 litrů, což je zhruba o litr víc,
00:06:10 než bychom očekávali.
00:06:12 Nutno ale podotknout, že převodovka Multitronic
00:06:14 v kombinovaném režimu sebere o nějaký půllitr navíc.
00:06:19 Ještě předtím, než se dostaneme k celkovému hodnocení,
00:06:22 zastavme se ještě u designu Exea.
00:06:24 Jak jsme zjistili, tak právě to je jeho důležitá vlastnost.
00:06:27 Obzvlášť v této bílé barvě vzbuzuje pozornost.
00:06:31 Při pohledu z boku vynikne elegantní
00:06:33 a hlavně nadčasová linie bočních oken.
00:06:35 V ní je současně možné odhalit původní Audi.
00:06:38 Přední a zadní části jsou samozřejmě odlišné
00:06:40 a provedené ve svěžím duchu španělské značky.
00:06:45 Vstupních informací máme dost, abychom si udělali nějaký závěr.
00:06:54 Seat Exeo 2,0 TDI Multitronic v provedení kombi
00:06:57 nás oslovil především nabízeným komfortem,
00:06:59 schopností držet přímý směr a celkovou robustností.
00:07:03 Přiznáváme také, ačkoliv se jedná o subjektivní vjem,
00:07:06 že se nám líbí i svým vzhledem.
00:07:09 Naopak mezi méně povedené vlastnosti
00:07:11 řadíme menší ochotu k zatáčení, což má tohle auto doslova v genech.
00:07:15 Motor by mohl být o něco méně odhlučněn
00:07:18 a navíc ve spojení s převodovou Multitronic
00:07:21 nabízí jen průměrnou spotřebu paliva.
00:07:23 Vhod by přišel i o něco větší zavazadlový prostor.
00:07:28 I přesto, že je Exeo designově starší,
00:07:31 tak po technické stránce je naprosto spolehlivé
00:07:34 a můžete si být jisti, že vás doveze mnohem dál než na chalupu.
00:07:45 Když jsme vám představili Smart Electric Drive
00:07:48 a také elektrický skútr, slíbili jsme si, že brzy vyzkoušíme,
00:07:51 jak jsou na tom tahle emobilní řešení s výdrží.
00:07:55 Sliby se mají plnit, proto jsme na českobudějovickém náměstí
00:07:58 připraveni v plné síle. Jirka Helzel, ahoj.
00:08:01 Dobré ráno. Přema Vaněk, zdravím i tebe.
00:08:04 Jízdní kolo, elektrický skútr a jeden Smart.
00:08:08 Pánové, navrhuji sázku: Budějovice-Krumlov a zpátky.
00:08:11 Jdeš do toho? Jasně. -Samozřejmě.
00:08:15 Natrénováno?-Přetrénováno. Nabito? -Do plna.
00:08:18 Všichni jsme připraveni, hlídka městské policie
00:08:21 tady bude za čtyři minuty, v deset startujeme.
00:08:23 Pánové, ke strojům!
00:08:39 Městská policie, která jede, jak jinak,
00:08:41 než na elektrických skútrech,
00:08:43 doprovodí tohle zvláštní startovní pole na konec ČB.
00:08:47 Teď už zbývá asi jen 30 km do Českého Krumlova,
00:08:51 které si každý z našich závodníků užije sám.
00:09:10 Vedení se podle očekávání ujímá Honza Kovařík se Smartem.
00:09:13 A navíc - srší sebevědomím!
00:09:17 U mě jde zatím všechno skvěle. Počasí zatím v pořádku,
00:09:21 stírače stírají, houkačka houká, tak uvidíme se v Krumlově!
00:09:29 Přemek Vaněk na elektrickém skútru drží druhou pozici.
00:09:33 A zdá se, že místo rychlosti vsadil na vytrvalost.
00:09:38 A tady je statečný cyklista, Jirka Helzl, hezky mu to šlape.
00:09:45 Výhoda proti elektromobilu, že k tomu nepotřebuju elektriku.
00:09:50 A jéžiš, kopec nahoru!
00:09:55 Juchú, jsem v cíli a vypadá to, že jsem tady první.
00:10:01 Tak ještě ruční brzdu... Ahoj, Krumlove!
00:10:05 No, hoši mají ještě čas. Tak já se tady chvilku projdu.
00:10:10 Přemek se skútrem vjíždí do bran Českého Krumlova.
00:10:13 Bohužel, zcela jinou cestou, než mu přikazuje itinerář.
00:10:17 Najde náměstí?
00:10:21 Tak kde jsou ti kluci?
00:10:23 Já si snad budu muset objednat kávu.
00:10:25 Nebo mám lepší nápad! Využiju získaný čas
00:10:28 ke krátkému rozhovoru s velitelem místní městské policie.
00:10:32 Pane veliteli, u vás prý jsou ve službě elektrická vozidla.
00:10:36 Co je na tom pravdy? Máme již rok zapůjčené
00:10:39 dva elektroskútry. Používáme je téměř denně,
00:10:44 když je na to počasí, máme na každém najeto
00:10:47 2 tisíce kilometrů ke všeobecné spokojenosti.
00:10:51 Jak strážníků, tak určitě obyvatel, protože to šetří životní prostředí.
00:10:57 A co takové elektrické auto, další účastník našeho závodu?
00:11:02 Jak by se vám líbilo?
00:11:04 Takové vozidlo by se mi i strážníkům určitě líbilo,
00:11:07 také by to prospělo městu jako takovému.
00:11:10 Myslím, že elektrovozidla mají budoucnost.
00:11:16 Zatímco naše elektrovozidla rekuperují energii
00:11:19 při jízdě z kopce, Jirka vsadil na tradičnější způsob dobíjení.
00:11:33 Dobrý den.
00:11:36 Já si tady vezmu něco pro rychlou rekuperaci.
00:11:40 -Máte nějak naspěch.
-No, mám.
00:11:43 -Kam razíte?
-Frčím do Krumlova.
00:11:46 Unikám před elektrovozítkama.
-To je vynikající město.
00:11:51 -To je, ale je moc daleko. Je to trochu do kopce.
00:11:54 Tak kolik vám za to dám?
-Pět korun.
00:11:57 -Tak to je krásný. Díky.
-Šťastnou cestu.
00:12:01 -Díky, nashle.
-Na shledanou.
00:12:07 Krumlov. Možná jsem si měl ty nohy vážně oholit.
00:12:13 Třeba bych měl menší odpor vzduchu.
00:12:25 Kde jsi, prosím tě? Jak "kde seš"?
00:12:27 Já jsem tady dávno. Kde ty se flákáš?
00:12:31 Byl jsem tady nahoře v kopci. Už jsem měl jenom jednu čárku,
00:12:33 tak jsem šetřil volty. Takže - jak to šlo?
00:12:36 Šlo to výborně. Z kopce dolů. Do kopce to šlo hůř.
00:12:39 A baterky? Budu muset hodně nabíjet.
00:12:42 Doufám, že tady chvilku počkáme. To si ještě rozmyslíme.
00:12:45 Možná budeš nabíjet cestou. Hele, kolejář!
00:12:48 Zdar, chlapci!-Ahoj!
00:12:50 Nejsi moc zadejchanej? Tak akorát.
00:12:53 A baterky? Baterky dobíjím cestou.
00:12:56 Nemusím se nikde zastavovat jako vy dva.
00:12:58 Hele, vypadá to docela zajímavě. Za chvíli sprchne.
00:13:01 Dáme to ještě zpátky? Já můžu.
00:13:04 Nemusím se ani zdržovat. Jak jsi na tom ty?
00:13:07 -Já se budu muset chvilku zdržet.
00:13:10 -Kluci, navíc ještě zhubnu a můžu řadit.
00:13:16 Než nás městská policie vyvede uličkami ČK na jeho okraj,
00:13:20 musím vám prozradit, že jsme Přémovi Vaňkovi
00:13:22 povolili půlhodinový doping z elektrické zásuvky.
00:13:36 Cyklista opouští brány města jako první
00:13:38 a zatím se ujímá vedení. Elektrovozítko nikde.
00:13:42 Já jim dám!
00:13:50 Na druhém místě opět elektroskútr.
00:13:57 Ale záhy všechny, podle očekávání, předjede Smart.
00:14:04 A já jsem zpátky v ČB. Cesta sem mi trvala 29 minut.
00:14:09 Celkem jsem spotřeboval 46% kapacity baterií.
00:14:14 Myslím, že to není špatné. A než se objeví hoši,
00:14:18 já mám čas zeptat se na něco Tomáše Dusila.
00:14:21 Dobrý den. Dobrý den.
00:14:23 Tomáši, jak vidíte současný stav technologie elektromobilů?
00:14:29 Určitě se za nějakých 40 let, to je doba,
00:14:31 kdy se první elektromobily objevily, docela výrazně posunulo.
00:14:35 V současnosti si lze elektromobily koupit,
00:14:39 avšak využití pro běžného člověka je stále problematické.
00:14:44 Co jsou největší omezení? Samozřejmě baterie.
00:14:48 Ač se jejich vývoj také posunul, tak jsou stále strašně drahé
00:14:53 a jejich kapacita je stále omezená.
00:14:58 Sice elektromobil ujede 120-150 km, ale je to limitovaná hodnota tím,
00:15:08 jak moc člověk využívá komfortní výbavu vozidla.
00:15:12 V okamžiku, když si zapnete klimatizaci
00:15:14 nebo si v zimě přitopíte, tak v tom okamžiku se dojezd
00:15:18 sníží třeba na polovinu.
00:15:21 A v jaké fázi je další vývoj? Máte tajné zprávy
00:15:24 o dalších generacích elektromobilů? Další generace určitě přijdou,
00:15:29 ale vše záleží na bateriích. Pravděpodobnost je taková,
00:15:34 že v budoucnu by baterie mohly nahradit superkondenzátory,
00:15:39 měly by mít až 10násobnou kapacitu, ale zatím jsou drahé
00:15:43 a příliš se nevyužívají. A teď otázka,
00:15:47 která není pro novináře, ale pro vizionáře -
00:15:50 v kterém roce podle vás už bude běžné,
00:15:54 když si jdu koupit nové auto, rozmyslím se,
00:15:57 jestli chci s konvenčním motorem nebo elektromobil?
00:16:01 Dle mého názoru to bude tak 2040-2050.
00:16:06 Vytrvalec Přemek Vaněk s elektroskútrem
00:16:08 vjíždí do budějovických ulic druhý!
00:16:14 Super, kamaráde, výborný. Rád tě vidím.-Já taky.
00:16:22 Pojď do toho! Těbůch! Zdar, chlapci.
00:16:25 57 minut, hoši! Kolik jsi říkal?
00:16:29 To je lepší čas než cestou tam. No, lepší. Z kopce a vítr v zádech.
00:16:34 A dobrá rekuperace cestou. Klobouk dolů, Jiří.
00:16:39 Přemo, jak ty cestou zpátky? Já jsem sice nabíjel,
00:16:42 ale před městem mě to omezilo na 30/hod.,
00:16:44 tak jsem rád, že jsem vůbec dojel.
00:16:46 Kvůli tomu tam ten nouzový režim je.
00:16:49 A moje výsledky už znáte.
00:16:51 Jak bychom tenhle společný závod shrnuli?
00:16:54 Já myslím, že je to jednoduchý. Já jsem vítěz, sory, kluci.
00:16:58 Nezhubnul jsi. To poměříme potom.
00:17:02 Skútr je dokonalé řešení do města, ale daleko za humna se nepouštějte.
00:17:06 A jestli máte tolik energie jako Jirka,
00:17:09 můžete jezdit klidně na kole. Ale jedna věc stojí za zmínku -
00:17:14 všichni tři jsme dneska byli bezemisní.
00:17:24 Podzimní smršť novinek je opět tady.
00:17:26 Letošní frankfurtský autosalon byl jimi skutečně nabytý.
00:17:31 Podívejme se nyní na ta nejzajímavější nová auta.
00:17:34 Ostatní budeme v Auto Moto Revue představovat později samostatně.
00:17:40 Škoda sice původně měla představit své nové malé auto,
00:17:42 ale nakonec ukázala pouze studii Mission L.
00:17:46 Tento elegantní a přitom sebevědomě působící vůz
00:17:49 má vyplnit mezeru mezi Octavií a Fabií.
00:17:52 Na trh by měl přijít na jaře příštího roku.
00:17:55 Na některé detaily jsme se zeptali Jozefa Kabaně,
00:17:58 který tento skoro reálně vyhlížející koncept navrhl.
00:18:03 Jsme velmi blízko k tomu, bychom uvedli
00:18:06 auto mezi Fabií a Octavií na trh.
00:18:09 Tento koncept ukazuje na velmi blízkou budoucnost.
00:18:15 Tyto prvky, které tady vidíme, mají společné to,
00:18:19 že budou velmi čisté, velmi elegantní a budou vycházet,
00:18:22 když se to podaří, doufám, že ano, z atraktivních proporcí.
00:18:27 Dalším atraktivním konceptem na autosalonu
00:18:29 byla představa Citroenu o tom, jak by mohl vypadat velký mikrobus.
00:18:33 Automobil dostal jméno Tubik.
00:18:36 S délkou 4,8 metru a šířkou přesahující 2 metry
00:18:40 nabízí opravdu hodně vnitřního prostoru.
00:18:43 Citroen tímto konceptem i jeho designem
00:18:45 oživuje myšlenku svého modelu Typ H,
00:18:48 jehož se během 34 let výroby prodalo více než půl milionu kusů.
00:18:55 Toyota zvětšila svého průkopníka hybridních vozů - model Prius.
00:18:59 Dostal prosté označení Prius+ a nabízí více prostoru.
00:19:04 Jedná se o první sedmimístný full hybrid na trhu.
00:19:08 Určitě dobře víte, že hybridní Prius je dnes
00:19:13 jednoznačně ikonou. Jedná se o představitele
00:19:15 třídy MPV a tento plně hybridní model má nově také
00:19:18 lithium-iontové akumulátory.
00:19:21 7místný Prius+ má vyhovět poptávce po hi-tech vozidle
00:19:25 za skutečně dostupnou cenu!
00:19:30 Alfa postupuje s přípravou sériové výroby malého sportovního kupé.
00:19:34 Ve Frankfurtu ve formě konceptu představila
00:19:36 jeho další vývojový stupeň.
00:19:39 Drží se označení 4C, což naznačuje použití čtyřválcového motoru.
00:19:44 Ten bude umístěn napříč uprostřed a bude pohánět zadní kola.
00:19:49 Ale zpátky do světa sériových automobilů.
00:19:52 Mercedes kromě jiného představil novou generaci třídy B.
00:19:55 Drží se osvědčeného konceptu, ale přichází
00:19:58 s celkově svěžejším řešením, modernějšími motory
00:20:01 a samozřejmě také propracovanými asistenčními systémy,
00:20:05 které v mnoha případech slaví v daném segmentu premiéru.
00:20:11 Fiat Panda je velmi úspěšnými minivozem nabízejícím prostornost,
00:20:15 jednoduchost a nízkou cenu.
00:20:18 Nová generace zůstává u stejného přístupu.
00:20:22 S uhlazenějším designem je tento automobil
00:20:24 stále jasně rozpoznatelný jako Panda.
00:20:32 V AMR jsme se dnes projeli na skútru
00:20:35 a v autě na elektrický pohon a tématu elektromobility
00:20:39 se budeme věnovat i v naší říjnové soutěži.
00:20:42 Řekli jsme si, že obecně nejsou elektromobily žádnou novinkou,
00:20:45 právě auto s elektrickým motorem bylo totiž prvním strojem,
00:20:49 který překonal rychlost 100 km/h.
00:20:53 A kdyže to bylo? Už roce 1899, 1959 nebo 2009?
00:21:03 Pokud prostřednictvím našich internetových stránek
00:21:05 správně odpovíte a budete vylosováni,
00:21:08 můžete vyhrát některou z těchto zajímavých cen.
00:21:12 Slevový kupón v hodnotě 3000 Kč na servis či údržbu osobního vozu,
00:21:17 věnovala do soutěže síť nezávislých servisů PARTNER ELIT.
00:21:21 5 litrů motorového oleje prémiové řady MOGUL EXTREME
00:21:25 od společnosti Paramo Pardubice.
00:21:28 Poukaz na instalaci autofolií v hodnotě 4 tisíce korun
00:21:31 věnoval do soutěže server profolie.cz.
00:21:36 Motocyklovou přilbu LS2 od společnosti ASP Group.
00:21:41 Poukaz v hodnotě 5000 korun na povinné ručení
00:21:43 nebo havarijní pojištění pro osobní automobil od České pojišťovny.
00:21:48 Předplatné časopisu Autohit na celý rok
00:21:51 do soutěže věnovalo vydavatelství Burda Praha.
00:21:55 A poslední cenou je sleva na sekční garážová vrata
00:21:58 v hodnotě 5 tisíc korun od společnosti Trido.
00:22:02 Soutěžit můžete až do půlnoci 26. října.
00:22:05 Všechny výherce pak uveřejníme na našich webových stránkách
00:22:08 po odvysílání pořadu v sobotu 29. října.
00:22:18 Pro dnešek už jsme vám prozradili všechno, co jsme chtěli.
00:22:22 Ještě se podívejte na to, co vás čeká příště,
00:22:24 zkontrolujte internetové stránky:
00:22:27 Mějte se krásně a pokud někam jedete - šťastnou cestu.
00:22:34 Vypravíme se za pilotem motorky s turbem!
00:22:38 Dozvíte se, jak dopadl Peugeot 508 v dlouhodobém testu.
00:22:43 Nejmeší Audi do terénu Q3 jsme testovali ve Švýcarsku.
Naložíme Seat Exeo na víkend a vyrazíme na chalupu. Přineseme vám exkluzivní reportáž ze závodu elektrovozidel a cyklisty. A zastavíme se za některými novinkami na frankfurtském autosalonu.
V tomto dílu jste viděli:

Seat Exeo – kombík nejen na chalupu
Skoro ke každému víkendu u nás patří takové malé stěhování. To znamená napěchovat tašky vším možným i nemožným. Zabalit spoustu jídla. Vypravit děti a babičku. A pak to všechno napěchovat do auta a vyrazit na chatu či chalupu

Podzimní smršť novinek je opět tady
Letošní frankfurtský autosalon byl jimi skutečně nabytý. Podívejme se nyní na ta nejzajímavější nová auta. Ostatní budeme v Auto Moto Revue představovat později samostatně

Exklusivně jsme se zúčastnili jednoho bezemisního závodu
Ano, bezemisního. Své síly a možnosti mezi sebou totiž na trase České Budějovice - Český Krumlov - České Budějovice poměřili naši kolegové Honza Kovařík, Jirka Hölzel a Přemek Vaněk, a to v elektromobilu Smart ED, na elektroskútru E.ON a silničním kole