Výběr melodií z nejslavnějšího Händelova oratoria ve sborovém podání
00:00:02 Česká televize uvádí
00:00:10 MESIÁŠ O VÁNOCÍCH
00:00:14 Dnešní vystoupení diriguje Mack Wilberg,
00:00:17 jako hostující umělci se představí Martin Jarvis
00:00:20 a sólisté Metropolitní opery
00:00:23 Erin Morley, Tamara Mumford, Ben Bliss a Tylor Simpson.
00:00:27 Večerem provází Lloyd Newell.
00:00:36 Anglie na sklonku léta roku 1741 se sice neúčastnila žádného
00:00:41 domácího či zahraničního válečného konfliktu,
00:00:45 nicméně jejím obyvatelům nebylo do zpěvu.
00:00:51 Srdce žen a mužů tížily všudypřítomné obavy
00:00:54 z vlastní smrtelnosti, z chorob a z všemožných příkoří.
00:00:59 Pociťovali je boháči i chudina, podrobení i svobodní.
00:01:05 Stejné břímě těžce doléhalo rovněž na znamenitého německého skladatele
00:01:10 Georga Friedricha Händela.
00:01:14 Jeho "italské" opery přinášely potěchu nadšeným posluchačům
00:01:17 už téměř 30 let.
00:01:20 Händelovu poslední operu
00:01:22 však po pouhých třech představeních stáhli.
00:01:25 Pruský panovník prohlásil: "Dny Händelovy slávy skončily!
00:01:30 Ztratil inspiraci a je zcela nemoderní!"
00:01:39 Händelovou duší vskutku zmítal konflikt.
00:02:33 Aby se vrátil na výsluní,
00:02:36 začal Händel komponovat naprosto odlišné hudební drama - oratorium.
00:02:41 Vycházelo z lidových vyprávění a zpívalo se anglicky
00:02:45 za účelem přilákat početnější publikum;
00:02:49 včetně těch, kdož Händelovy opery odmítali.
00:02:54 V červnu téhož roku dokončil Händelův libretista Charles Jennens
00:02:59 text nového projektu.
00:03:02 K tomu poznamenal:
00:03:04 "Doufám, že Händel v oratoriu naplno uplatní svou genialitu
00:03:08 a skvostnou techniku, neboť tomuto námětu se nic nevyrovná!"
00:03:17 Hlavním tématem nového libreta byl totiž Mesiáš.
00:03:24 Koncem srpna se Händel chopil pera
00:03:28 a začal skládat své mistrovské dílo.
00:03:31 Když oratorium dokončil, kompozice měla celkem 260 stran.
00:03:37 Při tvorbě se však potýkal s obtížemi.
00:03:40 Trpěl revmatismem, částečným ochrnutím
00:03:43 v důsledku prodělané mrtvice a byl beznadějně zadlužený.
00:03:48 Nicméně den za dnem usilovně tvořil a v každé notě se snažil
00:03:52 hudebně vypodobnit Mesiáše - Spasitele, jenž na svých bedrech
00:03:57 nese utrpení a strasti všeho lidstva.
00:04:30 Kompozici dokončil za pouhých 24 dní.
00:04:35 V dubnu následujícího roku byly připraveny kompletní
00:04:39 kopie partitury a proběhly závěrečné zkoušky
00:04:43 na premiéru v irském Dublinu.
00:04:46 Jednalo se o dobročinné představení.
00:04:49 Vybrané prostředky byly určeny lidem, s nimiž Händel obzvláště
00:04:53 soucítil - těm, kdož se topili v dluzích tak dlouho,
00:04:56 až skončili ve vězení.
00:04:59 Když tenorista spustil první sólový part nového oratoria,
00:05:04 jako by se obracel přímo na vězněné a jejich rodiny.
00:05:43 Po premiéře oratoria vyšla v dublinských novinách
00:05:47 následující recenze: "Slovy těžko vylíčit,
00:05:50 jakého mimořádného potěšení se nadšenému obecenstvu dostalo.
00:05:56 Impozantní, velkolepá a procítěná hudba společně s povznášejícím,
00:06:01 majestátním a dojímavým libretem okouzlila a uchvátila srdce
00:06:06 a lahodila uším každého posluchače."
00:06:15 Oratorium nejenže sklidilo náramný úspěch,
00:06:19 ale zároveň i splnilo svůj charitativní účel.
00:06:23 Výtěžek stačil na splacení pohledávek 142 dlužníků.
00:06:28 Ti byli vzápětí propuštěni z vězení.
00:06:32 To vše díky prvnímu veřejnému uvedení Mesiáše.
00:06:37 Vězeňské brány se otevřely
00:06:41 a chudí lidé mohli radostně zdvihnout hlavu.
00:06:49 Vpravdě se jim zjevila sláva Páně.
00:08:06 Leč úspěch neměl dlouhého trvání.
00:08:10 Byť v Dublinu Mesiáše velebili,
00:08:12 v Londýně oratorium bez servítků odmítli, zčásti i proto,
00:08:15 že bylo uvedeno v Opeře v Covent Garden.
00:08:20 Týdeník Universal Spectator shrnul všeobecnou kritiku následovně:
00:08:26 "Oratorium religiózním uměleckým počinem buď je, anebo není.
00:08:31 Pokud je, pak se ptáme, můžeme-li divadelní budovu považovat
00:08:36 za příhodný svatostánek; případně zda lze jednotlivé hráče
00:08:40 pasovat do role zprostředkovatelů slova Božího."
00:08:46 V následujících letech tudíž lidé Händelovo oratorium
00:08:50 do značné míry přehlíželi.
00:08:53 Poté však skladatel přichystal další dobročinné vystoupení;
00:08:56 tentokrát na podporu boje proti nešvaru,
00:09:00 důvěrně známého všem Londýňanům.
00:09:02 Už po mnoho let proudily každodenně do města nemajetné ženy.
00:09:07 V bědné situaci zoufale sháněly práci,
00:09:10 většinou jako domácí služebné.
00:09:12 Právě toho řada
00:09:14 jejich bezskrupulózních zaměstnavatelů zneužívala.
00:09:18 Pokud některé z děveček otěhotněly,
00:09:21 mnozí bezohlední pánové je jednoduše vyhnali.
00:09:24 Ženy s nemanželskými dětmi
00:09:27 se téměř bez výjimky ocitaly na okraji společnosti.
00:09:30 V důsledku toho se stovky matek každoročně zříkaly novorozeňat.
00:09:35 A nezřídka jim přichystaly mnohem horší osud.
00:09:39 Jak poznamenal spisovatel Daniel Defoe:
00:09:42 "Ty, jež nedokázaly zatvrdit srdce natolik,
00:09:45 aby své potomky zavraždily samy, přenechaly tyto skutky jiným - tím,
00:09:49 že děti předaly farským sestrám,
00:09:52 jež je vzápětí vyhladověly k smrti."
00:09:56 Biblické líčení osudů Ježíše Krista bylo pro ně více než příhodné.
00:11:10 Ve 20. letech 18. století tento krutý úděl žen a dětí
00:11:14 nenechal lhostejným jistého anglického loďaře na odpočinku.
00:11:19 Jmenoval se Thomas Coram.
00:11:22 Založil sbírku na výstavbu sirotčince.
00:11:25 Účelem této instituce bylo adoptování nemanželských nemluvňat
00:11:29 a jejich výchova ke smysluplnému životu.
00:11:33 Po mnoha letech se pod rouškou noci brány nového ústavu otevřely.
00:11:38 Zakrátko sem matky přivedly více dětí, než bylo možné ubytovat.
00:11:43 Leč kaple zůstávala nedostavěná;
00:11:46 rozpočtový výbor totiž vyčerpal veškeré finanční prostředky.
00:11:51 Händel, jemuž dobročinnost nebyla nikdy cizí,
00:11:55 přišel s nezištnou nabídkou.
00:11:58 V dobových záznamech se uvádí:
00:12:02 "Pan Händel nám učinil štědrý a šlechetný návrh na uspořádání
00:12:07 hudebně-pěveckého vystoupení, přičemž výtěžky z toho plynoucí
00:12:12 by byly využity na dostavbu kaple."
00:12:19 A přesně tak se i stalo.
00:12:21 1. května 1750 zazněl "Mesiáš" v rozestavěné kapli -
00:12:26 tedy na příhodném místě pro duchovní drama -
00:12:30 a výnosy z koncertu se použily na její dostavbu.
00:12:35 Přesně v tomto útočišti pro novorozence pomohl Händel
00:12:40 oživit příběh Mesiáše tím nejneobvyklejším způsobem.
00:12:45 Každý dětský pokoj se proměnil ve stáj, každá kolébka v jesle,
00:12:51 v symbol naděje pro celý svět.
00:14:03 Zvěsti o novém ústavu se rychle rozšířily.
00:14:07 Každý večer přicházely k branám až stovky žen.
00:14:10 Jako kdyby se jim zjevili samotní andělé se slovy,
00:14:15 že navzdory hanbě a obecnému pohrdání naleznou právě tady
00:14:19 klid a nebeskou přízeň.
00:16:45 Od roku 1750 se tu Händelovo oratorium uvádělo každým rokem
00:16:51 po dobu více než 20 let.
00:16:54 Vystoupení se vždy účastnily tisíce žen a dětí,
00:16:58 jež předtím stanuly na okraji temné propasti.
00:17:03 Libreto Mesiáše ostatně obsahovalo slova:
00:17:07 "Dobrý pastýř vlídně vedl ty, jež provázeli mladí."
00:18:32 Ježíš řekl: "Po jejich ovoci poznáte je."
00:18:37 Ovoce Händelova Mesiáše bylo skutečné a vydatné:
00:18:42 osvobodilo dlužníky, pomohlo svobodným matkám, zachránilo děti.
00:18:48 Händel nevyprávěl pouhý příběh Mesiáše - Vykupitele.
00:18:53 Pomohl současně i vykonávat Spasitelovu práci - nabídl úlevu
00:18:58 dětem Božím a zachránil jejich duše před zatracením.
00:19:04 V každé z těchto vzácných duší vykupitel opět ožil.
00:20:01 Händelovo dílo neznamenalo jen požehnání pro strádající;
00:20:04 posloužilo i jako výzva,
00:20:07 možná varování před ohavnou bezskrupulózností a nečestností.
00:20:14 Jako připomínka, že pláč nám může pomoci přečkat noc,
00:20:19 neboť zrána přijde radost v podobě Mesiáše.
00:21:20 Když se Georg Friedrich Händel
00:21:23 v polovině září 1741 dotkl brkem papíru, nedokázal si představit,
00:21:28 jak význačným dílem se Mesiáš stane.
00:21:33 O 18 let později, poté, co si poslechl
00:21:36 jedno z dalších uvedení svého oratoria, Händel skonal.
00:21:41 Jeho hudba však žije dál.
00:21:44 Jeho souborné dílo se dnes hraje po celém světě.
00:21:48 Žádné z nich se však neuvádí tak hojně a na tolika místech
00:21:52 jako právě Mesiáš.
00:21:55 Úspěch oratoria má mnoho důvodů, ale tím zásadním -
00:21:59 jak se vysvětluje v Bibli - je nejspíše křesťanská dobročinnost:
00:22:04 Nakrmit hladovějící, obléci neoděné, osvobodit zajatce,
00:22:09 poskytnout úlevu nemocným a postiženým,
00:22:12 zaopatřit každou strádající duši.
00:22:18 Právě takový je i duch Vánoc, a právě takoví jsme i my,
00:22:24 vyslyšíme-li kouzelnou pobídku Mesiáše ke štědrosti vůči ostatním.
00:22:34 A pokud ji naplníme, změníme se.
00:22:40 Naplní nás vánoční mír, naděje a radost.
00:22:48 Proto v čase vánočním i po celý rok voláme "Aleluja!"
00:22:57 Nechť tak činíme navěky.
00:27:39 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:27:40 ČESKÁ TELEVIZE 2017
Úryvky z nejpopulárnějšího oratoria Georga Friedricha Händela v podání monumentálního sboru Mormon Tabernacle Choir.