Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Bezpečnost na silnicích“. Hostem pořadu bude Ondřej Horázný, předseda správní rady, Asociace autoškol ČR.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

Ústav soudního znalectví v dopravě, Fakulta dopravní ČVUT

Jindřich Šachl

Jindřich Šachl

Za poslední týden se stalo mnoho nehod, často tragických. Jaká je příčina? Dávají lidé menší pozor? I dnes se stala další - srážka autobusu, dodávky s návěsem a osobního auta u Břeclavi, kdy se zranilo lehce šest lidí. Budeme diskutovat s našimi hosty.

Záznam chatu z pátku 15. listopadu 2019

SK: „Zvýšila by se bezpečnost na českých silnicích zvýšením policejních silničních kontrol?“

Jindřich Šachl: „Hlavní problém vidím v nedostatečné prevenci osvětou. Prevence by měla být celoplošně vedená, podobně jako v Německu, kde je zcela jiné povědomí účastníků provozu o celé problematice.“

SKINF: „Zvýšila by se bezpečnost na českých silnicích zvýšením policejních pokut při kontrolách na těchto silnicích?“

Jindřich Šachl: „Jedná se jen o represi a nikoliv o výchovu - prevencí, osvětou. Prevence a osvěta je u nás vedena lidmi, kteří mají sice skutečnost se silničním provozem, ale nikdy neanalyzovali žádnou nehodu. Např. u televizních šotů jsou zachyceny pouze záběry nehod a lidé jsou nabádáni k opatrnosti a dodržování předpisů. To je však málo, je to podobné, jako kdybyste dítěti pouze řekli: "Dávej na sebe pozor", bez dalšího poučení. Vy ho přeci instruujete o konkrétních rizicích.“

Ondřej: „Jakou roli při nepozornosti hrají mobilní telefony? A používání sociálních sítí během řízení? Jak tento problém vyřešit? Pomohly by varovné kampaně, které probíhají v některých zemích?“

Jindřich Šachl: „Opozdíte-li se s počátkem brzdění o pouhé 0,2 sekundy z rychlosti 60 km/h, narazíte do překážky rychlostí ještě 20 km/h, před kterou byste byli mohli bezkolizně zastavit, pokud k té prodlevě nedošlo.“

Ondřej: „Nemělo by se trestat nedodržování bezpečnostních vzdáleností mezi vozidly? Někteří bezohlední řidiči se doslova lepí na vozidlo před sebou, jak na dálnicích, tak na silnicích. Jaký je adekvátní trest za nedodržování vzdálenosti mezi vozidly?“

Jindřich Šachl: „Tohle je otázka pro právníky, policisty a nikoliv pro znalce.“

Pavel: „Dobrý večer, dopravní policie zná jen jeden přestupek - překročení povolené rychlosti a nic jiného ji nezajímá, neřeší - protože s ostatními přestupky je více práce.Přitom "čárkový systém" umožňuje změnu zaměření na jiné druhy přestupků.Proč se to neděje?“

Jindřich Šachl: „Povolenou rychlost určuje výrobce vozidla. Tak si můžete koupit osobní automobil s povolenou rychlostí 180 km/h, ale nesmíte s ním na silnicích jezdit rychleji než rychlostí dovolenou, tj. 90 km/h, tuto terminologii uvádí zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 sb.“

Jan Mudra: „Policie intenzivně nakupuje civilní auta pro "skrytý dohled". Vliv na nehodovost to zjevně nemá, řidiči Policii na silnicích nevidí a podle toho se chovají. Co naopak začít více jezdit označenými auty (ne na svačinu, ale v provozu)?“

Jindřich Šachl: „K tomu nemám co uvést.“

Ondřej: „Jak bezpečnost na silnicích ohrožují řidiči z dalších zemí? Jaká je vymahatelnost pokut pro zahraniční řidiče? Nešikanují úřady jen české řidiče, protože na ty zahraniční nejsou páky? Neměla by např. PČR zabavit auto, pokud zjistí neuhrazé pokuty?“

Jindřich Šachl: „Například v Německu je obecná povědomost o problematice bezpečnosti na vyšší úrovni než v ČR.“

Ilona: „Pomohlo zavedení "objektivní odpovědnosti"? Úřady díky tomu dnes nemají vůbec zájem hledat a potrestat skutečného pachatele přestupku (řidiče), automaticky počkají 30 dnů a rovnou obesílají provozovatele se složenkou a bez bodů.“

Jindřich Šachl: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 20:29.“

Ondřej: „Na jaké úrovni je výuka v tuzemských autoškolách? I pokud studenti prospějí u závěrečných zkoušek, umí řídit vozidlo? Je zákonem stanovený počet hodin pro jízdy dostačující, aby se student naučil zvládat dopravní situace a reagovat? Není to málo?“

Jindřich Šachl: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 20:36.“

Honza: „Jaký smysl má "řidičák na zkoušku"? Když si řidičák udělám v 18 letech a na 2-3 roky ho dám do šuplíku, tak se ze mě v 21 letech najednou stane bezpečnější řidič? Nebylo by lepší naopak mladé motivovat, aby jezdili co nejvíc a vyjezdili se?“

Jindřich Šachl: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 20:45.“

Lenka: „Na silnicích v ČR je absolutně přeznačkováno.A přes řadu slibů, s tím nikdo nic nedělá.Na pár km okresky dokola 70,50,40,80...V Německu je rychlostní omezení opravdu jen na nebezpečných místech, kde by nikdo soudný stejně rychleji nejel. Co se inspirovat?“

Jindřich Šachl: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 21:02.“

Ondřej: „Jaký efekt mají kampaně, které vede BESIP? Proč nejsou kampaně vedeny a cíleny na řidiče přímo na cestách, jako např. v Německu? Třeba na dálnicích jsou tam kampaně zacílané na uživatele mobilních telefonů při řízení. Kolik řidičů si pustí kampaň na netu?“

Jindřich Šachl: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2019
 P ST HD