Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Krach cestovní kanceláře Thomas Cook“ s místopředsedou Asociace cestovních kanceláří ČR Janem Papežem.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

místopředseda, Asociace cestovních kanceláří ČR

Jan Papež

Jedna z největších cestovních kanceláří na světě, britská firma Thomas Cook, kvůli finančním potížím zkrachovala. Na dovolené je asi šest set tisíc jejích klientů. Problém cestovky se může dotknout Čechů, kteří si koupili zájezd v Německu nebo Británii. „Situace je standardní, předpokládám, že jsou i hotely předplacené a že maximálně budou potřebovat vyřídit cestu domů. To vyřídí asistenční služby pojišťoven,“ upozorňuje místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR a náš dnešní hlavní host Jan Papež. Panika by podle něho nastat neměla. Společnost Thomas Cook patřila mezi nejstarší cestovní kanceláře na světě a jejích služeb využívalo asi 19 milionů klientů ročně.

Záznam chatu z pondělí 23. září

SK: „Kolika Čechů se bezprostředně týká pád cestovní kanceláře Thomas Cook?“

Jan Papež: „Přímo v Čechách 1100 lidí a cirka 400 lidí, kteří si koupili zájezd v Německu, Rakousku a Velké Británii.“

SK: „Dal se pád cestovní kanceláře Thomas Cook předvídat?“

Jan Papež: „Příliš nedal, protože se jednalo o velkou cestovní kancelář a její tok peněz byl po celé roky bez nějakých velkých výkyvů. Dalo se předpokládat, že banky jejich provozní kapitál bez problémů navýší. Nestalo se tak a došlo k velmi překvapivému pádu.“

SK: „Thomas Cook kvůli finančním potížím zkrachovala, jaké to byly konkrétně finanční potíže?“

Jan Papež: „Nedostatečný provozní kapitál, vyplývající z toho, že kancelář měla hodně předplateb i do zemí kam najednou Britové nemohli cestovat - například Egypt nebo Srí Lanka. Stále klesající marže ve velmi tvrdém konkurenčním boji a vysoké náklady na provoz letecké společnosti.“

Olda: „Kdo kontroluje solventnost cestovních kanceláří a má klient skutečnou možnost reálně zjistit, že se za měsíc z dovolené vrátí ?“

Jan Papež: „Kontrolu provádí především pojišťovny, které taky ručí za vklady klientů a vyplácejí je v případě krachu.“

SK: „Jak je možné že jedna z největších a nejstarších cestovních kanceláří Thomas Cook zkrachuje, když patří mezi největší a nejstarší?“

Jan Papež: „Velikost není žádnou zárukou toho, že společnost nemůže zkrachovat, protože se jedná o stejný konkurenční boj, který vedou i malé společnosti.“

Stanislav: „Co je hlavní příčinou krachu CK Cook? Spekuluje se o vlivu konkurence nízkonákladových společností a o nevhodné fůzi se zadluženou CK. Je tedy příčinou krachu pověstný britský konzervatismus a nebo neschopnost managementu firmy Cook?“

Jan Papež: „Celá věc je mnohem složitější. Nejedná se jenom o konkurenci, ale i o vysoké provozní náklady, některá rozhodnutí britské vlády, které nikdo nemohl předvídat a které CK stály mnoho peněz. A překvapivý postoj bank ke společnosti, se kterou dříve bez problémů spolupracovali.“

Lubor Cvicela: „Stačí pár špatných zkušeností s cestovkou a raději přejdete na skyscanner na letenky a booking nebo airbnb na ubytko a nemusíte platit prostředníka, který vám nic negarantuje, maximálně vám dá lety v časech, které nechcete.“

Jan Papež: „Myslím, že to je klasické míchání jablek a hrušek, které spolu vůbec nesouvisí. Je to jako když někdo prohlásí, že je lepší si vařit doma než jít do restaurace. Prostě každý má svobodu volby a může cestovat tak, jak se mu líbí. V tom je kouzlo demokracie. Stavět svůj způsob cestování jako něco, co je hodnotnější než jiné způsoby cestování, je trochu hloupé.“

Luděk: „Přes Invii jsem si zakoupil lyžařský zájezd u CK Neckermann.de, je možné že své peníze dostanu zpět a mohu tyto peníze případně požadovat po Invii?“

Jan Papež: „Určitě dostane peníze zpět a může je požadovat i přes prodejce - tedy Invii. Invie je potom vyžádá na CK Neckermann, která je garantem té cesty.“

aBc: „A když se všichni Britové nestihnou vrátit do konce řijna, odloží se zase brexit?“

Jan Papež: „S Brexitem tato událost nesouvisí.“

Dušan: „Mám zaplacenou zálohu na pobyt v Maďarsku přes Invii od CK Neckerman.cz. Mám zájezd tento týden podle kalendáře doplatit nebo zájezd se spravděpodobností konat nebude.“

Jan Papež: „Klienti 100% odcestují.“

Pamela Schaffer: „U CK Neckermann.cz jsem koupila zajezd rodicum na Kretu v rijnovem terminu letosniho roku. Smlouva prisla od Thomas Cook s.r.o. Dostanu penize zpet? Nebo je jeste sance, ze by rodice mohli na zajezd odletet?“

Jan Papež: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání v čase 21:00.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2019
 P ST HD