Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Tragická nehoda na Dunaji“ s ředitelkou Státní plavební správy Klárou Němcovou. Ve čtvrtek pravidelně pohled do světa byznysu.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

ředitelka, Státní plavební správa

Klára Němcová

V centru Budapešti se potopila turistická loď. Sedm lidí se utopilo, po dalších se pátrá. Práci záchranářů komplikuje silný proud a nízká teplota vody. Příčinou tragédie byl zřejmě střet s velkou německou hotelovou lodí. Menší plavidlo s třemi desítkami jihokorejských turistů se po srážce převrátilo a rychle potopilo. Tragédie na Dunaji patří mezi nejhorší lodní neštěstí za poslední roky. Před deseti lety se na Ochridském jezeře v dnešní Severní Makedonii utopilo 15 Bulharů.122 obětí si pak vyžádala nehoda výletní lodi na řece Volze nedaleko Kazaně v létě 2011. Co se odehrálo pozdě večer na Dunaji v Budapešti? A jak je postaráno o bezpečí cestujících na výletních lodích u nás?

Záznam chatu ze čtvrtka 30. května

Ondřej: „Jaké bezpečností normy musí splňovat tuzemské výletní lodě? Jak často provádí Státní plavební správa kontrolu? Je na lodích např. dostatečný počet záchranných vest pro všechny pasažéry?“

Klára Němcová: „Technickou způsobilost plavidel schvaluje Statní plavební správa a postupuje podle zákona vnitrozemské plavbě a vyhlášky číslo 223 z roku 1995 sbírky. Plavidla se podrobují pravidelným technickým prohlídkám, a to každé 4 roky. U plavidel se kontroluje i podponorová část velmi často a plavidla musí být vybavená individuálními záchrannými prostředky v počtu míst pro cestující a posádku.“

Ondřej: „Jak je to s bezpečnostní instruktáží na tuzemských výletních nebo večírkových lodích? Mají plavební společnosti povinnost předávat pasažérům bezpečnostní instrukce pro případ nehody? Jakou formou?“

Klára Němcová: „Na všech osobních lodích jsou evakuační plány a posádka se cvičí a zároveň je na palubě posádka, která seznámí cestující s tím, kde se záchranné prostředky nachází.“

Jan Plášek: „Pokud se loď potopila (jak je na záběrech patrné) do 7 vteřin, jakou měli šanci se zachránit, popřípadě zda nějaká šance byla (když vezmeme v potaz že neměli vesty)?Jak jsou zabezpečeny lodě pod Karlovým mostem? (nemají tam vesty)“

Klára Němcová: „Tady nelze srovnávat šance na přežití cestujících na Dunaji v době vysokých vodních stavů a na Vltavě. Vltava je kanalizovaná vodní cesta s minimálním prouděním. Plavidla jsou vybavena vodotěsnými přepážkami, které zvyšují jejich plovatelnost při zaplavení některé z nich a při šířce Vltavy v Praze je velká šance, že by kapitán za těchto podmínek dokázal doplout ke břehu, a také hloubka na Vltavě je mezi 2-3 metry, zatímco na Dunaji v tuto chvíli je 6 metrů.“

Stanislav: „Přijme Státní plavební správa nějaká nová opatření na zvýšení bezpečnosti cestujících, které by vyplynuly z výsledků vyšetřování neštěstí v Budapešti? Jaká?“

Klára Němcová: „V tuto chvíli určitě ne. Plavidla plavebního provozu jsou daná právními předpisy a při jejich dodržování je zajištěna 100% bezpečnost.“

Ondřej: „Jaká pravidla musí dodržovat vůdci turistických šlapadel, např. na Vltavě? Někdy je na Vltavě doslova "přešlapadlováno" a do toho plují větší výletní lodě. Musela někdy SPS řešit incident s turistickým šlapadlem?“

Klára Němcová: „Jedna srážka šlapadla s osobní lodí se stala. Nehodu způsobili vůdci šlapadla, kteří nedali přednost velkému plavidlu, které má vždy přednost. Nehoda byla bez zranění. Běžné tyto nehody nejsou. Lidé na šlapadlech mají tedy také povinnost dodržovat pravidla plavebního provozu a provozovatel půjčovny šlapadel má povinnost poučit je o základních pravidlech.“

SK: „Turisté na palubě neměli záchranné vesty, uvedlo jihokorejské ministerstvo zahraničí. Jak je možné, že tam byla takováto bezpečnostní nezodpovědnost?“

Klára Němcová: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání v čase 20:28.“

ANTI: „Je v ČR vše zabezpečeno tak, aby se nestala takováto tragedie?“

Klára Němcová: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání v čase 20:41.“

Miroslav: „Dobrý den, jaká je průměrná výška hladiny v Dunaji? Teď je pět metrů, v normálním stavu je třeba poloviční? Je tohle pro Dunaj ještě normální stav hladiny nebo už se to považuje za supeň povodňové aktivity?“

Klára Němcová: „Pět metrů v Dunaji je vysoký vodní stav, ale není zakázána plavba. V tuto dobu je stav o 2 metry vyšší než je běžné, což je právě způsobené tím, že Dunaj není kanalizovaná řeka.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD