Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Vysoká americká cla na auta vyráběná v Evropě“.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

hosté

Zdeněk Petzl a Václav Franče

Bezpečnostní konference, která se konala v minulém týdnu v Mnichově, přinesla jednu velmi zajímavou diplomatickou přestřelku. Ta se týkala toho, že Spojené státy by měly zavést vyšší cla na auta vyráběná v Německu. Představují prý bezpečnostní riziko. „Jsme hrdí na naše auta. To také můžeme. Pokud je to vnímáno jako bezpečnostní hrozba Spojenými státy, tak nás to děsí,“ podotkla kancléřka Angela Merkelová. Co by to znamenalo pro německou nebo i českou ekonomiku? Téma pro večerní Devadesátku.

Záznam chatu z pondělí 18. února 2019

Václav K.: „Dobrý večer. Jak ekonomicky vychází, evropským automobilkám výroba přímo v USA? Co produkce asijských výrobců, která mi přijde početněji zastoupená na silnicích USA (severozápad)?“

Zdeněk Petzl a Václav Franče: „V USA řada automobilek přímo vyrábí, typicky Mercedes či BMW nebo Volkswagen. Myslím, že dokonce 60 % je pak následně exportováno z USA dále, včetně Evropy.“

Dr.Sojka: „Není největším bezpečnostním rizikem americký obchodní deficit a státní dluh přes 22 Bil.USD,který neustále roste?Co bude dále následovat po Huawei a německých vozech?Bude to podle US-tajných služeb čínské spodní prádlo se zašitými čipy?“

Zdeněk Petzl a Václav Franče: „Ani není potřeba čekat, co přijde, těch rizikových faktorů již dnes je celá řada, počínaje stále nedořešenou otázkou brexitu. Problémovým náběhem nové regulace emise CO2 (viz např. zaplněná parkoviště ze srpna loňského roku) a obecně ekonomické zpomalení, které už se pomalu objevuje na významných evropských trzích.“

Stanislav: „Může americké zvýśení cel na automobily z Evropy nějak výrazně ovlivnit naši ekonomiku? Kolik automobilů do USA vyvažíme a jak to ovlivní jejich vývoz? Není větším nebezpečím odchod Anglie z EU, kam vyvážíme vozidel víc? Budeme vyvážet auta víc na východ?“

Zdeněk Petzl a Václav Franče: „Celá vozidla sice do USA nevyvážíme, ale ať již skrze díly napřímo nebo pak zejména prostřednictvím subdodávek do Německa může zavedení cel ohrozit až 20 % produkce českého automobilového průmyslu. Bavíme se zhruba o 195 miliardách korun.“

Stanislav: „V čem vidí USA "bezpečnostní riziko" vozidel, dovážených z EU? Je to snad kvůli nedávným emisním podvodům? Nebo snad ohrožují zisky amerických automobilek? Jaká reciproční opatření se dají očekávat ze strany EU? Nesouvisí to i s ekonom. válkou USA a Číny?“

Zdeněk Petzl a Václav Franče: „Rétoriku prezidenta Trumpa vnímám spíše směrem k vlastním voličům. Rozhodně to není otázka bezpečnosti. Aktuální studie naopak ukazují, že kromě navýšení na dovážená vozidla, které může být zhruba 250 000 Kč na vozidlo, zřejmě v případě zavedení tarifu dojde ke zdražení všech vozidel na americkém trhu. Americký zákazník pak bude muset za nové vozidlo platit až 40 000 Kč navíc oproti dnešní situaci. EU samozřejmě zavede shodná opatření s tím, že zaměřit se může i na zvláštní produkty, které vnímá jako pro USA prioritní, např. alkohol nebo motorky.“

Ondřej: „Pokud bude vtažen evropský autoprůmysl do obchodní války, které země to nejvíce postihne? Jak zareaguje Evropa na případná cla?“

Zdeněk Petzl a Václav Franče: „Nabízí se odpověď, že ty, které jsou zapojené do výrobních řetězců v automobilovém průmyslu, realita bude ale taková, že to postihne Evropu plošně, potažmo i zbytek světa, neboť je to další z rizikových faktorů, který nahrává zpomalování ekonomiky a v konečném důsledku i propouštění.“

Ondřej: „V čem spočívají bezpečnostní rizika německých aut? Nejde spíš o tržní obavu z kvality a prestiže německých vozů?“

Zdeněk Petzl a Václav Franče: „Asi těžko mohu komentovat německé vozy, na druhou stranu, obecná pravda je, že se jedná spíš o prémiová vozidla, která ústí z Německa do USA. Nedá se očekávat, že by obava znamenala nebezpečí pro USA jako takové. Vnímám to spíš jako rétoriku pana prezidenta vůči svým voličům v debatách ohledně světového uspořádání za globální či lokální.“

Martin: „Dobrý den, co je pro německý (a potažmo náš) automobilový trh dlouhodobě větší nebezpečí - americká cla, nebo německá "zelená" politika podporující elektromobily, které budou nejspíš dražší a proto hůře prodejné?“

Erich Handl: „Největší nebezpečí letošního roku je asi brexit. Škodovka vyváží 10 000 aut do Anglie, nevíme, zda tam budou homologována, zda budou mít cla, nebudou. To je asi větší problém. Srovnávat Trumpova cla s elektromobilitou v Německu je obtížné. Elektromobilita v Německu je pro nás spíš výzvou, bude se postupně přecházet na nové technologie.“

DAYD: „VF: Spojené státy by měly zavést vyšší cla, co by to znamenalo pro českou ekonomiku?“

Zdeněk Petzl a Václav Franče: „Dopad na českou ekonomiku by byl pod jednou desetina procenta HDP, když to srovnáme třeba s dopadem na Německo, tak je to řádově nižší, i když to srovnáme s dopadem na Slovensko, tak se jedná o řádově nižší cifru. Kdybych měl porovnat dopad cel na české automobily s dopadem brexitu, tak opět brexit vychází jako větší hrozba pro českou ekonomiku.“

Olda: „Co si pánové ve studiu myslí kam až zajde všeho schopný prezident do prez. voleb v USA ? Někteří jeho čeští obdivovatelé - Vondra a spol snad do léta vystřízliví. Co Vy na to ?“

Zdeněk Petzl a Václav Franče: „Komplikace by to pro Německo, resp. celou Evropu byla. Pro mě těžko komentovat kroky Trumpa. Do toho já jako ekonom se moc nemontuji. Jsem přesvědčen o tom, že jakékoli překážky v zahraničním obchodě jsou v konečném důsledku špatné pro obě dvě strany, protože když přijdou cla na evropská auta, tak pravděpodobně EU si to nenechá líbit a přijdou odvetná cla. Obrat zahraničního obchodu poklesne, což bude špatné pro obě strany.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2019
 P ST HD