Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Povinné ručení na elektrokola a elektrické koloběžky“.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

právnička a gestorka oblasti neživotního pojištění ČAP

Lucie Žulavská

Evropská unie plánuje zavést povinné ručení na elektrokola a elektrické koloběžky a na další elektrická zařízení, se kterými občané mohou vyjet na silnici. Laicky řečeno, všechno, co má motor ač malý, by mělo mít podle bruselských úředníků povinné ručení. Na dnešním zasedání se kolem tohoto bodu čeká bouřlivá debata. Jak se k problému postaví Česko a co na něj říkáte vy? Napište nám svůj názor a ptejte se našich hostů. Téma rozebereme od 20:00 v Devadesátce.

Záznam chatu z úterý 22. ledna

Václav K.: „Dobrý večer. Zavedením tohoto opatření, vyvstává nutnost, založit a vést registr těchto strojů. Dojde k nárůstu počtu státních zaměstnanců?“

Lucie Žulavská: „Při navrhované právní úpravě se zatím nepočítá s rozšířením kategorií vozidel, které budou podléhat registraci. Tudíž Váš dotaz je v současné chvíli bezpředmětný.“

XXX: „Bude povinné ručení na kola a koloběžky STEJNÉ jako u AUT ? NEBO drahší“

Lucie Žulavská: „V současné chvíli není vůbec jisté, jaké kategorie vozidel oproti současné právní úpravě mohou potenciálně spadnout pod povinnost uzavření povinného ručení.“

SKINF: „EU plánuje zavést povinné ručení na elektrokola a elektrické koloběžky a na další elektrická zařízení, se kterými občané mohou vyjet na silnici. Není toto od EU socialistické?“

Lucie Žulavská: „EU musí primárně najít kompromis mezi snahou co nejlépe odškodnit oběti dopravních nehod a stanovením povinnosti uzavřít povinné ručení i pro další kategorie vozidel, typu elektro-kol a elektro-koloběžek. Zatím to snad vypadá, že výše jmenované kategorie vozidel pod povinnost uzavřít povinné ručení nespadnou.“

ANTI: „Všechno, co má motor ač malý, by mělo mít podle bruselských úředníků povinné ručení- jaké jsou názory ohledně této problematiky v ČR?“

Lucie Žulavská: „Vaše informace není úplně přesná, pod povinnost uzavření povinného ručení spadnou primárně ty kategorie vozidel, jejichž hlavní funkcí je transport osob, tzn. bez ohledu na to, jaký má dané vozidlo výkon motoru.“

ANTI: „Evropská unie plánuje zavést povinné ručení na elektrokola a elektrické koloběžky a na další elektrická zařízení, se kterými občané mohou vyjet na silnici. Je to nutné?“

Lucie Žulavská: „Odpověď není úplně jednoznačná, je nutné najít přijatelný kompromis mezi odškodněním obětí dopravních nehod a povinností uzavřít povinné ručení i pro Vámi uváděné kategorie vozidel. Současná situace v souvislosti s projednáváním revize motorové směrnice spíše nasvědčuje tomu, že tyto kategorie vozidel, které nepatří do kategorie dle nařízení 168/2013, nespadají pod povinnost uzavřít povinné ručení.“

Jakub Pýcha: „Dobrý večer, v případě zavedení povinného ručení pro elektrokoloběžky vyvstává otázka, zda by nemělo být zavedeno povinné ručení i například pro kola. Dle mého názoru je ohrožení ostatních účastníků provozu téměř shodné s koloběžkou. Jaký je váš názor ?“

Lucie Žulavská: „Rozšiřování povinného pojištění určitě není cestou, kterou bychom se chtěli do budoucna ubírat, tzn. nechceme naše občany zatěžovat další administrativou, související s registrací a následným sjednáním pojištění i pro běžná kola. Tento segment by měl i nadále spadat pod dobrovolné pojištění odpovědnosti v běžném občanském životě.“

Olda: „Jak otrávit voliče v EU je opravdu fantastický nápad. To by nevymyslel ani " Tonda z Kladna" v roce 1953 před měnovou reformou. Je to už po úpravě autorského zákona druhý pořádný nářez voličům k volbám do europarlamentu. Co Vy na to, není to provokace?“

Lucie Žulavská: „Ne, myslíme to vážně.“

David: „Pokud jsou kola, která umožňují jízdu i 50km/h, tak se ptám jaký je rozdil mezitím a skůtrem? Sám jako cyklista na to nemám zatím nemám ucelený názor, jen o tom přemýšlím.“

Lucie Žulavská: „Na tuto problematiku není v rámci členských států EU úplně ucelený názor, avšak převažuje teorie, že případné škody způsobené cyklistou by měly být kryty z komerčního a hlavně dobrovolného pojištění odpovědnosti v běžném občanském životě.“

MArtin Chovanec: „Přemýšlím, zda by v takovém případě nebylo systematičtější mít vedle povinného zdravotního pojištění i povinné pojištění odpovědnosti za škodu, které by z podstaty věci zahrnovalo třeba i tu jízdu na koloběžce. Co si o tom myslí hosté?“

Lucie Žulavská: „Je to jedna z možných variant, sama se však spíše přikláním k dobrovolnému pojištění odpovědnosti v běžném občanském životě.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2019
 P ST HD