Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Česko jako herní velmoc“ s designérem deskových her Vladimírem Chvátilem.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

designér deskových her

Vladimír Chvátil

Velmoc deskových her? Česko.

Nejen v hokeji nebo v tenisu se dá Česko považovat za velmoc. Češi jsou totiž národ chytrých hračičků, proto se Česko může považovat za skutečnou jedničku v deskových hrách nebo hlavolamech. Když se řekne desková hra, tak si nezasvěcený člověk nejspíš vzpomene na Monopoly nebo Dostihy a sázky, které hrál jako malý. Pokud je zkušenější, bude asi znát Osadníky z Katanu, Carcassonne nebo třeba karetní Bang! Současný svět moderních deskových a karetních her je ale daleko větší, na trhu jsou jich tisíce a mají podobně široké žánrové rozpětí, jaké můžeme najít třeba u počítačových her. A právě o deskových hrách bude dnešní večerní Devadesátka. Hlavním hostem dnes bude Vladimír Chvátil, designér deskových her, Czech Games Editon, tvůrce hry roku 2016 Krycí jména.

Záznam chatu z pátku 20. července 2018

Tomino: „Vlaado, jakou hru máš nejraději?“

Vladimír Chvátil: „Já nemám žádnou nejoblíbenější hru. Na deskovkách mě fascinuje právě ta rozmanitost. Samozřejmě některé hry mám raději než jiné... ale jsou jich desítky, ne jedna :)“

Mike: „Jak dlouho vymýšlíte deskovou hru?“

Vladimír Chvátil: „To je různé, některé nápady nosím v hlavě třeba několik let, někdy je od nápadu k první hratelné verzi jen pár dní, nebo dokonce hodin.“

ABSTI: „Proč je Česko velmoc v deskových hrách a hlavolamech?“

Vladimír Chvátil: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:10).“

Stanislav: „Kde berete ty nápady...?? já Vás obdivuji a Krycí jména jsou super :)“

Vladimír Chvátil: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:11).“

Zuzka: „Jak dlouho vznikala Vaše nejznámější hra - Krycí jména?“

Vladimír Chvátil: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:13).“

Ondřej: „Co musí splňovat nová desková hra, aby zaujala hráče?“

Vladimír Chvátil: „Ta otázka se tak nějak odpovídá sama - nová desková hra by především měla něčím zaujmout. Ideálně něčím, co tu v takové podobě ještě nebylo. Tématem, mechanismy, zpracováním, formou... nebo jen třeba netypickým spojením již známých prvků. Pokud zaujme, a zároveň baví dostatečné množství hráčů, má šanci úspěšná.“

Milan Pavlík: „Je mi velkou ctí za celou mou rodinu pozdravit génia deskových her. První otázka: je úspěch Vašich her založen na naprosto precizně vyladěných detailech?Druhá otázka: Podařilo se nám Krycí jména zahrát na dvě kola, kolika lidem se to podařilo na 1 kolo?“

Vladimír Chvátil: „Úspěch na jen vyladěných detailech založený být nemůže, hra by měla ideálně nabídnout nějaký nový neobvyklý zážitek. Vyladěné detaily ale můžou ten zážitek umocnit - a myslím, že jsou i hráči, kteří ocení i ten samotný fakt, že jsou i ty nejmenší detaily vyladěné. Ad druhá otázka: Gratuluji :). Předpokládám, že to byl zážitek, který si budete dlouho pamatovat. O dohrání krycích jmen na jedno kolo jsem zatím neslyšel. Nápovědu na devět slov si představuju tak, že hráč dlouho nešťastně zírá na svá slova, a pak rezignovaně řekne "nesouvisející devět" :)“

Filip: „Dobrý den Vlaaďo :D Máte představu, kolik lidí na světě nakonec dohrálo až do konce Vaši legendární počítačovou hru Fish Fillets, která proslula svojí nelidskou obtížností? (pamatuji si, že já sám jsem ji nakonec dohrál asi po 9 letech :D)“

Vladimír Chvátil: „Po devíti letech? Tak to gratuluju :). Kolik lidí to dohrálo nevím, my jsme už před lety uvolnili zdrojové kódy a hry se ujala komunita - a Fish Fillets si od té doby žijí vlastním životem. Ale jsem rád, že si ji stále po těch letech občas někdo zahraje. Třeba teď nedávno ji objevily moje děti :)“

Kristy: „Existuje nějaké téma, na které byste si nedokázal představit deskovou hru?“

Vladimír Chvátil: „Řekl bych, že neexistuje :) Některá témata jsou samozřejmě vhodnější, než jiná, ale teoreticky je možné zkusit udělat hru na jakékoliv témata. Jsou však nepochybně témata, na která bych nechtěl dělat hru já sám.“

Ondřej: „Jaké ceny jsou češi ochotni zaplatit za deskové hry? V jaké výši se nachází pomyslná hranice, nad kterou by lidé už nekoupili deskovou hru z důvodu vysoké ceny? V jakých cenových kategoriích se pohybují nejprodávanější hry?“

Vladimír Chvátil: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:52).“

Ondřej: „Jak se vymýšlí pravidla pro deskové hry? Jak vypadá proces vymýšlení pravidel?“

Vladimír Chvátil: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:45).“

Lenka Prokešová: „Mám malé dítě (4 roky) a ráda bych nějakou deskovou hru - přeci jen na přemýšlení apod. jsou deskovky skvělé - nějaké doporučení?“

Vladimír Chvátil: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání.“

Martin Pánek: „Je momentálně ve vývoji deskovek nějaký výrazný trend?“

Vladimír Chvátil: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání.“

Ondřej: „Deskovým hrám se daří navzdory digitálnímu věku. Jací hráči tvoří segment deskových her? Jsou to lidé, kteří mají dost počítačů a proto si rádi zahrají deskové hry? Nebo kdo je klasický hráč deskových her? Lze to nějak definovat?“

Vladimír Chvátil: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (21:19).“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD