Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Zákaz vjezdu dieselů do měst“ s Ivanem Ryndou z Katedry sociální a kulturní ekologie, FHS UK.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

Katedra sociální a kulturní ekologie, FHS UK

Ivan Rynda

Počínaje včerejším dnem vstoupil v německém Hamburku v platnost předem avizovaný zákaz vjezdu do centra města pro auta se staršími dieselovými motory. Prozatím se zákaz týká pouze dvou ulic – Stresemannstrasse, kde omezení platí pro nákladní vozy, a 580 metrů dlouhé Max-Brauer-Allee. Podobné opatření je prvním svého druhu v celém Německu, obdobný postup se ovšem brzy chystají zvolit i další města. A to jak ve spolkové republice, tak v jiných evropských zemích. Blíží se konec starých dieselových aut? A jaký vliv má na tento zákaz kauza Kauza Dieselgate. Budeme dnes řešit ve večerní Devadesátce. Naším hlavním hostem bude Ivan Rynda z Katedry sociální a kulturní ekologie, FHS UK.

Záznam chatu z pátku 1. června 2018

Uršula: „Nejsou pro města větší problém lodě? A to zejména i v Hamburgu? Někde jsem četla, že jedna loď se starým motorem znečistí ovzduší více, než 1000 autobusů.“

Ivan Rynda: „Máte pravdu, jde o málo známý problém, který musí být řešen, protože námořní lodě velmi často používají palivo daleko nižší kvality než je požadavek na automobily.“

Brtník: „A to, že na nás každý den padají zplodiny z letadel, to jako nevadí? Každý den cca 2200 přeletů, 800 tis. přeletů ročně , průměrný let Praha -Stocholm vyprodukuje na pasažéra 400 kg zplodin....to jako nevadí??“

Ivan Rynda: „Máte pravdu, ale např. do New Yorku neodpádlujete :).“

JnKl: „Dovedete si představit třeba 25% elektromobilitu v ČR? Kdy většina lidí bydlí na sídlišti a v noci parkuje kde se dá (i nedá)... Na sídlištních parkovištích je problém udržet funkční veřejné osvětlení, jak by tam fungovaly tisíce nabíječek?“

Ivan Rynda: „Dovedu, ale raději bych si představil o 25% nižší individuální osobní dopravu. Dobíjecí stanice pokládám za organizační problém, ale hlavní je potíž je pro mě v tom, že i elektřinu je třeba někde vyrobit.“

DAYD: „Lze očekávat zákaz (zákazy) vjezdu do centra města pro auta se staršími dieselovými motory i v jiných zemích než SRN?“

Ivan Rynda: „Děkuji za otázku, jsem si tím jistý a nepůjde jen o auta se staršími motory.“

DAYD: „A jaký vliv má na tento zákaz kauza Dieselgate?“

Ivan Rynda: „Dobrá otázka, myslím, že zpřísňování norem pro dosažení cíle nestačí, svým způsobem tak trochu k podvádění "donutilo" a je třeba hledat i další řešení.“

Ondřej: „Jaký očekáváte vývoj na evropském i českém automobilovém trhu? Stanou se auta s dieslovými motory nechtěným zbožím? Koupil byste si teď diesl nebo už raději ne?“

Ivan Rynda: „Nikdy jsem neměl auto a nehodlám si žádné pořizovat.“

Jirka Jelen: „Je reálné podobný zákaz prosadit v ČR? Znám hned několik lidí, kteří se těší, jak se sem začnou dovážet levné zánovní diesely z Německa. Je struktura vozového parku v ČR jen problém kupní síly? Dá se řešit direktivně nějakým nařízením?“

Ivan Rynda: „Výborná otázka, právě i kvůli hrozbě dovozu budeme MUSET zákaz zavést. Pokud jde o strukturu vozového parku, doporučoval bych výpomoc sociálně nebo zdravotně hendikepovaným.“

Michal Gov: „Výraz "ekologický aktivista" je dnes prakticky nadávka. Čím to? Proč si vybudovali takovou pověst? Jsou Děti Země (a pan Patrik) ekologové? Blokují výstavbu obchvatů a kamiony jezdí přes města a vesnice.“

Ivan Rynda: „Na aktivismu není nic špatného, jeli podložený dobrou vůlí, odborností a současně otevřeností vůči ostatním názorům.“

Janek: „Praha nechce auta v centru, ovšem nechce ani okruh (Suchdol, Běchovice=Pražáci), nechce ani P+R (obyvatelé P6), nechce modernizaci železnice (také obyvatelé P6); ale všechny centrální úřady a velké firmy sídlí v centru Prahy. Co by Praze pomohlo?“

Ivan Rynda: „Souhlasím s vámi, politické vedení Prahy mi připadá hodně nepružné, k řešení vede jen komplex opatření, včetně těch která navrhujete vy.“

Zdraví: „Nemělo by to vést k úplnému zákazu všech aut ve městech ? ( Mimo zásobování, zdravotnictví a policie ... Budování parkovišť na okrajích). Čím dříve, tím lépe ...“

Ivan Rynda: „Nemyslím, to by bylo opravdu přehnané opatření.“

Ondřej: „Jaký má význam zákaz vjezdu dieslů do některých ulic? Nevzniknou v Německu Potěmkinovy ekologické ulice, které budou řidiči objíždět dalšími ulicemi? Proč se nezakáže vjezd do celých měst?“

Ivan Rynda: „Neznám, přesně německou situaci, ale obávám se, že se to někdy děje.“

Pavel: „Dobrý večer, Norsko se často ukazuje jako příklad země, kde "krásně" roste prodej ekologických aut. Ovšem je to proto, že spalovací motory jsou tam extrémně zdaněny - zkusit to u nás, nebudou se prodávat vůbec žádná nová auta. To má být cíl?“

Ivan Rynda: „Nezlobte se, neznám norskou situaci, ale vozový park musí být zcela jistě obnovován.“

SK: „Blíží se konec starých dieselových aut?“

Ivan Rynda: „Tato otázka byla zodpovězena přímo v pořadu v čase 20:19.“

Jan Mudra: „Několikrát jsem spol. Auto*Mat a dalším nabízel, že pokud se dostanou z mého domu do mé práce (door-door) v pracovní den ráno rychleji čímkoliv jiným, než osobním autem, tak auto prodám a zisk dostanou jako dar. Zájem z jejich strany je nulový. Proč asi?“

Ivan Rynda: „Tato otázka byla zmíněna přímo v pořadu v čase 20:21.“

Pavel: „Proč zrovna diesely? Chápu, že na "někoho to padnout muselo," ale takový moderní diesel je mnohem ekologičtější než starý benzín. To abych měl dva auta? Nebo čím tedy jezdit? Děkuji.“

Ivan Rynda: „Tato otázka byla odpovězena přímo v pořadu v čase 20:46.“

Petr Pražák: „Dobrý večer, nebylo by nejlepším řešením zavést bezplatnou MHD?“

Ivan Rynda: „Tato otázka byla zodpovězena přímo v pořadu v čase 20:05.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD