Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Řidičské průkazy na zkoušku?“ s Ondřejem Horázným z Asociace autoškol ČR. Ve čtvrtek pravidelně ve 21:00 pohled do světa byznysu

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

Asociace autoškol ČR

Ondřej Horázný

Mladí a nezkušení řidiči mají podle policejních statistik na svědomí až čtvrtinu všech tragických dopravních nehod. Na jejich výchovu se mimo jiné chce zaměřit budoucí možná vláda ANO a ČSSD. V programovém prohlášení se proto objevuje takzvaný řidičák na zkoušku. Inspirovat se sociální demokraté chtějí v Rakousku. Na všechny kategorie řidičských průkazů tam platí dvouletá zkušební lhůta. Po tuto dobu nesmí řidič-začátečník udělat žádný vážnější přestupek. Zažádat o řidičák na zkoušku můžou i sedmnáctiletí, ti pak mají tuto zkušební lhůtu prodlouženou až do 20 let věku. Pomůžou řidičské průkazy na zkoušku zlepšit situaci na silnicích v Česku?

Záznam chatu ze čtvrtka 24. května 2018

Vystudovaný dopravák: „Jaký máte názor na různé rychlokurzy k získání řidičského průkazu? Mohou autoškoly vyprodukovat připravené rychlokvašky do silničního provozu?“

Ondřej Horázný: „Není podstatná rychlost kurzu, ale jeho obsah a provedení. Samozřejmě je lépe když kurz trvá okolo tří měsíců.“

Uršula: „Jak hodnotíte systém závěrečných zkoušek ve velkých městech? Pokud někdo neudělá autoškolu např. v Praze, často se dostane na náhradní termín až za několik týdnů. Je to v pořádku? Komu tento systém vyhovuje?“

Ondřej Horázný: „Nevyhovuje to nikomu. Příčinou je nekvalitní příprava některých autoškol, které nabízí nízkou cenu, výcvik u nich trvá velmi dlouho, žáci zapomínají a následně propadají, a to i několikrát. Proto oddělení zkušebních komisařů magistrátu, zejména v letní sezóně má problém se zajištěním dostatečného počtu zkoušek.“

Jiří Kappler: „Proč nepoužít systém fungující na západě? Od 16 jezdí s někým dospělým, ve vlastním autě, zvyká si na něj... pak písemný test, krátká jízda a je to. Nikde mimo ČR se s řidičáky nedělá takové divadlo (ještě tedy v Německu a Rakousku).“

Ondřej Horázný: „Každá země má svá specifika. Je to dáno historicky. V některých zemích autoškola není povinná a trh je velmi liberalizován, nicméně se ukazuje, že ne všude je to správná cesta.“

Pavel: „Dělal jsem si ŘP v roce 1994 v 17 letech. Pak jsem ho na 3 roky uložil do šuplíku a dačal jezdit až v polovině VŠ. Z pohledu nové úpravy bych tedy byl vyježděný bezpečný řidič?“

Ondřej Horázný: „Pokud by byl zaveden systém zmiňovaný ministerstvem dopravy (první dva až tři roky jen 6 bodů, místo 12), potom byste formálně absolvoval zkušební období, avšak byl byste velmi nebezpečný řidič.“

Ondřej: „Proč chce stát zavádět nerovnost a diskriminaci podle věku? Je 17 letý řidič více nezkušený, než třeba 40ti nebo 50ti letý řidič, který si právě udělá řidičák? Proč nemá být zkušební doba pro všechny stejná?“

Ondřej Horázný: „Pokud zkušební doba, pak pro všechny stejně.“

Ondřej: „Zkrotí řidičák na zkoušku mladé a nezkušené řidiče? Nebo jen odsune a zvětší problém? Nezačnou si mladí lidé dělat řidičák do šuplíku, aby ho pak vytáhli a vrhli se na silnice? Bez zkušeností a několik let po ukončení kurzu?“

Ondřej Horázný: „Záleží na tom jestli půjde o represivní systém, nebo o více fázové vzdělávání řidičů. Přínos může mít jedině druhá varianta.“

Tom: „Řidičák na zkoušku považuji za silně diskriminační opatření. Uvádí se, že až 1/4 nehod způsobí mladí řidiči, 3/4 tedy způsobí "zkušení" řidiči a těm žádný řidičák na zkoušku už nehrozí. Kdo jednou splnil podmínky pro vydání, neměl by být nijak omezován.“

Ondřej Horázný: „Podle názoru asociace autoškol by nemělo jít o omezování, ale o další vzdělávání, směřující k tomu, aby nový řidič po získání samostatných řidičských základů získal pod odborným vedením nové zkušenosti v bezpečném a defenzivním řízení vozidla.“

ANTI: „Pomůžou řidičské průkazy na zkoušku zlepšit situaci na silnicích v Česku?“

Ondřej Horázný: „Bude záležet na tom, jaká varianta bude zvolena (viz předchozí otázky).“

Ondřej: „Co říkáte na stanovený počet hodin pro jízdy? Je 28 hodin ( pro skupinu B) dostatečný počet hodin? Proč se minimální počet hodin nezvýší např. na 38 hodin? Nebylo by to také řešení?“

Ondřej Horázný: „Pro nepoctivé autoškoly platí, čím více povinných hodin, tím se více žáci mohou šidit. To opravdu chcete? Naprosto zásadní je závěrečná zkouška, která může nastavit potřebu výrazně většího počtu skutečně odjetých hodin, oproti hodinám povinným. To se projevilo u výcviku motocyklů, kdy od roku 2016 jezdí zkoušku zcela samostatně, počet hodin skutečně realizovaných (povinnost 13) stoupl asi o 50%, ceny vzrostly až o 100%. Výsledkem je výrazně lépe připravený motorkář, totéž bychom rádi uskutečnili u skupiny B.“

Ondřej: „Jak je možné, že se v různých městech tak dramaticky liší úspěšnost závěrečných zkoušek, zejména jízd? V některých městech neudělá napoprvé jízdy více jak 50% studentů autoškol, v jiných městech naopak prospěje většina hned napoprvé. Čím to je?“

Ondřej Horázný: „Je to kombinace úrovně výcviku a náročnosti zkušebních komisařů. Ve městech s nízkou intenzitou dopravy bývá zkouška snazší, ale není to pravidlem.“

Michal: „Dobrý den.Neni i problém ten, že v autoškole žák jezdí pomalu a většinou v centru měst ?“

Ondřej Horázný: „Předepsána je i jízda vyšší rychlostí mimo obec, alespoň 80 km/h.“

MD: „Z uvedeného návrhu vyplývá, že noví řidiči, tj. po získání ŘP potřebují nějakou další dobu k získání nutných dovedností a zkušeností pro řízení motorového vozidla. Je možné nějak specifikovat jak dlouho může tato doba trvat a zohlednit to při výuce?“

Ondřej Horázný: „Říká se, že po ujetí 5 000 až 10 000 kilometrů se již jedná o samostatného řidiče.“

Andrea: „Stejně jako jsou zkoušky pro nové řidiče, neměli by se dělat i pravidelné zkoušky, i psychologické, pro řidiče zkušenější, kteří jezdí mnohdy často agresivněji a bezohledněji?“

Ondřej Horázný: „Pouze v rámci terapie pro řidiče, kteří páchají závažné přestupky.“

U.D.O.: „Pořád se zde mluví o řidičských průkazech, ale ti největší piráti silnic žádné řidičáky nemají. Mají patnáctý zakaz řízení a vesele si řídí dále. Ty žádné body nezajímají. Tohle řešte...“

Ondřej Horázný: „To je věcí policie a soudů.“

Tomas: „A co povinne vzdelavani a prezkusovani ridicu senioru? A mozna i psychotesty. Jsou to lide, kteri ziskali opravneni treba pred 50-ti lety. A o zvladnuti krizove situace ridicem ve veku 75 let rovnez trochu pochybuji.“

Ondřej Horázný: „K tomu slouží lékařské prohlídky od 65 let.“

Jiri: „Dobry den, zakladni problem je pocet jizd v autoskole 14x90 min v zakladu je nesmyslne malo. Zadatele si nechteji vycvik doplacet, berou to jako loby vuci autoskole a tahani penez z nich.To je i jeden z duvodu proc tady v Brne je tak nizka uspesnost u zk.“

Ondřej Horázný: „Tato otázka byla odpovězena v čase 20:38.“

Martin Černý: „Dobrý večer. Úplně neznám návrh připravovaného zákona. Ale, pokud to tak není, mělo by být také omezení pro začínající řidiče, že minimálně 1,5 roku po získání řidičckého průkazu, by nesměli vozit, více než jednoho spolujezdce.“

Ondřej Horázný: „Ani já neznám tento návrh. Je to v obecné rovině.“

Petr: „Co říkáte o absenci trestní odpovědnosti lékaře, který v lepším případě z známosti vydá potvrzení řidiči, který za volantem z lékařského pohledu nemá co sedět a třeba někoho zraní?“

Ondřej Horázný: „Z tohoto lze nepochybně vyvodit důsledky pro lékaře.“

Víťa: „Dobrý den. Jednou jsem se optal komisaře zda za svou profesní kariéru někdy uchazeč, řidičák nedostal? A on povídal,že se to ještě nestalo. Pokud uchazeč byl vyhozen třeba 5x na pošesté to dostane. Je tento řidič dobrý řidič??“

Ondřej Horázný: „Nelze jednoznačně odpovědět.“

Doubek: „Kdysi se mluvilo o možnosti řídit od 17 let pod dohledem zákonného zástupce do doby plnoletosti. To bych jako otec dvou dětí přivítal. Byl by čas do ratolesti něco za tu dobu "vložit".“

Ondřej Horázný: „Tato otázka byla zodpovězena v čase 20:53.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD