Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Počasí komplikuje dopravu v Česku“ s mluvčím ÚAMK Igorem Sirotou.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

mluvčí ÚAMK

Igor Sirota

Silnice v Česku jsou po nočním sněžení s opatrností sjízdné. Na řadě míst zůstává rozbředlý nebo ujetý sníh a někde se tvoří sněhové jazyky. Situace na dálnici D1, kde v uplynulých dnech kvůli počasí kolabovala doprava, se zklidnila, ráno zůstávaly kolony u Velkého Meziříčí směrem na Prahu a u Velkého Beranova ve směru na Brno. Provoz blokovali někteří řidiči kamionů, kteří si na dálnici udělali povinnou pauzu. A jaký ječ další výhled? "Dnešní počasí bude opravdu turbulentní, sníh, déšť a až velmi silný vítr. Od západu přibývá oblačnosti a přidává se sněžení, na některých místech intenzivní," informuje meteorolog ČT Michal Žák.
Tématu se budeme věnovat i ve večerní Devadesátce s mluvčím ÚAMK Igorem Sirotou. Ptejte se.

Záznam chatu ze čtvrtka 18. ledna 2018

Vladimír: „Proč v Česku, když začne pršet nebo sněžit, tak se zná, že řidiči neumí jezdit? Vždy je nějaký problém...“

Igor Sirota: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:15).“

Standa: „Jaká preventivní opatření dělá dálniční policie pro zajištění bezpečnosti provozu před očekávaným příchodem nebezpečných meteorologických jevů na dálnici?Varuje řidiče předem a nebo vyčkává,až dojde k nehodám a pak je jedou vyšetřovat?Děkuji za odpověď.“

Igor Sirota: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:19).“

Petr: „Plánuje se při modernizaci D1 rozšíření odstavných parkovišť pro kamiony?“

Igor Sirota: „To je záležitostí ŘSD a ví se, že chybí 1500-2000 parkovacích míst na odstavných plochách, benzínových pumpách atd., a tudíž to potom vede k tomu, že kamiony stojí dokonce i přímo na dálnici a nejsou ochotni popojet dál kvůli možným sankcím za nedodržení přestávek. Určitě tento problém nevzniknul dnes, je dlouhodobý a dlouhodobě neřešený. Při rekonstrukci D1 se na tohle má pamatovat, ale zdá se, že ani nyní nevznikne dostatek těchto ploch, a tím si znovu zaděláváme na problémy, které se budou opakovat.“

Petr: „Co říkáte různým dopravním aplikacím, které do velké míry nahrazují informační tabule, protože do nich přispívají samotní řidič s aktuálními problémy, délkami kolon atp.?“

Igor Sirota: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:25).“

Stanislav: „Neměly by být naše dálnice vybaveny větším počtem světelných výstražných a informačních tabulí tak,aby řidiči byli včas varováni o nebezpečích,které se nachází před nimi?Mohly by doporučit třeba snížení rychlosti,nebo upozornit na objízdnou trasu.Děkuji.“

Igor Sirota: „Samozřejmě, čím více a správně použitých informačních tabulí, tím lépe, ale hlavně je třeba využívat pro informování o konkrétních aktuálních problémech, ne jen zda je sníh nebo déšť - snížení pruhů a rychlosti, kde je nehoda a podobně.“

Driver: „Informační tabule často lžou. "Km ... odstavené vozidlo" a ono tam žádné není. "Km ... nehoda" a kde nic, tu nic. Tabulím jsem přestal věřit.“

Igor Sirota: „Je třeba využívat infromační tabule správně, s přesnými informacemi.“

vladimir: „Dobrý večer, provoz na dálnici není jenom ve věci neukázněných českých řidičů, ale i o spoustu kamionových řidičů z ciziny....“

Igor Sirota: „Ano, samozřejmě kamionová doprava významně ovlivňuje bezpečnost dopravy, a to především na dálnicích a je na nás, jako policii atd., aby je už při příjezdu kontrolovali a ověřovali technický stav vozidla, jestli mají zimní pneumatiky a zda dodržují bezpečnostní přestávky.“

Vávra z Plzně: „Policie přispívá k nebezpečným situacím. Na odstavném pruhu dálnice nebo na silnici stojí kamion a před ním blikající auto policie (v tom lepším případě blikající majákem). Vzadu nic!!! To bezpečnosti nepomáhá!“

Igor Sirota: „V krizových situacích vznikají další a další nebezpečné situace a bohužel je můžeme vytvářet jak my řidiči, tak i další účastníci dopravy, policii nevyjímaje.“

Poláček Pavel Praha: „Nejen silnice v dezolátním stavu a neschopní řidiči, ale také dopravní značení, které nesahá např. německému "po kotníky".“

Igor Sirota: „Asi nejde o samotné dopravní značení, ale jeho přemíru, nepřesnost, nesprávné umístění a další problémy, které jsou spojené na našich cestách s dopravním značením.“

Zuzana Ledesmova: „Dobrý večer, bylo by reálné zakázat řidičům kamiónů jízdu v levém pruhu v době kolon? V případě, že je kamióm v levém a souběžně i v pravém pruhu, není reálné dodržet volný průjezd bezpečnostím složkám. Popř jiná opatřeni? Děkuji“

Igor Sirota: „Vůbec o situaci, zda mohou na všech úsecích dálnic kamiony vůbec předjíždět jeden druhý, už se diskutuje dlouho, a zatím nedošlo ani k tomu, aby byly přesně stanoveny úseky, kde to lze, a kde ne. Určitě je to jeden z kroků, který přispěje ke klidnější dopravě.“

Jindřich: „Proč policie neodstaví kamiony do odstavného pruhu už od Břeclavi po Brno, na Rozvadově atd. Proč dálnici přes Vysočinu pro náklaďáky zkrátka nezavřou? Kamiony zjistí, že neprojedou až v tom kopci, který nevyjedou a navíc zoufale chybějí parkoviště.“

Igor Sirota: „Težko mohu odpovídat za policii, ale jistě máte pravdu, že za určitých situací není vůbec na místě pouštět kamiony dále. Zároveň musíme akceptovat problém, že nemají kde své kamiony odstavit, není dost ploch pro jejich parkování podél všech našich dálnic.“

Julian: „Kolony vznikaly v místě, kde se modernizuje dálnice. Bude někdo za toto zodpovědný, že z důvodu prodlení a nestihnutí prací nemohlo dojít k rychlejší reakci?“

Igor Sirota: „Odpovědný za danou situaci je ŘSD a jeho dodavatelé.“

Vladimír: „Hezký den, je normální, že D1 je vlastně parkoviště kamionů? Neměl někdo zasáhnout a takové množství kamionů tam vůbec nepustit?“

Igor Sirota: „Ano, policie by za určitých situací měla odstavit kamiony, aby byla možnost průjezdu záchranných vozidel a podobně.“

Jiří: „Zákaz předjíždění kamionů na dálnici,který u sousedů funguje bez problémů, byl u nás vždy v zárodku lobisticky umlčen. Myslíte, že by mohl pomoci naší přetížené D1?“

Igor Sirota: „Určitě by to mohlo pomoci a takové řešení je třeba hledat.“

Jiří Kappler: „Policisté budí řidiče kamionů a nutí je přerušit bezpečnostní přestávku a odjet. Musí je řidič poslechnout? Když bude řidiče zítra kontrolovat policista ve Francii, tak ho naprosto nebude zajímat, že mu nedodržení přestávky nařídil někdo v ČR.“

Igor Sirota: „Řidič kamionu je v takové situaci mezi dvěma kameny - buď neposlechne policii a hrozí mu pokuta, nebo ji poslechne a hrozí mu opět pokuta, tentokrát za nedodržení povinné přestávky. Řešení existuje, ale vyžaduje potvrzení o nutnosti nedodržení povinné přestávky od policie. Otázkou je, jak na takové potvrzení bude reagovat francouzská policie.“

Pavel Trejbal Plzeň: „Kdy už někdo naučí české řidiče, jak se z připojovacího pruhu dostat na dálnici??? Je naprosto běžné, že řidiči z připojovacího pruhu, např. od čerpací stanice, agresivně a bezohledně vytlačí řidiče jedoucího v pravém pruhu dálnice do levého.“

Igor Sirota: „Bohužel agresivita českých řidičů je bezmála pověstná, a nic jiného než vzájemná ohleduplnost v tomto směru nepomůže.“

Pavel: „Dobrý večer, pravidla pro vytváření "záchranné uličky" na 3 pruhové silnici jsou v ČR opačná, než ve všech okolních státech. To má nějaký konkrétní důvod, nebo "jen" na našem ministerstvu (zase) někdo nemyslel?“

Igor Sirota: „Jsme v tomto směru skutečnou výjimkou, protože například v Německu, Rakousku, Slovinsku, Maďarsku... platí jednoznačně jeden systém, u nás pak jiný. Je zcela na místě změnit to a přizpůsobit se ostatním okolním zemím.“

Robert: „Co takhle pokuty za zablokování silnice? Řidič 1000.-, provozovatel třeba 100000.- Kamiony blokují silnice velice často, kvantu lidí komplikují dopravu, snad by si to rozmysleli takto, a počkali nebo se vybavili dobrymi pneu, řetězy... Děkuji“

Igor Sirota: „Obecně se dá říct, že pokuty za skutečně závažné přestupky, které ohrožují ostatní, nejsou dostatečně "motivující", například za jízdu bez zimních pneumatik za situace, kdy je musíte mít, je v Rakousku pokuta až 135000 korun v přepočtu. Co k tomu víc dodat?“

Petr Knobloch, Praha-Zličín: „Policii není za běžné situace na dálnicích vidět. Humbuk kolem motorek byl velký, dneska policistu (samozřejmě duben-září) na motorce nevidíte. Když vidím policejní auto, stojí mimo dálnici a policisté v něm spí.“

Igor Sirota: „O dálnice se stará dálniční policie. Na kolik ji vidíte, nebo ne, je jiná otázka. Pokud jde o policejní motocykly, je otázkou, proč policie zvolila těžké "dálniční" motocykly BMW, a ne motocykly vhodné například do měst, na boční silnice, a podobně.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD