Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Politický marketing“ s marketingovým expertem Jakubem Horákem.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

marketingový expert

Jakub Horák

Vše o politickém marketingu

Jak vás oslovili volební kampaně? Kdo měl nejlepší volební klip?Jak je na tom kultura politické reklamy v Česku? Jak politici a politická uskupení komunikují na sociálních sítích? Dokázali šéfové volebních kampaní a političtí marketéři do české kotliny přenést metody, které jsou dnes už běžnou součástí politiky na Západě? A jak na to reaguje volič?

Záznam chatu z úterý 24. října 2017

Honza: „Myslite si, ze by Pirati ziskali vic hlasu nebyt dredu Ivana Bartose? :-)“

Jakub Horák: „Určitě mnohem méně. Domnívat se, že Bartoš bez dredů by získal více hlasů, je stejné, jako chtít po Pirátech, aby se nejmenovali Piráti.“

Jack Sparrow: „V rozhovoru pro Lidovky jste rekl, ze je chyba, kdyz marketer veri svemu produktu. Proc?“

Jakub Horák: „Je to stará vtip z Hellerovy knihy Něco se stalo. Pokud marketér věří svému produktu, přestane chápat, proč mu druzí lidé nevěří.“

Kukačka: „ČSSD a TOP 09 utratily nejvíce peněz za získaný hlas,měly poradce z USA a jejich výsledek je nejhorší v historii!Není to vše o osobnosti,důvěře a osobním kontaktu,než o podvodném marketingu,který je schopen udělat z blbce genia?“

Jakub Horák: „Vztah voliče k politikovi je vždycky o důvěře. Politici ČSSD tuto důvěru ztratili - pák může marketing pomoci jen velice těžko. Vidíme i na příkladu dalších stran, například Realistů, že politika není jen o marketingu.“

Václav K.: „Co má na průměrného českého voliče větší vliv, dosavadní působení volené strany na politické scéně, volební program, nebo zkratkovitá hesla, televizní, či rozhlasové reklamní spoty?“

Jakub Horák: „Jednoznačně dosavadní působení. Smiřme se s tím, že Babišovi voliči nejsou obětí nějakého ďábelského marketingu. Oni mu prostě věří.“

David: „Je rozdil mezi marketingovou strategii na volby do PS a na volbu prezidenstkou? Jakym zpusobem by mel prezidensky kandidat co nejlepe a v co nejvetsim poctu oslovit lid? Je nejvetsim favoritem Klapuska?“

Jakub Horák: „Kampaň Antizeman fungovat nebude. Lidé od prezidenta čekají klid a vizi. V tomto smyslu je Kocour Klapuška skutečně ten správný kandidát, děkuji.“

Alena Purnochová: „Dobrý večer, byla pro rozdílné volební výsledky ANO - ODS - KDU - TOP 09 důležitá skutečnost, že kromě stranických programů navíc jejich lídři a pan Feri za TOP 09 vydali tzv. politické knihy? Četl jste je ?“

Jakub Horák: „Četl jsem tu Babišovu a tu Feriho jsem si prohlédl. Myslím, že lidé si u nás knih stále docela váží a že to oběma politikům pomohlo. Kniha ovšem nesmí být dlouhá a musí v ní být hodně obrázků.“

Tomáš: „Měl by brát marktetingový poradce každou zakázku, nebo by měl mít nějaké morální zábrany, které mu nedovolí spolupráci s člověkem XY? Má vítězit profesionalita marketingového poradce nad jeho morálkou?“

Jakub Horák: „Je to na svědomí každého z nás.“

Ondřej: „Jak dlouho může být pro ANO udržitelný současný marketingový obraz? Lze ještě další 4 roky s pomocí marketingu přesvědčovat voliče, že je pan Babiš proti systému, mimo systém a proti tradičním stranám? Jaký marketing očekáváte u ANO?“

Jakub Horák: „Babiš měl pro takovou kampaň ideální podmínky - vždyť ho vyhnali z vlády! Pokud by seděl dál na vládě, dělala by se mu podobná kampaň daleko hůře.“

SKINF: „Co si marketingově myslíte o KSČM v letošních volbách do PSP ČR?“

Jakub Horák: „Oni si jedou ten svůj o school marketing z osmdesátých let, do příštích voleb nejspíš vyrazí s HOLUBICÍ MÍRU... (sakra, to jsem sem psát radši neměl, ještě si to někdo od nich přečte)“

Martin: „Limituje nějak volební zákon pravdivost tvrzení ve volebních heslech a slibech?“

Jakub Horák: „Pokud vím tak ne. Pravdivost tvrzení politiků musí hlídat média nebo aktivisté.“

Jan Zlíchovský: „Jak uhlídat politika, aby neříkal a hlavně nepsal to, co se do kampaně nehodí? Má na mysli příhodu pana Bělobrádka na sociálních sítích s úmrtím psa.“

Jakub Horák: „V některých stranách doprovází politika na rozhovor s novinářem hned několik poradců. Bphužel to dost poškozuje spontaneitu. U FB platí pravidlo, že by na něj neměl psát politik pod vlivem alkoholu.“

AK: „Co ČPS - tedy Piráti - jak si marketingově stáli v letošních volbách do PSP ČR?“

Jakub Horák: „Jejich slogan "Pusťte nás na ně! Všichni nekradou" byl několika experty označen za nejlepší slogan letošních voleb.“

Ondřej: „Jak mohou na voliče fungovat volební spoty, ve kterých je zastřelen volební lídr? Např. spot TOP 09? Jak hodnotíte celkovou kampaň TOP 09 s heslem neuhneme?“

Jakub Horák: „Nemyslím si, že použití komika ve spotech byl dobrý nápad. Obzvlášť ne Petra Čtvrtníčka, který předtím vystřihl televizní spotík i pro Pavla Béma, takže mu je těžko kdo uvěří, že to dělá jinak, než pro peníze.“

Bert Berto Frait: „Pane Horáku, máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos čas a vyrazil do podzimní přírody plné agónie a umírání? Pociťujete na podzim zvýšenou potřebu něhy?“

Jakub Horák: „Nepište mi prosím takové věci, nebo se rozpláču.“

Vojtěch: „Zdravím, nepříjde vám nefér osočovat KDU z toho, že by šli do koalice s každým? Příjde mi že díky této straně jsme posledně neměli ve vládě komunisty, a kdyby přišlo na lámání chleba, rozhodně by jejich koalice s ANO+ někým jiným byla lepší než s KSČM“

Jakub Horák: „Spojení "lidovci otočili" je legendární. V době, kdy nebyli v parlamentu, také vznikla vláda bez komunistů - to není žádný argument.“

Jarek: „Jak jste přišel na heslo "Pusťte nás na ně!"? A jak může fungovat tak prázdný výkřik jako "ano, bude líp", nebo "zařídíme to". To je opravdu volič tak líný a nečte ani komentáře či rozbory programů? Stačí mu útok na "první signální"??“

Jakub Horák: „Toto mobilizační heslo vymyslel místopředseda Pirátů Mikuláš Ferjenčík. Lidé mají slogany rádi - stejně jako mají rádi bonmoty, nebo vtipy.“

GF: „Jak vidíte marketingově Okamurovu SPD v letošních volbách do české sněmovny?“

Jakub Horák: „Měli vynikající kampaň, možná úplně nejlepší.“

Tereza Přibylová: „Jaká byla podle vás největší Babišova výhoda v předvolební kampani? Vlastnictví médií, dobrá správa sociálních sítí, objíždění republiky nebo rozdávání koblih?“

Jakub Horák: „Dobrá správa sociálních sítí byla velmi důležitá, stejně jako Babišova vnímaná pracovitost.“

Jakub: „Je pravdou, že pan Babiš si nechával každý den dělat fokusní skupiny, aby zjistil na jaké téma pak natáhnout voliče?“

Jakub Horák: „Fokusní skupiny slouží spíš k tomu, že jim předkládáte několik variant řešení, například sloganů, a podle jejich reakcí pak finál dolaďujete. Každopádně tyto metody velmi kampani pomáhají, protože snižují riziko, že se pod vlivem vlastního pohledu na věc vydáte nefunkční cestou.“

Dominik: „Dobrý den, myslíte ,že piráti (pokud bude strana počítat s opozicí) dokáží prosadit legalizaci a dekriminalizaci pěstování marihuany? Jak pro léčebné tak pro rekreační účely ? Je to vůbec reálné?“

Jakub Horák: „Legalizace trávy pro rekreační účely už proběhla v několika státech USA, jsem přesvědčen, že do pěti let proběhne i u nás - třeba po masivním vítězstvím Pirátů v příštích volbách :D“

Jan Ječmínek: „Dobrý večer. Zajímá mne Váš hlubší názor na Václava Klause ml. Co si myslíte o jeho pozici v ODS? Nemůže být v čele narůstajícího křídla, které je euroskeptické a navíc propojené s jeho otcem a případně některými kmotry z historie ODS? Děkuji.“

Jakub Horák: „Pokud vím, Václav Klaus ml. má interně v ODS mnohem větší podporu, než současný předseda Fiala. Je to jen otázka času, než Fialu nahradí.“

Michal Prynych: „Jak velký tlak teď bude na piráty? Poprvé ve sněmovně a za podporu Ano by mohli prosadit pěkný kus svého programu. Jednak je to pokušení a také na ně určitě budou tlačit lidé z Ano, aby převzali zodpovědnost. Díky. Vážím si vaší práce.“

Jakub Horák: „Ten tlak je velký, ale Piráti na 99 % nedají vládě ANO ani tichou podporu. To jedno procento si tam nechávám pro případ, že by například jediná další varianta byla, že prezident Zeman jmenuje premiérem Františka Ringo Čecha.“

Stanislav: „Je předvolební marketing a reklama výhodný byznys?Pro koho především?Politické strany za něj utrácejí miliony!“

Jakub Horák: „Je to součást demokracie. Kdyby nebyly politické kampaně, jak by se lidé dozvěděli o existenci nových stran?“

Ondřej: „V čem vidíte příčiny volební tragedie ČSSD? Špatná, neatraktivní hesla? Nezajímavý program pro dnešní dobu? Mohla ČSSD vyhrát volby, pokud by dokázala prodat úspěch? Nenabízí ČSSD starý socialismus z minulého století, o který není už zájem?“

Jakub Horák: „ČSSD působila dojmem, že neví, co vlastně chce. Dopoledne byla pro městské liberály, odpoledne pro tradiční socialisty, večer už ani nebylo jasné kdo ji vede.“

Petr Homola: „Jak se vytvořilo zdání hlavního předvolebního boje mezi ANO a ČSSD ? Kdo toto zdání vytvořil a proč ?“

Jakub Horák: „Tato strategie pocházela z dílny hnutí ANO a dostat do hlavního vysílacího času na Nově debatu lídrů ANO a ČSSD (ta skončila až šestá) byl vysoce diskutabilní a zřejmě i protiprávní krok.“

Petr: „Trosku zpatky k predchozimu tematu. Casto se rika, ze nerozhodnuti volici reaguji v ramci voleb na posledni chvili. Myslite, ze mohla mit kauza lithium vliv na odliv volicu CSSD ?? dekuji“

Jakub Horák: „Měl obrovský vliv - poukazováním na podobnost lithia s OKD Andrej Babiš zahnal ČSSD do defenzívy.“

Andrea: „Jak jde dohromady politický marketing a váš vnitřní občanský postoj? Lze dělat kampaň pro jakoukoliv stranu, třeba i nedemokratickou? Byli byste ochotni dělat kampaň např. pro komunisty nebo jakékoli extrémisty?“

Jakub Horák: „Naštěstí mě k něčemu takovému hlad nikdy nedonutil.“

Jan: „Každé médium dnes má soukromého vlastníka,ten je podporovatelem té či oné strany a je to při čtení zřetelné.Takže nějaké vlastnictví novin p.Babišem to u většiny lidí nehrálo roli.K výhře ANO?Všichni útočili na Babiše a málo prosazovali své programy.“

Jakub Horák: „Noviny už dnes v době stovek zpravodajských serverů skutečně nemají tu moc, jako před deseti lety. Ale důležitější, než co Babišova média dělají, je spíš to, co nedělají. Vzpomínáte si možná, že MF DNES bylo investigativní médium, které přicházelo každý měsíc s nějakou důležitou kauzou. Jejich novinářce bylo dokonce vyhrožováno smrtí. Současná MF DNES je spíše takové konzumní počtení, na tuhle svoji bývalou roli list zcela rezignoval. Stále ještě velmi významné je v dnešní době vlastnictví televize.“

Jan Hoffmann: „Jak byste hodnotili volební klip Zelených. Proč tato strana neuspěla? Proč mělo SPD na začátku klipu informaci, že může být cenzurováno? Je toto vůbec povolené?“

Jakub Horák: „O kampani Zelených prohlásil sám jejich dnes už bývalý lídr Matěj Stropnický, že nudila i jeho. Ačkoli jsme jejich volební spot určitě viděl, přiznávám se, že si ho vůbec nevybavuju.“

Daniela: „Nechystají se Piráti založit nějaké pravidelné večery, kdy si s nimi budou moci lidé posedět u vína/piva/vody a vzájemně si popovídat o názorech, postřezích a obecně o různých nápadech na možné připomínkování zákonů a uveřejnění opomíjených témat? Děkuji za odpověď :)“

Jakub Horák: „Ano, existuje nápad, že by poslanecké kanceláře pirátských poslanců byly takové kavárny, přístupné každému :-)“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2017
 P ST HD