Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Výběr mýta po roce 2019“ s ministrem dopravy Danem Ťokem /ANO/.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

ministr dopravy /nestr. za ANO/

Dan Ťok

Ministerstvo dopravy odpoledne otevře obálky s přihláškami do výběrového řízení na správu mýtného systému po roce 2019. Zájemci o zakázku za předpokládaných 29 miliard korun musí předložit materiály, kterými prokážou dosavadní zkušenosti s mýtnými systémy. Na výběr užšího okruhu účastníků má Ministerstvo dopravy měsíc, volbu chce ale urychlit. Nový výběrčí mýta má nahradit dosavadního správce, kterým je společnost Kapsch. Kolik zájemců se do tendru přihlásilo a splnili podmínky, které jim ministerstvo uložilo? Jak se bude vybírat mýtné na českých silnicích po roce 2019. Hlavním hostem dnešní Devadesátky bude ministr dopravy Dan Ťok. Ptejte se.

Záznam chatu ze čtvrtka 24. srpna 2017

Johana: „Dobrý de, kolik máte zájemců o provozování mýtného systému?“

Dan Ťok: „Do kvalifikace se přihlásili čtyři uchazeči.“

Klára: „Kolik zájemců nedodalo vámi požadované podklady? Jinak řečeno, kolik z nich nesplnilo podmínky a budou vyřazení?“

Dan Ťok: „Odpověď zazněla ve vysílání (11. minuta).“

Stanislav: „Který mýtný systém převažuje v EU,mikrovlnný a nebo satelitní?Nebylo by správné zavést i u nás systém,který je v EU nejběžnější?Který systém tedy bude,podle Vás,pro nás vybrán?Nebo o výběru bude rozhodovat pouze cena,případně lobbisté a výše provize?Díky.“

Dan Ťok: „V Evropě se používají oba dva systémy, je to zhruba půl na půl. Takže říci, že použijeme ten, který je běžnější, v podstatě nejde. A navíc vláda požadovala, aby naše soutěž byla technologicky neutrální.“

Zuzana: „Forma Kapsch se považuje za favorita. Je tato firma opravdu tak bezkonkurenční, že se za favorita může považovat?“

Dan Ťok: „Odpověď zazněla ve vysílání (16. minuta).“

Milda: „Kolik procent z výběru mýta jde dosavadnímu provozovateli?“

Dan Ťok: „Do konce roku 2016 to bylo zhruba 20 procent, od roku 2017 je to sníženo o pět procent, to znamená 15 procent.“

Jirka: „Kolik bude stát přeměna z mikrovlnného na satelitní systém? Pokud vyhraje firma, která provozuje satelitní systém, tak se budou odstraňovat mýtné brány?“

Dan Ťok: „Cenu určí výsledek soutěže, a to za předpokladu, že soutěž vyhraje technologie satelitního mýta. Naše soutěž je koncipována jako technologicky neutrální, takže dle našeho názoru má šanci jak mikrovlnná technologie, tak i satelitní.“

Karel: „Je jisté, že výběrové řízení stihnete? Nestane se opět, že prodloužíte smlouvu stávajícímu provozovateli, protože nestihnete vybrat nového?“

Dan Ťok: „Ano, stihneme, jedeme podle harmonogramu, a pokud se někdo po volbách nerozhodne soutěž zrušit, tak je reálná šance udělat transparentní soutěž a od roku 2020 mít vysoutěženého provozovatele mýt.“

Pavel: „Dobrý večer, neobáváte se, že ať dopadne výběr jakkoliv, stejně výběrové řízení skončí u soudu a ten ho třeba i zruší? Proč úředníci MD (ale nejen) neumí vypsat a realizovat VŘ, které si pak dokáží obhájit při odvolání a soudech?“

Dan Ťok: „Já věřím, že u soudu neskončí, protože soutěž dopadne dobře. Není to tak, že by úředníci neuměli vypsat a realizovat výběrové řízení, problém je v tom, že ministerstvo vypisuje desítky velkých výběrových řízení a uchazeči mají pro svoje námitky a zpochybňování armádu dobře placených právníků, které vskutku stát nemá.“

SK: „Jak se bude vybírat mýtné na českých silnicích po roce 2019?“

Dan Ťok: „Bude se vybírat tou technologií, která uspěje v námi vypsané soutěži. Jestli to bude satelit, nebo mikrovlna, o tom rozhodne trh.“

Vladimír: „Pane Ťoku, děláte hlupáky z nás nebo vaši poradci z vás. Copak dnes každý druhý dopravce nesleduje svá vozidla pomocí GPS? Jde to, a není to drahé. Co v tom asi je. Vždyť dnes si můžete sledovat váš pohyb pomocí telefonu a GPS stačí to jen mít zapnuté.“

Dan Ťok: „Hlupáky z nikoho nedělám, musíte si uvědomit, že systém mýta není jenom otázka sledování satelitního telefonu, ale musí to být certifikované, protože vybírá peníze, a navíc musí být systém robustní z hlediska bezpečnosti i národní bezpečnosti, a to sledováním telefonu nebo GPS trackeru nezajistíte.“

Petr: „Nebyla by cesta sjednocený způsobu výběru napříč celou Evropou? Proč to má každý stát jinak?“

Dan Ťok: „O určité sjednocení se snaží takzvaná Evropská služba elektronického mýta, která minimálně zabezpečuje, že by se s jednou krabičkou dalo jezdit ve všech zemích EU. Přece jenom by měly mít členské sáty možnost vybrat si ten způsob výběru mýta, který jim nejlépe vyhovuje.“

BENO: „Pěkný večer, mýto nezachrání evidentně stav silnic (např. D1). Jak bude reagovat ministerstvo na některé žádosti i důležitých politiků o přesun kamionů na koleje? Proč kamiony devastovat - a pak zase spravovat silnice? Děkuji“

Dan Ťok: „Jsem pro to, abychom přesunuli co nejvíc nákladů ze silnice na železnici. Ministerstvo se snaží dělat všechny kroky k tomu, aby železnice zvýšila podíl nákladů o 10 až 20 procent.“

Stanislav: „Vaše vláda už asi kompletní přípravu nového mýtného systému nestihne. V jakém stádiu přípravy ho tedy budete předávat vládě nové?A bude nová vláda vůbec pokračovat v tom,co ji připravíte a nebo bude(jak je u nás zvykem)zase všechno měnit?Díky za odpověď.“

Dan Ťok: „Ano, výběr určitě nestihneme, a doufám, že kdokoliv, kdo bude sedět na Ministerstvu dopravy, bude pokračovat v této soutěži.“

SK: „"Na výběr užšího okruhu účastníků má Ministerstvo dopravy měsíc, volbu chce ale urychlit. " Proč chce volbu urychlit?“

Dan Ťok: „Nechceme urychlit výběr, chceme urychlit vyhodnocení, zdali účastníci splnili kvalifikační předpoklady. A to se dá udělat rychleji. V tom měsíci bylo zvažováno i možné vypořádání odvolání proti rozhodnutí.“

Petr: „Proč řidiči osobních aut musí platiti paušál formou dálniční známky a neplatí podle ujetých kilometrů, tak jako řidiči nákladních aut?“

Dan Ťok: „Tento systém je výhodnější proto, že řidiči osobních aut by se mohli vyhýbat dálnicím kvůli velkým platbám za ujeté kilometry. Podle mého přesvědčení je výhodnější paušální platba, ostatně k tomuto způsobu přistoupili jak Němci, tak Rakušané.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2017
 P ST HD