Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Budoucnost elektromobilů“ s ředitelem Sdružení automobilového průmyslu Zdeňkem Petzlem.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

ředitel, Sdružení automobilového průmyslu

Zdeněk Petzl

Rok 2040 si současné vlády Velké Británie a Francie vybraly jako datum, kdy benzinové i naftové motory dostanou definitivní stop prodeje. Britský tisk informoval o tom, že v této době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně elektrizovány. Konec by se tak měl týkat i hybridních aut vybavených jak elektrickým, tak benzinovým či naftovým motorem. Bude se tento trend přelévat do celé Evropy? Počet elektromobilů roste v Česku jen zvolna. Za loňský rok přibylo pouze 271 vozů. Počet registrací elektromobilů oproti roku 2015 tak klesl o čtvrtinu. Za letošní leden a únor přibylo na českých silnicích 68 aut na elektrický pohon. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Jaké je budoucnost těchto vozů v Česku? Ptejte se Zdeňka Petzla, ředitele Sdružení automobilového průmyslu.

Záznam chatu ze čtvrtka 27. července 2017

ANTIM: „"Rok 2040 si současné vlády Velké Británie a Francie vybraly jako datum, kdy benzinové i naftové motory dostanou definitivní stop prodeje." - je to reálné, ten rok 2040?“

Zdeněk Petzl: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:08).“

Václav K.: „Dobrý večer. Myslíte si, že k náhradě klasických spalovacích motorů, přispěje více direktivní nařízení (ne moc šťastné řešení), nebo vývoj nových technologií, společně se stále větší nedostupností a tenčící se zásobou fosilních zdrojů?“

Zdeněk Petzl: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:10).“

Milda: „Je konec spalovacích motorů způsoben dieselgate? Nebo byly odsouzeny k záhubě už před tímto skandálem?“

Zdeněk Petzl: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:12).“

Petr Zimčík: „Jaké budou v ČR investice do infrastruktury (dobíjecí stanice) v následujících letech a kolik to bude stát? Budou hrát roli dotace? #hpct24“

Zdeněk Petzl: „Je zapotřebí investic v řádu miliard korun. Vzhledem k tomu, že se jedná o politické rozhodnutí, je zapotřebí, aby stejným způsobem tato změna byla podporována. Proto vítáme, že ministertsva, např. Ministerstvo dopravy, připravují programy podpory výstavby stanic.“

Matyáš Rychta: „Dobrý večer. Jaké auto má aktuálně největší dojezd? Kolik nás bude stát jedno nabití?“

Zdeněk Petzl: „Aktuálně je to Tesla, přičemž u průměrného elektromobilu lze očekávat nabití v částce 50 - 90 korun.“

Petr Zimčík: „Jaký podílu elektromobilů v ČR očekáváte v roce 2020? Jaký v roce 2030? #hpct24“

Zdeněk Petzl: „Před rokem 2020 ten poměr bude v řádu nízkých jednotek procent. Věřím, že v roce 2020 už se dostaneme na desítky procent.“

Miloš R. z Ostravy Poruby: „Nemáte spíše obavy z faktu, že kvalita našich silnic sníží jejich opravdový dojezd?“

Zdeněk Petzl: „Pokud jde o kvalitu, nemám ani tak obavu o dojezd, jako vůbec o zájem uživatelů vozidla na těchto silnicích provozovat. Vnímáme, že v této oblasti je zapotřebí řady investic, tak aby provoz vozidel nebyl zbytečně znevýhodňován a nechodázelo ke zbytečným škodám a nehodám.“

Ondřej: „Jak vidíte budoucnost dálnic? Budou i po našich dálnicích jezdit kříženci kamionů s trolejbusem? V Německu nebo ve Švédsku se mají stavět dálnice s trolejemi.“

Zdeněk Petzl: „Tyto techonologie, které se v současné době zatím zkouší, samozřejmě představují poměrně vysoké náklady. Věřím, že v oblasti nákladní dopravy můžeme dosáhnout snížení emisí i dalšími cestami, jako je např. LNG nebo vodík.“

Sojka: „Některé světové firmy,např.Toyota,sice vyvíjejí elektroauta,ale dávají větší šance vodíku hlavně z toho důvodu,že by na něj mohly přejít lodě,letadla,železnice,kamiony.Nebude nakonec jasným vítězem vodík?“

Zdeněk Petzl: „V tuto chvíli ještě nejsou jasní vítězové, ale vodík je nepochybně velmi slibnou cestou. Nehledě na to, že nelze předvídat, že stejně jako dneska nebudou vozidla jezdit pouze na jedno palivo, ale budeme tu mít celý mix.“

Michala: „Lze očekávat, že elektromobily budou do roku 2040 nahrazeny jiným pohonem? Jakým?“

Zdeněk Petzl: „Věřím, že do té doby dosáhneme u elektromibilů výrazných pokroků z hlediska rychlosti, nabití a dojezdu. S tou dobou lze také očekávat, že svůj díl na trhu pohonů bude mít i vodík.“

Ondřej: „Jak je na tom Česko s počtem dobíjecích stanic ve srovnání s Evropou? Lze už dnes pohodlně vyjet na dovolenou po Evropě a snadně dobíjet? Jak se v Evropě pohybují ceny za dobíjení? A jaké očekáváte trendy v dobíjení?“

Zdeněk Petzl: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:27).“

Petr: „Už vidím, jak se lidé vrací z práce na sídliště a každý si bude chtít nabít elektromobil. Řeší někdo infrastrukturu? Až bude významný podíl elektromobilů na vozovém parku, nepochybuji, že stát si nechá líbit výpadek spotřební daně z PHM.“

Zdeněk Petzl: „Jak automobilový průmysl, tak energetika se na další rozvoj dobíjecí infrastruktry intezivně připravují. A pozitivní roli zde mohou sehrát i tzv. start-upy, např. instalace dobíjecích míst do lamp veřejného osvětlení. Pokud se jedná o spotřební daň, tak nárust lze nepochybně očekávat. Naší snahou je, abychom s MF analyzovali, jak rychle k nástupu EM bude docházet a případný nárust spotřební daně byl tak proporční.“

Tomáš: „Jak je daleko doba, kdy se elektromobil vyplatí ekonomicky (bez toho, aby benzínová auta stát uměle znevýhodňoval víc, než to dělá teď)? V Hongkongu vyrovnali podmínky nákupu elektromobilů s normálními auty a prodej elektroaut tam ze dne na den skončil.“

Zdeněk Petzl: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:33).“

Pavel: „Pokud se elektromobily prosadí ve velkém, stát přijde o velké částky na spotřebních daních a DPH z prodeje nafty a benzínu. Jak by mohl stát takto vzniklou mezeru nahradit?“

Zdeněk Petzl: „Je zapotřebí zpracovat jasnou analýzu nástupu a nákladů. To je něco, kde se snažíme ve spolupráci s vládou, a zejména MF být aktivní a zajistit, aby razantní nárust spotřební daně nezadusil čistou motoelektroniku v zárodku.“

2040: „Nezaspalo naše ministerstvo dopravy? Jsme automobilovou velmocí, neměli bychom spoluurčovat trendy s Velkou Británií a Francií? Je tu éra elektromobilů a pokrok nelze zastavit.“

Zdeněk Petzl: „V současné době se snažíme s vládou připravit memorandum o budoucnosti českého autoprůmyslu. Jak říkáte, je zapotřebí připravit se na nadchádející trendy a ideálně k nám přitáhnout zajímavé nápady ze zahraničí.“

Ondřej: „Jak je v ČR rozvinutá servisní síť pro případné opravy elektromobilů? Jak dlouho trvají průměrné opravy? A jaké jsou nejběžnější závady?“

Zdeněk Petzl: „Elektromobily dnes můžete servisovat i v běžné dealerské síti, přičemž jsou servisně mnohem méně nákladné, než klasické spalovací motory.“

Petr Chainy: „Vetsina elektromobilu v Evrope jezdi diky strukture energetiky, na hnede uhli. Propaguje striktni zavedeni elektromobilu uhelna lobby proti ropnym spolecnostem, aby tim prevzala jejich podil na trhu? Proc je prioritou statu doprava zavisla na uhli?“

Zdeněk Petzl: „Máte do značné míry pravdu. Pro opravdu bezemisní mobilitu musíme pokročit s dekarbonizací strojů. V této oblasti již bylo nicméně uděláno hodně práce a je potenciál na další úspory.“

jiri ruzicka: „DObrý den, co je možné očekávat od OPEC ?? To si nechají jen tak líbit konec bysnysu s ropou ?? Nečinně se budou koukat na svůj vlastní konec ?“

Zdeněk Petzl: „Tradiční petrochemické firmy berou nástup elektromibility velmi vážně a samy do přidružených technologií a ekosystémů masivně investují.“

Miloš: „Dobíjecí stanice, provozované energetickými giganty, dotuje EU. Jaký segment zákazníků si kupuje elektromobily? Předpokládám, že především sociálně slabí lidé, kterým dotace pomůžou.“

Zdeněk Petzl: „Veřím, že pro všechny bude prospěšné, když se podaří dále snížit emise z dopravy a zlepšit tak naše společné životní prostředí.“

Petr: „Lze očekávat, že se k Británii a Francii přidá i EU a do roku 2040 budou zakázány všechny spalovací motory?“

Zdeněk Petzl: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (20:47).“

Milan: „Kolik očekáváte, že bude v ČR elektromobilů v horizontu 10 let, když bude pořízení dobrovolné?“

Zdeněk Petzl: „Věřím, že za deset let již nákup elektromobilu bude něčím běžným a podíl EM na našem vozovém parku bude více než 10 %.“

Michal: „Nakolik lze očekávat, že se elektromobily budou zlevňovat? Pokud bude stoupat poptávka, může stát EM stejně jako klasické auto?“

Zdeněk Petzl: „Tlak na zlevňování bude velmi silný a věřím, že do pěti let budeme mít na trhu vozidla, která budou moci konkurovat těm na spalovací motory. Přitom je zapotřebí mít na paměti, že EM mají z povahy věci výrazně nižší provozní a servisní náklady.“

Jana: „Jak jsou české automobilky připraveny na výrobu elektomobilů? Lze očekávat, že se ,,české" automobilky ocitnou na hranici toho, že jich řada ukončí výrobu?“

Zdeněk Petzl: „Automobilový průmysl se velmi rychle adaptuje na legislativní požadavky, stjně jako přání zákazníků. Naše firmy jsou v dobré kondici a my se snažíme ve spolupráci s vládou zajistit, abychom byli na ty nové trendy připraveni.“

Jiří Kappler: „Elektromobil je konstrukčně mnohem jednodušší, než automobil se spalovacím motorem. Proč jsou tedy ceny elektrických verzí klasických automobilů vždy o desítky procent dražší, nez klasická varianta? Je to jen cena baterie?“

Zdeněk Petzl: „Máte pravdu, kromě zatím poměrně malého množství vyrobených vozidel hraje cena baterie zásadní roli.“

Stanislav: „Jak se automobilový průmysl vyrovná s požadavkem na zrušení spalovacích motorů,především u kamionů, převážejících zboží napříč Evropou?Řešení nákladními vlaky se pro transport rychle se kazících potravin zřejmě nehodí.Existuje vůbec nějaké řešení?Děkuji.“

Zdeněk Petzl: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (21:07).“

Pavel: „Dobrý večer, většina lidí v ČR bydlí na sídlištích a parkuje v noci všude možně v uličkách mezi paneláky a přes den kde se dá v ulicích kolem zaměstnání. Je reálné takto fungovat s elektromobilem - bez garáže a jistého parkovacího místa s nabíječkou?“

Zdeněk Petzl: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (21:08).“

To by mě zajímalo...: „Na konci loňského roku se spekulovalo o tom, že by v ČR mohla stát továrna Tesly na výrobu baterií. Je naše šance větší s nálezem velkého množství lithia v Krušných horách?“

Zdeněk Petzl: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (21:09).“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2017
 P ST HD