Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku, dnes na téma „Odložená výměna v čele resortu školství?“

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

předseda, Českomoravský odborový svaz pracovníků školství

František Dobšík

Ministryně školství Kateřina Valachová podala demisi k dnešnímu dni. Premiér Bohuslav Sobotka ji na Pražský hrad poslal v pátek. Není ale jasné, jak bude postupovat prezident Miloš Zeman. Podle mluvčího Hradu Jiřího Ovčáčka dal Kateřině Valachové čas na přemýšlení. Kateřina Valachová se rozhodla odstoupit po odhalení kauzy údajného ovlivňování sportovních dotací. V ní čelí obvinění také její bývalá náměstkyně Simona Kratochvílová. Ta je podezřelá z toho, že se domlouvala se šéfem fotbalového svazu Miroslavem Peltou na rozdělování investičních dotací.
Ministryně dnes navštívila Senát, kde obhajovala kariérní řád učitelů. „Chci uhájit kariérní řád učitelů jako svůj poslední krok. S tím jsem spojila svou demisi,“ prohlásila Valachová poté, co Senát vrátil do dolní sněmovny kariérní pravidla tuzemských kantorů. „Budu pana premiéra (Bohuslava Sobotku) informovat o tom, co se v Senátu stalo. Uvidíme, jak se to vyvine, je to na jiných aktérech, v tomto případě na prezidentu republiky,“ dodala.
Téma i pro dnešní Devadesátku. Ptejte se Františka Dobšíka - předsedy, Českomoravského odborového svazu pracovníků školství.

Záznam chatu ze středy 31. května 2017

Vladimír: „Paní ministryně moc rozhodnutá není, má čas do 10. června... jak byste si tipl, že vše dopadne? Zůstane paní Vlachová v úřadu do voleb?“

František Dobšík: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (cca 20:09).“

Klára: „Nemůže to být tak, že pan Štech se prezidentu Zemanovi nelíbí, tudíž přesvědčuje Valachovou, aby se rozhodla zůstat?“

František Dobšík: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (cca 20:11).“

Zuzana: „Je pro vás pan Štech adekvátní náhrada za ministryni Valachovou?“

František Dobšík: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (cca 20:12).“

Martin Švanda: „Pane Dobšíku, do dneška jsem byl členem školských odborů. Víte, že neprojednání KŘ se členy bereme jako zradu, stejně jako Vaši podporu KŘ. Jak se cítí předák odborů, který bojuje proti svým členům? Proč jste takhle zradil učitele, kteří Vám věřili?“

František Dobšík: „Rozhodně se tak necítím, že bych bojoval proti učitelům a pouze podporoval ministerstvo. Myslím, že za posledních deset let se situace pro všechny zaměstnance ve školství začala zlepšovat, a to i díky odborům. Jde o velké nedorozumění v otázce KŘ. Je to rozhodnutí předsednictva co se týče podpory KŘ na základě připomínkového řízení, které probíhalo velmi dlouhou dobu.“

ANTIM: „Ministryně dnes navštívila Senát, kde obhajovala kariérní řád učitelů. Co si o tomto kariérním řádu myslí Vaše školské odbory?“

František Dobšík: „Je to výsledek dlouhého jednání, tedy kompromis, na kterém se dá stavět v budoucnu a opravdu zajistit motivaci učitelů, ať už mít o tuto profesi zájem nebo od toho neutéct.“

Eva Hlaváčková: „Pane Dobšíku, jste schopen doložit seznam podporovatelů KŘ z řad učitelů? Vznikající iniciativa - Pedagogická komora jmenný seznam odpůrců KŘ má a bude se jistě rozšiřovat. Ať víme, za kolik učitelů mluvíte.“

František Dobšík: „Ke KŘ probíhalo standardní připomínkové řízení v několika vlnách a probíhaly diskuze, semináře, školení a evidenci konkrétních osob jsme nevedli, ale nezazněl žádný názor, tento KŘ odmítnout.“

ASCONA: „Jaké měl Českomoravský odborový svaz pracovníků školství vztahy s ministryní Valachovou?“

František Dobšík: „Vztahy s ministryní Valachovou jsme jako sociální partner měli velmi korektní, dokázala vnímat potřeby jak pedagogických, tak nepedagogických pracovníků a zasazovat se o zlepšování situace v našem školství.“

ANTIM: „Byl by pro Vás přijatelný S.Štech jako ministr školství, mládeže a tělovýchovy?“

František Dobšík: „Ano, je přijatelný.“

Jitka Miková: „Pane Dobšíku, kdy konkrétně nastane "Konec levných učitelů?" Policie + 10%, zdravotníci +10%, pedagogové + 8%. Počítat umíme, a vy?“

František Dobšík: „8 % jsme dostali o čtvrt roku dříve a když se to přepočítá na celorok, je to 10 %, která jsme požadovali.“

Petra Kolaříková: „Pane Dobšíku, vyvodíte osobní zodpovědnost ze stavu, kdy velká část učitelů - odborářů hodlá kvůli vašemu očividnému velmi vstřícnému postoji ke kar. řádu a dalším krokům MŠMT odbory opustit?“

František Dobšík: „Bohužel jsem v rámci připomínkového řízení nezaznamenal, že naši členové odmítají KŘ. Někde selhala naše organizační struktura, že informace o KŘ se nedostaly zrovna k Vám. Osobně na můj veřejný mail napsalo zatím jen 8 odborářů.“

Štefan Klíma: „Vážený pane Dobšíku, řekněte, kolik základních organizací podpořilo Kariérní řád. Možná byste mohl odpovědět i na otázku, kolika jste se zeptali. Řadoví učitelé vědí pravdu, sdělíte ji i národu?“

František Dobšík: „Prosřednictvím oblastních rad jsme oslovili všechny ZO. Pokud tak oblastní rady neučinily, je to jejich selhání a určitě pokud budeme mít konkrétní podnět, budeme se tím zabývat.“

Petr Šebesta: „Dobrý den, kolik mají přibližně členů školské odbory k dnešnímu dni (prosím číslo)? A jakým způsobem proběhlo dotazování se učitelů, kteří jsou v odborech? Existuje nějaký záznam o vyhodnocení tohoto dotazování na navrhovaný KŘ, který byl zamítnut?Děkuji“

František Dobšík: „Asi 22 tisíc, probíhalo řádné připomínkové řízení přes oblastní rady a profesní sekce, naše webové stránky, Týdeník Školství. Výsledky přípomínkového řízení jsme předali MŠMT.“

Evíku: „Kdo by rozhodoval o tom, do jakého kariérního stupně bude zařazen příslušný učitel a na základě čeho ? Pokud nebude některý učitel souhlasit se zařazením do určitého stupně, jak může rozhodnutí změnit ? Nebo kam se může odvolat ?“

František Dobšík: „Rozhodovat bude atestační komise na základě hodnocení práce učitele a portfolia, které bude vytvářet. Toto portfolio má obsahovat to co, učitel běžně dělá v rámci pedagogické dokumentace a ne zbytečné papírování.“

Želva: „Přijde mi, že se řeší, jak budou učitelé placeni, ale neřeší se kvalita učitelů, kteří poté učí děti, které pro látku nedokážou nadchnout. Nemělo by se začít u kvalitních kandidátů na učitelskou profesi?“

František Dobšík: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (cca 20:34).“

Petra Kolaříková: „Pane Dobšíku, nemáte pocit, že se z ČMOS PŠ stala pod vaším vedením naprosto zbytečná organizace kryjící záda ministerstvu školství a ignorující zájmy řadových učitelů?“

František Dobšík: „Nemám, záda nikomu nekryjeme, zájmy řadových učitelů neignoruji. Podívejte se na naše webové stránky www.skolskeodbory.cz, kde najdete potřebné argumenty proti Vašemu názoru.“

MD: „Je pro Vás "kariérní řád" větší jistotou pro učitele a zároveň určitou ochranou před možným subjektivním posuzováním a hodnocením nadřízenými ?“

František Dobšík: „Po velkáých debatách ohledně obsazení atestačních komisí je podle mého názoru objektivizováno možné hodnocení pro postup do vyššího kariérního stupně.“

Zbyněk: „Domníváte se, že karierní řád pomůže k přílivu mladých a perpektivních učitelů do českého školství? Jak vidíte do budoucna šanci na srovnání platové situace učitelů vůči ostatním profesím vyžadujícím vysokoškolské vzdělání?“

František Dobšík: „Určitě to je dobrý začátek, jak v budoucnu nastartovat ty učitele, kteří na sobě chtějí pracovat. Co se týká platového ohodnocení ve srovnání s ostatními vysokoškoláky nás čeká ještě hodně práce a jsem připraven se o to poprat.“

Miluna: „Jak se díváte na příplatky za třídnictví ? Je to dobrý nebo špatný nápad ?“

František Dobšík: „Zvýšení příplatku za třídnictví akceptovalo ministerstvo na návrh odborů. 12 let se tento příplatek nezvyšoval, návrh 1000-1500 jsem považoval za přiměřené zvýšení. Senátem schválené 3000 pro všechny není finančně zajištěno.“

Překvapený: „Proč byl kariérní řád odmítnut senátory vládní koalice ?O čem to vypovídá ? A proč byl kariérní řád odmítnut senátorem za ANO ? Není snad motivace prvek, který se přímo slučuje s řízením státu jako firmy ? Motivace ve firmách vede k úspěchu, nebo ne ?“

František Dobšík: „Odmítnut nebyl, byl schválen s pozměňovacími návrhy. Proč byl odmítnut poslancem ANO se musíte zeptat jeho. Rozhodně motivace je důležitá.“

?: „Jak si představujete ideální motivaci učitelů ? Do jaké míry je rozhodující délka praxe ? Platí pravidlo, že jsou učitelé s delší praxí lepší, než ti s kratší praxí (nemyslím začátečníky)?“

František Dobšík: „Nejsem přesvědčený, že délka praxe je zárukou lepší práce. Toto je na posouzení ředitele a možností objemu finančních prostředků na konkrétní škole, jak učitele motivovat. Ale růst tarifního platu s přibývající praxí je podle mě také velmi důležité pro celkovou motivaci.“

Ondřej: „Jak hodnotíte argumenty, na základě kterých senátoři vrátili kariérní řád do dolní sněmovny ? Není kariérní řád důležitý z hlediska motivace učitelů ? Proč by nemohly být definovány 3 kompetenční stupně , ve kterých by se mohli učitelé posouvat v kariéře?“

František Dobšík: „Mšl jsem možnost se zúčastnit celé čtyři hodiny debaty senátorů nad KŘ a občas jsem byl velmi překvapen, že stačí kvalifikace "chodil jsem do školy a tak tomu rozumím".“

Šiška: „Učitelky budou odcházet na mateřskou dovolenou.Bude jim tato doba započítána do 10ti let praxe?“

František Dobšík: „Nejsem si jist, ale pravděpodobně se bude započítávat skutečně odučená doba.“

Vilda: „Pokud přijme prezident demisi Valachové, půjde nový ministr obhajovat kariérní řád do sněmovny, nebo spadne pod stůl...?“

František Dobšík: „Zajisté půjde. KŘ jako takový je ve vládním prohlášení a jak se premiér dnes vyjádřil, považuje za důležité vládní prohlášení realizovat.“

Pavel: „Dobrý večer, v atestačních komisích bude sedět i ředitel školy, pro kterého vyšší úroveň učitele znamená nutnost najít peníze na zvýšení platu. Nehrozí, že ředitelé budou kariérní postup učitelů naopak sabotovat?“

František Dobšík: „Peníze na příplatky v rámci KŘ půjdou mimo běžný rozpočet, tedy navíc a ředitele by nemělo nic blokovat z finančních důvodů.“

Zbyněk: „Jak hodnotíte legislativní smršť v oblasti školství? Zejména novelizace školského zákona, které bylo v uplynulém období několik a platnost těchto změn je dosti často tzv. na poslední chvíli? Včetně karierního řádu pokud projde poslaneckou sněmovnou.“

František Dobšík: „Opravdu bych přivítal jedno volební období bez reforem a překotných změn.“

Robert Čuda: „Dobrý večer pane Dobšík, Před časem jsem se vrátil zpět do školství, praxe mimo školství mi byla vynásobena 1/3. Myslím si, že díky praxi mimo nejsem vyhořelá "učitelka", kariérní řád mi neodučené roky NIKDY nedorovná...“

František Dobšík: „KŘ nemá nahrazovat a dorovnávat tarifní tabulku, jde nám o zvyšování tarifu jako takového, KŘ je pouze doplněk.“

Martina: „Opravdu učitel, který učí více jak 32 let bude podle návrhu zařazen do 2.stupně? Za ty roky dřiny za málo peněz už nemá šanci na stropový plat?“

František Dobšík: „Stropový plat v současné době má, jde nám o to, vyjednat zvýšení tarifních platů a KŘ je pouze doplněk, co se týče hodnocení učitelů.“

Iva Viteckova: „Dobrý večer, akce Konec levných učitelů je pouze výsměchem, který nevím, KOMU slouží. Středoškolská učitelka po téměř 30ti letech praxe má ČISTÉHO 22 a půl tisíce. Nastupující soudce (také vysokoškolák) 70.000 hrubého. Neveďte dlouhé řeči a PŘIDEJTE!“

František Dobšík: „Pedagogických pracovníků je asi 150 tisíc, přidáním 500 Kč je více než 1,2 mld. Nevím, kolik je soudců, ale určitě rozhodně méně. V současné době se plat učitele v průměru přiblížil 30 000, jsme na 105 % průměrného platu v ČR, chybí nám tedy 25 % do roku 2020.“

Jiří Kappler: „Co říkáte navržené změně financování regionálního školství? Původně mělo jít o změnu, která by odstranila nutnost přijímat a držet na škole každého, aby byly peníze. Podle návrhu jsou normativy, ale zároveň požadavek na skoro plné třídy. Kde je ona změna?“

František Dobšík: „Nemám takovou informaci, samozřejmě se naplňování tříd musí odvíjet od určitého minima, což je 17 žáků.“

Petra Mazancová: „Pane předsedo, můžete mi, prosím, zopakovat základní definici odborů? Když to velmi zjednoduším, odbory hájí zaměstnance proti zaměstnavateli. Můžete tedy říct, jak hájíte řadové učitele proti MŠMT? Vypadá to totiž spíš naopak.“

František Dobšík: „Je to Vaše vnímání. Projděte si naše webové stránky ww.skolskeodbory.cz, Facebook Konec levných učitelů a získáte inspiraci pro korekci Vašeho názoru.“

Ondřej: „Přechod učitele do KS3,zvýšení tarifního platu o 5000 Kč.To dosáhne třeba v pětatřiceti letech.A co bude dál?To bude mít stejný plat až do důchodu?“

František Dobšík: „Ne, usilujeme o rehabilitaci tarifních tabulek, aby bylo více platových stupňů a nekončily po 32 letech.“

Želvík: „Přijde mi, že ministři předkládají zásadní zákony před koncem volebního období... proč? Proč nepracují celé 4 roky?“

František Dobšík: „Je pravda, že KŘ nechala ministryně Valachová přepracovat a že to trvalo déle, než ministerstvo předpokládalo. Je to tedy v závěru funkčního období vlády, ostatní zákony byly předkládány průběžně.“

To by mě zajímalo...: „Jaký byl podle vás nejlepší ministr školství?“

František Dobšík: „Otázka byla zodpovězena ve vysílání (cca 21:06).“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2017
 P ST HD