Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Na téma „Poslední šance na odklad EET?“ s Alenou Schillerovou, náměstkyní ministra financí pro daně a cla.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

náměstkyně ministra financí pro daně a cla

Alena Schillerová

Za pět týdnů startuje elektronická evidence tržeb. Nic na tom nezměnil ani pokus o dvouletý odklad, který navrhovala opoziční TOP 09. Vláda argumentuje tím, že nechce na poslední chvíli znejistit podnikatele, kteří se už na EET připravují, a dodavatelům technologie a zařízení způsobit škody. Už za týden tak bude podle plánu ministerstva financí spuštěn zkušební provoz evidence, během kterého si živnostníci budou moct EET testovat. Jak je systém na spuštění připraven? Kolik podnikatelů si už vyzvedlo autentizační údaje? Opravdu se MF nebojí, že bude EET pro nejmenší živnostníky likvidační? Budeme se večer ptát Aleny Schillerové, náměstkyně ministra financí pro daně a cla.

Záznam chatu z pondělí 24. října 2016

Kateřina: „Dobrý den, podléhají prosím evidenci platby převodem na bankovní účet? Díky!“

Alena Schillerová: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Mirek: „Dobrý den, proč se EET vztahuje na platby kartou?“

Alena Schillerová: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Renata Lebedova: „Bude evidovano spropitne? Musi podnikatel vystavit uctenku, kdyz ji zakaznil nechce?“

Alena Schillerová: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Nikola Petrláková: „Dobrý večer, zajímalo by mě, jak se budou evidovat tržby v místech, kde není připojení k internetu (např. sklepní vinárny, horské chaty apod.)? Děkuji za odpověď“

Alena Schillerová: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Karolína: „Dobrý den, měla bych dotaz. Jak se řeší situace, kdy podnikatel vystaví fakturu a napíše do ní způsob úhrady převodem na účet, ale zákazník uhradí částku v hotovosti na pokladně. Musí podnikatel tržbu evidovat? Díky moc za odpověď!“

Alena Schillerová: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Mirka: „Chtěla bych vědět, zda se musí evidovat i malé a levné zboží, jako jsou sirky nebo třeba lízatka. Děkuji Mirka“

Alena Schillerová: „Ano, evidovat se musí jakékoliv zboží. Neexistuje žádná minimální hranice zboží, která by podléhala evidenci.“

Květa: „Dobrý den, musí se do evidence zapojit i neplátci DPH? Děkuji za odpověď!“

Alena Schillerová: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

František Dlask: „Mám přístupové údaje, vygenerovaný certifikát, vybraný software, ale vyzkoušet to nemohu, systém ještě v testovacím provozu nefunguje, ten bude až od 1. 11. Vážně vám připadá v pořádku, že podnikatelé mají 30 dní na faktickou implementaci?“

Alena Schillerová: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Jaroslav Nekl: „Dobrý večer, chci se zeptat jak se má postupovat při vrácení peněz za nevyužité služby. Například host zaplatil při ubytování celý pobyt ale z vážných důvodů musí odjet dřív a hotel mu část peněz vrátí. Děkuji za odpověď.“

Alena Schillerová: „Zákon pamatuje na možnost provedení takzvaného "storna", které nemusí být vázáno na předchozí platbu.“

Bohuslav Mašek: „Dobrý večer, musí mít nezisková organizace ( Sbor dobrovolných hasičů) EET, když jednou za rok pořádá akci, při které provádí stánkový prodej? Děkuji za odpověď.“

Alena Schillerová: „Neziskové organizace nepodléhají evidenci tržeb, nicméně je třeba posoudit, o jaký typ akce se jedná, zda akci neprovozuje nějaký podnikatelský subjekt, či se nejedná o ekonomickou činnost. Doporučuji uplatnit podrobně dotaz na www.etrzby.cz.“

petra: „musí mít důchodce - osvč řemeslná živnost - vedlejší činnost připojen na EET?“

Alena Schillerová: „Pokud přijímá platby v hotovosti, tak ano.“

Marketa Sychrová: „Dobrý večer.Pracuji jako soukr.lékařka.Prakticky veškeré platby chodí z pojištoven na účet.Hotovost,po zrušení regulačních poplatků,prakticky vůbec nevybírám,neboť neprovádím žádné úkony nehrazené pojišťovnou!Pro mě je EET naprostým nesmyslem.“

Alena Schillerová: „Ano, v případě, že nepřijímáte platby v hotovosti, EET se vás netýká.“

Jiří Rokycany: „Co dělat, když dojde k překlepu při zadávání čísla a jak se má postupovat, aby se nový zaměstnanec mohl naučit na pokladně. Kdo za jejich chyby bude ručit. To by se mohlo stát, že u zaměstnance ve výpovědi bude úmyslně zadaná jiná částka. Děkuji vám.“

Alena Schillerová: „Doporučuji proškolit zaměstnance v používání pokladního zařízení, což by nemělo být složité, neboť za chyby zaměstnance ručí zaměstnavatel, tedy podnikatel.“

Eva: „Dobry den, kdy zacne platit EET pro pruvodce pro incoming? Bude pruvodce, ktery inkasuje penize od klienta na konci prohlidky, pochodovat s pokladnou v kabelce po cely den? Dekuji.“

Alena Schillerová: „Pro průvodce začne platit od 1. března 2018. Doporučuji formu pokladního zařízení konzultovat se softwarovou firmou, neboť existují vhodné typy pro různé druhy podnikání.“

Jakub: „Dobrý den, provozuji kavárnu,čestně platím daně a používám POS již teď. Systém který jsem si ale před lety(na míru)pořídil na platformu iOS vyvíjí zahraniční firma, kterou EET netrápí. Mám pořizovat za draho nový HW? Znovu učit zaměstnance na nový systém“

Alena Schillerová: „Doporučuji konzultovat stávající systém se SW firmou, neboť je možné, že bude stačit stávající systém pouze upgradovat.“

Peter: „Podle paní Schilleeové jí píší podnikatelé a chtějí zavedení EET protože "nejsou schopni cenově konkurovat" nepoctivým. Přijmeme-li tento pochybný argument, vyplývá z něj, že zákazníci mají u nepoctivých nižší ceny! Pak ale EET povede ke zvýšení cen.“

Alena Schillerová: „EET povede k narovnání podnikatelského prostředí. To znamená, že podnikatelé budou vykazovat veškeré tržby v hotovosti.“

Mirek: „Dobrý den. Překvapuje Vás, kolik "podnikatelů" se najednou veřejně (např. v reportážích v TV) přiznává, že jestli budou muset poctivě platit daně, tak radši svoje podnikání zavřou? Není to až výsměch poctivým? Kolik FÚ provede ročně kontrol?“

Alena Schillerová: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Robert: „Dobry vecer, kdo ponese odpovednost, kdyz si poridim eet system od soukrome firmy, ktery nebude fungovat, nebo bude problemovy provoz, proc nema MF nejakou certifikovanou aplikaci napriklad pro mobilni telefon, jak ukazoval A.B. kdysi v TV?“

Alena Schillerová: „Je to otázka obchodního vztahu mezi Vámi a dodavatelskou firmou, která vám dodá pokladní zařízení. Je třeba ji vhodně vybrat, aby poskytovala záruční i pozáruční servis. MF není schopno technicky zajistit certifikovanou aplikaci a zejména s ní spojený provoz.“

Jiří Kappler: „Jak to vypadá s onou slibovanou aplikací zdarma pro mobilní telefony? Takovou trivialitu by snad dodavatel systému měl vytvořit automaticky a dát volně ke stažení. Stejně (snad) museli na něčem systém testovat. Bude MF vydávat seznam ověřených aplikací?“

Alena Schillerová: „Žádný takový seznam MF vydávat nemůže. Předpokládáme, že s takovou nabídkou brzy přijdou některé softwarové firmy.“

Emil Grünwald: „Někteří podnikatelé, pro které by bylo příliš drahé pořizovat si tiskárnu na tisk účtenek, vymysleli takové řešení, že zákazník dostane pouze předtištěný papírek s internetovou adresou, kde si může sám najít elektronickou účtenku. Je to legální postup?“

Alena Schillerová: „Otázka byla zodpovězena v průběhu vysílání.“

Jana Klecandová: „Dobrý večer, zajímá mě, jak má postupovat podnikatel, když dojde k poruše elektronického zařízení. Reklamační lhůta je 30 dnů, často však bývá reklamační doba mnohem delší. Jana Klecandová“

Alena Schillerová: „V takovém případě se podnikatel musí pokusit o odstranění této chyby v co nejkratší lhůtě, aby se vyvinil z porušení povinnosti evidovat hotovostní tržby. V takovém případě, když prokáže, že situaci neprodleně řešil, nebude mu uložena sankce.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2016
 P ST