Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Na téma „Jak se jezdí a parkuje ve velkoměstech“ s náměstkem primátorky hl. m. Prahy Petrem Dolínkem /ČSSD/.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

náměstek primátorky hl. m. Prahy

Petr Dolínek /ČSSD/

Na modré parkovací zóny už narazíte v celém širším centru Prahy. Začalo to snahou omezit parkování uprostřed metropole a slibem postavit nová a hlavně velká P+R parkoviště pro ty, kteří do Prahy dojíždějí za prací nebo zábavou. Zatím ale žádné nové záchytné parkoviště v metropoli nepřibylo, naopak roste množství kritiků systému modrých zón. Komu vyhovuje a koho omezuje? A je to opravdu ten nejlepší plán, jak regulovat parkování ve velkém městě? A kdy bude mít Praha hotový okruh, který by odvedl dopravu z citlivých a hlavně stále zahlcených míst české metropole?

Záznam chatu ze středy 7. září 2016

InnerS: „"Roste množství kritiků systému modrých zón" - proč tomu podle Vás tak je?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Každá změna v parkovacím systému v Praze přináší řadu negativních ohlasů, proto chápu, že je to závažné téma pro většinu obyvatel Prahy a středních Čech či dalších krajů. Podoba zón se může v příštích dvou letech teoreticky změnit a o tom povedeme diskuzi jak s odborníky, tak s uživateli parkovacích míst v Praze.“

WAR: „Kdy bude mít Praha hotový okruh, který by odvedl dopravu z citlivých a hlavně stále zahlcených míst české metropole?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Okruh jako celek bude vystavěn za desítky let. Je však důležité připravit veškeré podklady a získat veškerá povolení pro dokončení alespoň části okruhu mezi brněnskou a hradeckou dálnicí. Následně se musí realizovat zbylé části okruhu. O jejich podobě budeme v příštích dvou letech jednat s dotčenými městskými částmi.“

Ficík: „Proč by si měl pracující kupovat roční kupon pro Prahu 6, když se může místo pracoviště změnit a na druhý den může pracovat na opačném konci Prahy ?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Délku platnosti kuponů si může každý určit sám, případně může i předčasně ukončit platnost kuponu a adekvátní částka mu bude vrácena.“

SK: „"Zatím ale žádné nové záchytné parkoviště v metropoli nepřibylo " - proč?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Bohužel tvorbě záchytných parkovišť nejsou všichni starostové městských částí nakloněni. Nejpřipravenější projekty na Praze 11 narazily na odpor starosty, taktéž i jinde je těžké vznik parkovišť projednat. Nicméně je vytipováno 16 lokalit, kde by během příštích měsíců a let měla vzniknout nová parkoviště.“

Jindra Hrabák: „Častý argument je, že trasa severní části okruhu je stará. Ano, je v plánech desítky let - takže o ní všichni vědí a je jejich problém, že si u ní postavili domy. Nebo máte informace, že proti vzdálenějším variantám nebudou protestovat zase středočeši?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Ano, plně s Vámi souhlasím. Každý, kdo si zde postavil dům, věděl, že zde tato investice proběhne. Nynější protesty těchto novousedlíků mne proto velmi rozčilují.“

Lamm: „Když má Praha volné finance, investujte do velkých parkovišť pro auta na blízku koncových stanic metra a zbavte především střed města zaparkovaných aut. Je škoda tak krásné město zaplevelit auty.“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Souhlasím, snažíme se jednat i s vlastníky pozemků v těchto místech o možnosti odkupu nebo pronájmu pro vznik Vámi zmiňovaných parkovišť.“

Filip Havlin: „#hpct24 A je v blízké době v plánu i něco z vnitřního okruhu? Nebo je to stále Sci-fi?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Ano. Kolegové z trojkoalice příliš pokračování vnitřního okruhu nepřejí, nicméně předložím radě města během příštích tří týdnů návrh na vysoutěžení projektantů pokračování vnitřního okruhu.“

Honza: „Nevadí mi zóny, ale katastrofálni nedostatek jiných příležitostí zaparkovat pro mimopražské řidiče v celé severozápadní části Prahy. Proč Praha neřeší P+R?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Jak jsem již odpovídal, P+R jsou pro mne absolutní priority, nicméně nezdědil jsem žádné připravené projekty a nyní se snažím tento dluh dohnat.“

Honza: „Proč není zároveň projednávána severní část okruhu, která by odvedla dopravu z kolabující Prahy 6? Snahu vlády i Magistrátu k úseku 518-520 zcela postrádám. Přitom teprve celý okruh bude dávat smysl. děkuji“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Jsem absolutním přívržencem dostavby okruhu v této části. Je to jediné řešení, jak napomoci Praze 6 a dalším částem Prahy. Bohužel sobecké vystupování některých starostů městských částí těmto projektům brání. Doufám, že se umoudří a podaří se najít dohodu.“

Zora Janická: „Proč byl obchvat Prahy stažen téměř na poslední chvíli ze seznamu prioritních staveb, které žádaly o vyjímku ze standartního procesu EIA?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Evropská komise použila neexistenci územního rozhodnutí jako záminku pro vyřazení této stavby ze seznamu prioritních staveb. K vyřazení napomohly také negativní dopisy některých starostů či představitelů občanských sdružení.“

Uršula: „Na kolik % jsou využívaná současná P+R parkoviště v Praze ?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Například v Běchovicích je využíváno parkoviště minimálně. To znamená, že je to různé. Na Zličíně je to ihned ráno obsazené, jinde jsou volné kapacity po celý den.“

Tom: „Má ještě smysl řešit P+R na Dlouhé míli, když tam nevede metro? ... a kdyby snad časem vedlo, tak se zajížďkou přes Motol pojede do centra více jak půl hodiny.“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Ano, v tuto chvíli se připravuje prodloužení tramvajové trati do této oblasti, tramvaje by následně měla odvážet řidiče na metro Veleslavín.“

Viktor Novák: „Dobrý den, pane Dolínku. Proč stále nebyl zrušen rychlostní limit 80 km/hod v části ulice 5. května navzdory protestům místních obyvatel? Jedná se o vnitřní město s hustou zástavbou a dle měření Hygienické stanice HLMP jsou zde překročeny hlukové limity.“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Určování rychlostí na dané komunikaci stanovuje státní správa, nikoliv samospráva.“

Nefriri: „Několikrát jste říkal,že zúžení nájezdů na kulaťák do 1 pruhu je na základě nařízení EU,které nedovoluje přechod přes 2 pruhy.Jak vysvětlíte,že třeba v Itálii (zakládající země EU!) jsou naprosto běžně přechody přes 5 pruhů?Asi posloucháte špatné experty?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Nejsou to pouze normy EU, ale také normy ČR které bedlivě hlídá policie. Musí být dány ostrůvky pro přecházení u všech nově budovaných komunikací či u komunikací, které jsou zásadně rekonstruovány. Já s touto normou příliš souhlasím, i když z pohledu seniorů nebo rodičů s malými dětmi jsou tyto ostrůvky velmi důležité.“

Ondřej Kupsa: „Pane Dolínku, zavedení zón na Praze 5 a 6 stálo odhadem 600 miliónů korun. Proč se tyto peníze raději neinvestovali raději do P+R parkovišť?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Tato částka je zarámcovaná smlouvou na příštích několik let, ne pouze za aplikaci zón na Praze 5 a 6. Vyčíslení nákladů na zavedení zón na Praze 5 a 6 zveřejníme na přelomu tohoto a příštího roku.“

lucirka: „Zatím je teprve září, ale máte představu, jak budou vypadat Dejvice (hlavně parkování) až v říjnu začne výuka na vysokých školách? Parkování má vyřešené snad jen ČZU, ale co studenti VŠCHT a ČVUT?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „V době mých studií v Jinonicích na UK jsme všichni do školy jezdili hromadnou dopravou. Myslím si, že studenti mohou opravdu do školy dojíždět jinak než automobilem. Ostatně studenti právnické fakulty či VŠE také nemají parkoviště u svých škol a v poklidu studují.“

Ondřej Kupsa: „Pane Dolínku, Praha investovala 36,7 miliard do tunelu Blanka, který měl usnadnit dopravu v Praze. Nyní se zavádí modré zóny za stovky miliónů. Výsledkem je znemožnění mobility mezi městskými částmi. Podle mě jde o promarněné investice.“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Rozhodně ne, tunelem projíždí přes 80 tisíc aut denně. To jsou auta, která jsme z povrchových komunikací dostali pod zem. Tunel slouží pro více účelů než jen pro propojení dvou městských částí.“

ahoj: „Proc nedonutite developery stavet parkovaci domy?“

Petr Dolínek /ČSSD/: „O tomto opatření já osobně poslední dva roky s developery intenzivně jednám. Není to však zákonná povinnost nad určené limity, takže tato jednání nejsou jednoduchá.“

Petr Marek: „Proč majitelé domů nedostanou počet karet na byty (Vinohrady, Žižkov atd). Mají trvalé bydliště, mají nájemníky, kteří jim platí nájem a utržené peníze odvádí do rozpočtu HMP či UMČ. Jeden byt - jedna rezidenční karta a je jedno, jestli je auto napsáno na“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Toto nám v tuto chvíli neumožňuje legislativa.“

Dagmar: „Je nestydaté zavádět všude modré zóny!!!Chápu některé místní, ale i spoustě místních modré zóny vadí! Jdeme-li na návštěvu, nemůžeme parkovat, ač jsou volná místa, zvláště o víkendech. Ve všední dny potřebuji parkovat na 5-10 minut, u bankomatu, u obchod“

Petr Dolínek /ČSSD/: „Parkování pět až deset minut není trestáno, o víkendu zóny na Praze 6 nefungují, radnice mohou režim zón nastavit samy.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2016
 P ST