Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Na téma „Na silnici o prázdninách“ s Vojtěchem Hromířem, generálním tajemníkem ČESMAD Bohemia.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

generální tajemník, ČESMAD Bohemia

Vojtěch Hromíř

Uzavírky a desítky minut v kolonách – asi typický obrázek prázdninových silnic. Letos se opravují dálnice a silnice na rekordním počtu míst Česka, a tak není o kolony opravdu nouze. Situaci ještě často komplikují kamióny, které nezřídka zablokují všechny pruhy. Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) chce proto zakázat kamiónům na dálnicích předjíždění. Inspiraci našel na Slovensku.Ministerstvo dopravy ale není Chovancovou iniciativou nijak nadšeno.„.V případě zákazu v tak extrémní podobě by se zcela zablokoval jeden jízdní pruh a vytvořila by se v něm souvislá šňůra kamiónů. Předjíždět by prakticky nemohla ani osobní auta,“ upozornil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Zlepšil by zákaz předjíždění kamionů průjezdnost dálnic a silnic v Česku? Jaké jsou s tím zkušenosti v zahraničí? Neměla by na zdlouhavé vzájemné předjíždění kamionů spíš aktivněji reagovat policie – tedy složka spadající pod  Chovancův rezort? A kdy skončí doba velkých silničních rekonstrukcí? Téma dnešní 90ČT24!

Záznam chatu ze čtvrtka 14. července 2016

Jofa: „Máte nějaké logické vysvětlení pro to, když se na železničním přejezdu zvedají závory a stále bliká červené světlo?Proč se závory nezvedají až v momentě, když červené světlo přestane blikat?“

Vojtěch Hromíř: „Není tak důležité, že už jsou nahoře a ještě bliká červené světlo, podstatné je pravidlo, že když svítí červená, tak se prostě nejede. Pokud se tímto řidiči řídí, tak jim nebezpečí na přejezdu nehrozí.“

Carloss: „A co třeba donutit řidiče kamionů k dodržování např. vzdálenosti od vozidla před sebou minimálně dvojnásobku své vlastní délky? A zákaz předjíždění více, než jednoho vozidla?“

Vojtěch Hromíř: „Zkuste si dodržovat nějak stanovenou vzdálenost sám jako řidič osobního automobilu. Důležité je, aby řidič vnímal, co to je bezpečná vzdálenost. Plošně zakazovat předjíždět dvě vozidla rozumné není, vždy to vychází z konkrétní situace. Pokud je to manévr, který už je opravdu nad rámec rozumné tolerance, tak je to prostě od řidiče hloupost.“

David Lebduška: „Co zákaz jízdy v pátek o prázdninách? Petice, kterou jsem vyhlásil má přes 2500 podpisů?“

Vojtěch Hromíř: „Zákaz jízdy v červenci a srpnu platí, je zakázána jízda nákladních vozidel mezi 17. - 21. hodinou v pátek.“

Dr.Holub: „Když jedete na dovolenou do Chorvatska,tak v každé zemi platí jiné předpisy silničního provozu.Vídíte tady také prostor pro EU,která ale místo sjednocení pravidel řeší žárovky a normy na inkousty!“

Vojtěch Hromíř: „Zcela určitě, máme tu Vídeňskou úmluvu, ale ta tvořivost v jednotlivých státech je velká. Ano, EU by tedy mohla sehrát pozitivní roli.“

Ladislav Volný: „Jsou letos v souvislosti s uprchlíky v zahraničí přísnější dopravní kontroly? Komplikují, nebo zpomalují na některých hlavních tazích Evropou průjezd?“

Vojtěch Hromíř: „To jsme zaznamenali především v loňském roce, ale spíše nárazově, a nepůsobilo to úplně fatální problémy.“

Pavel Novotný: „Rychlost jízdy, alkohol za volantem, povinná výbava - na co si dát při cestách v zahraničí největší pozor a kde?“

Vojtěch Hromíř: „Na to musím bohužel odpovědět obecně, na všechno. Otázkou je, jestli se běžný motorista dostane ke všem informacím, které potřebuje.“

Jan: „Pan Hromir,na Slovensku to realne funguje tak,ze pomalsi kamion odboci na minutu-dve na odpocivadlo a ti rychlejsi ho predbehnu-funguje to bez problemov a osobne auta jazdia bez neustaleho brzdenia a pridavania.Preco by to neslo v CR?“

Vojtěch Hromíř: „Intenzita na naší D1, o které je především řeč, je větší a tahle praxe by asi nefungovala.“

Carloss: „Problémem jsou ovšem i řidiči osobních automobilů. Jízda rychlostí 110km/h v levem pruhu, protože předjíždí kamion jedoucí rychlostí 90km/h také není zrovna bezpečné chování.“

Vojtěch Hromíř: „Chce to prostě velkou dávku tolerance od všech zúčastněných. A také odpovědnosti. Smiřme se s tím, že nejvyšší dovolená rychlost 130 km neznamená, že pojedu celou dobu 130 anebo i více. :-)“

Josef Novák: „Myslíte si, že opravované úseky silnic I.tř. a dálnic jsou opravovány v minimálních časech? Není možné na důležitých úsecích pracovat i více jak na jednu směnu, třeba i v noci pokud jsou mimo město, jaká je praxe v jiných zemích Evropy?“

Vojtěch Hromíř: „Nedokážu to posoudit, ale myslím, že se v současné době způsob výstavby u nás od zahraniční praxe moc neliší.“

Vlasta Ouhrabek: „Proč ŘSD na jaře umístí na cesty značku "pozor nerovnost na silnici" a na opravy těchto úseků dojde až v létě nebo na podzim? Není jednodušší je opravit hned na jaře než o prázdninových měsících? Musí se všechny opravy provádět hlavně v červen“

Vojtěch Hromíř: „Tak to netuším.“

Honza: „Vidíte i situaci na silnicích 1. - 3. třídy, kde nehody s kamiony končí vetšinou tragicky a devastují silnice v obcích z jejich průjezdu nic nemají a to ani ČR (daně) opravy pak platí občané. Co říkáte na mýto za průjezd nad 7,5t. Většina kam. je zahr.“

Vojtěch Hromíř: „Mýto na těchto silnicích s malou intenzitou nepodporuji. Kolizní situace je třeba řešit značkami zákaz tranzitní dopravy. Ty vyženou kamiony, které tam nemají co dělat, zpátky na hlavní trasy.“

Vladan: „Na dálnici mi kamiony nevadí, nicméně pokud na okresní či krajské cestě jedou tři nákladní automobily z návěsem těsně za sebou jsou i z rychlým vozem nepředjetelné.Stejně tak nepřiměřená rychlost těchto kolosů v obcích. A nejde o náhodný jev.“

Vojtěch Hromíř: „Obojí je nepřijatelné chování řidičů. Tady může pomoci jen přítomnost policie.“

Jan: „Na novou síť silnic a dálnic nejsou peníze, protože opakovaně musíme opravovat ty silnice a dálnice, které kamiony zničí!! Drtivá většina je pak zahraničních přepravců, kteří ČR pouze pojedou a zanechají za sebou pouze zničené komunikace.“

Vojtěch Hromíř: „Zahraničních je asi polovina. A je potřeba se podívat i na kvalitu silnic. Měly by být projektovány na provoz kamionů bez problémů.“

Milan Peroutka: „Neměli by za volant kamionu usedat zkušení řidiči a né hned mladící, kteří mají ještě tzv. teplé papíry? Nemůže fungovat v ČR systém jako dřív, kdy začátečníci jezdili vnitrostátní a až po tisícovkách km mezinárodní dopravu?“

Vojtěch Hromíř: „To by byla jistě ideální situace. Ekonomika ale roste a poptávka po dopravě je vysoká. Každopádně je třeba vážit, jaké řidiče dopravce za volant posadí.“

Tomáš Fuk: „Je možnost vyčístlit škody, které způsobují dopravní zácpy při rekonstrukcích dálnic a silnic? Případně jdou nějakým způsobem vymáhat? Třeba takových 100 kamionů co stojí 3h na dálnici v koloně přece něco musí stát a někdo to musí ve finále zaplatit?“

Vojtěch Hromíř: „To je správná otázka. Ztráty jsou obrovské pro všechny. Ale nemyslím si, že je tady nástroj, jak ty škody uplatnit.“

Roman Tyčka: „Proč je u řidičů kamionů pravidelně tolerováno překračování rychlosti a nejvíce jsou za rychlost pokutování řidiči osobních vozidel? Jak je možné, že mě v 90km/h předjíždí kamion? nebo na dálnici při 90-100km/h? V ČR již neplatí 80km/h?“

Vojtěch Hromíř: „Ano, i to se někdy děje. Stejně jako osobní vozidla jezdí také rychleji, než je povoleno. Jediný lék je dohled.“

Jana S.: „Nejdřív se musí všichni řidiči a hlavně řidiči osobních aut naučit dodržovat předpisy, naučit se pořádně zipovat a jezdit ohleduplně, protože to není problém jen u kamionů. Také špatně naplánované opravy D1 a ostatní uzavírky komplikují dopravu“

Vojtěch Hromíř: „Ok, souhlas.“

Pavla: „Proč hážete všechno na kamiony, provoz nebrzdí jen nákladní auta, nehody nezpůsobují jen kamiony, spousta osobních aut jede 60,70 km/h. Je to diskriminace, za kazdým volantem se najde bezohledný řidič, kamion, nekamion......“

Vojtěch Hromíř: „Zcela souhlasím.“

Marek Procházka: „Zákaz předjíždění je nesmysl. Nebylo by jednodušší pokutovat zejména řidiče předjížděných (tzn. pomalejších) kamionů, kteří by měli umožnit rychlé předjetí snížením rychlosti? Ti jsou totiž hlavními viníky déletrvajícího předjíždění nákladních aut...“

Vojtěch Hromíř: „Asi ano. Ale kontrola tohoto jevu není úplně jednoduchá. Nicméně se zřejmě téměř neprovádí.“

Carloss: „Asi nejefektivnější by bylo vytlačit, zejména tranzitní, kaminony na železnici.“

Vojtěch Hromíř: „To je mantra politiků už desítky let. I přes obrovské investice se to nikdy nepodařilo (snad kromě Švýcarska). Železnice a silnice se o přepravy dělí a rozhoduje zákazník, vychází to tak, že 80 procent jede po silnici a 20 po železnici a nevěřím tomu, že to lze příliš změnit.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2016
 P ST