Nový interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Na téma „Tajemství letu MH370“ s kapitánem Boeingu Ladislavem Kellerem.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

letecký publicista

Ladislav Keller

Před dvěma lety se odehrála jedna z největších záhad v dějinách letecké dopravy. 8. března 2014 zmizel cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu beze stopy Boeing 777 malajsijských aerolinií. Letoun s 239 lidmi na palubě se z dosud nejasných příčin odchýlil daleko od plánované dráhy letu. Předpokládá se, že stroj spadl do Indického oceánu zhruba 1800 kilometrů jihozápadně od Austrálie. Zjistíme někdy osud letu MH370? Ptejte se dnešního hosta, kterým je letecký publicista a pilot dopravního letadla Ladislav Keller.

Záznam chatu z pondělí 7. března 2016

Tomáš Kadlec: „Letecké nehody se zkrátká stávají, ne často, ale stávají. Ale stalo se už někdy v minulosti, že by dopravní letadlo prostě zmizelo a jeho osud byl znám až s odstupem několika let? A je Boeing malajských aerolinek dnes jediným pohřešovaným letadlem? Díky“

Ladislav Keller: „Ano, jako příklad lze uvést Emilii Erhartovou, americkou letkyni, která ve třicátých letech minulého století zmizela při přeletu Tichého oceánu. Před několika lety byly náhodně nalezeny ostatky trosečníků na opuštěném ostrově, které s největší pravděpodobností patří Emilii Erhartové a navigátorovi.“

Pavel: „Proč nejde zmizelé letadlo najít v oceánu s pomocí nějakého satelitu, je jich přece nad námi jich spousta?? Děkuji“

Ladislav Keller: „To je velmi nepravděpodobné, protože zmizelé letadlo se nachází hluboko pod mořskou hladinou, kam satelity nevidí.“

Martin Jedlička: „Jak je možné, že při tak rozvinuté a pokročilé technologii sledování letadel i pomocí satelitů s velmi vysokou rozlišovací schopností, fungujících prakticky 24 hod. on-line, nelze detekovat přesné místo zmizení letounu ? To mi opravdu nejde na rozum !“

Ladislav Keller: „Ano, v současné době ještě není stoprocentní radarové pokrytí vzdušného prostoru nad zeměkoulí. Právě toto je důvodem, proč MH370 po vypnutí komunikačních prostředků nebylo vidět na radarech.“

Radka Janák: „Dobrý večer, jaká je Vaše teorie zkázy letu MH 370? Proč se letadlo ocitlo tak daleko od plánované trasy, proč změnili trasu letu tak náhle? Je možné, že nevěděli, že se z kursu takto vychýlili?“

Ladislav Keller: „V současné době se odborná veřejnost domnívá, že se jednalo o záměrnou činnost někoho z posádky, pravděpodobně kapitána. Důvody pro toto jednání nejsou známy.“

Tomáš Horák: „Prosím, popište jakou roli sehrála místně příslušná a věcně odpovědná služba řízení letového provozu v této tragické události. Nesledovala letadlo, letělo bez komunikace, radarových systému nebo dalších technických prostředků, nebo ho nemohla sledovat?“

Ladislav Keller: „Selhání služby letového provozu vidím ve špatné komunikaci mezi vietnamskou a malaysijskou službou řízení.“

Blažena Švandová: „Let KAL007 svého času také zmizel z obrazovek radarů a i tehdy se hovořilo o různých příčinách. Jaká je definitivní verze zmizení letu KAL007?“

Ladislav Keller: „Bylo spolehlivě prokázáno, že letadlo bylo sestřeleno Sovětskou protivzdušnou obranou, poté co KAL007 opakovaně vlétl do vzdušného prostoru Sovětského svazu a pohyboval se v blízkosti strategických základen na Sachalinu.“

Skácel Petr: „Jak si vysvětlujete fakt, že černé skříňky je obtížné najít? Zvláště při dnešní technice přeci by neměl býti problém je opatřit signalizačním zařízením, které se spustí ještě před startem letadla, že? V prostoru velikosti Řecka nelze cokoliv nalézt?“

Ladislav Keller: „Musíme si uvědomit, že nouzový vysílač má omezený výkon a na tak velikém prostoru jako je Tichý oceán se mohlo velmi snadno stát, že senzory lodí, které letadlo hledaly, byly příliš daleko.“

Antonín Hubička: „Mohl byste, prosím, probrat různé konspirační verze zmizení MH370 a ve stručnosti zdůvodnit, proč se jimi nezabývat?“

Ladislav Keller: „1) Únos letadla mimozemšťany. 2) Únos letadla zmocněním se jeho ovládání na dálku a jeho řízení pomocí dálkového ovládání. 3) Sestřelení letadla americkým letectvem.“

Aleš Caplár: „Dobrý večer, tvrdíte, že není dostatečné radarové pokrytí. Dovolil bych si nesouhlasit, jelikož v oblasti mají USA radarovou základnu na ostrově Diego Garcia. Proč Američané neposkytli záznam ze svých radarů,když okolní státy včetně Vietnamu tak udělaly“

Ladislav Keller: „Americká základna je od Malaysie vzdálená více jak čtyři tisíce kilometrů, to mluví za vše, takový rozsah nemá žádný radar.“

Martin J: „Myslíte si, že by v budoucnu těmto příhodám zabránilo zdvojení letů (hladina, směr atd. případně více letadel se společným směrem, hladinou atd?), protože aby se ztratily dva lety (více letů) paralelně vedle sebe je příliš nepravděpodobné? Děkuji“

Ladislav Keller: „Tento způsob je nereálný, protože letadla musí mezi sebou dodržovat rozestupy v řádu několika kilometrů.“

Aleš: „Létají kapitáni často s dopravními letouny bez cestujících? Chce-li "zmizet ze světa", nemusí z toho být tragédie pro stovky lidí. děkuji“

Ladislav Keller: „Ano, čas od času posádky provádí přelet letadla bez cestujících, jako příklad lze uvést první a poslední let na nějaké lince, nebo v případě, že se provádí tak zvaný technický přelet letadla z nebo do velké revize, která se provádí daleko od místa působení společnosti.“

Tomáš N.: „Dobrý večer, připouštíte možnost, že by šlo o pojišťovací podvod? Děkuji“

Ladislav Keller: „Ano, je to jedna z konspiračních teorií, která by potvrzovala, proč někdo z posádky s letadlem záměrně zmizel tak, aby nebylo nalezeno. Pokud je letadlo nalezeno a prokáže se sebevražda, pojistné se neproplácí.“

Štefan: „Odkud čerpá data služba Flightradar?“

Ladislav Keller: „Omlouvám se, nevím.“

jarek: „Proč nemají letadla zdvojené černé skříňky (zanedbatelné náklady), nebo kamery vně letadla pro sledování závad?“

Ladislav Keller: „Vnější kamera není schopná detekovat jakoukoliv závadu na systémech letadla. Zdvojené černé skříňky nic neřeší, pouze komplikují systém letadla a jsou zdrojem dalších závad.“

Štefan: „Je podle Vás možné aby letadlo přistálo například na nějakém starém vojenském letišti aniž by si toho někdo všiml? Když si kapitán cvičil přistání na krátkých letištích?“

Ladislav Keller: „Ano, je to možné, ovšem pouze v případě, že letiště se nachází v místech mimo nebo daleko od civilizace - například opuštěná základna za druhé světové války.“

Petr Šrámek: „Dle mě i vašich doplňujících informací se kapitán chystal přistát na malém letišti - ostrově a nepovedlo se to. Nebo se to povedlo a poměrně snadno demontovatelnými částmi stroje se krmí důkazy o pádu do vody. Nenašla se žádná velká plavbyschopná troska.“

Ladislav Keller: „Kromě přistání na malém letišti na ostrově mohl být odhodlaný přistát na oceán. Musíme si uvědomit, že se stále pohybujeme na bázi spekulací.“

Olin: „Kolik by se dalo utržit za Boing rozložený na náhradní díly? Co když vyplavené trosky jsou pouze kamufláží a zakrývání této konspirační teorie?“

Ladislav Keller: „Nic. Díly letadla nejsou náhradní díly do automobilu, všechny větší konstrukční celky a díly musí mít platnou průvodní dokumentaci.“

Kuba: „Dobrý večer. Chtěl bych se Vás zeptat, zda byste dokázal za letu vyřadit systém ACARS jako se to povedlo někomu z posádky MH370? Mají piloti detailní informace o všech systémech letounu v rámci výukových osnov, je pro piloty snadné se k nim dostat? Děkuji“

Ladislav Keller: „Systém ACARS byl vypnut pouze částečně. Systém předávání dat o motorech lze z pilotní kabiny vypnout, proto tento systém předává informace až do poslední chvíle a umožnil tak alespoň přibližně určit místo nehody.“

Stanislav: „Dobrý večer,jak vůbec může zmizet velké dopravní letadlo beze stopy?Není snad po celou dobu sledováno tech.prostředky ze země?Není snad trvale ve spojení s pozemní dispečerskou službou?Je snad možné,aby vše selhalo?Jak je to zajištěno?Děkuji za odpověď.“

Ladislav Keller: „V tomto případě se letadlo nacházelo mimo dosah primárních i sekundárních radarů.“

WM: „Kdo má nejvíc informací podle Vás o kauze 2014 Boeing 777?“

Ladislav Keller: „Malaysijská a australská vyšetřovací komise.“

John Ge: „Co se v řízení letového provozu změnilo po zmizení letu MH370? Reagovali na neštěstí nějak tvůrci předpisů, výrobci či provozovatelé letadel?“

Ladislav Keller: „Ano, v současné době se připravuje globální změna systému řízení letového provozu. Po zavedení nového způsobu řízení už nebude možné zmizet nebo se ztratit.“

Ivan Horák: „Zaregistroval jsem úvahy o zrušení postu 2. pilota v posádce dopravního letounu. Jak se díváte na tuto možnost?“

Ladislav Keller: „Je to hloupost. Jednopilotní provoz se v obchodně-letecké dopravě ani do budoucna nepředpokládá. V současné době se připravují a certifikují zařízení, která umožní to, že na dlouhých letech jeden z pilotů bude moci odpočívat a druhý bude letadlo řídit, s tím, že část činnosti jednoho z pilotů převezmou automatizované systémy - ovšem to je běh na velmi dlouhou trať.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2016
 P ST