Chat

Jiří Svoboda
Jiří Svoboda je režisér nového českého filmu Sametoví vrazi, který vyrobilo Centrum dramatické tvorby televizního studia ČT Ostrava. Detektivní snímek o orlických vraždách plný napětí je založen na skutečných událostech. V kinech od 27. ledna.
Záznam chatu z pondělí 31. ledna 2005
chatařka: „Brý den, pane režisér.Je mi 14 a chtěla bych jít do kina na Sametové vrahy,protože mě hodně zajímají detektivní případy, ale mamka mě na to nechce pustit, prý to není pro mě.Co si o tom myslíte Vy?Děkuji za odpověď“
Jiří Svoboda: „Přeji všem dobrý den. Já s přístupností filmů nemám problém, je to spíš otázka pedagogická. Asi musíte dbát názoru rodičů. Záleží na tom, jak jste citlivá a jak na vás působí poněkud drastické scény. Osobně se domnívám, že řada mladých lidí dnes vidí obdobné filmy v televizi a mají tedy již s žánrem zkušenost.“
mar: „Jaký je váš plat?!?“
Jiří Svoboda: „Režisér nemá plat, neboť není zaměstnancem. Má honorář za vytvoření filmu. Honorář je dnes smluvní, tzn. že záleží na dohodě s producentem a na tom, jak velmi chcete nějakou látku natočit a jak o to stojí producent. U nás se honorář režiséra za hraný celovečerní film pohybuje v rozpětí 230 - 600 tisíc. Je třeba tento honorář rozpočítat na zhruba dva roky, které na filmu pracujete a uvažovat o tom, že pak třeba dva tři roky netočíte nic.“
p.Slanoušek: „Haloo.“
Jiří Svoboda: „Ano jsem tady. Ale vaší otázce jsem nerozuměl. S programem ČT nemám nic společného a vysílání různých pořadů neovlivňuji.“
chalupář: „Dobrý den, setkal jste se s některým s vrahů o kterých je film?“
Jiří Svoboda: „Všechny obviněné a později odsouzené jsem sledoval během procesu a odvolacího řízení. Hovořil jsem s pachatelem, který se jmenuje ve filmu Karel Hrubeš (Michal Dlouhý). S předobrazem Ludvíka Křížka to nemělo smysl, protože se nikdy nepřiznal a byl odsouzen na základě nepřímých důkazů a svědectví ostatních.“
p.Slanoušek: „Jste stále clenem strany KSČM?“
Jiří Svoboda: „Nejsem členem žádné politické strany od června 1993.“
chatařka: „V TV jsem viděla film o filmu Sam. vrazi a fakt mě to dost zaujalo.Myslim, že budu dál pokračovat v přemlouvání rodičů:-) Jinak bych se chtěla zeptat, jak se vám spolupracovalo se všemi herci,např. s Richardem Krajčem.Víte, jednou bych chtěla být taky herečka!!“
Jiří Svoboda: „Režisér si musí s herci rozumět, to je základní předpoklad pro natočení filmu. Richard Krajčo je nesmírně ukázněný a pracovitý člověk. Točil jsem s ním již film "Udělení milosti se zamítá". Pokud jde o vaše předsevzetí, je mnoho povolaných a málo vyvolených. Přece jen jsou jistější povolání. Herectví sice úspěšným přináší radost a popularitu, ale tě¨m ostatním frustraci.“
anonym: „Jaké je to být režisérem?VYstudoval jste FAMU?Je to naFAMU těžké?“
Jiří Svoboda: „Studoval jsem v ročníku Karla Kachyni. Obtížnost studia se proměňuje. V konci 60tých let byli na škole nesmírně nároč¨ní pedagogové - Elmar Klos, Otakar Vávra, Evald Schorm, Karel Kachyňa, Jan Matějovský. Kladli velký důraz na všeobecné vzdělání. Tato náročnost ještě setrvačností existovala na počátku 90tých let, kdy jsem sám začal na škole učit. Postupně se mi zdá, že poklesla úroveň obecného vzdělání.“
Jiří Riki Řeháček: „Pane režisére, mám dotaz - dostal jste otázky z týdeníku Palcát? Pokud došlo k nějakému šumu, rád je pošlu. děkuji“
Jiří Svoboda: „Nevzpomínám si. Zmizely asi opravdu někde v šumu. Pošlete je.“
. Fridrich: „Jaktože Laberda má tolik neomluvených hodin na scůzkách S4C ???“
Jiří Svoboda: „Ahoj kamaráde, ale já jsem na žádný sraz nedostal pozvání od roku 1998 tuším, kdy jsme se sešli na Bresoně. Pozdravuj ostatní. Adresu mám pořád stejnou.“
honza: „Dobrý den pane režisére,chtel bych se zeptat jak se vám spolupracovalo s richardem krajčem.dekuji za odpoved.“
Jiří Svoboda: „Na to jsem už odpovídal. Rád bych s Richardem dělal nějakou velkou roli. Má obrovskou vůli a soustředění na práci a je to vnitřně zajímavý člověk - ve filmu musí herec vždy promítnout do postavy kus sebe sama.“
Jiří Riki Řeháček: „1) Co vás vedlo k tomu, že jste si zvolil takovéto téma? 2) Orlické vraždy byly samy o sobě něčím zrůdným, dotklo se nás to také v Táboře, a tak jsme většinou zvědaví na filmové zpracování stejnojmenné knížky, na níž jste pracoval se Soňou Štroblovou. Co ve filmu neuvidíme? 3) Vy převážně pracujete pro televizi, učíte na pražské filmové fakultě, a tak proč jste se pustil do filmu a ještě k tomu o polistopadové české mafii? 4) Jak jste vybíral herce pro jednotlivé postavy? Proč zrovna herci, jako je Michal Dlouhý, Jan Dolanský, Richard Krajčo, Alice Veselá, Lucie Benešová, Jan Vondráček, Petr Motloch nebo Zuzana Kocúriková? 5) Kauza orlických vražd není zrovna moc stará, soud sice odsoudil v roce 1997 Karla Kopáče, Ludvíka Černého nebo Vladimíra Kunu, ale veřejně se ví, že mnozí unikli spravedlnosti. Jsou na svobodě a vzhledem k tomu, že to není zas tak dávná historie by se mohli z obavy odhalení vám mstít, snažit se zabránit dalšímu rozvíření této kauzy. Nemáte někdy strach? 6) Doposud je toho mnoho nezodpovězeného, nebojíte se, že otvíráte pandořinu skříňku? Lidé na Písecku a Táborsku si tyto zvěrstva moc živě pamatují. Jednalo se také o lidi z těchto regionů, vznikaly fámy, různá podezření i osočení, že ten a ten byl do celé kauzy namočen, že jiný letoval sudy apod. Většina z nich ani v orlických vraždách nefigurovala, mnozí jsou na svobodě. Nemáte obavy z toho, že se může opět roztočit kolotoč kolem porevoluční mafiánské ságy? Nejde jen o kriminální činy, ale o spolčení mafii“
Jiří Svoboda: „Těch otázek je na celou stránku. Zodpověděl bych je nějak zvlášť, pokud mi pošlete emailovou adresu. Některé otázky jsou určitě zajímavé - je pravda, že řada pachatelů a spolupachatelů asi trestu unikla, protože se nenašlo dost důkazů. Kdo nemá strach? Já se ale bojím i jezdit po dálnici, protože mladí frajeři jezdí v těch silných autech hrozně rychle.“
Jaris: „Dobry den,brouzdal jsem teď na stránkách Sametových vrahů a zajímala by mě vaše reakce na příspěvek od petra v sekci diskuze:"Kosovský albánec nosí na krku pravoslavný kříž, Audi TT je koupeno v autosalónu BMW, v polovině devadesátých let dostane syn jedné z obětí stolní počítač s velkým LCD monitorem, záznam natáčený na digitální kameru se likviduje spalováním VHS kazety, ve filmu se objevují modely aut, které v té době ještě nebyly varáběny a lidé na sobě mají kravaty a obleky dle módy z roku 2002 - 4..." já osobně jsem film ještě neviděl tak nemohu posoudit autentičnost:))“
Jiří Svoboda: „Především jsme nenatáčeli dokumentární rekonstrukci, ale hraný film. Příběh se nevyčerpal začátkem 90tých let a pro mnoho lidí nemá dobový odkaz rozhodující význam. Audi TT opravdu v té době nebylo, ale není zcela snadné získat dnes už v podstatě historický vůz, který by vypadal jako nový z prodejny a který by zároveň majitel půjčil hercům. Cíl historické rekonstrukce by byl splnitelný za předpokladu, že bychom měli k dispozici minimálně dvojnásobný rozpočet (zahrnu-li do toho vnější podobu ulic, obchodů, restaurací atd.)“
Jiří Riki Řeháček: „Pane režisére, právě proto jsem je posílal předem, ale Indiáni asi vytrhali dráty, a tak někam vyšuměly. Dneska mám uzávěrku, a byl bych rád, kdyby byly v dnešním čísle, protože to navazuje na promítání kin na Táborsku a Soběslavsku. děkuji: palcat.rehacek@volny.cz; rehacek@centrum.cz“
Jiří Svoboda: „Opsal jsem si adresu a budu se snažit.“
SVORAD: „Přeji Vám krásný den,zajmalo by mě jak dlouho trvala příprava na film Sam. vrazi a jak dlouho se natáčel?“
Jiří Svoboda: „Příprava začala v dubnu 2003, kdy se rozhodlo vedení studia ČT Ostrava film realizovat. Zhruba tři měsíce jsme pracovali na obsazení, obdobně pak na výběru lokací, kde jsme se museli značně přizpůsobit rozpočtu. Natáčet dnes film v Praze je opravdu svízelné, protože pražské obvody i Magistrát a další úřady i soukromníci jsou zvyklí na ceny, keré platí zahraniční produkce. Proto jsme museli postupně řadu motivů vyhledávat znovu na ostravsku, kde přece jen ještě existují fandové a chápou, že nejsme MGM. Film se točil 36 natáčecích dní a tolik motivů bylo možné obsáhnout jen díky perfekcionizmu šéfproducentky ostravského studia Hany Bílé, která vedla natáčení po produkční stránce. Dokončovací práce filmové a televizní verze pak trvaly další čtyři měsíce.“
chatařka: „Nezlobte se na mě,ale nevím,jaké další filmy jste natočil. Mohl byste nějaké napsat?Moc by mě to zajímalo.Dekuju“
Jiří Svoboda: „Dívka s mušlí, Skalpel prosím, Zánik samoty Berhof, Prokletí domu Hajnů... bylo jich celkem 14 a asi 25 TV inscenací. Podrobnější informace najde¨te na www.svobodajiri.euweb.cz“
Hanka S.: „Setkal jste se s nějakými rodinnými příslušníky orlických vrahů? Jsou i jejich osudy ve filmu autentické?“
Jiří Svoboda: „Ano. V zásadě všechny osudy mají původ v realitě a zásadně jsem se od nich neodchyloval. Manželka Ludvíka Křížka, který byl odsouzen na doživotí, byla nakonec vystěhována z bytu, který získali neoprávněně. Pokud vím, nemůže se ani věnovat práci učitelky v mateřské školce, kde dříve působila, protože si to rodiče nepřáli. Pracovala jeden čas jako uklízečka. Domnívám se, že byla na událostech zcela bez viny a o druhém životě dvého muže nevěděla. Bližší podrobnosti lze najít v knize Sametoví vrazi, kterou jsme napsali se spisovatelkou Soňou Štroblovou.“
Jaris: „:)diky za odpověď.Ještě by mě zajímalo,zdali byl příběh napsán jen podle informací z médií a nebo byly použity i jiné zdroje?“
Jiří Svoboda: „Média přinesla pouze hrubou informaci. Čerpal jsem ze spisů, z rozsudku, z rozhovorů s kriminalisty, kteří causu vyšetřovali i vyšetřovatelkou, která nakonec získala od většiny pachatelů doznání. Mluvil jsem i s hlavní postavou příběhu a některými příbuznými pachatelů i obětí.“
Giulio: „Mám otázku jak se dostat do vašeho filmu?Jste skvelý režisér a nikde jsem nezachytil casting.Byl bych moc rád kdybych s vámi mohl spolupracovat. Neni možnost vám osobně poslat email,fotky atd. Popřípadě se někde sejít. Děkuji“
Jiří Svoboda: „Určitě mi můžete poslat fotku a CV - mailovou adresu najdete na mých internetových stránkách.“
Michal z Prahy: „Přeji Vám dobrý den, zajímalo by mě jak se Vám spolupracovalo s Janem Dolanským.“
Jiří Svoboda: „Honzu Dolanského jsem vlastně pro film objevil - hlavní role ve filmu "Udělení m¨ilosti se zamítá" byla jeho první zkušeností s kamerou. Při natáčení se také seznámil s Lenkou Vlasákovou, která hrála ve filmu jeho partnerku. Nyní je jeho manželkou.“
chatařka: „Co si myslíte o Vojtovi Kotkovi a jeho hereckém nadání? A vůbec,co si myslíte o současném stavu mladých her.talentů v ČR?“
Jiří Svoboda: „Domnívám se, že mladí herci jsou dnes daleko lépe připravení na práci ve filmu, než starší generace, která byla zvyklá přenášet na TV obrazovku či plátno převážně herectví z jeviště. Na jevišti nikdy nevidíte herci do očí, nemůžete vyčíst jeho vnitřní život. Kamera je nemilosrdná. Jakmile si herec uleví a nemá dostatek vnitřního nasazení, kamera to prozradí. Film navíc dnes vyžaduje po hercích i fyzické nasazení, které bylo dříve nezvyklé.“
Jakub Svoboda: „Přeji dobrý den, a měl bych otázečku. Jak se vám pracovalo s Alicí Veselou? Jsem jejím velkým obdivovatelem a zdá se mi, že je herecky moc dobrá (na to, že herectví nestudovala a učí se takříkajíc "za pochodu"), talentovaná a přirozená. Někteří si to ovšem nemyslí. V jedněch novinách např. napsali, že její postava byla dobře typově obsazená, ale že je Alice herecky limitovaná, čemuž moc nerozumím. Jaký na to máte názor vy, nejpovolanější osoba? Nevím, ale myslím si, že kdyby nebyla dobrá, do takového projektu byste si ji neobsadil... Čím vás přesvědčila? Děkuji za odpověď. J.S.“
Jiří Svoboda: „Přesvědčila mě především na hereckých zkouškách. Je to silná osobnost děvčete, které má v sobě drsnost i něhu, poetičnost i erotické napětí. A to jsem od té role očekával. Alice je nesmírně pilná a vnímavá a potřebuje jen častější účast na větších projektech, kde by získala jistotu. Obsadil bych ji znovu. Určitě.“
Petra K.: „Dobrý den, v sobotu jsem zhlédla film Sametoví vrazi a můžu konstatovat, že tak dobrý fim jsem už dlouho neviděla.V záplavě amerických ptákovin se konečně objevil zajímavý film. Zajímalo by mě, s charakteristikou které postavy jste měl největší problémy? Děkuji, přeji hezký den.“
Jiří Svoboda: „Děkuji za váš příznivý názor. Složité jsou obě ústřední postavy - Ludvík Křížek a Karel Hrubeš. Mísí se v nich krutost, bezcitnost, v případě Křížka chvílemi až patologická, a něha, touha po lásce, po plném rodinném životě. Spojit tyto krajnosti do věrohodného celku je pro herce nesmírně obtížné.“
Giulio: „Dobrý den, chtěl jsem se zeptat připravujete nějaky nový film?“
Jiří Svoboda: „Dokončil jsem TV film "Jasnovidec" o procesu s Janem Hanussenem, který se dostal do blízkosti vedení nacistické strany a v roce 1933 byl zavražděn protože předpověděl požár Říšského sněmu. Hraje v něm O.Pavelka, R.Hrušínský, T.Töpfer, M.Vašut, I.Chýlková ad.“
Jakub Svoboda: „A obsadíte ji? :-))) Myslím tedy jestli se rýsuje nějaký váš projekt, kde by mohla hrát? A jak vlastně probíhají herecké zkoušky? Tedy konkrétně co musela Alice všechno dělat? Děkuji. J.S.“
Jiří Svoboda: „Casting je poměrně složitý, začíná od fotografií a základních charakteristik. Následně navazují schůzky a pohovory, fotografie a v užším výběru pak zkouška několika klíčových scén s několika partnery. Jistě s ní také počítám.“
Irena.Meierová: „Vážený pane režisére, jsem Irena Meierová sestra Karla Kopáče. Ve čtvrtek jsem viděla Váš film o našich osudech a i když je hned na začátku uvedeno, že případ byl pouze předlohou, diváci si filmové osudy spojí s našimi skutečnými životy, a proto se cítím postavou filmové Ireny velmi zneuctěna a uráží mě, jak jsem ve filmu vypodobněna. Vy i herci jste údajně studovali vyšetřovací spisy a psychologické profily, tím spíše mi není jasné, proč jste ze mě ve filmu udělal tak negativní postavu. 1. Nikdy jsem nechodila s bratrem a jeho přáteli na jejich večírky, protože jsme se v tu dobu ani jako rodina moc nevídali a tudíž jsem nemohla vědět co dělá, s kým se stýká a neznala jsem lidi kolem něj. 2.Udělal jste ze mě děvku, která si to rozdává na potkání skoro s každým, neříkám, že jsem byla svému manželovi věrná, ale rozhodně ne takto veřejně a nikdo o tom nevěděl. 3.NIKDY a to zdůrazňuji (a v mém vyšetřovacím spise to nenajdete) jsem se nepřiznala k předání obálky s penězi a fotkou, abych objednala vraždu svého manžela, jak je uvedeno na závěr v titulkách. Jsem již nějakou dobu na svobodě a snažím se žít zase normální a klidný život, ale Váš film mi k tomu rozhodně nepřispěje. Irena Meierová“
Jiří Svoboda: „Zdravím vás. Jak jsem již několikrát zdůraznil, film i kniha byly realizovány na motivy konkrétního případu a postavy mají svá jména, která se k reálným neodkazují. Sám jsem jména nikdy nepoužil. Vycházel jsem skutečně ze svědectví různých lidí, hostů kavárny v saloncích ND a kavárny na Národní třídě, kde se scházela velmi různorodá společnost. Postava, o které píšete, se bezpochyby stýkala a znala s postavou, která se ve filmu jmenuje Petr Vychodil a v závěrečných titulcích je napsáno, že se k objednávce vraždy svého manžela nikdy nepřiznala. V mnohém jsem vycházel z písemných i ústních výpovědí Karla Hrubeše, hlavní postavy mého příběhu. Vám jinak přeji klidný a normální život, jaký si přejete i vy.“
anonym: „Nebudete mít někdy v budoucnu zajímavou příležitost i pro Janu Brejchovou, která vytvořila hodně zajímavých postav ve vašich filmech? Už dlouho žádnou dobrou roli nedostala a jistě by si ji zasloužila.“
Jiří Svoboda: „Jistě bych s Janou hrozně rád na něčem pracoval. Nedostal se mi však do ruky scénář, který by se pro ní hodil. Už několik let přemlouváme Vladimíra Körnera, aby něco napsal, čím bychom navázali na Zánik samoty Berhof.“
V.Neckář jewnior: „S kterými zahraničními herci a herečkami by jste rás spolupracoval?“
Jiří Svoboda: „Rád bych pracoval s mnoha, ale vím, co je asi reálné. Jak jste si jistě všiml, evropské filmy americkými herci neoplývají a to nejen z finančních důvodů, ale i proto, že pro ně je rozhodující americký trh. Obdivuji Joddy Foster, Roberta de Niro, B.Pitta, S.Stoneovou...“
anonym: „Nevíte o nějaké specializované půjčovně, kde by šel sehnat Váš film Prokletí domu Hajnů? Nikde ho nemůžu sehnat. Neviděl jsem ho a po zhlédnutí jiných vašich filmů (Udělení milosti se zamítá, Jehla, Zánik samoty Berhof) by mě hodně zajímal.“
Jiří Svoboda: „Bohužel nevím. Všechny filmy, které byly natočené ve FS Barrandov dnes spravuje Bonon film, který disponuje i jejich video a DVD kopiemi. Možná Národní archív.“
Jakub Svoboda: „Tak to jsem velmi rád a jen doufám, že to bude brzy! :-))) Předpokládám, že tedy předváděla nějakou scénu s Michalem Dlouhým, a pokud to měla být scéna klíčová, tak zřejmě ta asi poslední - loučení??? Ale hlavně by mě hodně zajímalo, v čem byla lepší, než ostatní adeptky na tu roli, že ji nakonec právě ona dostala (díkybohu!)? Díky. Kuba.“
Jiří Svoboda: „Ano, zkoušel jsem scénu seznámení a pak scénu rozloučení. Pro postavu měla fyzické dispozice, představoval jsem si vždycky, že by to měla být krásná ženská, protože Hrubeš si mohl jistě vybírat. Ženská, která dokáže získat pozornost na první pohled a udržet si ji i později, když ji poznáme zblízka. To si myslím, že Alice dokáže.“
anonym: „Chtěla bych si zahrát ve filmu. Co mám dělat?“
Jiří Svoboda: „Zkusit se přihlásit do některé castingové agentury, která nabízí fotografie a zná typologii. Dále je možné se přihlásit do hereckého odd. ČT na Kavčích horách, kde je rovněž velká databáze s fotografiemi a základní charakteristikou.“
chatařka: „Pane režisére,omlouvám se,že Vás pořád tak otravuju,ale mohl byste mi prosím odpovědět na moje dotazy ohledně castingu.Chápu,že nemůžete odpovědět každému,ale když mi poradíte,budu Vám moc vděčná.“
Jiří Svoboda: „Myslím, že jsem již odpověděl. Casting probíhá podle záměrů režiséra a možností producenta buˇf tak, že osloví castingovou agenturu, která připravuje podle zadání nabídku hereckého obsazení, nebo (častěji) pomocný režisér (1.asistent režiséra), který působí jako castingová společnost a hledá jednak dle vlastních zkušeností a pak dle hereckých rejstříků - kupř. v ČT. Režisérovi pak předvede fotografie, pokud režisér herce nezná, jde se na něj podívat třeba do divadla nebo si promítne film, ve kterém hrál. V případě neznámých herců jsem mechanizmus již popsal - zkouší së fotogeničnost, fyzická způsobilost pro roli a nakonec herecká zkouška s partnerem.“
Andrej: „Budete natáčet nějaký nový další film? A pokud možno, budou se konat nějaké konkurzy?“
Jiří Svoboda: „Ano, připravuji krimi-film v ČT v Praze a zatím děláme pouze výběr na role chlapců ve věku 20 - 22 let. Ostatní role již máme obsazené.“
Petra K.: „Děkuji za odpověď a mám na vás ještě jednu otázku. Jak reagoval skutečný hlavní hrdina Ludvík Černý (popř. příbuzní pachatelů a obětí) na to, že se chystáte natočit o orlických vraždách film?“
Jiří Svoboda: „Film byl natočen na motivy určitého konkrétního případu. Jednu reakci jste si zde mohla přečíst. Jiné zatím neznám.“
chatařka: „Mám poslední dotaz:jak se můžu dozvědět o nějakém castingu,když nejsem z Prahy ani bližšího okolí,ale jak už jsem psala,z jižní Moravy.Jinak Vám moc děkuju za hezké povídání.Na shledanou.“
Jiří Svoboda: „Nejlepší je napsat na herecké odd. ČT, případně se tam zastavit a přinést různé fotografie. Konkurzy jinak bývají vypsány a vyhlášeny v ČT.“
Giulio: „Děkuji určitě se ozvu.Ještě otazečku. CV? Přeji krasný zbytek dne....“
Jiří Svoboda: „Životopis především profesní a co umíte.“
Jiří Riki Řeháček: „...děkuji a těším se na odpovědi, jinak přeji příjemný chat“
Jiří Svoboda: „Nashledanou.“
SVORAD: „Dobrý den,Pane režisére,zajmalo by mě jak dlouho trvala příprava na tento film a jak dlouho se natáčel?“
Jiří Svoboda: „už jsem odpověděl.“
hlava: „dobry denm mate ambici usilovat s filmem na ceskeho lva 05?“
Jiří Svoboda: „V TV bude film uveden v roce 2006 ve dvoudílné verzi, kde jsou i další scény, které ve filmu nenajdete.“
Michal z Prahy: „Podle čeho jste vybíral hlavní představitele v Sametových vrazích Michala Dlouhého a Jana Dolanského?“
Jiří Svoboda: „Již jsem odpověděl dříve. S Janem Dolanským jsem již pracoval na hlavní roli ve filmu "Udělení milosti se zamítá" (ČT Ostrava) a Michala znám ještě z konzervatoře. Byl vybrán také na hereckých zkouškách.“
V.Neckář jewnior: „Pane režisére jaká je vaše politická orientace? Na začátku 90 let jste dělal předsedu KSČM ale v posledních letech jsem od vás četl nějaké články z nichž vyplývalo že jste velký příznivec Václava Klause.“
Jiří Svoboda: „Ano, jsem velkým obdivovatelem Václava Klause, který vykazuje dlouhodobě názorovou kontinuitu. Ale obdivoval jsem ho již od počátku 90tých let. Najdete-li si rozhovor Práva, který se mnou někdy v roce 1993 vedl Pavel Dostál, naleznete i palcový titulek: Jiří Svoboda si váží Václava Klause. Myslím si, že se rozhodující měrou zasloužil o pokojné rozdělení ČSFR a rozhodující měrou se zasloužil o pokojnou transformaci do podoby otevřené společnosti. Vážím si ho i jako člověka velmi vzdělaného, nejen v ekonomice, ale neméně v literatuře, filmu, dějinách umění. Měl jsem příležitost s ním několikrát na tato témata hovořit a byl jsem překvapený, protože falešný obraz, vytvářený v médiích prezentoval VK jako úzce zaměřeného ekonoma.“
Andrej: „A delaji se nejake konkurzy na role zminovanych chlapcu v danem veku? Rad bych se zucastnil.“
Jiří Svoboda: „Ano. Obraťte se na herecké odd. ČT, váš vzkaz se dostane k mé pomocné režisérce.“
chatařka: „jak dlouho tu ještě budete?“
Jiří Svoboda: „No, už bych potřeboval končit, protože dnes zkouším posluchače školy v Písku a několik jich ještě čeká. A večer mám nějaký pořad v rozhlase.“
Jakub Svoboda: „Omlouvám se, že se pořád ptám, ale ještě něco: Vybíral jste herce pouze podle svých představ, že by měli vypadat, nebo také podle fyzické podoby se skutečnými osobami? Díky Kuba.“
Jiří Svoboda: „Podle svých představ a schopností herců zvládnout složitý vnitřní život.“
Roman z Plzně: „Dobrý den. Připravujete něco nového pro ČT.“
Jiří Svoboda: „Ano. Kriminální film.“
Honza: „Proč je Váš film tak tmavý a laděn v tak ponurých bavrách?_“
Jiří Svoboda: „Je to věc stylizace, na které jsme se shodli s kameramanem. Záleží samozřejmě na kinu, ve kterém film vidíte a svítivosti aparatury. Obdobné je to se zvukem.“
TEREZA V: „Dobry den,od kolika let je prosimvas pristupny finm SAMETOVI VRAZI???“
Jiří Svoboda: „Domnívám se, že od 15.“
krejcarova.eva@seznam.cz: „Budete dávat nějaký seriál s Natalii Orejrou?moc ráda se na vás dívam.“
Jiří Svoboda: „Na to vám neumím odpovědět. Musíte se obrátit na programové odd.“
Petr: „Pane režisére, v jakém stádiu je Vámi připravovaný celovečerní film o Kajínkovi?“
Jiří Svoboda: „Ve velmi počátečním. Zatím shromažďuji podklady a připravuji se na schůzku s panem Kajínkem, který vyslovil předběžně souhlas. Rád bych tentokrát začal knížkou, kterou bych napsal ze subjetivního zorného úhlu pana Kajínka.“
Petr: „Přemýšlel jste už nad DVD verzí filmu? Bude na ní kino verze nebo prodloužená režisérská verze?“
Jiří Svoboda: „Ano. Pokud je mi známo, bude DVD verzi a režisérský sestřih na podzim distribuovat Bonton a to společně s filmem "Udělení milosti se zamítá", kde hrál rovněž Jan Dolanský.“
chatařka: „Zapůsobil jste na mě jako skvělý režisér,ale především jako skvělý člověk a moc si Vás,pane režisére,vážím a doufám,že po těch radách,co jste mi dal,se konečně dostanu do filmu.Ještě jednou děkuju“
Jiří Svoboda: „Přeju vám všechno dobré, hodně úspěchů a hlavně lásky.“
Petr: „V dnešní době je problém dostat lidi do kin na poctivou krimi. Jaká návštěvnost Sametových vrahů by Vás uspokojila?“
Jiří Svoboda: „Hovořili jsme o 150000 s vedením Bonton filmu. Uvidíme. Prý to odhadnou poměrně přesně po druhém víkendu.“
Irena.Meierová: „Děkuji za odpověď, jen by mě zajímalo proč vás nenapadlo se spojit i se mnou a slyšet i můj názor. Vy jste ale raději použil "svědectví různých lidí" stálých kavárenských hostů, což se mi zdá neprofesionální. S postavou Petra Vychodila jsem se znala již z doby před rokem 1989, to nezpochybňuji, to ale neznamená, že jsem věděla o všem, co dělá s Karlem. Film je opravdu dobře natočený a ráda se podívám na Vaše dalšíkterá se mě už nebudou dotýkat.“
Jiří Svoboda: „V době, kdy jsem scénář připravoval jsem oslovil advokáty všech pachatelů a podle jejich reakce jsem se s nimi sešel. Pokud mi byl kontakt odmítnut, neměl jsem možnost ho navázat. Osobně se domnívám, že jsem ve filmu i v knížce vyjádrřil u většiny postav jejich lidské pohnutky k jednání. Mnozí mi vyčítají, že jsem se vyjádřil se sympatiemi o lidských bestiích. Ale já si myslím, že každý člověk má nějaké touhy, sny a naděje, pokud nejde o psychopata. I postava, o které píšete má své srozumitelné pohnutky ujíždějícího vlaku a nerovného partnerství, z kterého by se chtěla nějakým způsobem vyvázat. Opravdu upřímně Vám přeji mír v duši. Vaše životní zkušenost, jak soudím, je peklo i nebe.“
Petr: „Jak se Vám spolupracovalo s mladými tvůrci, kameramanech Martinem Šáchou a střihačem Adamem Dvořákem?“
Jiří Svoboda: „Skvěle. S Martinem jsem pracoval, když byl posluchačem II. ročníku na FAMU na dokumentech, protože se mi zdál být talentovaný. Adam Dv ořák je fenomenální střihač, o kterém ještě hodně uslyšíme.“
Petr: „Které české filmy z poslední doby Vás zaujaly? Jak se Vám líbilo žánrově spřízněné Bolero režiséra F.A.Brabce?“
Jiří Svoboda: „Bolero se mi nelíbilo. Znám inspirační událost a ta byla podstatně zajímavější. Mám rád filmy Hřebejka. Je to filmařský talent od Boha. A také Michálek.“
Jakub Svoboda: „Tak už poslední dotaz: Bude se s vámi a s herci konat nějaké setkání nebo tak něco (např. autogramiáda)? V novinkách u Sametových vrahů jsem zjistil, kam všude se bude cestovat a pořádat besedy atd. (mimojiné všude kromě Olomouce je napsaná i Alice, že se zúčastní) a tady v Praze nebude NIC??? Pokud vím, tak se tu konala pouze slavnostní předpremiéra ve středu 26.1., ovšem jen pro pozvané, tj. ne pro veřejnost, a to je trochu nespravedlivé. Jinak děkuji za odpovědi a přeju hezký zbytek dne. Kuba.“
Jiří Svoboda: „Organizaci má na starost plně distributor - BONTON film. Budeme tento týden v Kladně a v Mostě. Mějte se dobře. Také už budu končit.“
V.Neckář jewnior: „Jaký je váš názor na americký útok na Irák?“
Jiří Svoboda: „Rozhodná politika Spojených států je obecně hrozbou pro terorismus, který eskaloval až po 11.9. únosem letadel a útokem na dvojčata. Chování Sýrie, Iránu i dalších potenciálních rizik pro současný svět se zlepšilo. Válečné operace nikdy nejsou pozitivní a málokdy jsou hodné oslavy.“
Petra Tůmová, Praha: „V sobotu jsem shledla Vas film Sametovi vrazi, moc se mi libil. Chtela bych se zeptat, zda zamyslite natocit dalsi podobny film.“
Jiří Svoboda: „Nezáleží to jenom na mně. Přicházím s různými tématy, ale musím na ně najít producenta. V současné době dost pracuji v ČT Praha. Na nějakých záměrech jsem domluven s vedoucím dramaturgem dr.Jurdou v Ostravě. Čas hrozně letí.“
firstova: „mas holku a jestli si kamaradil s helenou“
Jiří Svoboda: „Milá Báro, patrně se v knížce projevila i něžnější ženská ruka spisovatelky Soni Štroblové. Tempo příběhu je vysoké a vyžaduje pozornost, s tím souhlasím. TV verze bude obsažnější především v některých motivacích postavy L.Křížka a jeho vztahu k manželce, pak i dokončením postavy Ireny u výslechu na policii...atd.“
Lucka: „Dobrý den.sice nejsem vaše velká fanynka ale mám vás jako režiséra rádaa mám ráda vaše filmy!!!“
Jiří Svoboda: „Příprava trvala půl roku, natáčení 24 dny na podzim a 22 dní na jaře 2004. Dokončovací práce do října 2004.“
Martin: „Dobrý den pane svoboda.CHtěl by jsem se zeptat jestli bude nějaký konkurz do filmu v Ostravě.Děkuji za vaší odpověd.“
Jiří Svoboda: „Momentálně pracuji pro ČT v Praze, takže v Ostravě zatím nyní pátrat nebudu.“
Jirka Moravák: „Jak se Vám daří zkloubit dva pojmy-rodina a práce.“
Jiří Svoboda: „Myslím, že daří. Žijeme tak už 30 let. V poslední době jsem dost polevil v tempu, bylo méně příležitostí. To je zřejmé z mé filmografie. Dělal jsem na seriálu 10 století architektury, což byla bezvadná práce.“
Jirka Moravák: „Málokdo se umí vypořádat s minulostí tak jako Vy, jak moc Vás ovlivnil odchod z "VELKÉ politiky"?Opustil jste již ideály jak změnit svět kolem nás,nebo jste jen změnil prostředky.“
Jiří Svoboda: „Pro tzv. Velkou politiku musí mít člověk asi jiné buňky. Přiznám se, že mě to po dvou létech začalo nudit a v dalších volbách bych již do parlamentu nekandidoval. Člověk má dělat to, co si myslí, že umí a co ho baví.“
adélka: „zdravim Vas, jak se Vam dari? Mohl by jste mi napsat Vasi e-mailovou adresu? Moc to pro me znamena. diky moc“
Jiří Svoboda: „Najdete ji na mých web stránkách.“
Filip, Ondra, Honza, Vašek, Kuba, Tomáš a další: „Dobrý den! Chtěli sme se zeptat,jestli byste nám mohl prosím odpovědět,jak a kde ste objevil naší nejoblíbenější a milovanou herečku, úžasnou Alici Bendovou (Veselou),čím Vás přesvědčila o tom,že má roli Ivety hrát právě ona,a jak Vy osobně vidíte její hereckou budoucnost a jestli s ní třeba nepočítáte do nějakého dalšího filmu? Děkujem mockrát,její velcí fanoušci F+O+H+V+K+T+P+M+J+R a další. P.S.: Film se nám líbil,ale Alice tam byla strašně málo,např.oproti knize,kde toho z jejího vztahu s Hrubešem bylo daleko víc! Tak naschledanou a přejem Vám pro Sametové vrahy hodně úspěchů!“
Jiří Svoboda: „Tady jsem na to už odpovídal. Alici vaš obdiv vyřídím. Bude mít radost.“
Šárka: „Pane režisére mám velmi ráda Váš film Skalpel,prosím. Chtěla jsem se zeptat jak se Vám natáčelo s panem Macháčkem?“
Jiří Svoboda: „Bezvadně. Byl to ohromně odpovědný herec s velmi složitým vnitřním životem. Natočil jsem s ním i film Přízrak, což byl můj debut podle F.M.Dostojevského v roce 1970.“
Basketbalistka: „Kdo ste???“
Jiří Svoboda: „Koš.“
Miloš: „Vážený pane režisére, co jsou podle Vás hlavní příčiny toho, že jsme se dosud nedokázali upřímně a sebevědomě vyrovnat s naší minulostí, a to komunistickou a také např. "odsunovou". Děkuji a zdravím.“
Jiří Svoboda: „Tedy to je úplně mimo tuhle debatu. Myslím si, že se příliš pitváme sami v sobě. Sebevědomé národy to nedělají. Jak se asi američané vyrovnali s válkou ve Vietnamu. Jde to? Jak se Francouzi vyrovnali s porážkou v Alžíru a se svým působením za II. světové války?“
Zuzana M.: „Dobrý den,áda bych věděla,jestli bude probíhat nějaký casting na Rafťáky,popřípadě kde, kdy a kde můžu získat více informací.Děkuji“
Jiří Svoboda: „To nevím. Musíte se zeptat režiséra filmu.“
Karolína Šimková: „Líbí se vám Vaše práce?Prosím odpovězte mi na tento e-mail Já tady totiž nebudu:karolina.simek@centrum.cz Děkuji předem.“
Jiří Svoboda: „Ano. Má práce se mi líbí.“
Pavel: „Nemám na Vás otázku. Mám rád několik Vašich filmů - Zánik samoty Berhof, Jehla, Skalpel, prosím, Udělení milosti se zamítá. Jiné se mi docela líbly, některé zastaraly, ale nikdy mi nepřišli hloupé. Ať už je minulost režiséra jakákoli, měla by za něho mluvit jeho práce. Myslím, že Vy se za svou rozhodně stydět nemusíte. Těším se, až uvidím Sametové vrahy.“
Jiří Svoboda: „Zdravím všechny chataře a omlouvám se, že musím končit. Už mi tu chtějí vytáhnout počítač ze zásuvky. Někdy příště na shledanou. Přeji všem štěstí, pohodu a lásku. Váš Jiří Svoboda“