Reportáže v regionech
Stodolní ulice
Je mu 23 let, jmenuje se Petr Molík a pochází z Orlové-Lutyně. Zavedeme vás tedy na sever Moravy. Prozradíme ještě, že to bude do Stodolní ulice, snad nejznámější moravsko-slezské ulice, kde to zkrátka žije.
Důležité ale je, že tečku dnešnímu toulání udělá vítěz soutěže Toulavá kamera, který amatérsky, ale se ctí natočil svůj první televizní příspěvek. Co poutat víc? Podívejte se sami, jak se mu to povedlo, a třeba se dozvíte, co nového na Stodolní.


Stodolní ulice
Vendryně
„Vítejte u nás ve Vendryni, v obci s takovým poněkud zvláštním názvem.“ Tak takhle nás přivítal Rudolf Bilko, starosta obce Vendryně. A připojil hned vysvětlení, jakže asi vznikl název vesnice, kde starostuje.
„Je odvozen od legendy o poutníkovi, vandrovníkovi, vandrovcovi, vandererovi, který po dlouhém putování se zastavil u dobré vody v našem údolíčku a založil vesnici.“
A my dlužíme dodat, kdeže onu obec, o níž tu jde, najdete: V nejvýchodnější části naší země, na česko-polském pomezí při jižním okraji města Třince. Do údolí řeky Olše při severovýchodním okraji Moravskoslezských Beskyd totiž putovali lidé snad odpradávna.
Pan starosta nám ukáže kostel svaté Kateřiny, který tady stojí možná už od 13. století. Podoba současná pochází ze 16. století. Hlas kostelního zvonu se do okolí nese už páté století, a jde o nejstarší zvon v Těšínském Slezsku.
Jak ale sami uvidíte, místa, která jsme navštívili, mají i krásnou přírodu. I proto je tady okruh naučných stezek, řeka Olše tady odkryla podivné geologické útvary. A vy se dozvíte i to, čemu se říká rankery nebo co označujeme jako suťové lesy.


Vendryně
Osoblaha
Železniční trať z Třemešné do Osoblahy oslavila letos 110. výročí. V roce 1898 tady vyjel první úzkorozchodný vláček po trati, která je postavena v terénu, který jí příliš nesvědčí.
Je dlouhá přes 20 kilometrů, a to i přes to, že silnice mezi oběma městy čítá pouhopouhých 15 kilometrů. Prozaický důvod se dozvíte v našem dalším zatoulání.
Mašinka jede třicítkou, ale stojí to za to. Historická souprava „Osoblaha – Třemešná“ vyjíždí na koleje už čtvrtým rokem pravidelně, strojvůdce musí překonávat víc než sto oblouků.
Jak se udržuje takový stroj v chodu? I to se dozvíte.


Osoblaha
Houslař
A teď by měli zbystřit ti, kterým je blízká hudba houslí a vůbec tenhle nástroj. Ostravská dílna mistra houslaře Tomáše Pospíšila patří k nejvyhledávanějším a co do kvality nejšpičkovějším dílnám tohoto typu.
Houslař Tomáš Pospíšil díky své zálibě ve hře na smyčcové nástroje a v nemalé míře také díky tomu, že se měl možnost vyučit v roce 1998 houslařem s vyznamenáním u soukromého houslařského mistra Ing. Pavla Celého v Kyjově, měl už v učení možnost potkat se s nástroji starých i současných mistrů houslařů.
Houslařská dílna mistra Ing. Celého opravuje nástroje hudebních těles jako jsou např. Zlínská filharmonie, Hodonínský symfonický orchestr, regionální církevní soubory, bratislavských konzervatoristů a jejich profesorů a vyrábí repliky historických nástrojů podle předloh děl starých mistrů jako jsou fidula, viola da gamba pro muzea a vídeňské umělce.
Brzy po vyučení byl mistrem P. Celým pověřen vedením jeho houslařské dílny v Uherském Hradišti. V současné době působí v rámci své živnosti ve vlastním houslařském ateliéru v Ostravě vybudovaném na popud Doc. Jana Hališky, ředitele Janáčkovy filharmonie Ostrava, v Domě kultury Vítkovice.
V roce 2004 byl houslař Pospíšil jmenován soudním znalcem v oboru oceňování a posuzování smyčcových hudebních nástrojů. Mezi jeho zákazníky patří např. umělci z Janáčkovy filharmonie, Národního divadla moravskoslezského, studenti ostravské státní konzervatoře, žáci základních uměleckých škol a umělci různých hudebních seskupení z celé Moravy.
Tomáš Pospíšil nám samozřejmě ukáže, jak pracuje, a prozradí nám i to, jaké dřevo je pro něj a ty jeho housle nejlepší.


Houslař
Miniuni Ostrava
Velký výlet do malých rozměrů – i tak bychom mohli charakterizovat cíl naší cesty do ostravského Miniuni. Víte, co to je? Jde o areál, v němž narazíte na vlastní oči na svět modelů významných evropských staveb.
Miniuni je atrakcí pro děti i dospělé. Na 1,5 ha plochy můžete zhlédnout více než tři desítky modelů budov evropských měst v měřítku 1:25 s dominantou 12 metrů vysoké Eiffelovy věže a ojedinělou kolekcí modelů Sedmi divů světa. Dále zde najdete železniční tratě s vláčky a vodní cesty s parníkem.
Velkou zajímavostí jsou nesporně i papírové modely 50 světových měst s jejich originálními mrakodrapy a všemi detaily v přijatelném měřítku.
Pro návštěvníky jsou připraveny další atrakce jako dětské hřiště; zábavné, vzdělávací a technické pořady a dny jednotlivých měst a států EU. Modely a atrakce jsou průběžně doplňovány. V areálu je rovněž restaurace, která podává speciality evropské kuchyně.

