Reportáže v regionech
Obora Hukvaldy
Obora v Hukvaldech patří k nejstarším u nás. V roce 1567 ji založilo olomoucké biskupství, takže letos oslavila už 450. narozeniny. Církvi patřila do roku 1948. Pak byla zestátněna a původnímu majiteli byla navrácena před třemi lety. Celá obora má rozlohu 440 hektarů. Její centrální část, zhruba polovina plochy, byla v roce 2013 vyhlášena Přírodní památkou Hukvaldy. Domov tu našla spousta zvířat. V průběhu staletí tu chovaly hlavně daňky, taky jeleny, divoká prasata i jeleny sika. Koncem 40. let se pak v oboře zabydleli i mufloni. Najdeme v ní taky celou řadu zajímavých stromů. Nejen milovníci klasické hudby se ale oborou můžou vydat po stopách skladatele Leoše Janáčka, který sem často chodíval.
Obora Hukvaldy
Těšín
Jedním z nejstarších měst ve Slezsku je Těšín. První zmínky o něm bychom v písemných pramenech našli už krátce po polovině 12. století. Na konci toho 13. se pak stal centrem samostatného stejnojmenného knížectví a vyrostl v něm gotický hrad. V té době město nabylo na významu. Po první světové válce ho ale rozdělila nově vzniklá hranice mezi Polskem a Československem. Nám připadlo předměstí, kde vyrostlo město nové. Našim severním sousedům pak historické centrum a taky Hradní neboli Zámecký vrch. Na něm najdeme jednu z nejvýznamnějších architektonických památek nejen Slezska, ale i celého Polska. Románskou rotundu. Prohlédneme si ji a projdeme se samozřejmě i zajímavými místy na českém břehu řeky Olše.
Těšín
Severní dráha císaře Ferdinanda
Severní dráha císaře Ferdinanda ve 40. a 50. letech 19. věku spojila Vídeň s Moravou a Západní Haličí. Po svém dokončení měřila víc než 440 km. My se zaměříme na úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem. První vlaky se na něj vydaly před 170 lety a trat se pyšní řadou technických zajímavostí. Jednou z nejznámějších jsou Jezernické viadukty. Málokdo ví, že se ve skutečnosti jedná o dva mosty. První vyrostl v roce 1847. V 70. letech 19. věku se pak rozhodlo o tom, že se přistaví druhá kolej a k ní samozřejmě i druhý most. Zastavíme se taky u tunelu, k němuž se váže legenda, prozradíme vám, kde se můžete seznámit s historií téhle dráhy a pozveme vás navíc i na Národní den železnice.
Severní dráha císaře Ferdinanda
Pohraniční opevnění
Jedním z největších projektů prvorepublikového Československa byla bezesporu výstavba pohraničního opevnění, které nás mělo ochránit před nepřátelskými vojsky. Dobu jeho budování si připomeneme na Hlučínsku, kde mezi Markvartovicemi a Darkovicemi vznikla naučná stezka zaměřená právě na betonové svědky událostí roku 1938. Jsou tu zastoupeny takzvané lehké objekty i těžké sruby. Podle plánů tu navíc měla vyrůst jedna ze 17 tvrzí, v níž podzemní tunely spojovaly několik objektů. Díky nadšencům, kteří o jednotlivé stavby pečují, můžeme nahlédnout i do řady z nich. Při výjimečných příležitostech se pak otevírají i ty jindy nepřístupné. Nejbližší příležitostí bude tradiční pochod, který se uskuteční 23. září.
Pohraniční opevnění
Toulky nejvýchodnějším koutem
Toulky nejvýchodnějším koutem naší země začneme v Jablunkově. Připomeneme si jeho historii i nejzajímavější pamětihodnosti. Pak se přesuneme do nedalekých Mostů u Jablunkova, kde najdeme pozůstatky opevnění z 16. století, které se nazývalo šance. Sloužilo k ochraně Jablunkovského průsmyku proti nájezdům Turků a Tatarů i pašeráků. Vyrazit odtud můžeme všemi směry. Třeba na Gírovou. Kromě pěších turistů si v krajině na své přijdou i cyklisté, zvláště ti fyzicky zdatnější. Značená trasa vede například do naší nejvýchodnější obce Hrčavy. Od svého vzniku byla součástí polské Javořinky. Až v roce 1927 připadla Československu. Najdete tu i nejvýchodnější trojmezí – místo, kde sousedí Česko zároveň se Slovenskem i Polskem.