Reportáže v regionech
Javorník
Městečko Javorník v Rychlebských horách vzniklo ve 13. století. Bývalo dokonce sídelním místem vratislavických biskup. Byť mu osud nebyl vždy právě nakloněn – poničili ho husité i švédská vojska, požáry a řádil tu i černý mor – dochovalo se hned několik pamětihodností, které dlouhou historii dodnes připomínají. Zastavíme se u zámku Jánský vrch, který měl původně podobu středověkého hradu a taky u gotického kostela sv. Kříže. Pak ještě vyrazíme za městské brány, konkrétně do Račího údolí. Hned na jeho kraji si prohlédneme Tančírnu, která tu vyrostla na počátku minulého století. Mnohem starší je hrad Rychleby, jehož posláním v době vybudování nejspíš bylo chránit solnou stezku. V které době vyrostl a čí zásluhou, to však historické prameny nezmiňují.


Javorník
Velké Losiny
Velké Losiny jsou v našich dějinách zmiňovány už na konci 13. století. Patří tedy k nejstarším obcím šumperského okresu. Do historie se zapsaly díky ruční výrobě papíru a pak taky čarodějnickými procesy. Ty však tentokrát necháme stranou. Nahlédneme ale do papírny, kterou založili už na konci 16. století tehdejší zdejší páni Žerotínové. Ti tu vládli po celých tři sta let už od 15. století. Není proto divu, že stáli kupříkladu i u zrodu místních lázní, v nichž se dodnes léčí pacienti s nervovými, kožními i plicními onemocněními. A jejich dílem byl i zámek, který nahradil starou a méně pohodlnou tvrz. Dopřejeme si ale taky procházku okolím obce. Po naučné stezce doputujeme například pod vrch Chlumek, odkud budeme mít nejen Velké Losiny jako na dlani.

Velké Losiny
Muzeum ČD – Expozice historických vozidel
Na časy, kdy na kolejích vládly parní lokomotivy, zavzpomínáme v Olomouci. Hanácká metropole bývala významným dopravním uzlem už za první republiky. Tuhle dobu připomínají exponáty muzea, které najdeme přímo v areálu nádraží. K jeho největším chloubám patří lokomotiva Ferdinandka, která spatřila světlo světa ve Vídni už na konci 19. století. Někteří fanoušci jí říkají Kocour. Jezdívala na severní dráze císaře Ferdinanda. Zdálo se, že už ji čeká jen zasloužený odpočinek, ale po opravě se vrátila na koleje a je nestarší lokomotivou Českých drah, která ještě vyráží na nostalgické jízdy. Dozvíme se taky pár zajímavostí o tom, jak náročná byla její obsluha. Prohlédneme si i další exponáty muzea a pak ještě zavítáme do historického centra města.


Muzeum ČD – Expozice historických vozidel
Branná
Pokud se vypravíte do Jeseníků, neměli byste minout Brannou. Malá obec se pyšní nejen dlouhou historií, ale taky řadou zajímavých pamětihodností. Zastavit se můžete například u fojtství, kde si připomeneme počátky obce. Na počátku 14. století povolal majitel hradu Kolštejn lokátora, který se postaral o vznik Branné, stal se jejím fojtem, tedy rychtářem, byl obdařen velkým majetkem a rozsáhlými právy. Za návštěvu stojí i už zmiňovaný Kolštejn. Milovníci přírody se pak mohou vydat do okolí, kterým je provede čtyřkilometrový naučný okruh Pod ptačí planinou. Touhle cestou se rádi procházeli turisté už v 18. a 19. století a místní ji obnovili. Zavede nás třeba k Mariánskému prameni, který je vzpomínkou na významné poutní místo. Prozradíme vám, kdy a jak vzniklo a proč už tu žádný kostelík nenajdeme.


Branná
Loučná nad Desnou
Historie Loučné nad Desnou se začala psát už někdy kolem poloviny minulého tisíciletí. Tehdy ovšem byla obec součástí velkolosinského panství. Až později se panstvo přestěhovalo blíž k místním ovečkám. A tehdy taky v Loučné vyrostl v duchu renesance zámek. Ten obklopila zahrada, která se postupem času proměnila v zámecký park, jenž dodnes patří k chloubám všech místních. Park si společně projdeme a zastavíme se u největších zajímavostí. Zavzpomínáme taky na nejvýznamnější majitele panství, rod Žerotínů a rodinu Kleinů. A pak už vyrazíme za hranice obce. Nejprve se zastavíme v areálu Kouty, kde nás přivítají například dřevěné sochy a taky naučná stezka. A pak lanovkou vyjedeme na Medvědí horu, odkud se vydáme k přečerpávací vodní elektrárně Dlouhé Stráně.

