Rozhovor s hercem Pavlem Novým

Vy už jste měl nějaké zkušenosti s otužováním před natáčením Báby z ledu?

Já jsem se neotužoval, já jsem to chytil od člověka z Prahy s fousama, který se chodil koupat do Vltavy. V roce 1982 jsem ho potkal ve Varech, bylo 23 pod nulou, psal se 25. únor a já měl na sobě Jägrovo prádlo, tedy i spodky, na tom jsem měl džíny, flanelovou košili a flaušový zimní kabát z Anglie po dědovi až na paty. Byla mi zima a potkal jsem tohohle člověka, bylo ráno před desátou, já chvátal do divadla na zkoušku a on byl v kraťasech, měl rozepnutou košili a lehkou šusťákovou bundičku. Tak jsme dali řeč, on mi to rychle vysvětlil a já mu řekl, že asi jo.

Existují nějaké obecné zásady, jak s otužováním začít?

Hlavní zásada je: s koupáním se nezačíná v zimě, ale v létě. Obecně platí: ráno studená sprcha a po teplé koupeli studená sprcha. Střídání tepla a zimy je to, čím si udržujeme tepelně regulační princip těla pružný. Ale protože termoregulátor lidského těla je hlavně v nohách, je třeba chodit v kraťasech.

Jak jste získal roli ve filmu Bába z ledu?

Jednoho dne se ozval Bohdan Sláma – tedy někdo z produkce. A jakmile se řeklo Bohdan Sláma, tak jsem zbystřil, protože jsem po tom toužil. Ale to mu neříkejte, on by zpychnul (smích). Já jsem mu vlastně i řekl, že už jsem na to připravený, že to prostě chci a hotovo. Roli jsem vzal také kvůli Zuzaně Kronerové, a přestože se k tomu Bohdan Sláma nepřiznal, já si myslím, že to pro ni bylo napsané. Hrát s ní je radost, protože ona je typ člověka tzv. „v kontaktu“, permanentně. Je to vstřícná, otevřená duše, velmi milá a příjemná ženská. A ještě je s ní sranda, má humor! To se u bab moc často nevyskytuje.

Absolvovali jste oba před natáčením v řece nějaký trénink přímo ve vodě?

Ona už byla v době natáčení natrénovaná. Ráda se i zmínila, kolikrát už byla zase ve vodě (smích). Já osobně se snažím otužovat každý den. Každé ráno vlezu do bazénu, který není můj, ale hasičů. Dokonce i v dešti. Akorát se nerad probourávám ledem, protože jsem se o něj už několikrát říznul. Ale to je jediný důvod. Protože to, co se dostaví v těle, ta euforie, co to dělá s palicí, když přijdete do tepla, to je něco tak úžasného, že se tomu vyrovná jen vyvrcholení při sexu. Euforie se to jmenuje. Je to fet, uvolňují se vám všechny hormony, co se uvolňují při jakémkoli hodně velkém štěstí. Tedy já říkám: Nemusíte se milovat, můžete se koupat v ledové vodě. Následky jsou stejné, akorát při tom nemůžete otěhotnět.

A co vaše filmová postava Broňa? Máte s ním něco společného?

To nevím, ale asi ne. Asi bych se takhle nezachoval, on odešel od svého syna. Ovšem ten autobus, ve kterém si žije tím svým báječným životem… Teplo, slepice, všechno – prostě geniálně vymyšlený, a to všechno je Bohdanova práce! Já navrhoval, ať při natáčení necháme shořet nějaký jiný autobus, a ten filmový že vydražíme a výdělek dáme na charitu. Určitě by si ho někdo koupil, byl úžasný! On má Bohdan takové logické myšlení. A nedávno jsem se ještě dozvěděl, že studoval architekturu. Vždyť má také krásně udělanou chalupu. A ten bazén, co si tam buduje, hotová přehrada.

Film má celkově pozitivní vyznění. Hana v podání Kronerové potká Broňu, ten ji zásadně posune, ona zase posune jeho…

Ano, a tak se posunuje i na nádraží. Setkání, která nás někam posunou, jsou důležitá. Ne nasměrují, ale posunou. To platí pro oba dva hrdiny stejně. Ona pozná úplně jiné lidi a přijde na to, že její synové jsou trotlové…

Myslíte, že jsou to takoví ti nepoužitelní muži?

Nevím, jestli nepoužitelní. Jeden z nich je neuvěřitelně schopný manažer, druhý vzdělaný chlap. Nejsou to žádní pitomci. Ale ve vztazích, v životě, tam trochu nepoužitelní jsou. Ale je to také o těch babách. Protože například postava Táni Vilhelmové, lékařka mikrobioložka, je nafoukaná a nad ni není. A pravdou je, že muži dobývají pouze takové ženy, které si je samy vybraly. A to je přesně ono – postava, kterou hraje Václav Neužil, byl dobrý úlovek. To je všechno. Schopný chlap, pracovitý. A ona ho klofla, protože tohle všechno měl, jenže pak ho vykořisťuje. A dokonce přes jejich vlastní dítě. A ta druhá manželka, máma od dvojčat, to je zase hrozně milá a hodná holka. Mimochodem ti dětští herci byli úžasní. Kluk, co hraje Ivánka, Daniel Vízek, je velký talent, hotový herec. Tomu něco řeknete, poradíte, on to udělá a funguje to. Je to herec tělem i duší. A k tomu je to sportovec.

Co slepice, které s vámi hrají ve filmu, souzněli jste hned?

Slepice jsou nejužitečnější tvorové na světě. Je z nich maso, peří, vajíčka a samy sežerou cokoli od trávy po odpadky a vše přemění na to nejlepší, co existuje. V jednom žloutku je celodenní zásoba vitamínů pro dospělého člověka. Tuky, které vás vyživí. Dospělému těžce pracujícímu člověku by vlastně stačilo jedno vejce denně. To je zázrak! Vaječné bílkoviny jsou ty nejlepší živočišné bílkoviny, které můžete dostat. A bílek, to je boží požehnání, a do toho ta chuť… Teď mluvím o venkovských slepicích, které nejsou krmené svinstvem. Vajíčka od takových slepic se nedají s ničím srovnat a i já jsem venkovan tělem i duší, normální buran, takže se slepicemi jsem si rozuměl (smích). I s kohoutem jsme vzpomínali.

Ve filmu je pro české filmy netypická a syrová sexuální scéna, jak se vám točila?

Ta funguje sama o sobě. I nemehla můžou dobře dopadnout (smích). Je v tom obojí – neštěstí i něžnost. Protože pro chlapa je neúspěch v posteli opravdu neúspěchem. To je to nejzákladnější. A Zuzana je výjimečná herečka z výjimečné rodiny. Já jsem s jejím tatínkem Jozefem Kronerem točil dvakrát v životě a bylo to setkání na celý život. Sedět s ním, mluvit, hrát… To je zázrak, to mám jen se Sovákem a s Třískou. Ovšem ti dva mladší herci, co hráli v našem filmu ty dva trotly, myslím Václav Neužil a Marek Daniel, to je také jeden lepší herec než druhý!