00:00:17 Dobrý den,
vážení televizní diváci.
00:00:21 Vy, které český animovaný film
vždycky potěší.
00:00:25 Hlavními protagonisty 2. části
našeho cyklu
00:00:27 budou 3 osobnosti, které jsou
ve světě animovaného filmu,
00:00:31 nejen českého, ale i světového,
skutečnými legendami -
00:00:35 Hermína Týrlová, Jiří Trnka
a Karel Zeman.
00:00:41 Prostřednictvím jejich díla
poznával svět fenomén
00:00:44 české školy animovaného filmu.
00:00:48 Dáma má přednost
a proto začneme paní Týrlovou.
00:00:52 Začínala s animovaným filmem
už ve 20. letech 20. století.
00:00:57 Sama k tomu řekla:
00:01:01 "Loutkový film
mě zaujal natolik,
00:01:03 že jsem nemyslela na nic jiného
než jak začít loutkový film u nás."
00:01:12 Její jméno je spjato
se zlínským studiem.
00:01:14 Tam v r. 1942 natočila 1. český
loutkový film Ferda mravenec.
00:01:19 Zlínu pak zůstala věrná
po celý život.
00:01:23 V r. 1947 tam natočila 2 filmy,
které okamžitě proslavily ji,
00:01:28 Zlín i celou českou
kinematografii.
00:01:31 Vzpouru hraček a Ukolébavku.
00:01:34 V obou filmech s úspěchem
zkombinovala akci živého herce
00:01:38 s hrou hraček.
00:01:43 Paní Týrlová se stala
1. dámou české animace
00:01:46 a tou zůstala
až do sklonku svého života.
00:01:50 Ale po úspěšných filmech
z přelomu 40. a 50. let
00:01:54 přišlo v jejím životě
7 doslova hubených let.
00:01:58 Pražská dramaturgie ji nutila
do námětů a postupů
00:02:01 ve kterých nemohla uplatnit
svou osobitost.
00:02:04 Mezitím jí však v hlavě
dozrával námět na film,
00:02:08 který ji okamžitě
znovu proslavil.
00:02:11 Psal se rok 1958 a paní Týrlová
natočila svůj nejslavnější
00:02:15 a nejvíce uznávaný film
Uzel na kapesníku.
00:02:20 Vrátila se k tomu,
čemu rozuměla nejlépe -
00:02:23 k obyčejným materiálům,
neokázalým námětům,
00:02:26 vycházejících z dětského světa
a jeho myšlení.
00:02:30 Vždyť koho by do té doby napadlo
animovat uzel na kapesníku.
00:02:34 Možná tak nějaké dítě
a paní Týrlovou.
00:17:09 Dalšího z protagonistů
dnešního pořadu
00:17:11 přivedla k animovanému filmu
právě paní Týrlová,
00:17:15 respektive její Ferda mravenec,
kterého viděl v kině.
00:17:19 Karel Zeman pracoval původně
jako reklamní výtvarník.
00:17:23 Na svou
16milimetrovou kameru
00:17:26 natáčel loutky,
které si sám vyráběl.
00:17:29 Když v r. 1943 vyhrál soutěž
o nejlepší výlohu prodejen Baťa,
00:17:35 dostal nabídku
nastoupit do zlínských ateliérů.
00:17:39 Samozřejmě ji přijal,
a tak český nejenom hraný,
00:17:43 ale i animovaný film
získal novou mimořádnou osobnost.
00:17:47 My vám dnes ukážeme jeho film
z r. 1949 -
00:17:51 jmenuje se Inspirace a je to
jeden z vrcholů jeho tvorby.
00:17:55 Ovšem od jeho ostatních filmů
se výrazně odlišuje.
00:17:59 Hlavní roli v tomto filmu
totiž hraje materiál.
00:18:02 V tomto případě nádherný figurky
českého skláře Jaroslava Brychty.
00:18:07 Spolu s vynikající muzikou
Zdeňka Lišky
00:18:10 vytvořily tyto figurky
opravdovou inspiraci.
00:29:11 Jméno Jiří Trnka
je samo o sobě pojmem -
00:29:14 malíř, grafik, ilustrátor,
divadelní scénograf, loutkař,
00:29:19 autor scénářů, režisér...
Prostě všeuměl.
00:29:24 My si dnes ukážeme
jeho poslední film.
00:29:26 Je z r. 1965
a jmenuje se Ruka.
00:29:30 Inspirací
k jeho natočení
00:29:32 mu byla hříčka
francouzského loutkáře.
00:29:34 Ovšem Trnkova ruka
značně přesahuje
00:29:37 meze maňáskového divadla.
00:29:40 Stala se pro samotného autora
jakýmsi osudovým filmem.
00:29:44 Sám o Ruce napsal:
00:29:47 "Hraje jedna ruka.
Živá a pevná.
00:29:51 Ani pravá ani levá.
00:29:53 Podobnost pimprlete s umělcem
je čistě náhodná.
00:29:56 Jedná se o šaška
jakéhokoli povolání a přesvědčení.
00:30:00 Také ruka není
admirálská nebo papežská
00:30:03 ani politická.
Jen ruka, která má moc moci.
00:30:07 A také přesvědčení.
A myslí to s pimprlaty dobře.
00:30:12 Je všudypřítomná.
00:30:13 Byla vždy, bez ohledu na národnost,
v celém světě
00:30:17 a nutí každého jednotlivého člověka
dělat co on sám nechce.
00:30:22 Po svém vysvětluje člověku
celý svět.
00:30:24 Předkládá vykrystalizovaný názor
a hotové vlastní mínění.
00:30:28 Obětí může být
někdo ze starověku,
00:30:31 nebo Galileo Galilei,
jindy Oppenheimer."
00:30:35 Trnkova Ruka
se okamžitě stala senzací
00:30:38 všech mezinárodních festivalů,
na které byla poslána.
00:30:41 A tak nebylo divu,
že se její věhlas brzy donesl
00:30:45 ke vždy bdělým a ostražitým
ideologům -
00:30:49 v tomto případě
z tehdejší NDR.
00:30:52 Ti označili Trnkovu Ruku
za důkaz ideologické kontrarevoluce
00:30:57 probíhající v tehdejším
Československu.
00:31:00 To bylo velmi vážné obvinění,
a tak Trnkova Ruka
00:31:04 po r. 1968 zmizela z kin
a byla ukryta do trezoru.
00:31:10 I přesto v r. 1984,
když Americká filmová akademie
00:31:15 vybírala 10 nejlepších
animovaných filmů všech dob -
00:31:19 skončila Trnkova Ruka
pátá.
00:31:22 A když v r. 1990,
na mezinárodním festivalu
00:31:25 animovaných filmů ve Francii
vybírali nejvýznamnější film
00:31:29 všech uplynulých ročníků -
vyhrála Ruka.
00:31:34 Jak za malou chvíli uvidíte,
Trnkova Ruka
00:31:37 toho umí opravdu hodně.
00:31:39 Ta moje teď může
alespoň na rozloučenou
00:31:41 zamávat vám,
které český animovaný film
00:31:45 vždycky potěší.
Na shledanou příště.
00:31:59 (zvuky kroků)
00:49:45 Skryté titulky
Alena Fenclová