Revue ze světa kultury a umění severu Moravy a Slezska podle herce a loutkoherce Jiřího Sedláčka (1999)
00:00:16 Ahoj, jen dál!
00:00:18 Ahoj, ahoj, ahoj!
00:00:19 Jen dál.
00:00:24 Vítám vás při sledování dalšího vydání Salónu moravskoslezského,
00:00:29 tentokrát z nově otevřeného Divadla loutek v Ostravě
00:00:31 na Černé louce.
00:00:33 Uvidíte dnes mnoho zajímavého a nezapomeneme ani na divadlo.
00:00:37 Málem bych zapomněl, za chvilku hrajeme, už tam musím jít.
00:00:41 V Salónu ze Severní Moravy a Slezska uvidíte,
00:00:45 jak učí a fotografuje Pavel Mára.
00:00:48 Co nového přinesl loutkářský festival Spectaculo Interesse.
00:00:52 Jak nad svým scénářem "Pramen života" přemýšlí Vladimír Körner.
00:00:56 Co je a co není kamenem úrazu dnes již 10letého
00:00:59 divadelního setkávání se Na hranici.
00:01:02 A jak u nás zacházíme s architektonickými památkami
00:01:05 1. poloviny 20. století.
00:01:12 Na divadle se mi líbí takový styl, při kterém se neříkají věci naplno,
00:01:18 ale jen naznačí a je na divákovi, aby si celou věc
00:01:21 ve své fantazii domyslel.
00:01:24 Proto mi připadají zajímavé také fotografie Pavla Máry.
00:01:27 Pochází z Prahy, ale vyučuje
00:01:30 na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě.
00:01:33 Právě způsob, jakým pracuje se světlem,
00:01:36 s barvou, jak stylizuje a dokáže vypíchnout
00:01:39 detail lidského těla, mi trošku připomíná divadlo.
00:02:00 Na střední škole jsem studoval fotografii
00:02:03 a na vysoké mě spíše zajímala kamera, protože ta umožňovala prohloubit
00:02:08 znalosti z pohybu, kinetiky.
00:02:11 Zajímala mě multivize, audiovize, pohyb fotografií.
00:02:17 Fotografování je pro mě podstatné, zajímá mě spíše individuální práce.
00:02:26 Práce kamery je práce širokého kolektivu.
00:02:31 Je to krásná práce, ale já jsem individualista.
00:02:36 Vyučování je pro mě důležité, mezi mnou a studenty vytvořit dialog,
00:02:41 který bere v úvahu jak moje názory, tak i názory studentů.
00:02:48 Jestli se mi to daří, tak to musí říct studenti.
00:02:51 Ale v takovém prostředí může vzniknout inspirace
00:02:54 pro jejich práci a to je to nejdůležitější.
00:02:57 Musíme svítit tak, aby měl objem a aby byl oddělený od pozadí.
00:03:02 Fascinuje mě na něm jeho široký pohled
00:03:09 a záběr na fenomén ženského těla.
00:03:16 Vnáší sem mnohé moderní prvky, které tady zatím nebyly,
00:03:23 a které činnost na institutu obohacují
00:03:28 a absolventům dávají hodně navíc.
00:03:48 V začátcích byla pro mě figura určitým znakem těla,
00:03:53 stylizovaným vyjádřením postavy.
00:03:57 U mechanických pokusů mi šlo o vytvoření
00:04:01 určitého nulového portrétu.
00:04:03 Nešlo mi o konkrétní podobu člověka, šlo mi o přesah, zobecnění.
00:04:09 Šlo mi o sochařský přístup, o objem a tvar,
00:04:13 proto i červená barva, která měla stylizovat podobu člověka.
00:04:20 Červená možná proto, že je blízko barvě těla.
00:04:26 Snažil jsem se oprostit od určujících znaků.
00:04:30 Fotografoval jsem holé hlavy bez tváří.
00:04:38 Portrét není zobrazení konkrétního člověka,
00:04:41 ale jako možnost interpretace mého zobecňujícího pohledu
00:04:45 na člověka.
00:04:57 Pavel Mára už mnoho let obohacuje českou fotografii.
00:05:02 Přesto, že tematicky a motivicky je dílo velmi různorodé,
00:05:06 na jedné straně jsou tak akty, portréty,
00:05:09 na druhé straně detaily různých statických objektů,
00:05:12 tak si myslím, že to je dílo velice kompaktní,
00:05:15 právě formou, dokonalou technikou a především schopností
00:05:20 působivě zobrazit minimální motivy.
00:05:25 Moje práce spočívá v určitých cyklech,
00:05:29 které jsou obvykle realizované v 2letých intervalech.
00:05:34 Mezitím vymýšlím, přemýšlím, uzrává to
00:05:38 a potom to velice rychle zrealizuji.
00:06:10 Že se hraje loutkové divadlo s loutkami,
00:06:14 to je poměrně logické, ovšem dovedete si představit
00:06:18 Popelku zinscenovanou pomocí poloprázdných lahviček od parfémů?
00:06:22 Přesně tímto nás překvapili Rusové
00:06:25 na mezinárodním loutkářském festivalu Spectaculo Interesse,
00:06:28 který skončil před několika dny v Ostravě
00:06:30 a na který se sjely soubory z 8 zemí světa.
00:06:33 Ovšem pánové, festival skončil, do krabice!
00:06:37 Je totiž podzim a v parcích dodoutnánají
00:06:40 velké loutky Matěje Kopeckého.
00:06:44 Mezinárodní loutkářský festival Spectaculo Interesse.
00:06:50 HRAJE HUDBA
00:06:53 Dámy a pánové, srdečně vás zveme na průvod městem,
00:06:58 na jehož konci budete moci zhlédnout průvodové představení.
00:07:08 Divadlo Contiuno je profesionální, ale nezávislá skupina.
00:07:13 Co se týče uměleckých směrů, tak se poslední 3 roky
00:07:18 zabýváme pouličním divadlem.
00:07:20 I když nejedeme loutkovou cestou, tak jsme tím inspirovaní a ovlivnění.
00:07:27 Daleko víc divadel, která hrají na ulici,
00:07:30 jsou v Polsku, Francii.
00:07:33 Tím, že jsme se s tím na festivalech setkali,
00:07:37 tak nás to taky ovlivnilo
00:07:40 a začali jsem tento druh divadla dělat.
00:07:43 Publikum bylo vynikající.
00:07:45 Bylo fantastické, že lidi vydrželi až do konce.
00:07:48 VRZÁNÍ DVEŘÍ
00:07:55 MLUVÍ MAĎARSKY
00:08:13 HRA NA PÍŠŤALU
00:08:22 PÍŠŤALKA
00:08:27 HRAJE RYTMICKÁ HUDBA
00:08:38 HRAJE BOJOVNÁ HUDBA
00:09:10 Ve Švýcarsku moc státních divadel není.
00:09:17 Jedno je např. v Ženevě.
00:09:19 Existuje tam ale asi 20 takových
00:09:21 kočovných divadelních společností jako je ta naše.
00:09:24 Lidé ve Švýcarsku toho mnoho o loutkovém divadle neví.
00:09:28 Většinou si myslí, že to je jen divadlo pro děti.
00:09:31 S loutkovým divadlem jsme začali v roce 1973,
00:09:34 odjeli jsme do Indie
00:09:36 a tam jsme se naučili vyrábět Marionety a hrát s nimi divadlo.
00:09:42 Když jsme s divadlem začínali, koupili jsme si tento starý autobus,
00:09:46 protože neradi spíme po hotelích.
00:09:49 Dříve s námi jezdily naše 2 děti.
00:09:52 Ty už jsou teď velké a mají své zájmy,
00:09:54 takže znovu jezdíme sami.
00:10:01 Jsme francouzsko-americká divadelní společnost z Marseille.
00:10:09 V našem repertoáru máme 3 různá představení.
00:10:12 Ve Francii je několik divadelních skupin,
00:10:15 které hrají pouliční divadlo.
00:10:17 Je jich tam mnohem více než třeba v USA,
00:10:20 kde je pouliční divadlo záležitostí spíše jednoho herce, klauna,
00:10:23 artisty, nebo žongléra.
00:10:26 Ve Francii jsou i festivaly pouličního divadla.
00:10:29 Líbí se nám chodit mezi lidmi a hrát uprostřed diváků.
00:10:33 Každý, kdo nás potká na ulici, se může podívat
00:10:36 a zúčastnit se naši show.
00:10:38 Takhle můžeme oslovit mnohem více lidí.
00:10:42 Tohle jsou chůdy, které používáme, jsou železné.
00:10:46 Naučit se na nich chodit je asi stejně těžké
00:10:49 jako naučit se jezdit na kole.
00:10:52 Pokud ale chcete na chůdách zvládnout nějaké akrobatické kousky,
00:10:56 tak už musíte víc trénovat.
00:10:59 HRAJE HUDBA
00:11:13 PÍŠŤALKA
00:11:24 BUBNOVÁNÍ
00:11:28 Letošní ročník měl velice vysokou úroveň.
00:11:31 Málo lidí si uvědomuje, že to je druhá největší
00:11:35 divadelní akce tohoto druhu v ČR.
00:11:40 Dle mého by dramaturgie mohla být trochu přísnější.
00:11:44 Horší je, že je nedostatečná návštěvnost.
00:11:48 Že nepřijdou běžní Ostraváci, to bych ještě pochopil,
00:11:52 protože nevědí.
00:11:54 Ale když vezmete, že v tomhle městě se profesionálním divadlem
00:11:57 živí řádově stovky lidí a oni tam nepřijdou.
00:12:03 Nedovedu si to vysvětlit jinak, než přežívajícím
00:12:06 pejorativním pohlížením na loutkové divadlo,
00:12:09 že to je jen pro dětičky.
00:12:12 Vůbec nechápou, že zvlášť české divadlo
00:12:15 patří ke světové špičce.
00:12:17 Za posledních 30 let ve světě hájilo barvy českého divadelnictví.
00:12:26 Ostrava!
00:12:31 Ostrava!
00:12:42 "Mám pocit, že píšu stále stejný film".
00:12:45 Toto nejsou moje vlastní slova, ale dovolil jsem si citovat
00:12:49 Vladimíra Körnera, známého prozaika a filmového scénáristu,
00:12:53 který před nedávnem oslavil 60 let.
00:12:56 Napsal mj. také scénář k filmovému projektu "Pramen života",
00:13:00 který v režii Milana Cieslara přijde do kin počátkem příštího roku.
00:13:04 Tematicky se v něm Körner vrací do oblasti moravských Sudet.
00:13:07 Chtěl bych tomuto filmu popřát lepší osud, než jaký potkal ten můj.
00:13:17 První film, který jsem dělal, byl "Místenka bez návratu"
00:13:21 a debut byl "Střepiny v trávě", to byl rok 1961.
00:13:25 Byl to příběh děvčátka zavlečeného do Německa,
00:13:28 které se vrátí po válce a zapomnělo česky.
00:13:32 Druhý příběh byl "Kukačka v temném lese".
00:13:35 Tam hrál hlavní roli Oleg Tabakov, to bylo v 80. letech.
00:13:39 Dělali jsme to s Poláky.
00:13:42 Byl to příběh dívenky, která přerůstá v děvče.
00:13:46 To si možná diváci budou pamatovat.
00:13:48 A třetí film je příběh dívky, která přechází v matku, ženu.
00:13:55 Tím to je pro mě kruh 40 let.
00:14:01 Kruh se pro mě uzavírá jak tematicky, tak pro mě v tvorbě.
00:14:11 To je síla, až z toho jde strach.
00:14:17 Svázané je to všechno s tímhle krajem.
00:14:20 Je to krajina mého ztraceného dětství.
00:14:26 Břidlice byla určující ráz kraje.
00:14:31 Dal jsem si cíl, že krajinu, která zmizela, tak oživím ve filmech.
00:14:46 U "Pramene života" jsme čekali, až se prvních natáčených 10 dnů
00:14:54 chytne styl a ten přišel sám.
00:14:58 Nedá se to poručit, najednou to byl led a oheň.
00:15:17 Lebensborn je staroněmecky pramen a Lebens je Pramen života.
00:15:22 Tak se nazývá film, který právě děláme.
00:15:27 Vzniklo to z projektu nacistů.
00:15:33 Snaha o vypěstění čisté rasy.
00:15:39 Náš příběh je o dívence ze smíšené česko-německé rodiny.
00:15:44 Měla maminku Češku z tohoto kraje, která byla vybrána
00:15:50 to tohoto projektu.
00:15:51 Celý film je bez výstřelu, války, bez krutosti.
00:15:57 Je to hra na mírový život uprostřed doby.
00:16:05 Naše dívenka je anti lebensborn, protože je bílou vránou.
00:16:11 A to je svým ustrojením a soucitem.
00:16:14 Tady jsme zase postavili motiv milosrdenství
00:16:17 a soucitu proti celkové myšlence.
00:16:33 Válka je hrozná v tom, že to byl určující zážitek
00:16:37 celého života a důvodu k psaní.
00:16:40 Člověk si myslí, že to zmizelo
00:16:43 a ono se to ke konci století a tisíciletí vrací. Obrazy,
00:16:48 které dnes vidíme v televizi, tak člověk vidí,
00:16:52 že se to může znovu opakovat.
00:16:56 Teď je půl Evropy v pohybu, tak nevím, co ještě přijde.
00:17:03 Musíš mi věřit, tys byl první.
00:17:06 Opravdu.
00:17:10 Jsi teď šťastný?
00:17:13 MLUVÍ POLSKY
00:17:16 Ano, nejspíš proto, že to je naposled.
00:17:19 Neboj se, on už je s námi.
00:17:23 MLUVÍ POLSKY
00:17:24 Kdo? Proti nim nemáme šanci.
00:17:28 Sami dva ne.
00:17:33 Je těžké bilancovat nebo ohlížet se po 40 letech u filmu
00:17:37 a po 15 filmech a nějak to hodnotit.
00:17:42 Pořád mám dojem, že píšu jeden film, že to je styl,
00:17:46 ke kterému se člověk podvědomě dostane věkem
00:17:49 a který už neporušíš.
00:17:52 Dostaneš se do stavu jako malíř, že někdo kreslil
00:17:55 jen kytice jako Špála nebo Sedláček koně,
00:17:58 ale vždycky se ten rukopis nějak poznal.
00:18:01 Doufám, že aspoň ve všech filmech, i když budou realizátoři různí
00:18:05 i z různých zemí, tak je to stylově jednotná věc.
00:18:11 U konce s dechem.
00:18:19 Krahulec, šošon , hydrant a trombón.
00:18:23 Tak začalo naše dadaistické představení
00:18:26 "Mám na ruce prsty z nohy" na mezinárodním divadelním festivalu
00:18:29 v Českém Těšíně Na hranici.
00:18:32 Možná někomu unikl smysl našeho představení.
00:18:34 Podobně jako unikal celkový význam celého festivalu.
00:18:38 Chyběla totiž komunikace mezi jednotlivými soubory,
00:18:40 diskuze či přátelská setkání.
00:18:43 A tak zatímco ministři kultury všech zúčastněných zemí se setkali,
00:18:47 aby pohovořili, divadelníci přijeli, zahráli a zase odjeli.
00:18:51 A tak o sobě opět nic bližšího nevíme.
00:18:54 To je dada.
00:18:56 HÁDAJÍ SE
00:18:58 -Dobře, děkuji.
-No vidíte.
00:19:02 -Ukažte mi platnou vstupenku.
00:19:05 Těšínský divadelní mezinárodní festival divadlo Na hranici
00:19:08 letos slaví své 10. narozeniny.
00:19:12 Když v roce 1990 tento festival velmi spontánně začínal,
00:19:17 tak byl vyjádřením myšlenky setkávání se na hranicích
00:19:23 v česko-polském vztahu.
00:19:29 V jistou dobu festival hledal svou tvář, teď ji našel.
00:19:36 Vítejte na dnešní produkci našeho malého panoptika.
00:19:40 Jako první se vám představí muž, proslulý artista,
00:19:44 na celém světě známý vrhač nožů, tomahavků a dýk.
00:19:48 Myslím, že tento festival je určitým způsobem ignorovaný.
00:19:52 Přijde mi to jako škoda, ale možná, že to taky o něčem svědčí
00:19:59 ve vztahu ke kvalitě nebo ke způsobu organizace festivalu.
00:20:05 Festival má své renomé, ale možná vzhledem k termínu,
00:20:09 kdy se koná, protože těsně na něj navazuje
00:20:13 mezinárodní divadelní festival u nás, to je Plzeň,
00:20:16 tak když si má někdo vybrat, tak si vybere Plzeň.
00:20:20 Býti viděn na plzeňském festivalu patří k dobrému tónu,
00:20:23 což Těšín tuto pověst nemá.
00:20:26 HRAJE HUDBA
00:20:32 Festival se nemění, je to pořád na hranici,
00:20:35 ve znaku je pořád hraniční závora.
00:20:38 Hranice tady pořád existuje.
00:20:41 Je to pořád snobská záležitost, kdy 4 řady v hledišti
00:20:45 jsou vymezeny pro tzv. VIP hosty, kteří nakonec nepřijdou.
00:20:50 Přesto se divadlo tváří, že má vyprodané hlediště.
00:20:54 Copak jste neslíbil?
00:20:57 Slíbil, ale nepřišla.
00:21:02 Nepřišla? Žertujete?
00:21:06 Lísteček četla, celá se zaradovala.
00:21:15 Před desátou odešla, bůh s ní kdoví kam.
00:21:22 Město na to kašle.
00:21:24 Naprostá většina lidí v tomhle městě to nevnímá,
00:21:29 že tady probíhá nějaký festival.
00:21:34 4X VÝKŘIK
00:21:44 Kdyby si organizátoři vzali název festivalu jako festival
00:21:51 Na hranici jako základní téma, s čímž souvisí i to,
00:21:57 že by se tu hranici snažili i rušit, překračovat a nějakým způsobem
00:22:02 do toho zatahovat českotěšínskou veřejnost,
00:22:05 tak by to bylo mnohem lepší.
00:22:20 Ano, dámy a pánové, konec dobrý, všechno dobré.
00:22:23 SMÍCH
00:22:31 Víte, že je v Ostravě ojedinělá architektonická rarita?
00:22:36 Je jí obchodní dům Horník, bývalý Bachner.
00:22:39 Je to jediná stavba u nás, světově proslulého architekta
00:22:43 Ericha Mendelsohna.
00:22:45 Mně se obchodní dům Horník moc nelíbí.
00:22:48 Je to možná tím,
00:22:50 že neumím posoudit architekturu 20. a 30. let a možná dílem také tím,
00:22:55 že nedostatečně upravené nebo opravené,
00:22:58 udržované památky nějakým způsobem nepřitahují naši pozornost.
00:23:04 Budu pokračovat v kritickém stylu včerejších přednášek.
00:23:09 Tuto stavbu rekonstruoval architekt Meduna, patro a přízemí.
00:23:14 V patře jsem zapomněla říct, byla krásná kavárna Savoy.
00:23:20 Tato kavárna se zrušila, udělaly se z ní prodejní prostory,
00:23:24 ovšem udělal se tu
00:23:27 i radikální zásah do řešení partemů.
00:23:44 Domnívám se, že lidé k památkám moderní architektury
00:23:47 přistupují lhostejně.
00:23:51 Ani neví, že to jsou památky moderní architektury.
00:23:54 Všechny typy staveb přitom trpí stejně,
00:23:57 tzn. ničí se bankovní domy, které patří bohatým bankám,
00:24:00 stejně tak jako rodinné domky.
00:24:03 Každý původní detail, byť by to byla škrabka na boty
00:24:06 před secesním domem
00:24:09 nebo mozaiková dlažba nebo původní okenní rámy,
00:24:12 tak má obrovskou cenu.
00:24:14 Tak jako má cenu třeba gotická fiála a nikoho by nenapadlo
00:24:18 ji vyměnit za nějakou novou a lepší.
00:24:21 A nevadí nám, že je zvětralá nebo je zvětralá barokní socha.
00:24:39 Už někdy po roce 1905 se Ostrava stávala
00:24:43 bouřlivě se rozvíjejícím městem a ostravská architektura
00:24:48 byla odrazem této situace.
00:24:51 Bylo to, protože zde byly peníze.
00:24:54 Trvalo chvíli než ti, co měli peníze, získali také výtvarnou průpravu,
00:25:01 než dokázali do Ostravy pozvat ty správné architekty.
00:25:08 Obchodní dům Pešat Bohuslava Fuchse mám ráda,
00:25:12 protože se zde projevila jeho genialita v tom,
00:25:15 jakým způsobem pojednal tuto úzkou středověkou parcelu
00:25:19 a jak se vypořádal se složitou dispozicí tohoto domu.
00:25:38 Obchodní dům Textilia je velice významnou stavbou.
00:25:43 Mám ji ráda, protože se zde dochovaly teplé interiéry obchodního domu
00:25:50 s galeriemi prodejních ploch.
00:25:54 Přestože zde byly provedeny nějaké negativní zásahy,
00:25:59 tak pořád interiér působí docela nedotčeně a stojí za to,
00:26:04 aby byl chráněn.
00:26:14 Ty nejzajímavější ze staveb už nestojí.
00:26:17 V roce 1924 vyrostlo v Ostravě kubistické krematorium
00:26:22 podle návrhu pražského architekta Vlastislava Hofmana.
00:26:27 Tahle stavba byla díky komunistickým válcům města zbořena
00:26:32 na přelomu 70. a 80. let.
00:26:35 Takto špatně dopadl také Hotel National,
00:26:38 dílo Wunibalda Deiningera.
00:26:41 Je trošku smutné, že magistrát ve svém rozpočtu
00:26:44 nemyslí na památkové objekty.
00:26:47 Finanční dotace, které by měly následovat
00:26:50 po požadavcích, které chceme po majitelích objektu, tady nejsou.
00:26:58 Je potřeba o tom neustále mluvit, psát a upozorňovat lidi
00:27:02 na to podstatné.
00:27:04 Pokud někdo má takovou stavbu, tak čím autentičtější
00:27:08 bude její podoba, tím má v ruce větší bohatství.
00:27:18 No nic, já už taky jdu. Na shledanou.
00:27:23 Skryté titulky: Věra Šimarová Česká televize, 2015