Náhodné poškození – prodloužená záruka
17. 5. 2018
Dotaz diváka: Mám sjednanou prodlouženou záruku na telefon včetně náhodného poškození. Když se mi ale mobil rozbil, tak mi prodejce záruku neuznal. Prý se na konkrétní poškození nevztahuje. Později jsem zjistil, že se nevztahuje skoro na nic.

V těchto případech je předně třeba rozlišit prodlouženou záruku, která se sjednává smluvně, případně také ve formě pojištění prodloužené záruky, od jiného produktu, kterým je pojištění proti nahodilému poškození. Jsou to dvě rozdílné věci. U té prodloužené záruky se jedná o vady, které ten výrobek, nebo to zboží mělo v době prodeje, pouze se vyskytly později, byly skryté a nastupuje poté, co uplynula zákonná záruka. Prodloužená záruka vlastně míří tímto směrem, na tyto vady. Jiná je ovšem nahodilé poškození, které není dáno v tom výrobku, ale nějakým působením zvenčí. Je to ale velmi limitované. Vždycky je dobře uvážit, jaké podmínky pro to, aby bylo plněno, byly sjednány. Je tam velké množství výluk. Už v tom pojmu náhodné poškození se toho skrývá spousta, například užívání v rozporu s návodem určitě není náhodné poškození, stejně tak užívání k účelu, pro který výrobek není určen, nemůže být takto hodnocen. Samozřejmě tam nepatří ani běžné opotřebení.
Autor reportáže: Petr Konečný