Kontrola zboží po dovezení
3. 11. 2016
Dotaz diváka: Koupila jsem v kamenném obchodě lednici a na místě jsme domluvili dopravu. Jak mám postupovat při převzetí zboží, aby v případě pozdější reklamace nebyl problém?

Obecně platí, že prodávající odpovídá v případě prodeje spotřebiteli za dopravu. A to i v situaci, kdy si jako zákazník vyberu zboží přímo v kamenné prodejně a požádám prodejce o jeho dopravu. Určitou výjimku tvoří pouze případy, kdy si jako zákazník vybírám dopravce sám, aniž bych přitom vybíral z nabídky předložené prodavačem. Při převzetí zásilky bych měl ověřit, zda obaly nevykazují zjevné známky vad. Pokud ano, doporučuji, abychom zásilku otevřeli a stav zboží prověřili. Případně zásilku nemusíme převzít. Pokud obaly nevykazují zjevné známky vad, můžeme ji s klidným svědomím převzít a stav zboží zkontrolovat následně. Občanský zákoník totiž nevyžaduje, abychom zboží kontrolovali při převzetí, ale abychom zkontrolovali co nejdříve. Zákazník tak neztrácí právo na reklamaci pouze proto, že při převzetí zboží nezkontroloval.
Autor reportáže: David Fechtner