Každodenní souhrn nejdůležitějšího a nejzajímavějšího dění v naší i světové kultuře
00:00:02Svérázný výtvarník František Skála otevírá výstavu svých prací
00:00:05z posledních dvou dekád.
00:00:09Argentinský pěvec představil v Praze ve světové premiéře
00:00:13vlastní skladbu.
00:00:15O lásce na velkou vzdálenost vypráví nové představení
00:00:18tanečního souboru.
00:00:28Začaly události v kultuře, dobrý večer.
00:00:32Ve světové premiéře představil argentinský pěvec
00:00:35vlastní oratorium.
00:00:38Argentinský tenorista a pěvec vystoupil v Obecním domě
00:00:42se Symfonickým orchestrem Hlavního města Prahy a to jako jeho
00:00:47rezidenční umělec.
00:00:48Ve vlastním díle se ujal role Krista.
00:00:55Oratorium, které téměř 30 let leželo v šuplíku.
00:00:59Když dílo o posledních okamžicích života Ježíše Krista složil,
00:01:03bylo mu 27.
00:01:28V Obecním domě je poslední dvě sezony s nadsázkou jako doma.
00:01:32K užší spolupráci pomohla náhoda,
00:01:35kdy se argentinský pěvec a český orchestr potkali na letišti
00:01:39v Madridu a letěli společně do Prahy.
00:01:57Rezidenčním umělcem Symfonického orchestru
00:01:59hlavního města Prahy se stal loni na jaře.
00:02:20Tentokrát se předvedl v Troji roli, zpěváka, skladatele a dirigenta.
00:02:26Skladbu a dirigování studoval a chtěl se jím výhradně věnovat,
00:02:30než byl objeven jeho hlasový talent.
00:02:36Premiérové uvedení oratoria v Praze bral pěvec jako výzvu.
00:02:41Metropole patří k nejvíce ateistickým městům na světě.
00:02:45Pěvec to prozradil svým fanouškům ještě před koncertem.
00:02:49Co chystá nového a čemu by se v hudbě nejraději věnoval,
00:02:53prozradil zase kolegyni.
00:05:02Výtvarník František Skála vystavuje v pražské Valdštejnské jízdárně.
00:05:09Sb. tajemných objektů,
00:05:11které sbírá z materiálů posbíraných ve městě i v přírodě.
00:05:19Dodělávám nějaké poslední světelné filtry, tam padá světlo.
00:05:28Podobně jako kmen starého stromu osídlil František Skála celou
00:05:32Valdštejnskou jízdárnu.
00:05:34Postavili jsme je v ní pět pavilonů, které působí,
00:05:39jako kdybyste vstoupili do ulice.
00:05:41Ve všech má výstavu, pokaždé jinou.
00:05:44Jsou tady světelné objekty, které jsou různě barevné,
00:05:49vzácné předměty, tady taková postel s knihou.
00:05:53Exponáty v muzeu řadí podle svého osobního výběru.
00:05:57Cennosti vedle předmětů, které by někdo mohl mít za odpadky.
00:06:02Třeba tato věc vám může připomínat takovou slaninu, ale je to z moře.
00:06:07To moře to opracuje tímto způsobem.
00:06:11František Skála v 80. letech založil s dalšími
00:06:14výtvarníky skupinu.
00:06:16Na první svobodný Silvestr předali prezidentovi korunovační klenoty.
00:06:20Po letech se tři z nich znovu sešli jako hudební těleso.
00:06:28Ze stejné doby jsou nejstarší objekty ve Valdštejnské jízdárně.
00:06:34Toto je interiérová verze jedné plastiky, která stojí v parku.
00:06:41Já vám něco předvedu, to mohu dělat jen já.
00:06:44Já to mohu rozhoupat a létá to na té v radě.
00:06:50V podobném rozsahu se představil naposledy před 13 lety a byla
00:06:54to jedna z nejnavštěvovanějších výstav po revoluci.
00:06:57Do Rudolfina tehdy přišlo denně kolem 620 lidí.
00:07:03Středověk je nové album slovenské rockové skupiny.
00:07:07Trojice hudebníků uspěla už s prvními nahrávkami
00:07:11z roku 2013, kdy získala tři slovenské ceny.
00:07:16Na kontě má kapela celkem pět alb,
00:07:19včetně koncertního a jednoho se symfonickými aranžemi.
00:07:23Dnes vychází její studiová novinka.
00:08:00Osobní téma si tentokrát vybral Václav Kuneš,
00:08:03umělecký šéf tanečního souboru pro novou premiéru souboru.
00:08:09Za názvem Královna víl se skrývá překlad jména jeho dcery.
00:08:14Téma jak funguje láska, které stojí v cestě 1000 km.
00:08:23Inscenaci věnovali dětem a rodičům.
00:08:39Jedná se o výběr, časový úsek asi tří,
00:08:43čtyř měsíců konverzace přes SMS s mou dcerou,
00:08:48která žije velmi daleko.
00:08:57Díky těmto technologiím a fotografiím, videím,
00:09:01hlasovým vzkazům a všemu, co existuje,
00:09:07tak si s tím člověk nějak vypořádává ve virtuálním světě,
00:09:11kde je to na hraně.
00:09:12Může strávit šest hodin denně tou komunikací.
00:09:17Najednou zmáčknete jeden červený knoflík a nic.
00:09:28Ten vztah můžete s někým sdílet, něco se vám ale vytratí,
00:09:34nějaké pouto, něco ztratíte.
00:09:36Jen o tom, co jsou ti lidé schopní, co dokážou, aby to pouto nezmizelo.
00:09:50S každou tvorbou nebo s každým novým zájezdem se člověk neustále
00:09:57snaží posouvat.
00:09:58Někdy se to vede lépe, někdy hůře.
00:10:00Strašně rád bych se někam posunul, jako všichni.
00:10:06Očkovat nebo neočkovat.
00:10:08To je otázka,
00:10:09kterou si po narození dcery položila režisérka společně
00:10:13se svým manželem.
00:10:15Odpověď na ní se rozhodli najít skrze hledáček filmové kamery.
00:10:19Snímek Epidemie svobody, na kterém se podílela i ČT,
00:10:23má dnes premiéru v pražské Lucerně.
00:10:27Naše rodina žije v souladu s přírodou.
00:10:33To jsou kecy.
00:10:34Moje teta málem zemřela na záškrt.
00:10:50Toto je otázka politická.
00:10:58Při kresbě vytváří zvuky a ty považuje za součást
00:11:01své výtvarné tvorby.
00:11:02To je jedna část rozsáhlého díla výtvarníka, který má 91 let.
00:11:10Pracuje s minimalistickou malbou nebo prostorovými sochami.
00:11:13Jeho výstavu otevřela brněnská galerie.
00:11:19Zvuk, pohyb nebo hra se světlem.
00:11:21Hned několik smyslu zapojí návštěvník výstavy Milana Grygara.
00:11:31Můj vývoj umění a moje práce byla spojená s těmi předměty,
00:11:39které to dílo oživovali a se kterými jsem pracoval.
00:11:44Byla to taková přirozená cesta.
00:11:47Do svých děl nezapojuji jen předměty tradiční.
00:11:51Používal různé nástroje.
00:11:53Hodně specifické,
00:11:54protože tady je použit hřebínek na česání borůvek,
00:11:59bambusová dřívka.
00:12:01Začal používat známé mechanické strojky.
00:12:06Ke zdánlivě nekončícímu chaotickému pohybu přidává výstava i druhou
00:12:10stránku Milana Grygara.
00:12:12Minimalistické geometrické tvary,
00:12:14kontrastní svými barvami nebo velikostmi.
00:12:17Zároveň jde o umělcův návrat na jižní Moravu po mnoha letech.
00:12:21V Brně má větší výstavu volné tvorby.
00:12:27Od roku 91, je to více než 25 let.
00:12:31Pod střechou brněnské galerie si ji mohou návštěvníci prohlédnout
00:12:34až do konce července.
00:12:37Starost o architekturu si dělá nová výstava v prostorách
00:12:42pražského centra.
00:12:43Ukazuje model Slovenské národní galerie v Bratislavě,
00:12:47která je typickým představitelem období socialismu.
00:12:51Model reprezentoval Česko a Slovensko na mezinárodní výstavě
00:12:54architektury v Benátkách.
00:12:56V Praze bude jen pět dní.
00:12:58V čem je hodnota architektury z doby socialismu?
00:13:01Proč by se měla zachovat?
00:13:03Například u Slovenské národní galerie i s její přístavbou
00:13:07to ukazuje expozice,
00:13:09která Česko a Slovensko zastupovala na bienále v Benátkách.
00:13:14Zápas, který se svým způsobem udál před několika lety,
00:13:18kdy se rozhodovalo o tom, jaký bude další osud budovy.
00:13:22Podařilo se ji zachránit.
00:13:23Vedle modelů galerie je součástí výstavy i 12 obrazovek.
00:13:27Ty jsou rozděleny na dvě části.
00:13:30Šest ukazuje zápas o tu budovu Slovenské národní galerie
00:13:35a těch 2. 6 na základě metafory tance inspiraci a vývoj
00:13:41a budoucnost.
00:13:44Pražská expozice se od té benátské liší doprovodným programem.
00:13:51Ten nabízí i hudební složku.
00:13:54Tanec zapojujeme proto,
00:13:55že je to určitá polemika s hlavním tématem bienále.
00:13:59My říkáme, že práce architekta, více než práci válečníka,
00:14:05připomíná práci choreografa nebo dirigenta.
00:14:08Proto jsme se spojili s hudebníky a tanečníky,
00:14:11aby nám pomohly to téma interpretovat tím svým
00:14:15vlastním oborem.
00:14:17Tvůrci nechtějí architekturu jen pozorovat,
00:14:19ale také o ní mluvit.
00:14:21Podobný osud, jako čekal galerii, má před sebou tato pražská budova.
00:14:32Osud jiné stavby z období socialismu se právě v těchto
00:14:35dnech naplňuje.
00:14:36V pražských Dejvicích začala demolice bývalé telefonní ústředny.
00:14:41Dům navrhla koncem 70. let čtveřice architektů.
00:14:48Patří k nejosobitější architektuře svého období.
00:14:52Byl ale zchátralý a nepodařilo se najít využití.
00:15:00Historici neprosadili jeho památkovou ochranu a majitel čeká
00:15:03na demoliční výměr.
00:15:08Památník obětem války v Iráku a v Afghánistánu odhalili v Londýně
00:15:13za účasti královny Alžběty druhé.
00:15:16Bronzový odlitek do Anglie putoval z malé podkrkonošské obci
00:15:21Horní Kalná.
00:15:22Výtvarník si výrobu objednal v tamní slévárně.
00:15:27Slavnostní ceremoniál dnes před polednem v Londýně.
00:15:30Královna Alžběta druhá odhalila památník ve tvaru obří medaile.
00:15:36Stejný čas v Horní Kalné na Trutnovsku slavnost na internetu
00:15:39v přímém přenosu sledoval i Pavel Horák, spolumajitel tamní slévárny.
00:15:47Všechno jde dobře, člověk se směje.
00:15:50Slévárna na zakázce průběžně pracovala půl roku.
00:15:53Jako první měl umělecké dílo pod rukama Michal Horák,
00:15:56ve Francii, v ateliéru výtvarníka,
00:15:59vytvořil pomocí silikonu a sádry otisk medaile.
00:16:03To jsou detaily, krásná práce, přesná, titěrná.
00:16:11Svařoval jsem to z 20 dílů a spotřeba bronzu byla
00:16:14okolo 900 kilo.
00:16:16Pro slévárnu to byla jedna z nejnáročnějších zakázek.
00:16:24Autor řekl, že to musí být přesný kruh, maximálně + - 1 mm.
00:16:32Tím autorem je tento výtvarník.
00:16:49Pro slévárnu to není první prestižní zakázka.
00:16:52Z Horní Kalné je bysta Václava Havla v anglickém kongresu.
00:17:02Už začátek dubna objeví své ceny prestižní anketa Magnesia Litera.
00:17:08Události v kultuře postupně představí všechny
00:17:11nominované tituly.
00:17:14Začínáme kategorií literatura za prózu.
00:17:18Když jsem to psal, myslel jsem, že píšu knihu z historie,
00:17:22kterou fabulací dotáhnu do současnosti.
00:17:25Kniha vyšla před rokem.
00:17:27Když jsem se k ní vrátil, tak jsem zjistil,
00:17:29že jsem napsal příběh ze současnosti.
00:17:34Že ta linie msty,
00:17:38neodpuštění a radikálních názorů je nejnosnější.
00:17:42A že ta linie z 50. let je tam v podstatě
00:17:45v uvozovkách jen proto,
00:17:48aby ti současní hrdinové nebo antihrdinové byly opodstatnění.
00:17:55Aby jejich radikální názory jsem mohl ukázat jako pochopitelné,
00:18:01aby je čtenář podle své politické,
00:18:03lidské orientace mohl přisoudit té které skupině.
00:18:09A potom i ten čtenář byl orientován na prohru,
00:18:13kterou pro všechny své hrdiny nachystal.
00:18:17Já mám dojem, že pokud je historie dostatečně nosná,
00:18:22tak nemá možnost stát se minulostí.
00:18:27Je to historie a zároveň je to přítomnost.
00:18:30Myslím si, že to neplatí jen na společenské úrovni,
00:18:34ale u každého z nás.
00:18:37Neseme si jizvy a radosti z dětství a z nějakých vztahů a selhání
00:18:41a vítězství.
00:18:44Na artu na vás dnes večer čeká jasná hvězda,
00:18:48životopisný film o osudu básníka.
00:18:56Jasná hvězda má oscarovou nominaci.
00:18:59Lety prověřená je i kapela, která dnes večer bude hrát.
00:19:04Hezký večer.
Každodenní souhrn nejdůležitějšího a nejzajímavějšího dění v naší i světové kultuře
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2019 | English | 12