Každodenní souhrn nejdůležitějšího a nejzajímavějšího dění v naší i světové kultuře
00:00:03Národní filmový archiv touží po rodných záběrech,
00:00:06dárcům dá na oplátku digitální kopie.
00:00:09Hudba tak jak je hrajeme na koncertech, nic více,
00:00:13tvrdí kapela.
00:00:17Výstava barevných fotek přidává i knihu plnou vzpomínek.
00:00:2812. říjen a jeho Události v kultuře,
00:00:31dobrý večer přeje Kateřina Bílková.
00:00:33Amatérské záběry ze soukromých oslav, události v kruhu příbuzných,
00:00:37nemusí mít hodnotu jen pro samotné aktéry a majitele,
00:00:41hlásí se o ni i Národní filmový archiv,
00:00:43už potřetí se připojuje k celosvětové iniciativě
00:00:48Dnu rodinných filmů.
00:00:50Zatím získal 300 hodin materiálu zhruba o 40 dárců,
00:00:54včetně jedné oskarové rodiny.
00:00:58Narozeninové dorty, malé děti, procházky po městě,
00:01:01rodinné záběry začali lidé ve větším natáčet hned,
00:01:04jak byla technika běžně dostupná.
00:01:07Filmaři je považují za specifickou někdy opomíjenou tvorbu.
00:01:12Mezi záběry, které lidi natočí pro vlastní potřeby,
00:01:16tak se objevují věci, které pak z hlediska historie,
00:01:20ať už obecném, nebo historie filmové, jsou velmi zajímavé.
00:01:25Jako záznam dobového stylu obléká, designu nebo mizející architektury.
00:01:30Tady je nádraží v Praze v roce 1985.
00:01:34Z 30. let minulého století jsou záběry,
00:01:40které archivu poskytl syn režiséra.
00:01:46Táta měl až takový jí ženský vzor oprava dvojtečka jižanský vzor,
00:01:55černé vlasy a černé oči.
00:01:58Nikdo to nemohl promítat, protože to bylo nebezpečné.
00:02:02Ubývá také možností na čemsi osmimilimetrový filmový
00:02:05pás promítnout, navíc ten se při špatném skladování ničí.
00:02:10Podmínky domácí nemohou nahradit podmínky,
00:02:13které můžeme nabídnout v klimatizovaných depozitářích.
00:02:17Den rodinných filmů se bude slavit v sobotu odpoledne v pražském
00:02:21kině Ponrepo.
00:02:24Od archivu dostanou digitální kopii dárci.
00:02:28Martin Rachman ČT.
00:02:31Dospělí, poučení a tvořící svobodně až ve střižně,
00:02:35tak kapela popisuje vznik nového alba Beztíže.
00:02:41Je opravdu poslední?
00:02:43Na to odpoví Jaromír Švejdík.
00:02:45Dobrý večer.
00:02:46Dobrý večer.
00:02:47Bude deska poslední.
00:02:50Asi to bude naše poslední album, vzhledem k tomu,
00:02:54že poslední album jsme vydali před 10 lety.
00:02:57Je mi teď 53, pozítří mi bude 53 let.
00:03:01Když to počítám správně, tak to bude 63, tak si představuji,
00:03:06že budu dělat jiné věci.
00:03:08Desky se nechávají hrát v jakémkoliv věku?
00:03:11Asi ano.
00:03:13My jsme se odstěhovali z Jeseníku, takže to trochu složité.
00:03:17Nějaké věci asi vydávat budu,
00:03:19ale každý to budeme dělat asi trochu sám.
00:03:21Možná vás fanoušci budou motivovat, o této desce také mluvíte,
00:03:26že byly pozitivní reakce na předchozí desku.
00:03:30Je to tak.
00:03:31Možná nás zase přemluví.
00:03:34Opravdu nás to stálo hodně sil udělat tuto desku,
00:03:37nedokážu si představit v této chvíli, že bychom měli něco udělat.
00:03:41Ale neříkám nikdy že ne.
00:03:43Myslím si, že to tak m.
00:03:46Když to bylo naposledy, co jste si hudebně dopřáli ve studiu?
00:03:52Dopřáli jsme si takový luxus, který jsme málokdy měli.
00:03:56Měli jsme skvělého producenta Dušana Neuwertha,
00:03:59jako zpěvák nemá moc rád studia, jsem vždy nervózní,
00:04:03tady jsem také trochu nervózní.
00:04:05Dopřál jsem si takový trochu luxus,
00:04:08že za mnou přišel producent s nahrávacím zařízením na chalupu
00:04:12do Jeseníku, tří týdnů jsme si tam dělali oheň,
00:04:16sekali trávu a v klidu jsme zpívali desku.
00:04:19Najednou jsem se tam cítil pohodlně v tom zpěvu.
00:04:23Je to tam podle mě trochu cítit.
00:04:25Přírodou myslíte Jeseníky?
00:04:28Pořád jsou spjaty s první deskou.
00:04:31Jsou to Jeseníky.
00:04:35Zhruba Jeseníky.
00:04:37Byl to rozdíl nahrávat to v takové atmosféře,
00:04:40než je klasické nahrávací studium?
00:04:42To rozhodně.
00:04:44Já jsem si v tom lebedil.
00:04:50Na stolečku máme vystavené vaše alba, je to hezké.
00:04:54Je to až sběratelská edice.
00:04:57Jsou to takové artefakty,
00:04:59vymyslel to dnes oprava dvojtečka designér Petr Babák.
00:05:07Koncept je o tom, jak skončí ta alba.
00:05:10My jsme kapela, která na tom vyrostla,
00:05:13tak jsme si říkali, že to musíme udělat speciálně.
00:05:16Petr vymyslel tento model, vymyslel takové vzorce, šablony,
00:05:20podle kterých jsme to kreslily.
00:05:22Každý ten kus je originální,
00:05:25protože podle těch šablon se to nedalo nakreslit stejně.
00:05:29Jsou to takové abstrakce, každá je originál.
00:05:34Uslyší fanoušci také něco naživo z nového alba?
00:05:37My jsme teď hráli v Jeseníku, tam byla taková malá premiéra,
00:05:41byla velká premiéra, byl vyprodaný sál.
00:05:44Asi 1000 lidí.
00:05:46Vlastně takové větší turné, kde se chystáme až na prosinec.
00:05:53Chystáme se udělat vánoční koncerty.
00:05:56Začne to myslím prvního prosince,
00:05:58bude to pokračovat do půlky prosince.
00:06:00Děkuji za rozhovor.
00:06:02Ať se daří.
00:06:03Také děkuji.
00:06:07Malíř a malíř to je název výstavy,
00:06:12která svedla dohromady Martin a Lukáše a holandského umělce,
00:06:17společně vytvořili sérii velkoformátových pláten.
00:06:22Autoportréty,
00:06:23které fungují jako Dity chi a zároveň vytváří prostorový
00:06:29komiks, oprava dvojtečka diptychy.
00:06:34Je to taková obsahová tautologie, řekla bych to tak,
00:06:38že malíř maluje malíře, který maluje.
00:06:46Slovenský umělec si vzal na starosti pozadí.
00:06:49Viděl jsem jeho kresby, on sledoval moje kresby.
00:06:52Na základě těch jeho jsme vytvořili všechna plátna.
00:06:57Ta postup nás byl takový ping-pong mezi námi.
00:07:01Taková konverzace.
00:07:04I v samotných obrazech jsou další nápisy, tyto doplňují.
00:07:19Jsou to výroky mých kamarádů,
00:07:22nebo jsem to viděl jako statusy na Facebooku.
00:07:25Jsou to samozřejmě nějaké cynické věci.
00:07:29I ty naše portréty, všechny ty malby jsou trochu
00:07:33cynické, kritické.
00:07:35Buď všeobecně ke společnosti, institucím.
00:07:39Martin Lukáče devátým laureátem ceny za mladou tvorbu,
00:07:44porota ho vybrala zhruba z 60 umělců do 30 let.
00:07:49Lucie Kurcová ČT.
00:07:51Ocenění pro mladé výtvarníky se rozdává i v Plzni
00:07:53v rámci 16. ročníku přehlídky Figuráma.
00:08:01Martin Koukal ze zlínské univerzity Tomáše Bati získal ocenění.
00:08:06Nejlepší figurální práce 15 vysokých uměleckých škol z celé
00:08:09Evropy společně výstavy ve čtyřech zemích, tři ocenění autoři kreseb,
00:08:13maleb nebo soch zachycující lidské tělo.
00:08:16Taková je Figuráma.
00:08:18Jsou tady skvělé práce, výborné.
00:08:21Když se podívám na tu svoji, tak já bych jako vítěznou nevolil.
00:08:26Komise to takto zachoval.
00:08:27Takto to dopadlo.
00:08:29Nikdo nesměl doporučovat své studenty a svou školu.
00:08:31Každý mohl doporučovat jen ty ostatní, což si myslíme,
00:08:35že je záruka výběru.
00:08:37Figuráma vznikla v počátku nového tisíciletí jako snaha vrátit jsem
00:08:40o znázorňování těla na umělecké školy.
00:08:43To, co má další přínosy na figuře,
00:08:46pedagogové se neschovávají za studenty.
00:08:48Jsme v oddělení,
00:08:51kde jsou pedagogové a ti musí se svou kůží na trh.
00:08:55Aktuálně výběr studentských prací letošního ročníku jejich profesuru
00:08:59k vidění v plzeňském kreativní prostoru DEPO a 1015.
00:09:05Martin Haman ČT.
00:09:08Oprava dvojtečka DEPO 2015.
00:09:13Martin Rachman.
00:09:16Samizdat má připomínat význam pro přetrvání kultury
00:09:18v represivních politických podmínkách.
00:09:2212. říjen proto, že v roce 1988 v tento den vyšlo prohlášení,
00:09:29ve kterém čeští a slovenští vydavatelé samizdatu se sami
00:09:34realizovali se slovenskými vydavatelem samizdatu Janem
00:09:37Polonským, který byl ve vězení.
00:09:40Měl by se připomínat samizdat jako forma zápasu za svobodu v době
00:09:45komunismu, protože tito zkušenosti,
00:09:49i když trochu pozměněných formách budou užitečné vždy,
00:09:55když se nesvoboda bude snažit potlačit svobodu,
00:10:01ať už u nás nebo nebo v jiných krajích.
00:10:05A to určitě bude.
00:10:06Dějiny nekončí.
00:10:08Desítky hodin práce, stovky fotografií a 1000 vzpomínek,
00:10:12odkrývá své vzpomínky tento umělec.
00:10:14Výstavou v pražské Kotvy i mimořádnou knihu.
00:10:16Více sám autor.
00:10:18Dobrý večer.
00:10:19Dobrý večer.
00:10:21Vzpomínek muselo být hodně, kniha a výstava je tak nazvaná.
00:10:24Přišel jste třeba na to, když jste se tím probíral,
00:10:27že některá třeba konkrétní byla jedna klíčová?
00:10:31Možná bylo několik.
00:10:33Já se snažím, protože za těch 50 let bylo hodně témat,
00:10:39snažím se vždy dělat jen to jedno.
00:10:43Když jsem se díval na své staré fotky, tak mě napadlo,
00:10:47proč neudělat vzpomínky.
00:10:49Že raději vzpomínám, než bych se tam vracel.
00:10:53Nicméně jste rozhodlo se, že výstava bude barevná,
00:10:58pro knihu tu neplatí.
00:11:00Jaký klíč jste volil pro to, co bude na výstavě a co v knize?
00:11:05Většinou lidé znají moje černobílé fotky, neznají moje barevné.
00:11:10Já jsem je nikdy nevystavoval.
00:11:12Snažím se pokaždé dělat něco,
00:11:14aby lidé měli o čem mluvit nebo psát.
00:11:19Tak jsem se rozhodl, že tam budou jen barevné.
00:11:22U těch barevných, možná ne u všech, je docela zajímavá technika.
00:11:27Zkusil byste to trochu přiblížit?
00:11:29Mně se nikdy nelíbily ty opravdové realistické barvy,
00:11:35vždy jsem měl rád Modelianiho. tak jsem
00:11:43se snažil barvy posouvat.
00:11:51Polaroid v tom byl perfektní, člověk nikdy nevěděl,
00:11:54co z toho vyjde.
00:11:55Film jsem vyvolával, když to byly diáky,
00:12:01tak to bylo pro vývojce pro negativy,
00:12:04takže to posunulo barvy.
00:12:06Myslím si, že to vypadá hezky.
00:12:08Nikdo to nedělá.
00:12:10Nová generace ani neví, co se s barvou mohlo dělat.
00:12:13A co patří do vaší fotografické výbavy dnes?
00:12:18Fotíte i mobilem?
00:12:21Ano.
00:12:22Myslím si, že není důležité to tělo, důležitý je ten konec.
00:12:27Konec musí být ruční práce.
00:12:29Jakému projektu set v dnešní době necháte přemluvit?
00:12:36Co musí splňovat, aby vás přemluvil?
00:12:40Lidé mě už asi znají dlouhou dobu,
00:12:42takže většinou už mě neoslovují pro něco, co bych neudělal.
00:12:50Většinou mi dají svobodu, jak u této knihy,
00:12:54že jsem si mohl celou sestavit sám.
00:12:57I grafiku a tak.
00:12:59Hodně lidí mně pomáhalo.
00:13:01Ale měl jsem tu svobodu.
00:13:03To je pro mě důležité.
00:13:04To je ta základní podmínka.
00:13:07Ano.
00:13:08Před objektivem vám stala řada slavných i méně slavných,
00:13:11vizuálně zajímavých lidí, koho byste ještě rád fotil?
00:13:15Nebo co.
00:13:16Co vám tam chybí?
00:13:18Už to takto nemám.
00:13:20Co bych.
00:13:22Ale co mi uteklo, jako bytost.
00:13:27Já už nikdy nebudu.
00:13:32Jiný sen?
00:13:34Nemám jiný sem.
00:13:36Můj největší úspěch byl, že jsem celý život mohl dělat to,
00:13:39co mám rád a ještě se tím uživit.
00:13:42To mně stačí.
00:13:44Říká Robert Vano, jeho výstava je otevřena do začátku ledna,
00:13:50součásti jsou dva workshopy s autem zaměřené na portrétní fotografii.
00:13:55Děkuji za váš čas.
00:13:57Děkuji.
00:13:58Hezký večer.
00:14:00Hezký večer.
00:14:01Začala očekávaná rekonstrukce barrandovských teras,
00:14:04vlastník stavby akciová společnost Barrandovské terasy chce chátrající
00:14:08památkově chráněnou budovu osvěžit tak,
00:14:12aby se co nejvíce podobala původnímu projektu.
00:14:14V plánu je výstavba dvou restaurací,
00:14:16jedné moderní a druhé ve stylu 30. let.
00:14:19Investor dále počítá s dvěma novými budovami pro apartmánové bydlení
00:14:23s parkovištěm, rekonstrukce bazénu v plánu ovšem není.
00:14:27Práce potrvají předběžně tři roky.
00:14:32A na závěr jeden hudební návrat,
00:14:34po pěti letech se českému publiku připomene britská muzikantka.
00:14:38Do Prahy veze své nové album.
00:14:42A to s devítičlennou kapelou, nejpočetnější,
00:14:45jak mají více za čtvrtstoletí hudební dráhy doprovázela.
00:14:49Ve fóru Karlín zahrají zítra večer.
00:14:58Oprava dvojtečka jaká jí více než za čtvrt století hudební
00:15:04dráhy doprovázela.
00:15:20Tak mluví o své nové desce.
00:15:25Její příběhy jsou příběhy lidí, které byly zdemolování válkou,
00:15:30anebo také chudé čtvrti v Americe.
00:15:36Už předchozím albu se zajímala těmito tématy.
00:15:39Jako by předjímala Brexit.
00:15:48Tým nechal tentokrát do nahrávání desky nahlédnout i fanoušky,
00:15:52kterým ho tvůrčí proces sledovat přes studia v londýnském studiu.
00:16:02Od debutu, který dosáhl nejoblíbenější dvacítky,
00:16:08zpěvačka pořád mění image, hudební žánry.
00:16:14Vyrůstala na ovčí farmě na anglickém venkově,
00:16:17je první autorkou, která má hned dvě ocenění.
00:16:22Časopis Rolling Stones je vyhlásil umělcem roku,
00:16:26ryzích aby zařadil na žebříček nejlepších desek všech dob.
00:16:30Lucie Klímová ČT.
00:16:37Oprava dvojtečka dvě z jejích alb.
00:16:42Držitel čtyř cen Emmy, který stojí za seriálem Simpsonovi.
00:16:48Ten bude dnes na plovárně.
00:16:50A je tady také záznam koncertu šansoniérky.
00:16:54Hezký večer.
Každodenní souhrn nejdůležitějšího a nejzajímavějšího dění v naší i světové kultuře
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2019 | English | 8