Magazín o hudbě plný zajímavých událostí a osobností. Verdiho Trubadúr ve Státní opeře – Projekt timING na Nové scéně – Michal Mašek s hudbou a kresbami Bohuslava Martinů. Režie M. Kubala
Obsah dílu
Státní opera Praha je poslední dobou stále více ve středu nejen mediální pozornosti. Je to přirozené, čeká se na definitivní rozhodnutí o budoucnosti této instituce. A v této rozvířené a napjaté situaci přichází s novou premiérou, tentokrát Verdiho Trubadúra. O to více bude umělecký výsledek více než sledovaný, protože bude dalším z důkazů, v jaké umělecké kondici je dnes toto divadlo. Připomeňme jen, že původní premiéra z 19. ledna 1853 v římském Teatro Apollo měla obrovský úspěch a operní scény sváděly o uvedení tohoto titulu doslova boje. Trubadúr spolu s La traviatou a Rigolettem byl prvním vrcholem ve skladatelově tvorbě a dodnes tato trojice oper láme rekordy v počtu představení a návštěvnosti v operních divadlech na celém světě.
Výchozím impulsem pro vznik společného projektu timING Orchestru BERG, Dekka Dancers a baletu ND se staly skladby Poeme symphonique pro sto metronomů, Ramifications György Ligetiho, Koncert pro klarinet a orchestr Aarona Coplanda a Dances Louise Andriessena. Pro tento unikátní projekt v prostoru Nové scény vznikla sbírka stovky metronomů, které prostřednictvím veřejné sbírky zapůjčilo stejné množství hrdých patronů, mezi nimiž je i řada známých osobností. Výsledná forma projektu je pak na hranici mezi koncertem a divadlem.
Přední český klavírista Michal Mašek nedávno dokončil novou nahrávku klavírního recitálu z děl Bohuslava Martinů a ve vydání ji doprovodil i zajímavou kolekcí autorských kreseb Bohuslava Martinů. Na konci května, při exkluzivním klavírním koncertě v rodné Poličce, byla pak tato kolekce kreseb představena a Michal Mašek k tomu dodal: „Jsou fantastické, je jich na dvě stě. Chci tak ukázat další, nečekaný pohled do duše tohoto velkého českého skladatele.“