Nabarvené ptáče
Marhoulovo Nabarvené ptáče, vzniklé na podkladu stejnojmenné slavné literární předlohy Jerzyho Kosińského, je ve filmové podobě doslova nadčasovým podobenstvím nejen o krutých obrazech druhé světové války, ale i o skrytých motivech a podobách násilí a zoufalství v lidských osudech zmítaných bídou, ideologií a beznadějí.
Život malého židovského chlapce, ukrytého rodiči na vzdáleném venkově kdesi ve východním Evropě, se válkou proměňuje v krutou pouť událostmi válečných konfliktů i v jeho vnitřní boj o zachování vlastní útlé existence. Chlapec putuje cestou sám, prodírá se zcela nepřátelským světem, protlouká se neznámým prostředím, v němž platí jen dočasná pravidla, kde panují předsudky a dávné pověry, bojuje se svým strachem, věčným opovržením a krutostí, kterou zcela mimovolně přestává vnímat. Jeho snaha o fyzické přežití ale po válce střídá jiný boj. Boj, kterého si ani není vědom – je to boj o vlastní duši i svoji budoucnost.
Na Marhoulově interpretaci válečných hrůz a uzavřeného světa dítěte se navíc stejnou měrou jako režie podílí i černobílá kamera Vladimíra Smutného, odkazující navíc i k slavné tradici české kameramanské školy.