Chat

náměstkyně Národního ústavu pro vzdělávání

PhDr. Helena Úlovcová

Záznam chatu z pondělí 20. ledna 2014

SK: „Máte dostatek pracovníků?“

PhDr. Helena Úlovcová: „ČR se potýká, stejně jako i další evropské země, potýká s problémem demografického poklesu obyvatel, do středních škol tedy vstoupí nižší počet mladých lidí, než tomu bylo před 10 lety. To se projeví i struktuře zaměstnanosti. Zaměstnavatelé pociťují již několik posledních let nedosttek absolventů technických oborů, poptávka je po strojírenských, elektrotechnických i stavebních oborech.“

Dana Kansová: „Někdo moudrý už kdysi psal - před r. 89, že si ČEši pletou Karla IV. a Karla Velikého, po r. 89 se dělala anketa mezi studenty kdo je Jan Opletal a výsledek byl žalostný. Jak je to v roce 2013 a 2014?“

PhDr. Helena Úlovcová: „Mladí lidé získávají ve škole všeobecné znalosti, měli by mít všeobecný přehled, znát historii nejen své země, významné postavy,osobnosti, které mají i velký lidský rozměr a vliv na naši současnost. V řadě případů se mohou stát přirozeným vzorem.Informace o tom jak jsme na tom z hlediska tzv. čtenářské gramotnosti přinesly výsledky mezinárodního výzkumu OCECD PISA, které se zaměřilo na žáky 5. a 9. tříd.“

Dana Kansová: „Klesá obecně vzdělanost v ČR?“

PhDr. Helena Úlovcová: „Z hlediska vzdělanostní struktury v ČR stoupá podíl mladých lidí, kteří vstupují do terciárního vzdělávání. Tento trend je velmi výrazný. Jinou otázkou je kvalita vzdělávání, které je třeba věnovat velkou pozornost. Národní ústav pro vzdělávání realizuje také šetření žáků a absolventů různých oborů středních škol a získává tak informace o jejich spokojenosti se zvoleným oborem i o spokojenosti se školní přípravou na povolání. Zajímá nás také názor zaměstnavatelů na připravenost absolventů škol. Jednoznačně kromě odborných znalostí a kompetencí zdůrazňují ochotu učit se. Ostatně vzdělávat se budeme všichni celoživotně.“

Janka: „Dobrý den. Prosím pěkně,´myslíte, že je slečna moderátorka Veronika v těch červených botách naboso? Děkuji.“

PhDr. Helena Úlovcová: „Ráda bych Vám odpověděla, ale po pravdě, nezkoumala jsem to.“

Dana Kansová: „Dává se dost peněž do vězdělávání a vědy, která souvisí se vzděláváním v ČR?“

PhDr. Helena Úlovcová: „Odpověď by mohla znít, že peněz do vzdělávání není nikdy dost, neboť ovlivňují budoucí konkurenceschopnost ekonomiky naší země. Zásadní je efektivní využívání finančních prostředků. V posledních letech využívá ČR možnost čerpat z Evropského sociálního fondu a realizovat projekty, které pomohou odstartovat systémové změny ve vzdělávání a zlepšit situaci ve vzdělávání.“

Dana Kansová: „Jaké nejzajímavější poznatky jste v práci ústavu zjistili - ty pozitivní i ty negativní?“

PhDr. Helena Úlovcová: „Náš ústav provádí řadu analýz v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, nezaměstnanosti ... Ptáme se žáků středních škol, zaměstnavatelů, úřadů práce, které zprostředkovávají jejich poptávku po pracovní síle na otázky spojené s uplatnitelností absolventů škol. Zajímá nás, do jaké míry jsou žáci spokojení se zvoleným oborem a chtějí se v něm uplatnit. Překvapením je stále ne příliš vysoká mobilita mladých lidí, chuť stěhovat se za prací, často dají v takovém případě přednost uplatnění v jiném, třeba i zcela odlišném oboru. V současné době je nepopiratelně zásadním faktorem poptávka trhu práce a problémy se hledáním uplanění, které mohou končit nezaměstnaností.Jsou tu ale možnosti dalšího vzdělávání, využití výsledků neformálního vzdělávání a učení. Se s vým oborem se nejvíce ztotožňují absolventky zdravotnických škol, absolventi strojírenského oboru Automechanik. V některých učebních oborech více než polovina absolventů odchází zcela mimo obor.Ukazuje se, že důležitý je prvotní zájem o obor a motivace. Velmi pozitivním zjištěním je, že současní absolventi jsou mnohem aktivnější než jejich starší kolegové při hledání pracovního uplatnění, nespoléhají pasivně na pomoc úřadu práce, ale využívají i vlastních kontaktů získaných např. díky odbornému výcviku či praxi ve firmě.Zaměstnavatelé dávají přednost absolventům s širším profilem odborných znalostí a dovedností a nejvíce zdůrazňují tzv. přenositelné dovednosti, schopnost komunikovat v cizích jazycích, schopnost pracovat s výpočetní technikou, sociální kompetence jako je schopnost týmové práce, řešit problém, nést odpovědnost, ale zásadně pak OCHOTA UČIT SE.“

Dana Kansová: „Sledujete vzdělávání školní i mimoškolní?“

PhDr. Helena Úlovcová: „Národní ústav se zabývá také dalším vzděláváním, otevírá možnost nechat si uznat co jste se naučili během svého neformální vzdělávání a informálního učení a získat tak certifikát uznávaný zaměstnavateli v celé ČR. Rozšiřují se tak možnosti jak získat profesní kvalifikaci různými cestami. Velmi podstatným nástrojem pro proces uznávání je Národní soustava kvalifikací, kterou ústav vytváří v úzké spolupráci se zaměstnavateli. Součástí Národního ústavu pro vzdělávání je také Národní informační centrum pro mládež, které poskytuje informace mimo jiné i o možnostech mimoškolního vzdělávání, volnočasových aktivit.“

Dana Kansová: „Co má Váš ústav přesně na starosti?“

PhDr. Helena Úlovcová: „Národní ústav se věnuje obsahu vzdělání, připravil tzv. rámcové vzdělávací programy pro základní, gymnaziální a odborné vzdělávání, pomáhá školám při tvorbě jejich školních vzdělávacích programů. Získává informace o kvalifikačních požadavcích trhu práce, jeho vývojových trendech ve srovnání s EU. Vytváří Národní soustavu kvalifikací a opírá se o ní v oblasti dalšího vzdělávání a uznávání výsledků předchozího učení.Informace z výsledků analýz trhu práce a oblasti vzdělávání využívá pro poskytování služeb kariérového poradenství. Poskytuje informační podporu výchovným poradcům na školách, aby dokázali žákům při volbě profese a vzdělávací dráhy dobře poradit. Ústav podporuje rozvoj služeb pedagogicko psychologického poradenství“

Pekárek: „Dobré ráno. Prosím jaká je www adresa, co jste prezentovala na obrazovce. Předem děkuji.“

PhDr. Helena Úlovcová: „Ráda Vás zvu na adresu: www.infoabsolvent.cz. Systém je velmi přehledný. Kromě Kam na školu, kde najdete všechny informace související se vzdělávací nabídkou, Absolventi škol a trh práce se všemi potřebnými informacemi shrnujícími šance na uplatnění v oboru a profesi, chci upozornit na část Bez bariér až na trh práce, kde chceme pomoci s rozhodováním těm žákům a jejich rodičům, kteří potřebují zohlednit zdravotní či jiný Jhendikep. V neposlední řadě Vás chci upozornit na poslední komponentu informačního systému Jak na to, kde jsou různá doporučení, jak postupovat při volbě povolání, jak se přihlásit na střední školu, jak na přijímací řízení, jak řešit problémy při studiu. Pokud bych Vám mohla nějak pomoci osobně, obraťte se na mě na mail helena.ulovcova@nuv.cz“

spynfo: „dobry den, koukam na ten infoAbsolvent, a Ty nadpisy na te strance bych, byt adminem, uplne prekopal. nevim najit uplatnitelnost v praxi, to jest o ktere obory je nejvyssi zajem?“

PhDr. Helena Úlovcová: „Podobu systému upravujeme na základě potřeb uživatelů, s jejichž představiteli jsme v kontaktu. Možná to chce trochu času se se systémem "spřátelit" :).Pokud jde o uplatnitelnost: začněte v části Kam na školu - zvolte výběr podle oboru a rozhodněte se pro úroveň vzdělávní, např. H stření odborné vzdělání s výučním listem a tu zaškrtněte ve filtru, objeví se Vám seznam skupin oborů - vyberte např. Potravinářství a potravinářská chemie a klikněte - objeví se obory, vyberme třeba Pekaře - vedle charakteritiky oboru, najdete povolání, v nichž se uplatníte a dále Informace o trhu práce, kde najdete míru nezaměstnanosti absolventů oboru Pekař, když nastavíte pouze kategorii vzdělání stření odborné vzdělání s výučním listem, můžete srovnat skupiny oborů podle úspěšnosti - míry nezam“

Karel Svoboda: „Vážená paní, hovořila jste o tom, že vaším úkolem je pomoc školám při tvorbě RVP. Přece škola si tvoří ŠVP a RVP je daný. Je možné se na vašem místě a postavení takto hovořit mimo mísu? Jste na svém správném místě? Děkuji. Karel“

PhDr. Helena Úlovcová: „Milý Karle, mohu-li Vás takto oslovit. Měla jsem samozřejmě na mysli školní vzdělávací programy a skoro bych se vsadila, že jsem je tak nazvala. Pokud to vyznělo jinak, tak se omlouvám. Doufám, že nejsem "mimo mísu", snad jen trochu unavená. Díky za pochopení a mějte se hezky. Helena Úlovcová“

spynfo: „dobry den, prosim vas, kde tam je uplatnitelnost v praxi? infoAbsolvent.cz. Diky moc. spynfo@gmail.com“

PhDr. Helena Úlovcová: „Pokud myslíte povolání, kde se uplatníte nebo přímo šance v daném oboru uspět na trhu práce vyjádřené mírou nezaměstnanosti dostanete se na tyto údaje přes popis oboru v části Kam na školu. Pokud se nedaří, obraťte se, prosím, na pracovnici Centra kariérového poradenství, které působí v našem ústavu na adresu: ivana.eliaskova@nuv.cz. Hodně štěstí!“