Chat

odborník na změny v silničním zákonu

Martin Valo

Záznam chatu z pondělí 21. ledna 2013

Frolo: „Která zeměny čekají nás na silnicích letos a které příští rok?“

Martin Valo: „Dobrý den, od 19. ledna 2013 platí změny týkající se řidičských oprávnění a přenesení odpovědnosti za přestupek na provozovatele dopravního prostředku. Novela je účinná jako celek od 19. ledna 2013.“

Dan Vařeka: „Které změny všechn jsou v silničním zákonu nyní a které se teprve chystají?“

Martin Valo: „Všechny změny jsou účinné od 19. ledna 2013.“

Dan Vařeka: „Co si myslíte o změnách v silničních zákonu?“

Martin Valo: „Úprava objektivní odpovědnosti provozovatele je déle očekávanou a zcela logickým vyústěním snahy zamezit výmluvám na osobu blízkou. Dosud tak, podle statistiky, činilo až 70 % řidičů. Obě zásadní změny v řidičských oprávněních považuji za prospěšné - jak zvýšení věkové hranice u silných motocyklů na 24 let, tak také "rozšíření" skupiny B na skútry.“

Dan Vařeka: „Jaké sám vlastníte všechny řidičské průkazy?“

Martin Valo: „Řidičské oprávnění skupiny B (motorová vozidla do 3,5 t) a skupiny A, včetně silných motocyklů. Často jsem účastníkem silničního provozu jako cyklista.“

Frolo: „Strana svobodných občanů prosazovala kdysi jako svůj politický názor to, že Stát uplatňuje špatnou filosofii v dopravě , co si o to myslíte?“

Martin Valo: „Současné změny považuji za prospěšné. Často se prosazují změny na základě zkušeností ze zahraničí, podle úpravy rakouské, německé a pod., což považuji také za prospěšné.“

David Štěrba: „Dobrý den Vyjmutí osoby blízké z přestupkového zákona je nezákonné v rozporu s Listinou základních práv a svobod hlavy páté čl. 37, čl. 40 odst. 1,2, 4,, neboť právě správní orgán je povinen prokázat vinnu pachatele. Jedná se o svévolné uplatňování práva státní správy jak vytáhnout z občanů peníze, nebo´t nesprávným úředním postupem nejsou schopni vinnu pachatele prokázat. Nelze trestně stíhat a to ani v přestupkovém řízení osobu, která se přestupku nedopustila, nebo se nemohla dopustit. Vlastník vozidla vyjma firem, nemůže být odpovědný za přestupky svých osob blízkých ani nemůže vědět, kdo v inkriminovanou dobu vozidlo řídil např. 4 členné rodiny. Je to pouze otázka času, kdy to někdo napadne u Ústavního soudu, který to musí zákonitě zrušit. Není to první případ svévolného uplatnění práva orgánů státní správy s úmyslem se bezdůvodně obohatit a získat sobě neoprávněný prospěch. Kdo bude pak hradit odškodnění, hlavně když jak je mi dobře známo, že v přestupkovém řízení dochází k manipulaci s důkazy a korupčnímu úplatkářství za přestupky. S pozdravem David Štěrba“

Martin Valo: „Podle ustanovení čl. 37 LZPS může každý odepřít výpověď, pokud by způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké. Provozovatel dopravního prostředku má objektivní odpovědnost za správní delikt, který spočívá v tom, že nezajistil při užití dopravního prostředku na pozemní komunikaci dodržování pravidel silničního provozu. Podle pravidel silničního provozu musíte vždy znát totožnost osoby, která užívá Váš dopravní prostředek.“

Cyklistka: „Dobre rano, co si prosim myslite o bezohlednosti ceskych ridicu vuci cyklistum? Mela by existovat jasna pravidla a byt soucasti vyuky v autoskolach. Dekuji“

Martin Valo: „Souhlasím, že v České republice jsou řidiči bezohlední k cyklistům. Jsem cyklista a často jezdím na kole v zahraničí (zejm. v italských Alpách), kde jsou řidiči daleko ohleduplnější. Není výjimkou, že řidič Vás nepředjede i několik serpentin jízdou do průsmyku a na druhou stranu není výjimkou, že Vás v zahraničí ohrozí český řidič. Podle mého názoru je současná úprava dostačující, bezohlednost řidičů je dána jejich "výchovou" a jejich návyky. Nicméně souhlasím s tím, aby se v autoškolách více dbalo na výuku v tomto směru.“

Luděk: „Jak je nejlepší řešit, pokud někomu půjčím auto a on spáchá dopravní přestupek. Následně mi přijde pokuta poštou.“

Martin Valo: „Máte 2 možnosti. Buď identifikujete osobu, které jste půjčil svůj dopravní prostředek (pokud obdržíte výzvu správního úřadu, můžete tak učinit písemným oznámením úřadu) anebo zaplatíte jako provozovatel dopravního prostředku pokutu za správní delikt a tuto si budete nárokovat po osobě, která spáchala přestupek. Můžete tak učinit i soukromoprávní žalobou.“

Tomáš Černý: „Nemyslíte si, že současná úprava silničního zákona opět posouvá tzv. bezpečnost na silnicích do sféry pokutového businessu?“

Martin Valo: „Domnívám se, že objektivní odpovědnost provozovatele může donutit i řidiče jezdit opatrněji, jelikož patrně na ně dopadne povinnost uhradit pokutu - buď je provozovatel uvede jako osobu, která použila dopravní prostředek (aby se vyhnul zaplacení pokuty sám) anebo po něm bude požadovat zaplacení pokuty za správní delikt.“

Adam Jakš: „Co se stane když lidé např. začnou hromadně udávat pana soudruhu Humla, autora tohoto prasozákona?“

Martin Valo: „Nejspíš vyjde brzy najevo, že pan Huml nemohl být všude :-)“

Martin Fryč: „Očekáváte od nynějška automatizované technické prostředky používané bez obsluhy při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích v každé vesnici a na každém místě kde se dá vydělat spousta peněz nebo myslíte, že StB http://www.czechradar.cz/ počká až jak to dopadne u ÚS?“

Martin Valo: „Rozšíření automatizovaných technických prostředků bude záležet zejména na obcích. Příjmy z pokut jsou příjmem rozpočtu obce. Domnívám se, že rozšiřování těchto systémů je obecný trend a nebude závislé na této poslední novele zákona o silničním provozu.“

Jana: „Jsem ročník 43, nu a můj vnouček má rok ŘP, půjčili jsme mu naše os.auto a ač to neví, zůstane mu. Zatím to nepřepisujeme, protože tento úkon je finančně pro nás drahý. Ptám se - v rámci nového sil.zákona, stačilo by udělat nějakou písemnou dohodu mezi námi a vnukem, že on má auto trvale na užívání?“

Martin Valo: „Ve Vašem případě můžete zůstat vlastníkem dopravního prostředku a Váš vnuk bude uveden jako provozovatel dopravního prostředku. Písemnou dohodu k tomu nepotřebujete.“

Jakub Kříž: „Dobrý den vlastním několik let přívěs o celkové hmotnosti 800Kg teď podle vyhlášky s ním nebudu moci jezdit se skupinou B? Děkuji“

Martin Valo: „Pokud jste byl oprávněn dosud s přívěsem jezdit na základě řidičského oprávnění získaného do 18. ledna 2013, pro Vás se nic nemění.“

Vratislav Kelnar: „Proč neuvádíte správný název zákona o kterém hovoří té? Silniční zákon je zákon ČR. 13/1997 Sb.“

Martin Valo: „Dobrý den, mluvíme o zákonu č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu).“