ČT nemá práva k poskytování obsahu online
Filmkompas
19. března 2011
Obsah dílu
Autopohádky na plátně — Festival Jeden Svět — Premiéry snímků Obřad a Dilema — Křídla slávy na DVD — Gomora na obrazovce — Pozvánka na Febiofest
Části dílu
00:51
Autopohádky na plátně
První Autopohádky vznikly v psacím stroji scenáristy krimi příběhů Jiřího Marka. Populární dětská knížka od té doby získala filmovou a před třemi lety i hudební podobu, když si je muzikanti ze skupiny Chinaski vyvzdorovali na svém vydavateli a CD vydali pro své děti. Novou verzi Autopohádek teď se stejnou dávkou entuziasmu vytvořili čeští animátoři.
Film sestavený ze čtyř animovaných epizod a hrané části spojuje generační oblouk od legendy žánru Břetislava Pojara až po čerstvého absolventa FAMU a prvního nositele Ceny Magnesia za nejlepší studentský film Libora Pixy. Každý z tvůrců si vybral pohádku, která jej nejvíce oslovila a ztvárnil ji v osobitém stylu. Skládanku propojuje road movie, v níž Ondřej Vetchý pátrá, zda auta mají duši.
Tradiční disciplínu českého animovaného filmu, loutkovou animaci, využil Pojarův žák Michal Žabka pro příběh o trápeních pana účetního s nákladnou a rozmařilou vílou. Podle něj je to pohádka zábavná pro děti a poučná pro tatínky.
Výtvarnice Bára Dlouhá a režisér František Váša pracovali technologií papírkové animace. Vyvíjeli ji přes rok. Postavičky totiž obživly v reálném prostředí běžného pokoje, ale nebylo snadné zajistit, aby pevně stály a přitom se volně pohybovaly jako loutky. Taky interpretace pohádkové klasiky o zlaté rybce se poněkud změnila.
Rodinný film, který vznikal čtyři roky, funguje jako slabikář české školy animace i startovní čára pro její nové naděje. I přes řadu moralit a doslovností obsahuje hlavně nápadité ukázky filmařské imaginace.
Film sestavený ze čtyř animovaných epizod a hrané části spojuje generační oblouk od legendy žánru Břetislava Pojara až po čerstvého absolventa FAMU a prvního nositele Ceny Magnesia za nejlepší studentský film Libora Pixy. Každý z tvůrců si vybral pohádku, která jej nejvíce oslovila a ztvárnil ji v osobitém stylu. Skládanku propojuje road movie, v níž Ondřej Vetchý pátrá, zda auta mají duši.
Tradiční disciplínu českého animovaného filmu, loutkovou animaci, využil Pojarův žák Michal Žabka pro příběh o trápeních pana účetního s nákladnou a rozmařilou vílou. Podle něj je to pohádka zábavná pro děti a poučná pro tatínky.
Výtvarnice Bára Dlouhá a režisér František Váša pracovali technologií papírkové animace. Vyvíjeli ji přes rok. Postavičky totiž obživly v reálném prostředí běžného pokoje, ale nebylo snadné zajistit, aby pevně stály a přitom se volně pohybovaly jako loutky. Taky interpretace pohádkové klasiky o zlaté rybce se poněkud změnila.
Rodinný film, který vznikal čtyři roky, funguje jako slabikář české školy animace i startovní čára pro její nové naděje. I přes řadu moralit a doslovností obsahuje hlavně nápadité ukázky filmařské imaginace.
04:39
Festival Jeden Svět
Pod heslem Vaše energie je třeba jinde burcoval diváky k aktivizmu třináctý ročník festivalu Jeden svět. Přinesl řadu zásadních témat, pozoruhodných filmů i hostů. Třeba Louise Palmera, který jako první objel svět v autě poháněném sluneční energií. Dokumentární roadmovie o výpravě, která před třemi lety neminula ani Česko, natočil režisér Erik Schmitt. Vedle ekologického apelu nabízí film i silný příběh o splnění jednoho dětského snu. Vůz bez emisí si totiž malý Palmer nakreslil do školního sešitu. Jako dospělý pak tento dobrodruh projel na kole Afriku, aby se nakonec stal šéfem týmu, jenž zkonstruoval automobil poháněný novou generací elektrobaterií.
Mezi sedmnácti českými dokumenty, které pořadatelé zařadili do programu, upoutal snímek Tomáše Kudrny Po dlouhé noci den. S využitím bohatých archivů i znepokojivé hudební kulisy režisér vypráví příběhy tří žen nuceně nasazených v Říši během války. Vitální osmdesátnice si diváky získají zejména energií, chutí do života, ale i nadhledem, který jejich ohromné vůli přežit dodává další rozměr. Bez zajímavosti není, že téma si režiséra nenašlo samo. Film zpracoval na zakázku pro německou Nadaci na odškodnění nuceně nasazených, která mimo jiné usiluje o udržování historické paměti.
Problémy křehkosti demokracie v postsovětském bloku se zabýval Jakob Preuss. Vytvořil portrét chudého hornického města Doněck na východní Ukrajině. Vévodí mu luxusní fotbalový stadion postavený místním miliardářem Achmetovem, mimo jiné též dobrým přítelem prezidenta Janukoviče. Oba si za hry kupují přízeň lidu, chléb ani perspektivu mu ale nenabízejí. Stadion, který vybudovala skupina těchto zlatých hochů, nijak nezlepšil životní podmínky obyvatel města. Na Ukrajině a vůbec ve všech postsovětských zemích se neustále rozevírají nůžky mezi vládnoucí vrstvou a obyčejnými lidmi, kteří jsou stáje chudší a chudší. Přes všudypřítomnou korupci však prostí hrdinové filmu s nostalgií vzpomínají na zlaté sovětské časy a o prozápadním směřování země nechtějí ani slyšet.
Pražská část festivalu sice skončila, ale Jeden svět pokračuje v regionech až do konce dubna. I letos vznikne na základě hlasování diváků databáze nejzajímavějších filmů, která bude v rámci aktivity Promítej i ty nabízena k amatérské distribuci ve školách, hospodách či rodinách.
Mezi sedmnácti českými dokumenty, které pořadatelé zařadili do programu, upoutal snímek Tomáše Kudrny Po dlouhé noci den. S využitím bohatých archivů i znepokojivé hudební kulisy režisér vypráví příběhy tří žen nuceně nasazených v Říši během války. Vitální osmdesátnice si diváky získají zejména energií, chutí do života, ale i nadhledem, který jejich ohromné vůli přežit dodává další rozměr. Bez zajímavosti není, že téma si režiséra nenašlo samo. Film zpracoval na zakázku pro německou Nadaci na odškodnění nuceně nasazených, která mimo jiné usiluje o udržování historické paměti.
Problémy křehkosti demokracie v postsovětském bloku se zabýval Jakob Preuss. Vytvořil portrét chudého hornického města Doněck na východní Ukrajině. Vévodí mu luxusní fotbalový stadion postavený místním miliardářem Achmetovem, mimo jiné též dobrým přítelem prezidenta Janukoviče. Oba si za hry kupují přízeň lidu, chléb ani perspektivu mu ale nenabízejí. Stadion, který vybudovala skupina těchto zlatých hochů, nijak nezlepšil životní podmínky obyvatel města. Na Ukrajině a vůbec ve všech postsovětských zemích se neustále rozevírají nůžky mezi vládnoucí vrstvou a obyčejnými lidmi, kteří jsou stáje chudší a chudší. Přes všudypřítomnou korupci však prostí hrdinové filmu s nostalgií vzpomínají na zlaté sovětské časy a o prozápadním směřování země nechtějí ani slyšet.
Pražská část festivalu sice skončila, ale Jeden svět pokračuje v regionech až do konce dubna. I letos vznikne na základě hlasování diváků databáze nejzajímavějších filmů, která bude v rámci aktivity Promítej i ty nabízena k amatérské distribuci ve školách, hospodách či rodinách.
11:35
Premiéry snímků Obřad a Dilema
Na módní vlnu příběhů inspirovaných skutečnými událostmi sází novinka tohoto týdne, film Obřad. Byť scény vymítání ďábla by za vysoce důvěryhodné záznamy reality považoval asi málokterý divák. Anthony Hopkins tu na stará kolena hraje proslulého exorcistu, který se v deštivém Římě pokouší utvrdit ve víře pochybujícího mladého spolubratra. A volí netradiční metody.
Po rozporuplně přijatých adaptacích bestsellerů Dana Browna si režisér Ron Howard zkusil spravit reputaci romantickou komedií usilující o vážné přesahy. Nedopadl ale o moc lépe. Hrdinové filmu Dilema jsou nejlepší přátelé. Obyčejní chlapíci odvedle, s obyčejnými životy a vcelku funkčními vztahy. Do chvíle, než jeden z nich odhalí nevěru přítelovy manželky a rozhodne se do věci vložit. Naivní vyústění situací, nevypointované dialogy, nedostatek vtipu a nijak oslnivé herecké výkony dělají z filmu jen další průměrnou žánrovku.
Po rozporuplně přijatých adaptacích bestsellerů Dana Browna si režisér Ron Howard zkusil spravit reputaci romantickou komedií usilující o vážné přesahy. Nedopadl ale o moc lépe. Hrdinové filmu Dilema jsou nejlepší přátelé. Obyčejní chlapíci odvedle, s obyčejnými životy a vcelku funkčními vztahy. Do chvíle, než jeden z nich odhalí nevěru přítelovy manželky a rozhodne se do věci vložit. Naivní vyústění situací, nevypointované dialogy, nedostatek vtipu a nijak oslnivé herecké výkony dělají z filmu jen další průměrnou žánrovku.
14:22
Křídla slávy na DVD
Zatímco teď oscarový Colin Firth triumfuje v kinech v roli koktavého anglického krále, na právě vycházejícím DVD si můžete připomenout jeho herecké začátky. V Holandsku žijící český režisér Otakar Votoček mu v devadesátém roce nabídl roli v satiře o pomíjivosti a ubohosti lidského pachtění za slávou. Hereckým partnerem mu byl skvělý Peter O'Toole. Vzhledem k tématu zůstává ironií osudu, že snímek s festivalovými ambicemi poněkud zapadl. Na DVD nyní dokonce vychází pod titulem Na křídlech slávy místo původního Křídla slávy. Režisér si s tím ovšem hlavu nedělá.
17:23
Gomora na obrazovce
Snímek oceněný Velkou cenou poroty v Cannes v roce 2008 nabízí na pondělí večer Česká televize. Režisér Matteo Garrone v něm převedl na plátno i u nás známý bestseller spisovatele Roberta Saviana Gomora. Bez falešné idealizace popisuje praktiky neapolské mafie. Ta jej za knihu odsoudila k smrti. A kritice se nevyhnul ani od mnoha dalších spoluobčanů.
Film se odehrává v autentickém prostředí zanedbaných neapolských předměstí, ze kterých se rekrutují stále noví pěšáci. Zatímco dosavadní filmy s tímto náměrem kolem mafie spíš budovaly mýty a mnohé idealizovali, v Garroneho snímku nejsou žádní De Nirové a Al Pacinové. V hlavní roli vidíme zkorumpovaný systém, bídu a zaostalost, která plodí další smutné antihrdiny.
Gomoru vysíláme 21. března ve 22:45 hodin na ČT2.
Film se odehrává v autentickém prostředí zanedbaných neapolských předměstí, ze kterých se rekrutují stále noví pěšáci. Zatímco dosavadní filmy s tímto náměrem kolem mafie spíš budovaly mýty a mnohé idealizovali, v Garroneho snímku nejsou žádní De Nirové a Al Pacinové. V hlavní roli vidíme zkorumpovaný systém, bídu a zaostalost, která plodí další smutné antihrdiny.
Gomoru vysíláme 21. března ve 22:45 hodin na ČT2.
19:50
Pozvánka na Febiofest
V příštím týdnu odstartuje v hlavním městě osmnáctý ročník Febiofestu. Stejně jako v předešlých ročnících slibuje jedna z největších filmových akcí u nás spoustu aktuálních festivalových hitů a novinky z celého světa, včetně dvou českých premiér – a samozřejmě také hvězdné hosty, kteří přijedou svá díla osobně uvést.
K nejatraktivnějším osobnostem festivalu bude jistě patřit francouzský režisér Olivier Assayas, který přiveze svůj ambiciózní titul představený loni v Cannes. Carlos je pětihodinový televizní projekt o levicovém Jamesu Bondovi konce dvacátého století. S podporou východoevropských tajných služeb tehdy první mediálně slavný terorista střílel na letišti bazukou, pokládal bomby v pařížských ulicích a bojoval za palestinskou otázku.
Mnozí kritici po projekci v Cannes režisérovi vyčítali heroizaci problematického hrdiny. Tvůrci se ale obhajují, že nejde o biografii vystavěnou na striktních faktech, ale fikci volně inspirovanou realitou. O pokus nahlédnou za hranice mediálního mýtu. Přestože některé dialogy jsou doslovným přepisem autentických nahrávek východoevropských tajných služeb.
Představitel hlavní role Edgar Ramirez nejenže musel v rámci natáčení přibírat a hubnout o desítky kilogramů, ale především vystihnou narcisistní, patologický charakter Carlose plný protikladů. Nad jeho ideály totiž často vítězily osobní ambice.
Febiofest nabídne film v plné 333 minut dlouhé verzi. Neopakovatelná příležitost pro všechny fanoušky, kteří si chtějí tento teroristický epos do všech detailů vychutnat.
K nejatraktivnějším osobnostem festivalu bude jistě patřit francouzský režisér Olivier Assayas, který přiveze svůj ambiciózní titul představený loni v Cannes. Carlos je pětihodinový televizní projekt o levicovém Jamesu Bondovi konce dvacátého století. S podporou východoevropských tajných služeb tehdy první mediálně slavný terorista střílel na letišti bazukou, pokládal bomby v pařížských ulicích a bojoval za palestinskou otázku.
Mnozí kritici po projekci v Cannes režisérovi vyčítali heroizaci problematického hrdiny. Tvůrci se ale obhajují, že nejde o biografii vystavěnou na striktních faktech, ale fikci volně inspirovanou realitou. O pokus nahlédnou za hranice mediálního mýtu. Přestože některé dialogy jsou doslovným přepisem autentických nahrávek východoevropských tajných služeb.
Představitel hlavní role Edgar Ramirez nejenže musel v rámci natáčení přibírat a hubnout o desítky kilogramů, ale především vystihnou narcisistní, patologický charakter Carlose plný protikladů. Nad jeho ideály totiž často vítězily osobní ambice.
Febiofest nabídne film v plné 333 minut dlouhé verzi. Neopakovatelná příležitost pro všechny fanoušky, kteří si chtějí tento teroristický epos do všech detailů vychutnat.
24:06
Quiz show
ČT nemá práva pro internet
Stopáž26 minut
26. března 2011
Přehled dílů
Omlouváme se, tento pořad momentálně nemá žádné přehratelné díly.