Bez okolků
Britský režisér John Boorman (nar. 1933) se uvedl v začátcích své kariéry v Hollywoodu kriminálním thrillerem Bez okolků (1967), natočeným podle románu Lovec od Richarda Starka (jeden z pseudonymů známého amerického autora Donalda E. Westlakea). Snímek získal v průběhu let kultovní proslulost a je právem považován za průkopnický v neonoirovém žánru.
Jeho hrdinou je gangster Walker (Lee Marvin), kterého jeho parťák a přítel při akci podvede (za asistence jeho manželky) a nechá postřeleného na místě činu. Walker má ale tuhý kořínek, a když se dá dohromady, začne po svém partnerovi pátrat v Los Angeles. Chce dostat zpátky jen svých 93 000 dolarů, ani o cent víc nebo míň. A v okamžiku, kdy zachytí stopu, už ho nic nedokáže zastavit. Funguje jako dokonale namazaný stroj, bez emocí a s buldočí neústupností likviduje členy zločinecké organizace, aby dostal zpátky svůj podíl. Boorman doslova vytáhl film noir na denní světlo, ale jeho postavy zůstaly stejně temné jako v jeho klasickém období čtyřicátých let.
Lee Marvin, který s režisérem spolupracoval ještě na válečném filmu Peklo v Pacifiku, je přesvědčivým ztělesněním málomluvného hrdiny, který sice stojí na nesprávné straně zákona (na té jsou v podstatě i všechny další postavy příběhu), ale dodržuje svůj vlastní kód cti. V dalších rolích zaujmou ještě známí hollywoodští herci Angie Dickinsonová (bývalá švagrová Chris) a Keenan Wynn (falešný policista Yost).
Zarámování příběhu Walkerovou zradou a zraněním dodává filmu další rozměr, neboť celý příběh lze také (s jistou dávkou benevolence) vykládat jako předsmrtné blouznění muže, upnutého na pomstu.